Permalänk
Medlem

DIY 60% mekaniskt tangentbord

Det hela började i början av 2016 då min vän fick ett slitet razertangentbord, vilket verkar vara det sista razer sålde med cherrys brytare.
Det tilltufsade tangentbordet var han inte själv intresserad av, så vi hjälptes åt med att slå in det i vinylplast varpå jag fick behålla det. Men plansmidandet slutade inte efter det första projektet, utan bara en månad senare hade jag beslutat att det var dags att riva upp tangentbordet, löda loss alla brytare och bygga ett eget tangentbord.

Allt som allt kostade tangentbordet cirka 800 kr (om man inte räknar med den första teensyn).

Om någon skulle vilja göra något liknande så är det denhär och denhär guiden jag följde.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

@Memper Ovanlig layout, men antar att man lär sig det med

Permalänk
Medlem

@EliteSweden: Nja, det är som vanliga nordiska ANSI, fast knapparna är förskjuta något vilket gör att de ligger i raka linjer brevid varandra istället för hur de brukar ligga på vanliga tangentbord, så det är rätt lätt att vänja sig vid.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, håller själv på med ett eget mycket likt. 800 är verkligen inte mycket när man bygger själv, mitt har gått på betydligt mer. Men då antar jag att du inte räknade med det slaktade razertangentbordet som bistod med brytare?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt, blev själv sugen på att prova. För någon som aldrig lött tidigare är detta något man skulle klara om man följde guiderna du länkade?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

@ddog: Joo det skulle jag nog säga, hade nämligen ingen erfarenhet av det själv innan. Se då till att du löder teensyn sist då den kräver mer precision!

Permalänk
Medlem

Fan schysst

Snyggt bygge och så. Jag är ny här, hur upvotar man?

Visa signatur

Hej! Thor heter jag :3

Permalänk
Medlem

Vad kostade läser skärningen? Kul projekt!
Btw kolla här:
https://m.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/3hlma9/do...
Jag tror att TMK som du använder funkar nu på ARM(Teensy 3.1), men är tyvärr inte säker. Annars har du kiiboh du kan använda.

Permalänk
Medlem

Laserskärningen kostade ca 500 kr inkl. frakt ock studentrabatt
Teensy 3.1an bytte jag mot 2an med en kompis som ville ha den, så jag ska skicka vidare länkarna till honom, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Hej allihopa! Det är jag som är vännen Fråga något om ni har lust. Mvh /u/sonerino

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hej! Thor heter jag :3

Permalänk
Medlem

@soth: vi är inte på reddit vännen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memper:

@soth: vi är inte på reddit vännen

Vart köpte du dioder och teensy? och vad betalade du i frakt?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge: Dioderna köpte jag på ebay, där var det gratis frakt som gällde och det tog ca 2 veckor för dem att anlända.
Teensyn beställde jag också från ebay, men den visade sig vara trasig så skulle desvärre inte rekommendera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memper:

@mini-ryttge: Dioderna köpte jag på ebay, där var det gratis frakt som gällde och det tog ca 2 veckor för dem att anlända.
Teensyn beställde jag också från ebay, men den visade sig vara trasig så skulle desvärre inte rekommendera det.

Oumbärligt att du även lämnade en länk tack som fan.

Beställde ett set dioder samt teensy och en top plate. Här ska byggas macro platta

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge: Härligt att höra, lycka till med bygget!

Permalänk
Medlem

Värsta OCD-layouten! Luuuuv it

Permalänk
Medlem

@hultron: Det som var tanken, kul att du gilla det!