Höga temperaturer (Radeon HD4870)

Permalänk
Medlem

Höga temperaturer (Radeon HD4870)

Hej,

På senare tid har min dator börjat stänga av sig då den varit igång en längre stund. Först trodde jag att det hade något att göra med ena hårddisken eftersom den krånglat en del, men efter att ha kollat i CCC så fick jag se att mitt grafikkort ligger på 90-98 grader i idle och då jag inte har någonting igång. När jag spelar så kommer det upp i 105-112 grader och jag får anta att det är på grund av detta att den stängs av.

Förstår inte riktigt varför den kommer upp i så höga temperaturer då jag både kör med öppet chassie och har rensat den i stort sett helt från damm. Datorn står heller inte i närheten av ett element eller dylikt. Kortet är ett Radeon 4870 och det är originalfläkt på den.

Av det jag hört så ska kortet vara ganska känt för att bli varmt men dessa temperaturer är oacceptabla. Någon som har en aning om varför kortet blir så pass varmt, och hur kan jag åtgärda det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downfall:

Förstår inte riktigt varför den kommer upp i så höga temperaturer då jag både kör med öppet chassie och har rensat den i stort sett helt från damm. Datorn står heller inte i närheten av ett element eller dylikt. Kortet är ett Radeon 4870 och det är originalfläkt på den.

Har du rensat vid kylfläns/fläkten? Det brukar täppa till där.

Permalänk

Har haft det kortet fast det var x2 men samma problem som dig och det är så jävulskt dammigt inne i kortet du måste blåsa länge med tryckluft för att få ut allt skit! Sedan kommer du få minst 30 grader mindre under min tid fick jag rensa kortet 3 gånger och det var under ett år ungefär..

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Har du rensat vid kylfläns/fläkten? Det brukar täppa till där.

Skrivet av Glimbrink:

Har haft det kortet fast det var x2 men samma problem som dig och det är så jävulskt dammigt inne i kortet du måste blåsa länge med tryckluft för att få ut allt skit! Sedan kommer du få minst 30 grader mindre under min tid fick jag rensa kortet 3 gånger och det var under ett år ungefär..

Har tagit ut kortet en 2-3 gånger de senaste dagarna för att rengöra men jag har kanske missat en del i alla fall då. Får ta en noggrann koll imorgon.

Tackar för svar. Har ni fler tips så uppskattas det!

Permalänk
Medlem

Känn på kylflänsen om den verkligen är stekhet, så att det är bra kontakt mellan GPU och fläns. Kan ju vara kylpastan som har släppt.

Mitt 4870 idlar i 80-82 (vilket det har gjort från första början och är normalt med standarkylare), och flänsen är bra jäkla varm. Även luften som blåses ut bakom chassit är väldigt varm i load.

Har haft mitt i över 2 år och aldrig behövt blåsa ur det på damm, visst, fläktbladen är lite gråa men inget märkbart.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av downfall:

Har tagit ut kortet en 2-3 gånger de senaste dagarna för att rengöra men jag har kanske missat en del i alla fall då. Får ta en noggrann koll imorgon.

Tackar för svar. Har ni fler tips så uppskattas det!

Jag vet jag hade själv mitt ute och blåste men det finns mer damm där det kan jag lova dig!

Skrivet av Gling:

Känn på kylflänsen om den verkligen är stekhet, så att det är bra kontakt mellan GPU och fläns. Kan ju vara kylpastan som har släppt.

Mitt 4870 idlar i 80-82 (vilket det har gjort från första början och är normalt med standarkylare), och flänsen är bra jäkla varm. Även luften som blåses ut bakom chassit är väldigt varm i load.

Har haft mitt i över 2 år och aldrig behövt blåsa ur det på damm, visst, fläktbladen är lite gråa men inget märkbart.

80 grader i load är inte det ultimata så du har med damm där och det är inte normalt isåfall har du fått ett måndags exemplar av ditt kort.

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Citat:

80 grader i load är inte det ultimata så du har med damm där och det är inte normalt isåfall har du fått ett måndags exemplar av ditt kort.

Jo, med första referenskylaren så är ~80 grader normalt. Inte load, IDLE
Och nå damm är det inte, eftersom låg samma i tempsen när det var splitternytt.
Vet inte om de olika märkena har olika profiler i sina bios, men mitt idlar på typ 20% fläkthastighet. Klart man kan få ner tempen genom att vrida upp det, men samtidigt så är kortet knappt hörbart i win.
Tror det loadar omkring 90-95 grader.

Inget konstigt med det, kolla upp det lite nogrannare så får du se att det stämmer.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av Gling:

Jo, med första referenskylaren så är ~80 grader normalt. Inte load, IDLE
Och nå damm är det inte, eftersom låg samma i tempsen när det var splitternytt.
Vet inte om de olika märkena har olika profiler i sina bios, men mitt idlar på typ 20% fläkthastighet. Klart man kan få ner tempen genom att vrida upp det, men samtidigt så är kortet knappt hörbart i win.
Tror det loadar omkring 90-95 grader.

Inget konstigt med det, kolla upp det lite nogrannare så får du se att det stämmer.

Du måste skojja med mig...

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

Du måste skojja med mig...

Googla "4870 idle temp". Se första svaret t ex.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Mina 4870-kort idle:ar mellan 55-60c, beroende på vilket kort. Load ligger väl runt 80c på det varma kortet och 75c på det lite kallare (Furmark multiGPU, 10min och mätt med HWmonitor).

Faktum är att det är faktiskt inte "normalt" med 80c i idle, det är bara bullshit och det är inget jag har haft problem med någonsin... Nu har jag visserligen gjort lite modifieringar på mina kort, men dock väldigt enkla. Jag byggde en liten vindtunnel som suger ut luften på framsidan av lådan med hjälp av lite tunn plexi, satte en 120mm fläkt @ 7v där och den gör verkligen nytta.

Utöver det så har jag moddat BIOS på korten, sänkt spänningen till GPUn samt egna "fan-profiles" med MSI-Afterburner.

Allt detta bidrar ju lite, men jag tycker fortfarande att 80c idle låter väldigt mycket, trots att du inte gjort några av mina modifikationer. Mina fläktar går sällan över 20% och är nästan helt tysta, så jag får helt enkelt säga att dessa modifikationer var väldigt lyckade!

[EDIT]
Glömde att berätta att jag har min låda monterad vertikalt i ett vertikalt rackskåp, så all varmluft stiger upp - därav min vindtunnel som blåser ut all luft på framsidan och inte baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Känn på kylflänsen om den verkligen är stekhet, så att det är bra kontakt mellan GPU och fläns. Kan ju vara kylpastan som har släppt.

Mitt 4870 idlar i 80-82 (vilket det har gjort från första början och är normalt med standarkylare), och flänsen är bra jäkla varm. Även luften som blåses ut bakom chassit är väldigt varm i load.

Har haft mitt i över 2 år och aldrig behövt blåsa ur det på damm, visst, fläktbladen är lite gråa men inget märkbart.

Mitt 4870 låg på 40 grader i IDLE med original kylaren!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Här har ni Toms hardware's review när kortet kom. 70 grader idle...
Temperatures : Radeon HD 4870: Better Than GTX 260!

Anandtech skriver inte några direkta temperaturer, men skriver såhär:

"These cards get way too hot. I keep burning my hands when I try to swap them out, and Anand seems to enjoy using recently tested 4800 series cards as space heaters. We didn't look at heat data for this article, but our 4850 tests show that things get toasty. And the 4870 gets hugely hot."

Så du med 40 grader har antingen rev. 2 kylare eller så har du inte standardfläktprofil.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Haft två 4870 ett från powercolor och ett från xfx, båda låg under 60c i varjefall idle närmare mellan 40-50c idle har jag för mig. Så 80 låter galet varmt.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk

Mitt 4780x2 fungerade fint det första året men efter det så drog fläkten igång på 100%. Jag lämnade nyligen in kortet där de rensade bort allt damm och bytte kylpasta, detta löste ingenting och kortet ligger nu på 96 idle och upp till 115(!) grader varmt när det blir belastat. Fläkten låter som en flygplansmotor och när kortet är uppe i 115-118 grader så flimrar skärmen för fullt. Ska iväg imorrn och köpa Gigabytes version av 6850:n verkar har ett vettigare kylsystem..