Permalänk
Medlem

Min mus hoppar ut/in

Hejsan
Har en typ 4 månader gammal Steelseries Ikari Optical, och för bara en vecka sen så började den disconnecta och sen fick man höra windows ljudet för en USB-enhet som connectar strax efter.
Kollat lite på internet och det verkar som att det är glapp i ingången till musen, och det enda som Steelseries kan erbjuda är att man skeppar musen till dom och sedan så skickar dom en ny. Detta förrutsäger att man har kvitto, men självklart så har jag slarvat bort det

Så min fråga till er är: Kan man fixa detta på ett annat sätt? sprätta upp och löda.. jag är villig att göra ett sista försök innan jag köper en ny!

Permalänk
Medlem

du behöver nog bara skala av eller korta av kabeln där den är glapp eller kanske dra dit en stripe som man drar ihop kablar med när man flyttar dator kablar

det kan du säkert göra min kusin gjorde det med sin (var länge sen typ 2004 som han lagade en dator mus som var glapp) han ersatte hela usb kabeln (från en annan dator mus någon billig typ china mus noname från biltema eller något sånt som hans syster använde tills hon spillde vatten på den då sprakade det och datorn startade om sen tog min kusin dator musen) öppnade den och lödde bort kabeln

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

hm, låter ju rätt simpelt? men äre inte flera sladdar inne i sladden som man måste hålla isär?

Förresten, gillar du inte att använda punkter?

Permalänk
Medlem

Antagligen beror det på någon av ledarna i kabeln som håller på att hå av. Koppla in musen och böj på kabeln på olika ställen tills du hittar var problemet ligger. Det kan vara inne i musen också, så du kan få öppna upp den för att hitta problemet.
Är problemet någon stans mitt på så klipp bort den dålig delen och löd ihop ledarna igen och försök göra isoleringen ordentlig med krympslang eller eltejp.
Är felet nära musen så kan du klippa bort den dåliga delen, och sätta tillbaka kontakten (brukar oftast finnas en) lite längre in på kabeln, och koppla tillbaka den. Det kan dock vara svårt att sätta på kontakten på nya ledare. Jag lyckades dock bra med det på en gammal IntelliMouse Explorer. Men pilligt var det.

USB-kablen har fyra ledare i sig. Två för ström, och två för signal. Men de är färgkodade och lätta att hålla isär. Och så länge du kopplar tillbaka de rätt så ska det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

ok, nu är jag nästan helt 100% säker att glappet ligger där sladden går in i musen, för när jag rör musen och drar sladden fram och tillbaks samtidigt så stannar din till hela tiden.

Jag ska alltså skala upp kabeln och kolla om det finns nån spricka, eller kolla i ingången Kommer troligtvis att göra detta ikväll, så lägger upp lite bilder på potentiella fel

Permalänk
Medlem

Har Fixxat problemet! tack för hjälpen Genesis. Inte världens snyggaste mus direkt, men den glappar inte iaf!

http://data.fuskbugg.se/dipdip/_DSC_0384.JPG

http://data.fuskbugg.se/dipdip/DSC_0390.JPG

P.S. potentiella vinnare till världens fulaste bilder