Snabbtest: Ökad spelprestanda med inaktiverade säkerhetsfunktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju dock en del kriterier som måste mötas för att detta ska vara påslaget "som standard", så jag skulle tro att det är väldigt många på Sweclockers som har det avstängt utan att ha en aning om det.
De flesta system skeppas väl med virtualisering (VT-d/AMD-V) avstängt i BIOS, så har man en egenbyggd dator och inte slår på det får man inte VBS påslaget heller.

Är såvitt jag vet enbart VT-x som krävs, VT-d (IOMMU) spelar såvitt jag vet ingen som helst roll för funktionen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Är såvitt jag vet enbart VT-x som krävs, VT-d (IOMMU) spelar såvitt jag vet ingen som helst roll för funktionen.

Ojdå. Nej, jag bara blandade ihop namnen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Känns som att man temperaturer gick ned avsevärt, under idle/light-load. Någon får gärna testa vidare på detta.

Permalänk
Medlem

Den här sortens tester är skitbra. Kanske inte lika sexigt som att recensera nåt fetinggrafikkort som kostar mer än lejonparten av läsarna är beredda att investera, men väldigt mycket mer intressanta

Något jag skulle önska är att man också kunde jämföra ännu äldre grejer i testet. Just nu råkar jag ha en 13700k-baserad burk jag byggde i somras, men den ersatte en 3700k-baserad dito. Får för mig att jag inte är ensam om att ha ökat nybyggesintervallet rejält sedan glansdagarna under 00-talet. Finns det grejer i labbet att gå tillbaks 5-6-7 år vore det fint

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

w11 är enligt mig ingen fördel alls för spel.

Fick det till min student laptop och strippat det till max, ändå är det segare och äter mera RAM.
w7 vad toppen, w10 var okej efter man inaktiverade all övervakning.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tror inte just Heartbleed är ett relevant exempel på det du menar (eller vad jag antar att du menar, åtminstone), just det var väl en ren overflow-bugg i Openssl-kodbasen som inte lär ha haft någon direkt bieffekt att den fixades.

Det man allra främst tänker på i sammanhanget är väl snarare alla de här Spectre-varianterna samt liknande hårdvaruproblem där spekulativ exekvering ger bieffekter som läcker information, och som kräver kostsamma workarounds för att undvika läckaget.

Dessa är ju dock inte heller i samma kategori som VBS (som artikeln handlar om), som istället är en förebyggande säkerhetsfunktion i Windows.

Ja just ja, det är nog den jag tänker på.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Kontorsdatorn (som det surfas med): med säkerhetsfunktionerna.
Gamingdatorn (som det spelas med): Av med säkerhetsfunktionerna.

... så gör jag och det får jag att fungera väldigt bra i mitt liv.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570