Permalänk
Medlem

2500K eller 1090T ?

Tjenare, kommer bygga en ny dator nästa vecka med 8 gig ram och ett HD 6950 2 GB.

Skiljer ca 300 kr mellan:
1090T

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638763#info
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=594273

och

2500K

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635399
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619274

Frågan om det är värt att lägga dessa 300 kr extra för ett 2500K system. Kommer inte ha dubbla grafikkort senare. Datorn byggs för att köra BF 3. Känns ju spontant som att 1090T kan vara en smula mer framtidssäker även då den presterade någon fps mindre i sweclockers BF 3 test. Så vad tror ni, Blir det någon märkbar skillnad i BF 3 mellan dessa processorer ?

Permalänk
Medlem

2500K, men 1090T är också prisvärd. Jag skulle ha kört på 2500K.

Permalänk
Medlem

2500k, du har mer nytta av funktionerna i 2500k och mer överklockningspotential än 1090T, dock så presterar de här processorerna typ lika i de flesta spelen

Permalänk

2500k är i de flesta fall bättre Speciellt i spel

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Du kommer tjäna på att ta 2500K jämte AMD:n !

Permalänk
Medlem

kom ihåg att du kan uppgradar din 2500k till en ivy bridge cpu om du vill medans med AMD så är du fast med bulldozer

Permalänk
Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Även i program som verkligen kan utnyttja 6 kärnor så vinner fortfarande 4 kärniga 2500K, så ta den
http://www.anandtech.com/bench/Product/288?vs=146

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag hade valt 2500k.

Presterar bättre än 1090T och genom LGA1155 så har du möjlighet till den mycket lovande Ivy Bridge-plattformen sedan också.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

2500Kn är bättre så är det bara. Jag personligen skulle dock valt en 6-kärnig Phenom II över en Intel 4-kärnig, inte på grund av "fanboyism", utan att jag helt enkelt inte vill stödja Intel om jag kan välja helt fritt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av joYchez:

Jag hade valt 2500k.

Presterar bättre än 1090T och genom LGA1155 så har du möjlighet till den mycket lovande Ivy Bridge-plattformen sedan också.

Tjenare! Måste man inte ha ett Z68 mobo för att kunna ta del av ivy-bridge ?

Föresten, vad tror ni om det där sandybridge mobot från gigabyte (P67A-D3-B3)? Har läst att det är det minsta man bör lägga på ett 1155 mobo men har inte hittat så mycket information om just detta mobo. Skulle vara kul om det fanns möjlighet till att överklocka, gigabyten verkar ju endå ha hyffsad strömförsörjning till processorn (vrm). Tror ni det skulle funka att dra upp I5an till runt 4 ghz och ha en stabil klock med det moderkortet ?

Permalänk
Medlem

1090T tycker jag inte du ska köpa. Ta istället 1055t, går i princip att överklocka lika mycket genom fsb istället för multiplier. Den är dessutom drygt 200 billigare.

Det man bör ta med i beräkningarna är moderkortet. Jag var inne på intel ett tag i och med att den är bättre och dessutom skall överklocka bättre. Däremot var det inte lika lätt att hitta ett billigt moderkort med bra överklockningsspecial (vill personligen inte bränna onödiga pengar på moderkort). Till amd kunde jag däremot få ett gigabyte ga-970a-ud3 för 900 spänn. Detta kort har tillräckligt många vrm:s och effekttålighet för att klocka på bra. Totalt sett kom jag undan när jag köpte 700-800 kr billigare genom att välja amd.

Det första jag gjorde var att klocka processorn på stock-kylaren till 3.43 ghz. Behövde bara dra upp fsb. Kunde dessutom undervolta den (1.29 V) med denna klockning! De flesta når 4 ghz med bättre kylning och lite högre volt.

Det jag vill komma till är att om du skall ha den till spel kan du lägga pengarna du spar på amd till ett schysstare grafikkort eftersom det gör störst skillnad.

Dessutom har jag personligen ett intresse av att upprätthålla lite konkurrens :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazzo:

Tjenare! Måste man inte ha ett Z68 mobo för att kunna ta del av ivy-bridge ?

Föresten, vad tror ni om det där sandybridge mobot från gigabyte (P67A-D3-B3)? Har läst att det är det minsta man bör lägga på ett 1155 mobo men har inte hittat så mycket information om just detta mobo. Skulle vara kul om det fanns möjlighet till att överklocka, gigabyten verkar ju endå ha hyffsad strömförsörjning till processorn (vrm). Tror ni det skulle funka att dra upp I5an till runt 4 ghz och ha en stabil klock med det moderkortet ?

Jag använder ett UD3 moderkort o jag får upp min 2500k till 4.5ghz helt stabilt, har inte testat högre då det inte behövs, den har allt som jag behöver ink Sli och CF stöd.

Den kan inte överklocka lika extremt dock, annars inga problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

1090T tycker jag inte du ska köpa. Ta istället 1055t, går i princip att överklocka lika mycket genom fsb istället för multiplier. Den är dessutom drygt 200 billigare.

Det man bör ta med i beräkningarna är moderkortet. Jag var inne på intel ett tag i och med att den är bättre och dessutom skall överklocka bättre. Däremot var det inte lika lätt att hitta ett billigt moderkort med bra överklockningsspecial (vill personligen inte bränna onödiga pengar på moderkort). Till amd kunde jag däremot få ett gigabyte ga-970a-ud3 för 900 spänn. Detta kort har tillräckligt många vrm:s och effekttålighet för att klocka på bra. Totalt sett kom jag undan när jag köpte 700-800 kr billigare genom att välja amd.

Det första jag gjorde var att klocka processorn på stock-kylaren till 3.43 ghz. Behövde bara dra upp fsb. Kunde dessutom undervolta den (1.29 V) med denna klockning! De flesta når 4 ghz med bättre kylning och lite högre volt.

Det jag vill komma till är att om du skall ha den till spel kan du lägga pengarna du spar på amd till ett schysstare grafikkort eftersom det gör störst skillnad.

Dessutom har jag personligen ett intresse av att upprätthålla lite konkurrens :).

Haha nu blev det svårt. betalar gärna de 200 kr extra för en 1090T jämfört mot en 1055t. Är inte så jättehajj på överklockning och vill utesluta så många felande moment som möjligt (såsom ostabil klockning) utifall att det är fel på någon datordel. Det här angående moderkortet, känns ju som att Gigabyte GA-970a-ud3 (am3+) är mer påkostad än gigabyte P67A-D3-B3 (sb), am3 brädan har ju fler vrmer osv vilket bådar gott för överklockning.
Haha beslutsångest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warrior28:

Jag använder ett UD3 moderkort o jag får upp min 2500k till 4.5ghz helt stabilt, har inte testat högre då det inte behövs, den har allt som jag behöver ink Sli och CF stöd.

Den kan inte överklocka lika extremt dock, annars inga problem..

Tjena! Är inte UD3 korten lite mer påkostade än D3 B3 kortet ? Har du haft några instabilitetsproblem i Bf 3 ?

Permalänk
Medlem

2500K är säkert det bättre valet, men vill du ta en för laget så behöver nog AMD lite hjälp just nu

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis nytt system och valde bort intel/nvidia till fördel för Amd även fast dom presterar bättre ibland. det blev en PII 1100T

Permalänk
Hjälpsam

Likvärdiga om man ser på priset, men med AMD får du oftast bättre SATA portar och PCI expressportar, du får också en bättre processorsockel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Likvärdiga om man ser på priset, men med AMD får du oftast bättre SATA portar och PCI expressportar, du får också en bättre processorsockel.

Tjenare! Man har ju läst lite var stans på forumet att vissa kan köra ultra i bf med avstängd AA i 1080P med deras single 6950 2 gb. I de flestas signatur har det stått att de har 2600k och 2500k. Visst tycker jag det låter lite väl önsketänkande men vissa påstar att de får runt 50-70 fps med den setupen. Kommer en 1090T fungera likaväl tror du ? Menar så det är noll risk att den flaskar grafikkortet osv och att man får ut en sjysst fps utan "processorlagg". Enligt sweclockers test får ju faktist 1100T några fps mer än 2500K på den lägsta fpsen i medium 1080p och inbillar mig att detta är hyffsat viktigt. Är det inte bättre att ha en processor som ger minst 61 fps (1100T) istället för en som ger minst 59 fps (2500K) då inget är "starkare" än den svagaste delen. Visst marginell skillnad endå men är det inte mindre risk för processorlagg med en processor som presterar minst 61 fps ist för 59 ?
Säkert ingen risk för processorlagg alls med varesig av dem men vill bara vara säker innan jag beställer.

Permalänk

Jag har en 1090T och i bf3 presterar min dator i stort sett exakt lika bra som en kompis som kör 2500K och 6970.
Det är billigare med AMD som är det enda pluset.
Som någon sa tidigare så får du oftast bättre "kopplingar" alltså för cf/sli och mer sata2.0 och 3.0 etc.etc.
Moderkorten är oftast billigare till AMD också om man jämför kvalitén. Det sägs ju att man får vad man betalar för, men för att få et mobo som är eq. mitt till intel får du punga 2k typ istället för 1400 till AMD:P
Hade jag fått göra om mitt köp i december förra året så hade jag köpt en intel istället då 2500K drar ganska märkvärt mycket mindre ström så det blir billigare i längden.
Vet dock inte hur många år det tar innan du sparat in de 300kr men man byter ju oftast dator vart 2-3 år eller så.

Det slutar nog på vad du själv känner!

Lycka till!

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

Jag har en 1090T och i bf3 presterar min dator i stort sett exakt lika bra som en kompis som kör 2500K och 6970.
Det är billigare med AMD som är det enda pluset.
Som någon sa tidigare så får du oftast bättre "kopplingar" alltså för cf/sli och mer sata2.0 och 3.0 etc.etc.
Moderkorten är oftast billigare till AMD också om man jämför kvalitén. Det sägs ju att man får vad man betalar för, men för att få et mobo som är eq. mitt till intel får du punga 2k typ istället för 1400 till AMD:P
Hade jag fått göra om mitt köp i december förra året så hade jag köpt en intel istället då 2500K drar ganska märkvärt mycket mindre ström så det blir billigare i längden.
Vet dock inte hur många år det tar innan du sparat in de 300kr men man byter ju oftast dator vart 2-3 år eller så.

Det slutar nog på vad du själv känner!

AMD the best jag hade 2500k bara problem blåskärm läs lite alla värkar ha
problem med intel nu har jag amd är mycket nöjd kommer alldrig att byta till intel jag köpte amd fx 8120 kör på amd3 GA-880GMA-UD2H (rev. 2.2) funkar bara bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

Jag har en 1090T och i bf3 presterar min dator i stort sett exakt lika bra som en kompis som kör 2500K och 6970.
Det är billigare med AMD som är det enda pluset.
Som någon sa tidigare så får du oftast bättre "kopplingar" alltså för cf/sli och mer sata2.0 och 3.0 etc.etc.
Moderkorten är oftast billigare till AMD också om man jämför kvalitén. Det sägs ju att man får vad man betalar för, men för att få et mobo som är eq. mitt till intel får du punga 2k typ istället för 1400 till AMD:P
Hade jag fått göra om mitt köp i december förra året så hade jag köpt en intel istället då 2500K drar ganska märkvärt mycket mindre ström så det blir billigare i längden.
Vet dock inte hur många år det tar innan du sparat in de 300kr men man byter ju oftast dator vart 2-3 år eller så.

Det slutar nog på vad du själv känner!

Lycka till!

Hejsan. El:en är egentligen inget jätteproblem. Vet inte hur länge jag kommer ha datorn heller men jag kommer nog antaligen inte byta delar eller uppdatera till crossfire osv eftersom jag är sugen på vad som skall komma i sommar. (nya serierna grafikkort och nya processorer osv).
Datorn kommer då antagligen säljas inför nästa generation grafikkort, dock inte helt säkert, den kan få stanna längre också.
Delar lite din mening med att amd:s moderkort i 800 kr klassen känns betydligt mycker mer påkostade än intels diton. Om man kollar på vrm försörjningen på Ga-970A-Ud3 så ser det ut att vara 8+2 medan P67A-D3-B3 endast verkar ha har 4+1. Tror du förövrigt att 970A-ud3 är ett sjysst mobo om man skall bygga am3 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

1090T tycker jag inte du ska köpa. Ta istället 1055t, går i princip att överklocka lika mycket genom fsb istället för multiplier. Den är dessutom drygt 200 billigare.

Det man bör ta med i beräkningarna är moderkortet. Jag var inne på intel ett tag i och med att den är bättre och dessutom skall överklocka bättre. Däremot var det inte lika lätt att hitta ett billigt moderkort med bra överklockningsspecial (vill personligen inte bränna onödiga pengar på moderkort). Till amd kunde jag däremot få ett gigabyte ga-970a-ud3 för 900 spänn. Detta kort har tillräckligt många vrm:s och effekttålighet för att klocka på bra. Totalt sett kom jag undan när jag köpte 700-800 kr billigare genom att välja amd.

Det första jag gjorde var att klocka processorn på stock-kylaren till 3.43 ghz. Behövde bara dra upp fsb. Kunde dessutom undervolta den (1.29 V) med denna klockning! De flesta når 4 ghz med bättre kylning och lite högre volt.

Det jag vill komma till är att om du skall ha den till spel kan du lägga pengarna du spar på amd till ett schysstare grafikkort eftersom det gör störst skillnad.

Dessutom har jag personligen ett intresse av att upprätthålla lite konkurrens :).

och jag har kört min i5 2500k stabilt på 4,8ghz med 1.335v och bara höjd multiplier och den klarade en natts misshandel i prime95 på min billiga asrock bräda för runt 800-900kr

Permalänk
Medlem

Jag skulle vat 1090T. Det är endast pga att jag kommer ihåg att det var ett liknande tankesett förut när många valde intels E8400 ist för motsvarande i prisklass 4 kärnig amd.

När sedan gta IV kom gick alla dessa E8400 på knäna medans de 4 kärniga amd cpuerna rullade på bra.

Permalänk
Skrivet av wazzo:

Hejsan. El:en är egentligen inget jätteproblem. Vet inte hur länge jag kommer ha datorn heller men jag kommer nog antaligen inte byta delar eller uppdatera till crossfire osv eftersom jag är sugen på vad som skall komma i sommar. (nya serierna grafikkort och nya processorer osv).
Datorn kommer då antagligen säljas inför nästa generation grafikkort, dock inte helt säkert, den kan få stanna längre också.
Delar lite din mening med att amd:s moderkort i 800 kr klassen känns betydligt mycker mer påkostade än intels diton. Om man kollar på vrm försörjningen på Ga-970A-Ud3 så ser det ut att vara 8+2 medan P67A-D3-B3 endast verkar ha har 4+1. Tror du förövrigt att 970A-ud3 är ett sjysst mobo om man skall bygga am3 ?

Jag skulle tro att det mobot går hur bra som helst att bygga på, även en bra peng om du nu tänker uppgradera när nästa generation saker kommer.
Dock vet jag inte om det kommer locka när du ska sälja det, men man kan ju alltid vrida och vända på orden när man säljer saker så folk tänker mer på grafikkortet eller något;)

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Har laggt en beställning nu! La till en hundring och köpte det lite dyrare mobot och slängde in ett par ramminnen som jag tror skall funka. Blev detta:

GB GA-990XA-UD3 (Sli crossfire)
X6 1090T
His radeon 6950 2 gb w/dirt 3
2x4 gb Vengeance low profile

Valde minnena ifall man skall ha på en fetare kylare sen. Sen valde jag mobot ifall man mot förmodan slänger in ett till graffe, är ju alltid skönt att möjligheten finns. Blir väll antagligen också ett 650W tesla (bör kunna driva crossfire), någon låda samt en dvd rw. Hehe köpte en F3 spinpoint för 2 veckor sen för 495 kr då jag hörde om hddrabaldret, haha bra att vara förutseende. ^^

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att ångra dig

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazzo:

Tjenare! Måste man inte ha ett Z68 mobo för att kunna ta del av ivy-bridge ?

Ledsen, det har jag ingen aning om. Det hoppas jag verkligen inte, då jag själv sitter på P67. Orkar dock inte kolla upp detta nu, så du får bekräfta via google eller så lämnar jag frågan till någon som kan. Godnatt!

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz