Permalänk
Medlem

Är min iMac rökt?

Sååå.. Min lillebror och hans kompis satt och spelade något spel på hans PS3 och så plötsligt välte den ena ut ett glas vatten rakt ner i en eldosa som tydligen ingen märkte ( ͡° ͜ʖ ͡°). Senare kollade jag till där inne och såg att vatten hade spillts ut där i hörnan vid alla kontakterna och när jag tänkte hälla ut vattnen ur eldosan blixtrade det till och proppen gick. Ett par lampor i det rummet gick sönder och en i vardagsrummet. Jag gick tillbaka till mitt rum och satte på min PC och när den startade upp sa den någonting om att den inte avslutades korrekt och att den gick i Recovery Mode.
När jag sedan skulle starta upp min iMac gjorde den bara så här och blev sedan svart: http://m.imgur.com/73AW2Qi
Jag har provat att starta den på de flesta sätt jag kan och det har gått 3 dagar sedan detta hände så jag har inte riktigt någon aning om vad jag ska göra.
Tack i förhand!

Edit: om det visar sig att den är rökt vill jag gärna ha tips på hur jag får tillbaka all data på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxxi:

Sååå.. Min lillebror och hans kompis satt och spelade något spel på hans PS3 och så plötsligt välte den ena ut ett glas vatten rakt ner i en eldosa som tydligen ingen märkte ( ͡° ͜ʖ ͡°). Senare kollade jag till där inne och såg att vatten hade spillts ut där i hörnan vid alla kontakterna och när jag tänkte hälla ut vattnen ur eldosan blixtrade det till och proppen gick. Ett par lampor i det rummet gick sönder och en i vardagsrummet. Jag gick tillbaka till mitt rum och satte på min PC och när den startade upp sa den någonting om att den inte avslutades korrekt och att den gick i Recovery Mode.
När jag sedan skulle starta upp min iMac gjorde den bara så här och blev sedan svart: http://m.imgur.com/73AW2Qi
Jag har provat att starta den på de flesta sätt jag kan och det har gått 3 dagar sedan detta hände så jag har inte riktigt någon aning om vad jag ska göra.
Tack i förhand!

Edit: om det visar sig att den är rökt vill jag gärna ha tips på hur jag får tillbaka alla data på den!

Hm, skumt. Jag äger ingen produkt från Apple i dagsläget, har dock gjort det och det där ser ut som om den försöker köra Recovery, precis som du säger.

Fick du med något installationsmedie/Recoveryskiva till den när du köpte den?
Om ja, så ge datorn mediet när den startar sin Recovery.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

När du säger att den enbart är svart gäller det även om du skulle starta om datorn nu eller får du den vita skärmen med äpplet och den blir sedan svart igen? Lyser displayen upp något? Testa i ett mörkt rum att starta den och se om det blir någon ljus skillnad på display.

Vad du annars kan göra är att dra ut strömsladden och trycka på På knappen ett par gånger vänta gärna ett par minuter också och starta sedan datorn på nytt och se om den startar.

En sista grej jag kan rekommendera att testa är en så kallad PRAM reset.
Detta utförs enligt länkad guide:
https://support.apple.com/kb/PH18761?locale=sv_SE

Dessa alternativ jag givit skulle inte skadan någon data på hårddisken. Testa detta och återkom, lycka till!

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Prova med att hålla inne CMD+ALT+R när du startar datorn.

Detta startar Internet recovery från CMOS istället för hårddisk.

Se om du kan komma åt skiv verktyg från det lägget och göra en reparation.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller: Jag har provat att starta den på det sättet du beskrev men det gjorde ingen skillnad. Tack iaf!

Permalänk
Avstängd

Frågan som alla ställer sig är ju dock; vad gör du med toarullen vid datorn?

Permalänk
Skrivet av Barren Wuffet:

Frågan som alla ställer sig är ju dock; vad gör du med toarullen vid datorn?

Snytpapper, såklart!

Permalänk
Medlem

@ddog: Provade alla 3 alternativen du gav och PRAM Reseten var den enda som var nära på att funka.
Som det stod på Apple Supports sida "Fortsätt att hålla tangenterna nedtryckta tills datorn startar om och startljudet hörs för andra gången." hörde jag startljudet två gånger men sedan gjorde den samma sak som den gången då jag bara provade att sätta på den med ett knapptryck. Den visade absolut noll då jag hade det så mörkt som möjligt i rummet och startade den normalt efter att den visade Apple loggan. Några fler förslag vad man kan göra?

Permalänk
Medlem

@Barren Wuffet:

Skrivet av Alligatorn:

Snytpapper, såklart!

Japp xd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Frågan som alla ställer sig är ju dock; vad gör du med toarullen vid datorn?

Frågan som alla redan vet svaret på.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxxi:

@ddog: Provade alla 3 alternativen du gav och PRAM Reseten var den enda som var nära på att funka.
Som det stod på Apple Supports sida "Fortsätt att hålla tangenterna nedtryckta tills datorn startar om och startljudet hörs för andra gången." hörde jag startljudet två gånger men sedan gjorde den samma sak som den gången då jag bara provade att sätta på den med ett knapptryck. Den visade absolut noll då jag hade det så mörkt som möjligt i rummet och startade den normalt efter att den visade Apple loggan. Några fler förslag vad man kan göra?

Skulle isåfall prova som nämndes efter mig, att starta till Internet recovery och försöka reparera disken. Hjälper inte de finns de ingen enkelt sätt att göra för att se om innehållet är skadat.

De man för göra är att skapa en boot disk med OS x på och starta från den o se om de fungerar. Kan den boota de systemet är det antagligen inget fel på din dator förutom ev. Hårddisken. Sådan hjälp kan du få om du går till en aasp annars kan du med en extern hårddisk googla dig till hur man gör de. Lycka till! Fråga på om de är något du undrar över

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Fick igång den

@ddog: Efter att jag hade gjort en PRAM reset provade jag att göra en Internet recovery från CMOS och försökte göra repair disk. Fick svaret Error: Disk Utility can't repair this disk...disk, and restore your backed-up files.
Är det kört då? Är formartera om disken enda alternativet?

Permalänk
Medlem

Det är tekniskt inte enda alternativet men utan korrekt utrustning kan det vara svårt. Det man kan göra är att skapa en boot disk med OS X på. Sedan starta datorn med att hålla inne alt tangenten och välja det externa systemet. Väl inloggad på det kan du köra ett program som heter disk warrior som skulle kunna reparera ev trasig partitionskarta och sedan testa att boota.
Men som sagt, detta är mer komplicerat och kräver att du skapar ett externt system (installerar OS X på extern disk).
I annat fall om det inte är livsviktiga filer på hårddisken hade jag enbart formaterat disken i recoveryn och installerat om os x.

P.S en sak jag kom på är att du även skulle kunna testa att installera om OS X. UTAN att formatera hårddisken först. Kan inte garantera att dina filer blir kvar men de borde inte påverkas. Men med mjukvara vet man ju aldrig.
Säg gärna till om du löser de. Godnatt!

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Tog tag i problemet igen

Jag har avvaktat med det här i ett tag men vill bara säga att idag provade jag Internet Recovery och jag fick upp en meny.
I alla fall, då jag kollar på info om disken så säger den detta:

Capacity : 999.35 GB (999,345,127,424 Bytes)
Available : 738.5 GB (738,495,217,664 Bytes)
Used : 260.85 GB (260,849,909,760 Bytes)
Number of Files : 573,662

Som ni ser finns det 260 GB kvar med data på den.
Bara en snabb liten uppdatering men har skaffat en 8 GB flashdrive och ska försöka att boota Macintosh OS X på den.
Jag lämnar en uppdatering om jag lyckas boota OS X på flashdriven!