Permalänk
Medlem

GTX 460 och 8800 GTX SLI?

Hej

Tänkte kolla om det skulle kunna vara tänkbart att köra ett GTX 460 och 8800 GTX i SLI? Kikade runt på Nvidias forum och det verkade som att det gällde att det bara var samma graphicprocess och så skulle det fungera. Alltså XXXX GTX + XXXX GTX.

Permalänk

Det går inte, det går endast med två likadana kort.

Permalänk
Medlem

samma gpu tror jag det gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det går inte, det går endast med två likadana kort.

Men PhysX är kapabelt? Dock är ena PCI-Expressen i x4 läge, något som går att fixa där?

Permalänk
Medlem

Du kan köra PhysX på ditt 8800GTX och använda 460 som main. Du behöver ingen SLI-brygga och du väljer vilket som ska vara för PhysX i NVIDIA-kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Du kan köra PhysX på ditt 8800GTX och använda 460 som main. Du behöver ingen SLI-brygga och du väljer vilket som ska vara för PhysX i NVIDIA-kontrollpanelen.

Yes, tackar. Men angående x4 läge? Det tjuter som om brandlarmet vore igång när jag startar datorn med 8880 GTX:et i PCI-expressen med x4 läge? Något man kan fixa eller gäller det bara att inhandla ett nytt modekort?

Permalänk
Skrivet av cfrie:

Yes, tackar. Men angående x4 läge? Det tjuter som om brandlarmet vore igång när jag startar datorn med 8880 GTX:et i PCI-expressen med x4 läge? Något man kan fixa eller gäller det bara att inhandla ett nytt modekort?

Beror inte på att PCI-e porten är i x4-läge. Skulle istället tro att det antingen beror på den extraeffekt som nätaggregatet belastas med, eller på extravärmen som fås (fläktar som går upp på högvarv).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

coilwhine kanske?

Permalänk
Medlem

du behöver ju 750w+ nätagg för de där ska funka och prestandan från att köra 8800gtx som physx kort är ju inte något "yay"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Beror inte på att PCI-e porten är i x4-läge. Skulle istället tro att det antingen beror på den extraeffekt som nätaggregatet belastas med, eller på extravärmen som fås (fläktar som går upp på högvarv).

Stressade datorn med Orthos och en massa spel uppe och värmen låg på mellan 55-60 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

du behöver ju 750w+ nätagg för de där ska funka och prestandan från att köra 8800gtx som physx kort är ju inte något "yay"

Varför skulle jag behöva ett 750+ för att det skulle fungera? 500 wattare räcker gott väl, känns lite overkill med 750+w!

Permalänk
Skrivet av Uvania:

du behöver ju 750w+ nätagg för de där ska funka och prestandan från att köra 8800gtx som physx kort är ju inte något "yay"

Nix, 750+ är gravt overkill. Skulle tippa att burken maxar på under 450W.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nix, 750+ är gravt overkill. Skulle tippa att burken maxar på under 450W.

Jag sitter på en 500w så borde vara helt ok. Den tjuter endast när jag trycker in 8800 gtxan.

Permalänk
Skrivet av cfrie:

Jag sitter på en 500w så borde vara helt ok. Den tjuter endast när jag trycker in 8800 gtxan.

Har du lyckats isolera vad ljudet kommer från? Kan ju vara coil-whine som någon skrev tidigare. Kan då härröra från spolarna i nätaggregatet som vibrerar högfrekvent. Finns ett antal här i forumet som fått problem med missljud vid kombination av vissa grafikkort med vissa nätaggregat.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Har du lyckats isolera vad ljudet kommer från? Kan ju vara coil-whine som någon skrev tidigare. Kan då härröra från spolarna i nätaggregatet som vibrerar högfrekvent. Finns ett antal här i forumet som fått problem med missljud vid kombination av vissa grafikkort med vissa nätaggregat.

Testade att koppla in 460 GTX i den andra pci-expressen och tog ut den andra. Inget tjut då inte :/

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=cbww3dhzK0M

Inte säkert att det blir bättre prestanda med det kortet som PhysX-kort, det kanske bara blir sämre. Dessutom drar det ström och skapar värme så den lilla prestandan du ev. tjänar kanske inte är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iPhantom:

http://www.youtube.com/watch?v=cbww3dhzK0M

Inte säkert att det blir bättre prestanda med det kortet som PhysX-kort, det kanske bara blir sämre. Dessutom drar det ström och skapar värme så den lilla prestandan du ev. tjänar kanske inte är värt det.

Det du skriver är sant, men har inte kunnat prova än då det tjuter istället när jag sätter in 8800 GTX samtidigt som jag kör GTX 460

Permalänk
Medlem

Ok, säg till hur det blir om du får det att fungera. Det första jag kommer att tänka på när det piper är nätagget, men jag vet inte säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iPhantom:

Ok, säg till hur det blir om du får det att fungera. Det första jag kommer att tänka på när det piper är nätagget, men jag vet inte säkert.

Yes, ska testa olika förslag som jag fått.

Permalänk
Medlem

Sådär nu har jag utfört ett test:

1. Dammsög hela datorn och rengjorde delar.
2. Testade då med att köra mitt 460 GTX som main i första pci-express. Började tjuta som ett brandlarm direkt... Det gör det inte med 8800 GTXan. Kan lägga till att i min förra dator ligger ett 450w i och där fungerade mitt 460 GTX utan problem och inte pip i överhuvudtaget. I denna som jag har nu sitter alltså ett 500w och är knäpp tyst med 8800 gtxan i.

Kan tilläga att vid uppstart av 460 GTX i main så händer det ingenting på bildskärmarna utan de är helt kolsvarta. Den bara tjuter som fan.

Kan tillägga att det inte låter som på denna videon: http://www.youtube.com/watch?v=0LDrcvmFZRc
Utan det är ett tjut som är extremt högt och låter inte gnisslande. Som jag nämnde tidigare får jag inte ens bild på skärmarna.

Permalänk
Antielefant

Låter ju som om kortet inte får ström?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Han kanske har ett nätagg från Ace of Sweden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Han kanske har ett nätagg från Ace of Sweden.

sitter på ett http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310015#info Tagan

Permalänk
Antielefant

Inte mycket bättre...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Inte mycket bättre...

Okej.. Tror du att ett XFX Core Edition 450W skulle fungera till båda två?

Permalänk
Antielefant

Ja, men varför inte köpa ett kort som ger dig marginal att uppgradera? Ska du köpa ett nytt nätagg rekommenderar jag inte att man lägger sig under 650W, annars kommer du att behöva byta nätagg igen om/när du uppgraderar igen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ja, men varför inte köpa ett kort som ger dig marginal att uppgradera? Ska du köpa ett nytt nätagg rekommenderar jag inte att man lägger sig under 650W, annars kommer du att behöva byta nätagg igen om/när du uppgraderar igen.

Har redan det ovan skrivna nätagget hemma. Sitter i min förra dator.