MSI GT663-415NE med GTX460 8990kr på CD-ON

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Jag köpte ifrån Inet, vad tror du att de skulle säga?

Är nästan 100% säker på att de säger samma sak, men kontakta supporten om du är osäker, skulle jag ha gjort

Permalänk
Medlem

Hmmm, står i garantiboken att gör man som det står i manualen så strider inte det mot garantin, men varför har de satt dit en sticker då?

Och i manualen står det att hårddiskbyte borde göras av en verkstad.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ashashiva:

Hmmm, står i garantiboken att gör man som det står i manualen så strider inte det mot garantin, men varför har de satt dit en sticker då?

Och i manualen står det att hårddiskbyte borde göras av en verkstad.

det är för att om du gör sönder den så behöver dem inte göra något, så länge du gör ett bra jobb så finns garantin kvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

det är för att om du gör sönder den så behöver dem inte göra något, så länge du gör ett bra jobb så finns garantin kvar!

Ja men då så, har ju mekat PC sedan -99 så skall inte vara några problem

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Hmmm, står i garantiboken att gör man som det står i manualen så strider inte det mot garantin, men varför har de satt dit en sticker då?

Och i manualen står det att hårddiskbyte borde göras av en verkstad.

Stickern sitter från fabriken, dom har ju lite olika garantiregler beroende på land

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar, nu sitter SSD disken i datorn, använde lite eltejp istället för silvertejp och det funkade kanon, krångligt att man måste ta ur den vanliga hårddisken sedan installera om och efter det öppna upp igen för att sätta in den vanliga igen. Fy va omständigt det blev
Skall bli skönt när det är över ialla fall så man kan testa prestandan lite, försökte först installera med en vanlig OEM skiva för win7hp 64-bit som jag har till min stationära med nyckeln som följde med men microsoft ville inte verifiera den då

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ashashiva:

Tackar för alla svar, nu sitter SSD disken i datorn, använde lite eltejp istället för silvertejp och det funkade kanon, krångligt att man måste ta ur den vanliga hårddisken sedan installera om och efter det öppna upp igen för att sätta in den vanliga igen. Fy va omständigt det blev
Skall bli skönt när det är över ialla fall så man kan testa prestandan lite, försökte först installera med en vanlig OEM skiva för win7hp 64-bit som jag har till min stationära med nyckeln som följde med men microsoft ville inte verifiera den då

ta nyckeln som sitter på ditt batterie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

ta nyckeln som sitter på ditt batterie...

Det var det jag gjorde, funkade inte med den av någon anledning, typ som om Microsoft spärrat för annan mjukvara än MSI's

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ashashiva:

Det var det jag gjorde, funkade inte med den av någon anledning, typ som om Microsoft spärrat för annan mjukvara än MSI's

så du försökte installera på din stationära md nyckeln som kom med MSIn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

så du försökte installera på din stationära md nyckeln som kom med MSIn?

Nej nej, jag försökte installera med skivan som jag fick till den stationära på den bärbara med nyckeln som följer med, den som sitter under batteriet. Skivan till den stationära är nämligen en ren version av Windows 7 home premium 64-bit Swe OEM.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ashashiva:

Nej nej, jag försökte installera med skivan som jag fick till den stationära på den bärbara med nyckeln som följer med, den som sitter under batteriet. Skivan till den stationära är nämligen en ren version av Windows 7 home premium 64-bit Swe OEM.

jaha... weird. men men....

Permalänk
Medlem

Tror jag kom på vad som måste vara fel, den nyckeln man får med till MSI'n är väll en sorts universalskiva med flera språk, den jag hade hemma var endast svensk därav problemet. Eller vad tror ni?

Så nu funkar allt, datorn blev grymt mycket snabbare med SSD hårddisken i, fast de var ju väntat.
Gillar datorn starkt men tangentbordet kommer ta sin tid att vänja sig vid.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Tror jag kom på vad som måste vara fel, den nyckeln man får med till MSI'n är väll en sorts universalskiva med flera språk, den jag hade hemma var endast svensk därav problemet. Eller vad tror ni?

Så nu funkar allt, datorn blev grymt mycket snabbare med SSD hårddisken i, fast de var ju väntat.
Gillar datorn starkt men tangentbordet kommer ta sin tid att vänja sig vid.

Kul att höra

Har en fråga angående GX660 och ram:

Har gjort lite efterforskningar inför en eventuell uppgradering till 8gig men är lite osäker på om man kan använda 1333MHz minnen till den. Har aldrig sett någon gx660 med i5 som har 1333MHz, bara 1066MHz, alla som har 1333MHz har en i7 processor.
Hittade nämligen att i5 bara kan använda 2 av ram-slottarna medan i7 kan använda alla tre, i5 processorn begränsar tydligen antalet ram-stickor, begränsar den hastigheten till 1066MHz också, eller säljs bara alla i5 med 1066MHz ram för att de är billigare ram till en billigare processor?

Om det funkar med 1333MHz, är dessa ett bra val?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532354

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxus:

Kul att höra

Har en fråga angående GX660 och ram:

Har gjort lite efterforskningar inför en eventuell uppgradering till 8gig men är lite osäker på om man kan använda 1333MHz minnen till den. Har aldrig sett någon gx660 med i5 som har 1333MHz, bara 1066MHz, alla som har 1333MHz har en i7 processor.
Hittade nämligen att i5 bara kan använda 2 av ram-slottarna medan i7 kan använda alla tre, i5 processorn begränsar tydligen antalet ram-stickor, begränsar den hastigheten till 1066MHz också, eller säljs bara alla i5 med 1066MHz ram för att de är billigare ram till en billigare processor?

Om det funkar med 1333MHz, är dessa ett bra val?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532354

Tacksam för svar

Ja det skall funka, de som sitter i nu är 1333mhz stickor så det skall inte vara några problem.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Ja det skall funka, de som sitter i nu är 1333mhz stickor så det skall inte vara några problem.

Är du säker på att de som är i nu är 1333MHz och inte 1066MHz? Ska kolla upp igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxus:

Är du säker på att de som är i nu är 1333MHz och inte 1066MHz? Ska kolla upp igen

Ja jag är säker.

Föresten, hur funkar den tredje ramsloten? Jag menar hur fungerar det med dual-channel när man använder 3 stickor för denna datorn har väll inte tripple-channel eller? Och vart sitter den sloten, hittade inget när jag var inne och grejade med hårddisken.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ashashiva:

Ja jag är säker.

Föresten, hur funkar den tredje ramsloten? Jag menar hur fungerar det med dual-channel när man använder 3 stickor för denna datorn har väll inte tripple-channel eller? Och vart sitter den sloten, hittade inget när jag var inne och grejade med hårddisken.

Du kan inte använda 3 platser för det stödjer inte i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Du kan inte använda 3 platser för det stödjer inte i5

Min huvudfråga var hur dual-channel fungerar med 3 stickor, att i5 inte har stöd för 3 stickor viste jag redan.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ashashiva:

Min huvudfråga var hur dual-channel fungerar med 3 stickor, att i5 inte har stöd för 3 stickor viste jag redan.

använd google... hjälper detta?

http://www.techspot.com/vb/topic39457.html

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon162937:

Jag förstod inte den texten, funderar på om jag skulle dra i en tredje sticka annars.

Edit: En googlesökning senare och jag hittade att det inte fungerar med tre stickor på i5-modellerna.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Passade på att byta kylpastan på den nu, var inga större problem. Har man pillat nåt med datorer tidigare bör man fixa det.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Passade på att byta kylpastan på den nu, var inga större problem. Har man pillat nåt med datorer tidigare bör man fixa det.

Någon skillnad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon162937:

Någon skillnad?

Tror inte det gör så mycket, den gamla pastan hade inte stelnat sönder rikigt än. Däremot var både CPU och GPU helt dränkta i pasta så det var ett h*vete att få dem rena.
Hur som blev det iaf inte sämre, skönt att ha vettig pasta på grejorna.

Ska ta tjejens G73 sen, den har börjat bli lite högljudd på tomgång så det är säkert torr pasta som är problemet. Verkar dock inte lika smidig som MSI att skruva i, får riva rätt rejält för att komma åt.

Edit: Passade på att byta plats på diskarna också. Nu har jag SSD under handledsstödet så slipper man värme och vibrationer där från den mekaniska.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Tror inte det gör så mycket, den gamla pastan hade inte stelnat sönder rikigt än. Däremot var både CPU och GPU helt dränkta i pasta så det var ett h*vete att få dem rena.
Hur som blev det iaf inte sämre, skönt att ha vettig pasta på grejorna.

Ska ta tjejens G73 sen, den har börjat bli lite högljudd på tomgång så det är säkert torr pasta som är problemet. Verkar dock inte lika smidig som MSI att skruva i, får riva rätt rejält för att komma åt.

Edit: Passade på att byta plats på diskarna också. Nu har jag SSD under handledsstödet så slipper man värme och vibrationer där från den mekaniska.

Smart med SSDn...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon162937:

Smart med SSDn...

Ja det slog mig häromkvällen när jag satt och spelade att det vibrerade bra med disken.
Efter allt detta känns laptopen som en vinnare på alla punkter, även kvalitetsintrycksmässigt(långt ord). Kostar som en Fiat men prestanda som en Ferrari.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Ja det slog mig häromkvällen när jag satt och spelade att det vibrerade bra med disken.
Efter allt detta känns laptopen som en vinnare på alla punkter, även kvalitetsintrycksmässigt(långt ord). Kostar som en Fiat men prestanda som en Ferrari.

Nice, hade gärnat tryckt in en SSD i den men då förlorar jag ju 750Gb.... men men.

Permalänk
Hedersmedlem

Själv klarar jag mig långt med 450Gb lagring, SSD överväger på alla punkter.
Behöver du verkligen så mycket plats?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Själv klarar jag mig långt med 450Gb lagring, SSD överväger på alla punkter.
Behöver du verkligen så mycket plats?

egentligen inte. Har en extern hårddisk på 500Gb och den fungerar utmärkt med USB 3.0.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Ja det slog mig häromkvällen när jag satt och spelade att det vibrerade bra med disken.
Efter allt detta känns laptopen som en vinnare på alla punkter, även kvalitetsintrycksmässigt(långt ord). Kostar som en Fiat men prestanda som en Ferrari.

Vad tycker du om MSIn när du jämför den med din tjejs G73 ? kvalitetsintryck, prestanda, oljud mm.

Permalänk
Hedersmedlem

Släng i en SSD direkt då, du kommer inte att ångra dig. Behöver du hjälp med clean install drar jag ihop en guide som ica-Jerry hade fixat att installera från.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.