Ingen mer AA efter 1.0.1 ?!

Permalänk
Medlem

Ingen mer AA efter 1.0.1 ?!

Hej Allesammans.

Med tanke på att de flesta av oss sitter på rätt dyra system och vill utnyttja dess resurser så ansåg jag att det är lagom vettigt att ta upp det här med AntiAliasing här.
Som de flesta vet så har det inte funnits någon inställningar för AA i SWTOR men däremot har man ändå kunnat tvinga spelet att använda sig utav AA antingen genom att tvinga det i CCC (För AMD kort) eller genom Nvidia Inspector eller genom att skriva till "AntiAliasingLevel = 2,4,8 etc" i client_settings.ini som är konfigurationsfilen för SWTOR.
Vad som har hänt efter den senaste uppdateringen den 27/12 - 2011 (Patch 1.0.1) är att Bioware har i princip tagit bort alla inställningar i client_settings.ini utan de mest grundläggande, jag var t.ex. tvungen att helt och hållet radera mitt modifierade .ini - fil för att spelet inte skulle krascha vid start.
Om man nu skriver till exempel "AntiAliasingLevel = 4" i .ini - filen så tar spelet bort denna rad vid uppstart och det är jäkligt synd eftersom det förbättrade det visuella i spelet avsevärt utan att påverka prestandan allt för mycket =/
Det är så jädrans synd att Bioware har valt att göra så som de har gjort, jag vet inte riktigt anledningen då det fungerade alldeles utmärkt men frågan nu är om det fortfarande går att tvinga AA genom CCC eller Nvidia Inpsector?
Jag sitter själv på ett Nvidia - Kort men har inte haft möjligheten att testa Nvidia - Inspector lösningen pga. köer men om det är någon annan själ där ute som testat detta så får denna gärna dela med sig utav erfarenheterna!

Cheers
Sanazin

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Med Nvidias drivrutin kan du göra en profil i Nvidiads kontrollpanel och tvinga AA, bör fungera, behövs inget inspector för det

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Med Nvidias drivrutin kan du göra en profil i Nvidiads kontrollpanel och tvinga AA, bör fungera, behövs inget inspector för det

Det gick tyvärr inte innan 1.0.1 så tvivlar på att det fungerar nu, men om det gör det så är det ju definitivt smidigt även om Bioware fått spader! =] Någon som prövat?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Hej Allesammans.

*TEXT*

Cheers
Sanazin

Har du en källa på det? Min .ini var ny efter patchen men jag har lagt in allt på nytt och det funkar hur bra som helst, varje gång jag startar SWTOR.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawHead:

Har du en källa på det? Min .ini var ny efter patchen men jag har lagt in allt på nytt och det funkar hur bra som helst, varje gång jag startar SWTOR.

Jag har ju förklarat att jag själv råkade ut för det, har bett andra testa men de råkar ut för samma problem. Lägger man in något i .ini så tas den bort så fort man startar spelet =/

Edit: Förresten, är din .ini skrivskyddad? Och har du verkligen kollat att AntiAliasing fungerar i sådana fall? =]

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jag har ju förklarat att jag själv råkade ut för det, har bett andra testa men de råkar ut för samma problem. Lägger man in något i .ini så tas den bort så fort man startar spelet =/

Edit: Förresten, är din .ini skrivskyddad? Och har du verkligen kollat att AntiAliasing fungerar i sådana fall? =]

Du ser ju vad jag skrev ovan. Ja min .ini var "nollad" efter patchen. Jag lade in allt igen, sparade och startade spelet. AA funkar prima och filen är i samma skick efteråt och allt funkar som det ska varje gång. Inget tas bort, inget raderas och allt funkar som det ska.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

Glöm inte att skriv skydda .ini filen efter att du har ändrat i den. Bör fungera.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawHead:

Du ser ju vad jag skrev ovan. Ja min .ini var "nollad" efter patchen. Jag lade in allt igen, sparade och startade spelet. AA funkar prima och filen är i samma skick efteråt och allt funkar som det ska varje gång. Inget tas bort, inget raderas och allt funkar som det ska.

Jo men då förstår du väl att du har upplevt något som jag och flera andra inte upplevt? =] Vad har du utöver "AntiAliasingLevel" lagt in i .ini filen? Kan testa med de andra och kolla om de försvinner eller ej.
Det som händer är som sagt att filen, vare sig den är skrivskyddad eller ej, tycks återställas till någon ursprunglig form (för min del så är det precis så som den såg ut efter att den skapades på nytt). Dock så har jag nu haft chansen att leka med Nvidia Inspector och det gick alldeles förträffligt att följa guiden nedan för att få igång AA och även lite annat ögongodis!

http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=156464...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Innan ställde jag in AA i CCC då det inte fanns någon option för det i själva spelet och inget har ändrats sedan patchen så fungerar lika bra efter. Visste inte ens att man kunde ändra .ini-filen så testa du med Nvidias motsvarighet till CCC.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jo men då förstår du väl att du har upplevt något som jag och flera andra inte upplevt? =] Vad har du utöver "AntiAliasingLevel" lagt in i .ini filen? Kan testa med de andra och kolla om de försvinner eller ej.
Det som händer är som sagt att filen, vare sig den är skrivskyddad eller ej, tycks återställas till någon ursprunglig form (för min del så är det precis så som den såg ut efter att den skapades på nytt). Dock så har jag nu haft chansen att leka med Nvidia Inspector och det gick alldeles förträffligt att följa guiden nedan för att få igång AA och även lite annat ögongodis!

http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=156464...

Det var inte meningen att verka dryg, men du skrev så kategoriskt att BW hade ändrat klienten. Men det har inte drabbat mig så det verkar inte vara så kategoriskt som jag tolkade ditt första inlägg, utan snarare något som bara drabbar vissa?

Hur som helst har jag lagt till följande i min .ini fil (från tweaktråden längre ner här på forumet):
AntiAliasingLevel = 4
enableadvenvirolighting = true
DebugAdvEnviroLighting = true

Allt detta finns kvar efter varje omstart av klienten och jag har inte skrivskyddat filen på något sätt. AA fungerar som avsett i klienten och jag märker inga problem.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk

Har någon lust att göa en liten LÄTT guide för vart jag lägge till domhär
AntiAliasingLevel = 4
enableadvenvirolighting = true
DebugAdvEnviroLighting = true
Och gärna förklara vad dom gör (bortsett från AA biten)

hade vart JÄTTE snällt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawHead:

Det var inte meningen att verka dryg, men du skrev så kategoriskt att BW hade ändrat klienten. Men det har inte drabbat mig så det verkar inte vara så kategoriskt som jag tolkade ditt första inlägg, utan snarare något som bara drabbar vissa?

Hur som helst har jag lagt till följande i min .ini fil (från tweaktråden längre ner här på forumet):
AntiAliasingLevel = 4
enableadvenvirolighting = true
DebugAdvEnviroLighting = true

Allt detta finns kvar efter varje omstart av klienten och jag har inte skrivskyddat filen på något sätt. AA fungerar som avsett i klienten och jag märker inga problem.

Det är ingen fara! Eftersom den "nya" .ini filen skiljer sig från den gamla "originella" (utan ändringar) .ini filen eftersom så mycket har försvunnit, och tills jag stötte på dig så hade alla andra samma problem som jag, så antog jag att BW har gjort någon form av ändring med .ini filen, det tycktes som att de i alla fall har tagit bort en massa inställningar och orolig blev man när filen inte ville spara det man lade till där.
Jag har gjort så att hela mappen som den ligger i är skrivskyddad och det tycks funka! Tar jag tog bort skrivskyddet på mappen och endast behåller det på själva .ini filen så "återställs" den varje gång spelet startas och stängs =/
Nåja! Det verkar vara fungera bra nu i alla fall, mitt kära AA är tillbaka och man är nöjd hehe.

Skrivet av Dirty_Harry:

Har någon lust att göa en liten LÄTT guide för vart jag lägge till domhär
AntiAliasingLevel = 4
enableadvenvirolighting = true
DebugAdvEnviroLighting = true
Och gärna förklara vad dom gör (bortsett från AA biten)

hade vart JÄTTE snällt

Jag skriver steg för steg så det är bara att följa:

1. WindowsKnappen+R (Klicka ner dessa samtidigt för att få upp Kör-Rutan)
2. I rutan skriv " %appdata% " utan citationstecken
3. I mappen som dyker upp, gå tillbaka ett snäpp
4. Gå in på "Local"
5. Gå in på "SWTOR"
6. Gå in på "SWTOR" igen
7. Gå in på "Settings"
8. Dubbelklicka på "client_settings.ini" och öppna det med Anteckningar / Notepad
9. I denna .ini fil under rubriken [Renderer] ska du lägga till ovanstående! =]

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

ursäkta en noob fråga var är denna ini fil alla pratar om har kollat allt i swtor mappen hittar inen ini fil

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

ursäkta en noob fråga var är denna ini fil alla pratar om har kollat allt i swtor mappen hittar inen ini fil

Kolla min inlägg precis ovan ditt =]

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

oki
såg det få se om de "jaggade" kansterna kanske försvinner

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Fungerade för mig med, måste vara något lokalt hos dig som gör att det strular.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk

La in det där i min .ini fil och vart stor skillnad, inte märkt av något speciallt fps drop än iaf, ligger på 55-100+ hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag märker inga skillnader precis som Rawhead.

Jag kör med: (Nvidia kort)
AntiAliasingLevel = 8
enableadvenvirolighting = true
DebugAdvEnviroLighting = true

Inga förändringar i skrivskydd eller annat och spelet funkar utmärkt efter patch.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

När jag skriver in
"AntiAliasingLevel = 4
enableadvenvirolighting = true
DebugAdvEnviroLighting = true"
under [Renderer] i client_settings så krashar spelet efter att jag skrivit in mitt lösenord :/. Tips på hur man kan komma runt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

När jag skriver in
"AntiAliasingLevel = 4
enableadvenvirolighting = true
DebugAdvEnviroLighting = true"
under [Renderer] i client_settings så krashar spelet efter att jag skrivit in mitt lösenord :/. Tips på hur man kan komma runt det?

Jag antar att du inte använder " i filen. I övrigt har jag lagt det sist i delen under [Renderer], dvs lagt in dessa nya rader sist efter de andra och det funkar som sagt hur bra som helst hos mig.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Skrivet av RawHead:

Jag antar att du inte använder " i filen. I övrigt har jag lagt det sist i delen under [Renderer], dvs lagt in dessa nya rader sist efter de andra och det funkar som sagt hur bra som helst hos mig.

Oki, får testa att lägga det underst efter att jag har käkat. Just nu kör jag de 2 andra raderna förutom AA och då fungerar det, men värt ett försök att placera det längst ner. När man sitter på crossfire känns det löjligt att inte få köra åtminstone 8x AA i ett såhär low poly spel.

Edit: Hjälpte inte :/

Permalänk
Medlem

Verkar fungera för mig, men kan inte säga att jag ser någon egentlig skillnad. Vart är det man skall se skillnaden?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Antielefant

Det jobbiga är att AA i SWTOR kör AA på precis allt, inklusive gräs och löv. Jag håller mig till 4xAA och 40% grass/tree helt enkelt för att jag inte vill se drops ner under 30 FPS varje gång jag åker till Voss, Alderaan eller vilken annan planet mer flora som helst.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

har spelat några timmar nu och det verkar flyta bra, fast att jag inte ser någon egentlig grafiskt skillnad. Kan hända att jag spelar med för låg upplösning för att se skillnaden dock. Återstår väl att se om allt laggar ihop med x8 då jag kommer till mera grästäta områden.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||: