Skumt! Linksys E2000 kopplar ner WLAN efter inköp av NAS

Permalänk
Medlem

Skumt! Linksys E2000 kopplar ner WLAN efter inköp av NAS

Hej kära SweC:are!

Jag har fått ett mycket konstigt problem. Jag var och köpte en Synology DiskStation DS211j i förra veckan, tyckte det kunde vara trevligt med en NAS. Kom hem, pluggade in och körde igång allting. So far, so good. Efter några timmar märkte jag dock att WLAN:et verkar koppla ner titt som tätt. De saker som oftast är uppkopplade mot routern är följande:

- NAS via cat6
- Stationär PC via cat6
- Macbook Pro och bärbar PC via wifi
- iPod touch, iPad och Androidtelefon via wifi

Allting som är kopplat till själva routern direkt med kabel, dvs NAS och PC, fungerar alldeles finfint utan några som helst problem. Däremot kopplar allting som är anslutet via wifi ner sig lite då och då, och på den bärbara pc:n går det oftast inte ens att komma ut på nätet alls. Vad jag vet innehåller inte ds211j någon wlan-modul så det borde inte vara någonting som kan störa där; alltså måste felet ligga i routern. Någon som har varit med om liknande eller har några tips på saker man kan prova?

Tilläggas bör att allting fungerade finfint innan NAS:en inköptes och fungerar finfint när NAS:en är avstängd.

Permalänk
Medlem

Prova först att sätta statisk IP i NAS:en och reservera/knyt den mot dess mac i routern.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: statisk IP fungerade inte. Misstänker att det var något fel på min router. En Cisco E2000. Kör nu Netgear WNR3500 och det funkar alldeles finfint.