Permalänk
Medlem

Kinkig hyresvärd & golvslipning?!

Tjenare!

Då jag fick så bra svar här sist till när jag skulle flytta så söker jag lite rådgivning här igen i typ samma ärende, hoppas det är ok

Mitt kontrakt hos min gamla första hyreslägenhet är uppsagt till slutet av den här månaden. Min hyresvärd ringde mig efter han hade visat lägenheten för den nya hyresgästen, han påpekade på att det var "hål" eller inbuktningar i parketten på typ 1-2mm (6st typ?) och tyckte direkt jag skulle stå för en golvslipning och skyllde på att det var skador som våran hund orsakat. Jag tyckte direkt det lät helt absurt, då golvet redan var JÄTTESLITET på ett stort område redan i mitten av vardagsrummet, och på flera andra ställen , och vi fick då ingen golvslipning när vi flyttade in.. Detta var min mor med och bevittnade då hon såg lägenheten med mig.

Jag och hyresvärden kikade på det tillsammans nu i slutbesiktning och jag påpekade att det är lustigt att i köket är det INGA som helst hål / inbuktningar att prata om och det ser superfint ut, och där har vår hund glidit och haft sig med full tjofräs stundtals, dessutom hade vi en stol vid kökshörnet hon brukade hoppa upp och sitta på och då skjuta ifrån sig och hoppa ner - inga hål / inbuktningar.. "Det är mjukare golv där i vardagsrummet" besvarade han snabbt.

Våran hund väger dessutom 20kg, och det är någon typ lackad ekparkett? En sån standard man har i de flesta vardagsrum osv.. Min sambo har dessutom varit nitisk med att klippa klorna på henne då hon inte har något emot det, 1 gång i veckan i snitt? Vi har bott i lägenheten i snart 4 år, varav vi haft hunden senaste 2 åren.

Men hyresvärden var då "schysst" och sa jag bara skulle betala min självrisk på hemförsäkringen, och anmäla skadorna på golvet själv till mitt försäkringsbolag (inte beskylla hunden noterade han). Det ville han vi skulle göra med vasken också, som hade två bulor i sig..

Jag får dåliga vibbar rakt igenom och känner direkt VI INTE har orsakat de här skadorna, det var ju f*n redan skitmycket skador på golvet när vi flyttade in? Jag anser mig också vara en ärlig människa. Känner på mig att hyresvärden "missat" skriva in det här i besiktningsprotokollet när vi flyttade in.. (Som sagt hade jag dock morsan med som såg skicket på golvet, och själv påpekade att det var ju slitet och skador)

Vad som dessutom ringer en varningsklocka är att jag minns en trevlig annan granne som var skitförbannad för något år sedan när han flyttade ut, han skulle också bekosta golvslipning - trots han bott där i 10 år.. När vi gick till våra bilar efter besiktningen sa han : ja hyresgästföreningen anser ju golv ska hålla i 25 år!

Nej, jag vill inte ringa och ljuga till min hemförsäkring åt min hyresvärds fördel och i stort sätt göra försäkringsbedrägeri? Till och med hyresvärdens vaktmästare sa att jag skulle stå på mig och att det där helt klart skulle vara normalt slitage. Min redovisningskonsult tyckte inte heller jag skulle betala och han höll med mig om att hyresvärden ville lura mig och att jag skulle kontakta försäkringsbolagets advokater. En annan vän till mig föreslog en oberoende besiktningsman som borde ta en titt..

Har själv googlat som en tok och hittar inga fall där en hund har orsakat hål eller skador i parkettgolv utöver möjligtvis repor, men hål / inbuktningar?? Läser om folk som har haft 40-60kg's hundar som knappt fått repor, och det är ju så köket ser ut? Vi har också haft en rätt rejäl hyra för vad vi haft, och inga renoveringar / byten / åtgärder under den tiden vi bott.

Kan ni hjälpa mig med att lugna ner mig och berätta vad som är den bästa vägen framåt? Just nu lutar det åt försäkringsbolagets advokater via hemförsäkringen, då jag inte är med i hyresgästföreningen för tillfället.. Sjukt tacksam för svar / vägledning!!

Edit : Bild på vad hyresvärden beskyller på våran hund (jag misstänker det är typ tappad mobil då jag och sambon är klumpiga och slinter..)
https://pasteboard.co/PUlfe01dJXkw.png
Bättre helhetsbild på begäran : https://imgur.com/a/n3k7EpT

Hur det var när vi flyttade in, det ville han INTE skriva in i protokollet... : "Helt okej" enligt hyresvärden!!!!
https://pasteboard.co/dw5WFhNRvIUZ.png
https://pasteboard.co/8Hcjdu0tRlrR.png
https://pasteboard.co/wXhmmG85QZXa.png

Permalänk
Medlem

Gå med i hyresgästföreningen. Har vart 10/10 att ha att göra med de gånger jag behövt det. (dock 10 år sedan nu men..). Det hjälper dig inte i det här ärendet, men allmänt tips

Begå inget försäkringsbedrägeri, din hyresvärd håller på med fuffensgrejer och allt han ber dig göra är enbart för att han själv ska komma undan billigare.

Golv har en lång livlängd MEN det går så klart inte från nyskick till skrot på nyårsnatten. Normalt slitage ska man räkna med och det är inget som en hyresgäst ska stå för.

Vet du hur gammalt golvet är / när det senast slipades om?
Har du bilder på golvet från när du flyttade in? För att styrka att det var ungefär samma skick då som nu.
Kan du visa bilder på skadorna han vill att du ersätter?

Permalänk
Medlem

Du noterade inte golvet på protokollet när du gjorde inflyttningsbesiktningen?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Qubeista:

Tjenare!

Då jag fick så bra svar här sist till när jag skulle flytta så söker jag lite rådgivning här igen i typ samma ärende, hoppas det är ok

Mitt kontrakt hos min gamla första hyreslägenhet är uppsagt till slutet av den här månaden. Min hyresvärd ringde mig efter han hade visat lägenheten för den nya hyresgästen, han påpekade på att det var "hål" eller inbuktningar i parketten på typ 1-2mm (6st typ?) och tyckte direkt jag skulle stå för en golvslipning och skyllde på att det var skador som våran hund orsakat. Jag tyckte direkt det lät helt absurt, då golvet redan var JÄTTESLITET på ett stort område redan i mitten av vardagsrummet, och på flera andra ställen , och vi fick då ingen golvslipning när vi flyttade in.. Detta var min mor med och bevittnade då hon såg lägenheten med mig.

Jag och hyresvärden kikade på det tillsammans nu i slutbesiktning och jag påpekade att det är lustigt att i köket är det INGA som helst hål / inbuktningar att prata om och det ser superfint ut, och där har vår hund glidit och haft sig med full tjofräs stundtals, dessutom hade vi en stol vid kökshörnet hon brukade hoppa upp och sitta på och då skjuta ifrån sig och hoppa ner - inga hål / inbuktningar.. "Det är mjukare golv där i vardagsrummet" besvarade han snabbt.

Våran hund väger dessutom 20kg, och det är någon typ lackad ekparkett? En sån standard man har i de flesta vardagsrum osv.. Min sambo har dessutom varit nitisk med att klippa klorna på henne då hon inte har något emot det, 1 gång i veckan i snitt? Vi har bott i lägenheten i snart 4 år, varav vi haft hunden senaste 2 åren.

Men hyresvärden var då "schysst" och sa jag bara skulle betala min självrisk på hemförsäkringen, och anmäla skadorna på golvet själv till mitt försäkringsbolag (inte beskylla hunden noterade han). Det ville han vi skulle göra med vasken också, som hade två bulor i sig..

Jag får dåliga vibbar rakt igenom och känner direkt VI INTE har orsakat de här skadorna, det var ju f*n redan skitmycket skador på golvet när vi flyttade in? Jag anser mig också vara en ärlig människa. Känner på mig att hyresvärden "missat" skriva in det här i besiktningsprotokollet när vi flyttade in.. (Som sagt hade jag dock morsan med som såg skicket på golvet, och själv påpekade att det var ju slitet och skador)

Vad som dessutom ringer en varningsklocka är att jag minns en trevlig annan granne som var skitförbannad för något år sedan när han flyttade ut, han skulle också bekosta golvslipning - trots han bott där i 10 år.. När vi gick till våra bilar efter besiktningen sa han : ja hyresgästföreningen anser ju golv ska hålla i 25 år!

Nej, jag vill inte ringa och ljuga till min hemförsäkring åt min hyresvärds fördel och i stort sätt göra försäkringsbedrägeri? Till och med hyresvärdens vaktmästare sa att jag skulle stå på mig och att det där helt klart skulle vara normalt slitage. Min redovisningskonsult tyckte inte heller jag skulle betala och han höll med mig om att hyresvärden ville lura mig och att jag skulle kontakta försäkringsbolagets advokater. En annan vän till mig föreslog en oberoende besiktningsman som borde ta en titt..

Har själv googlat som en tok och hittar inga fall där en hund har orsakat hål eller skador i parkettgolv utöver möjligtvis repor, men hål / inbuktningar?? Läser om folk som har haft 40-60kg's hundar som knappt fått repor, och det är ju så köket ser ut? Vi har också haft en rätt rejäl hyra för vad vi haft, och inga renoveringar / byten / åtgärder under den tiden vi bott.

Kan ni hjälpa mig med att lugna ner mig och berätta vad som är den bästa vägen framåt? Just nu lutar det åt försäkringsbolagets advokater via hemförsäkringen, då jag inte är med i hyresgästföreningen för tillfället.. Sjukt tacksam för svar / vägledning!!

Du har själv en plikt att anmäla alla skador som inte finns i besiktningsprotokollet när du flyttat in.
Har du inte fått se besiktningsprotokollet när du flyttade in så finns det såklart kanske något att ta där.

Hyresvärde acceptera ett visst slitage i lägenheten. Utan bilder kan jag inte säga mer än så.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Gå med i hyresgästföreningen. Har vart 10/10 att ha att göra med de gånger jag behövt det. (dock 10 år sedan nu men..). Det hjälper dig inte i det här ärendet, men allmänt tips

Begå inget försäkringsbedrägeri, din hyresvärd håller på med fuffensgrejer och allt han ber dig göra är enbart för att han själv ska komma undan billigare.

Golv har en lång livlängd MEN det går så klart inte från nyskick till skrot på nyårsnatten. Normalt slitage ska man räkna med och det är inget som en hyresgäst ska stå för.

Vet du hur gammalt golvet är / när det senast slipades om?
Har du bilder på golvet från när du flyttade in? För att styrka att det var ungefär samma skick då som nu.
Kan du visa bilder på skadorna han vill att du ersätter?

"Begå inget försäkringsbedrägeri, din hyresvärd håller på med fuffensgrejer och allt han ber dig göra är enbart för att han själv ska komma undan billigare."

Precis vad jag tycker, jag må vara snäll och blåögd, men jag hatar att bli överkörd bara för det, och jag är född i farstun Inte kul om försäkringsbolaget inte köper min rövarhistoria (hur fan förklarar jag ens det, "hej jag samlar på stenar och tappade en hel näve med de?")

Vår lägenhet är en gammal vindsvåning som renoverades, den förra hyresgästen var där inte en lång stund (från vad jag fått höra..), men golvet var verkligen långt ifrån nyskick i vardagsrummet.. det var repor och det såg rent av ut som fan på flera håll. Så det var ju rätt slitet i mina ögon för att vara en "nyrenoverad" lägenhet där hyresgästen knappt bott 6 månader? Det har ju inte blivit sämre för vi bott där i snart 4 år heller? Vi satte soffa osv över där det var slitet så det inte skulle bli värre..

Jag håller med om att golv har lång livslängd, men som du säger, man får ju göra normalt slitage och man måste ju bo, det ingår att man tappar sin mobil eller liknande? Vilket jag kan misstänka är fallet nu när jag tänker efter högt här..

Inga bilder tyvärr, om jag inte vill ändra i exfil data på bilderna för att sätta dit en lurendrajare som han här

Jag kan skicka över bilderna på skadorna han ansett hunden skadat, men jag kan lägga till länkar nu med hur det såg ut innan.. edit 2 : hittade en bild på vad han tyckte hunden skadat : https://pasteboard.co/PUlfe01dJXkw.png

edit : https://pasteboard.co/dw5WFhNRvIUZ.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Du noterade inte golvet på protokollet när du gjorde inflyttningsbesiktningen?

Jag och morsan noterade det var slitet till honom, han ansåg inte det var värt att skriva ner i protokollet. Här är bilderna på vad vi tyckte var slitet när vi flyttade in :

edit : Här är en bild på skadan också https://pasteboard.co/PUlfe01dJXkw.png
Rätt så nära det han inte brydde sig om innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Jag håller med om att golv har lång livslängd, men som du säger, man får ju göra normalt slitage och man måste ju bo, det ingår att man tappar sin mobil eller liknande? Vilket jag kan misstänka är fallet nu när jag tänker efter högt här..

Golvet var alltså nytt för 5 år sedan? Om det är väldigt slitet (redan när du flyttade in) och det inte står något om det alls i besiktningsprotokoll så ligger du eventuellt risigt till om hyresvärden vill krångla. På 5 år ska golvet i princip vara i nyskick med några smårepor men på dig låter det som att det är stora områden som är skadade..

Å andra sidan kan det inte vara speciellt slitet om man ens kan se märken efter en tappad mobil..

Ta bilder och ladda upp på typ imgur så klarnar det nog lite för oss andra.

*edit*
Bilderna ser ut som att någon haft något hårt under en möbel, t.ex. en stol eller soffa, och satt sig.. flyttat den.. satt sig o.s.v. Sånt kan man absolut få lov att betala för eftersom det helt klart kan vara onormalt slitage.

Att din hyresvärd inte ville notera det är ju såklart för att ju mindre han noterar desto mer kan ni få pröjsa för när han vill ha en gratis renovering.

Jag tror att du har att göra med en ful fisk och du borde vara väldigt försiktig med vad du gör och säger, mer än så kan jag nog inte ge dig råd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Golvet var alltså nytt för 5 år sedan? Om det är väldigt slitet (redan när du flyttade in) och det inte står något om det alls i besiktningsprotokoll så ligger du eventuellt risigt till om hyresvärden vill krångla. På 5 år ska golvet i princip vara i nyskick med några smårepor men på dig låter det som att det är stora områden som är skadade..

Å andra sidan kan det inte vara speciellt slitet om man ens kan se märken efter en tappad mobil..

Det är i väldigt fint skick, men vardagsrummet är lite mer slitet än andra ställen.

Bilderna finns i kommentarer nu, jag lägger till det i starten av tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har själv en plikt att anmäla alla skador som inte finns i besiktningsprotokollet när du flyttat in.
Har du inte fått se besiktningsprotokollet när du flyttade in så finns det såklart kanske något att ta där.

Hyresvärde acceptera ett visst slitage i lägenheten. Utan bilder kan jag inte säga mer än så.

Lärt mig en läxa absolut, går runt nu och dokumenterar allt som en tok och ska maila allt till hyresvärden, då om de är lika petiga (med noll samvete) som min nuvarande hyresvärd, så kommer de lägga alla skador här nu på mig också, då det är mer skador här kan jag lova än i vår gamla, och det står inte heller i protokollet.. Och här är det nybyggt 2014. "Normalt slitage" sa nya hyresvärden. Bilder är upplagda nu, på det som var slitet när vi flyttade in, och inbuktningarna hyresvärden har påpekat nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Jag och morsan noterade det var slitet till honom, han ansåg inte det var värt att skriva ner i protokollet. Här är bilderna på vad vi tyckte var slitet när vi flyttade in :

edit : Här är en bild på skadan också https://pasteboard.co/PUlfe01dJXkw.png
Rätt så nära det han inte brydde sig om innan

Det golvet ser redan ut att ha blivit omslipat

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

*edit*
Bilderna ser ut som att någon haft något hårt under en möbel, t.ex. en stol eller soffa, och satt sig.. flyttat den.. satt sig o.s.v. Sånt kan man absolut få lov att betala för eftersom det helt klart kan vara onormalt slitage.

Att din hyresvärd inte ville notera det är ju såklart för att ju mindre han noterar desto mer kan ni få pröjsa för när han vill ha en gratis renovering.

Jag tror att du har att göra med en ful fisk och du borde vara väldigt försiktig med vad du gör och säger, mer än så kan jag nog inte ge dig råd..

Det låter ju snarare väl som "vanligt slitage" för att man bor där? Och framförallt är det inte min hund isåfall som han vill beskylla - är det inte upp till hyresvärden att bevisa dessutom?

På den fronten håller jag med dig, och jag tackar och bockar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det golvet ser redan ut att ha blivit omslipat

Jag är ingen golvslipningsexpert, så så kan det mycket vara. Men hur hjälper det mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Jag är ingen golvslipningsexpert, så så kan det mycket vara. Men hur hjälper det mig?

Mja, är ingen superduper-expert men ett slipat golv har oftast kortare livslängd och därmed kan skador ses som oundvikligt. Har själv råkat ut för ett köp av bostad med nyslipat golv, det gav sig efter något år för att man slipar ofta mer än vad som är okej på en parkett.

Tycker du skall bestrida, iallafall i dagsläget.

*edit*
Det är din hyresvärd som får försöka påvisa att du varit oaktsam och inte ett vanligt slitage. Detta i kombination med en redan slipat golv kanske är en vinkel.
Spånar bara helt fritt såhär på kvällen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Det där ser inte klokt ut.
Ser ut som någon varit framme med en syl eller trampat ned småsten i golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Mja, är ingen superduper-expert men ett slipat golv har oftast kortare livslängd och därmed kan skador ses som oundvikligt. Har själv råkat ut för ett köp av bostad med nyslipat golv, det gav sig efter något år för att man slipar ofta mer än vad som är okej på en parkett.

Tycker du skall bestrida, iallafall i dagsläget.

Jasså.. låter ju som därför han kan ha sagt "det är mjukare i vardagsrummet"...

Ja, det låter ju som det. Sambon tycker också vi ska stå på oss och inte betala..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det där ser inte klokt ut.
Ser ut som någon varit framme med en syl eller trampat ned småsten i golvet.

Du menar bilderna på skadorna när vi flyttade in?? Det var precis det vi sa och tyckte också, det ser ju rent ut sagt "förjävligt" ut på ren svenska?

Men det var "helt okej" enligt honom när vi flyttade in.

Våra "hål" är däremot "inte okej" ("det kan bli fuktskador om man våttorkar bla bla..")

Edit : La till en tredje bild som visar hur det såg ut när vi flyttade in, det ser verkligen helt jävla sjukt ut.. Inte konstigt vi satte soffan över det för att slippa se skiten.

https://pasteboard.co/wXhmmG85QZXa.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Du menar bilderna på skadorna när vi flyttade in?? Det var precis det vi sa och tyckte också, det ser ju rent ut sagt "förjävligt" ut på ren svenska?

Men det var "helt okej" enligt honom när vi flyttade in.

Våra "hål" är däremot "inte okej" ("det kan bli fuktskador om man våttorkar bla bla..")

Har du bättre bilder på den skada ni skall ha orsakat, det du lade upp sa inte så mycket och var oerhört inzoomat?

*edit*
Menar hyresvärden genomslag i parketten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Har du bättre bilder på den skada ni skall ha orsakat, det du lade upp sa inte så mycket och var oerhört inzoomat?

*edit*
Menar hyresvärden genomslag i parketten?

Sorry om den var lite för inzoomad, här är en bättre "helhetsbild", uppdaterade trådstarten med denna länken med.

Ja precis, genomslag i parketten. Notera att vår 20kg hund ska ha orsakat det här enligt honom.. Bergsäker är han, utan tvekan.

https://imgur.com/a/n3k7EpT

Edit : Kan ordna bättre bilder när jag kilar över dit imorgon, om det har någon betydelse.. Men är ju då genomslag 1-2 mm ner i parketten, typ på 6-8 platser i vardagsrummet. Notera dock skicket på parketten innan, visst var det möööjligtvis inga genomslag då (vi kikade inte efter genomslag, för det andra ser ju mycket värre ut)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag hade ärligt sagt att det är trams från Hyresvärden sida. Det där är bara slitage på golvet. Fult? Javisst, knappast något konstigt när man väljer billigaste parkett av mjukt träslag när man renoverar.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Ja precis, genomslag i parketten. Notera att vår 20kg hund ska ha orsakat det här enligt honom.. Bergsäker är han, utan tvekan.

Fokusera inte på hunden alls.
Din ståndpunkt i tvisten är att skadorna fanns där vid inflyttning eller utgör normalt slitage.
Det är möjligt att du har rätt i sak, men det är en helt annan sak att vinna i rätten om du skulle hamna där.
Ibland kan det vara bäst att förlikas.

Permalänk
Medlem

Köp ekfärgad spakel? Så löste jag mina golv från lägenheten. Han vill ju bara ha gratis slipning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade ärligt sagt att det är trams från Hyresvärden sida. Det där är bara slitage på golvet. Fult? Javisst, knappast något konstigt när man väljer billigaste parkett av mjukt träslag när man renoverar.

Tack för din åsikt efter du fick se bilderna, de säger mer än tusen ord som man säger

Ja det är min tanke, han tar gärna fulvägar när han har kunnat.

Skrivet av Bozzeta:

Fokusera inte på hunden alls.
Din ståndpunkt i tvisten är att skadorna fanns där vid inflyttning eller utgör normalt slitage.
Det är möjligt att du har rätt i sak, men det är en helt annan sak att vinna i rätten om du skulle hamna där.
Ibland kan det vara bäst att förlikas.

Nä jag gör inte det egentligen, det är ju dock hyresvärden som gör det

Precis min ståndpunkt. Jag ska ringa till försäkringsbolagets advokater imorgon och höra vad de säger.. Men jag misstänker jag får ta ett samtal med hyresvärden förr eller senare och säga att jag inte kommer betala och bestrida med eventuella advokater om han inte vill vara en vettig person i stora hela. Just att han verkar ha satt det här i system och tyckte han var hyvens för att jag skulle göra försäkringsbedrägeri får mitt blod att koka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Köp ekfärgad spakel? Så löste jag mina golv från lägenheten. Han vill ju bara ha gratis slipning.

Bah.... om jag hade vetat detta innan slutbesiktningen, hade verkligen ingen aning det fanns!

Han har bokat golvsliparen nu på fredag för nya hyresgästen kommer 1:a, så det skeppet verkar ju ha seglat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Sorry om den var lite för inzoomad, här är en bättre "helhetsbild", uppdaterade trådstarten med denna länken med.

https://imgur.com/a/n3k7EpT

Edit : Kan ordna bättre bilder när jag kilar över dit imorgon, om det har någon betydelse.. Men är ju då genomslag 1-2 mm ner i parketten, typ på 6-8 platser i vardagsrummet. Notera dock skicket på parketten innan, visst var det möööjligtvis inga genomslag då (vi kikade inte efter genomslag, för det andra ser ju mycket värre ut)

Be honom att ta fram belägg för att en hund á 20 kg ska orsaka hack i golvet. Det han säger är ju bara hans egen tolkning/åsikt. Kontra med att du/ni är jättesäkra på att det är helt omöjligt att en hund ska kunna orsaka en golvskada. Ni kanske har haft hund i tidigare lägenheter ni bott i och aldrig upplevt detta problem.

Du kan ju även föreslå för honom att ni tar in en oberoende expert och delar på kostnaden för det som får bedömma detta.
Eller så är det bara att förneka, förneka, förneka. Syna bluffen....

Jag höll på att åka på att stå för en vattenskada orsakad av översvämningar från en brun utanför porten som slammade igen och orsakade att regnvatten från skyfall rann ner i trappen och trängde in i min lägenhet som låg en trappa ner från portingången. Som tur var hade jag anmält det omgående till hyresbolagets journummer dom gånger det hände så det fanns bevis iaf. Annars hade jag nog fått det svettigt.....

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Har du dokumentation från när ni påtalade golvets skick vid inflyttning?

Det stämmer som David säger att du måste påtala fel. Jag kan rekommendera att göra det på något spårbart sätt, tex mail. Annars kan man lätt hamna i situationer som att hyresvärden glömt anteckna problemet.
Hyresvärden måste räkna med normalt slitage på lägenheten. Det är svårt att säga vad som är normalt slitage, men om du inte gjort skadan uppsåtligen eller av försumlighet så räknas det vanligen som normalt slitage. https://lawline.se/answers/fraga-om-normalt-slitage

Jag har för övrigt kommit undan när man dotter, då två år, hade legat och rivit på tapeten bakom sin säng utan att vi sett det. Problemet dök upp när vi flyttade. Hyresvärden ville att vi skulle betala för att tapetsera om hela rummet. Förmodligen var det så att nästa hyresgäst inte ville ha en barntapet i det rummet. Jag visste att det fanns sparade rullar med tapeter i lägenheten och bestred hyresvärdens faktura på omtapetsering med att skadan skulle räknas som normalt slitage på grund av hur den uppstått samt hänvisade till att det borde gå att laga skadan genom att använda den sparade tapeten. Hörde aldrig av dem mer efter det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Qubeista:

Bah.... om jag hade vetat detta innan slutbesiktningen, hade verkligen ingen aning det fanns!

Han har bokat golvsliparen nu på fredag för nya hyresgästen kommer 1:a, så det skeppet verkar ju ha seglat..

Det är han som bokat golvsliparen. Det finns inget som säger att ni automatiskt ska stå för slipning av golvet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Jag och morsan noterade det var slitet till honom, han ansåg inte det var värt att skriva ner i protokollet.

Så klart han inte tycker det är värt att notera, om det hade noterats hade ju han varit skyldig att bekosta detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, mjukare golv i vardagsrummet, 100% efterkonstruktion från värdens sida...

Är ingen expert, men tycker det ser ut som de där groparna/spåren skulle kunna ha uppkommit före eventuell tidigare slipning och lackning. Golvlack brukar vara hård och spröd. Den borde vara skadad i så djupa spår om den lagts på före spåren uppkommit. Går det att se om lacken är tjockare i botten av groparna/spåren?

Det kanske kunde vara värt att försöka få rätt på den utflyttade grannen ifall du vill ta detta vidare? Kunde ju visa att hyresvärden satt i system att ge sig på utflyttande hyresgäster och försöka skrämma dem till dem att bekosta renoveringar. Kanske även få rätt på den som hade din lägenhet innan dig, och höra dig för om samma sak hände när vederbörande flyttade ut?

Vill du göra en sak av det är det i övrigt bra om värden har låst sig på en absurd historia om att en 20-kilos hund ska ha åstadkommit det där. Ta det inte ur honom. Det torde vara rätt svårt för honom att bevisa att så skett med mindre än att du droppat hunden från fem meters höjd, och den landat med tänderna först, typ. Ändrar han sig under pågående process tappar han förstås väldigt mycket trovärdighet. Hjälp honom inte på traven med att hitta på en bättre historia.

Givetvis spelar du också in alla eventuella framtida samtal med värden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Till alla som läser tråden, när ni flyttar in i en ny lägenhet ska ni ha fått ett besiktningsprotokoll. Skriv upp _allt_ som verkar trasigt, sunkigt eller konstigt. Saknas det färg i ett hörn? Skriv ner det. Är det en spricka i ett fönster? Skriv ner.

Det finns ingen skada i att skriva för mycket. Det är bara ett problem att skriva för lite.

Visa signatur