Microsoft raderar Minecraft-konton – rör upp känslor på Reddit

Permalänk
Melding Plague

Microsoft raderar Minecraft-konton – rör upp känslor på Reddit

Tre år efter att Microsoft inledde migrationen av Minecraft till Microsoft-konton har de nu raderat övergivna minecraft.net-konton.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man har alltså haft tre år på sig. Skyll dig själv säger jag.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat Minecraft på år o dar men fick för mig att jag ville testa RTX-Minecraft o tänkte det borde vara en lätt grej eftersom jag ändå köpte Minecraft redan i alphan eller betan eller vad det nu var. Meen icke, jag hade ju tydligen missat att man skulle migrera kontot till Microsoft för att kunna fortsätta använda sitt konto :\

Permalänk
Medlem

När jag försökte migrera så hade jag glömt bort lösenordet och försökte att ändra det, men Microsoft/Mojang vägrade att acceptera ett nytt lösenord oavsett hur starkt det var, då felmeddelandet sa att det var för svagt.

"Lyckligtvis" så var spelet en gåva från en annan person, och vi spelar inte längre, så jag bryr mig inte längre om det och har accepterat att ha förlorat det.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Tycker också att det är lite irriterande. Har köpt 3-4 konton genom åren. Inte hade jag Microsoft-konton så att det räckte att migrera alla. Så nu finns bara två konton kvar.

(Varför så många? För att lilltjejen och hennes polare skulle kunna lira multiplayer.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Man har alltså haft tre år på sig. Skyll dig själv säger jag.

Orimligt att tycka att man bör få behålla något man köpt? Inte väldens rocket science för Microsoft att låta konton migreras till den nya varianten i obestämd framtid.

När jag köpte spelet så gälde: "When you purchase the game, you pay for it as it is right now. Future updates are an added bonus.". Det avtalet ingick jag själv i, i princip inget annat, ingenting om att avtalet kan komma att uppdateras eller förändras, eller att de kan sopa bort mitt konto.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av NoNamesWayne:

Man har alltså haft tre år på sig. Skyll dig själv säger jag.

Jag är lite mer kluven, tror jag. Det har hänt flera gånger att jag "tagit fram" ett spel jag inte spelat på ännu längre tid än så. Då hade det känts väldigt tråkigt om det bara var borta. E-postmeddelanden drunknar lätt i den eviga störtfloden av nyhetsbrev man inte valt att ta emot och allsköns annat spam, eller så hamnar de i skräpposten.

I den andra vågskålen sitter utvecklaren i mig, som vet hur störande det är att behöva underhålla legacy-grejer år ut och år in.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Krävs konto om man vill köra singelplayer? 🤨

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Jag köpte 3 konton. Missade ett. Tråkigt värre

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om detta men har nog inte startat Minecraft på 10 år. Nå kan inte kosta många kronor och köpa två spel till mina barn en vacker dag.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Testpilot

Tre år är mer än tillräckligt med tid för att migrera sitt konto.

Det har varit ett ägarbyte (Microsoft köpte Mojang), att då förvänta sig att ens konto bara ska fortsätta existera utan byte av plattform tids nog.. vet inte ens vad jag ska säga kring det. Att det tog 6 år efter förvärv för Microsoft att införa det nya kravet till en början, det är vad jag är förvånad över i det hela.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Permalänk
Medlem

Jag missade inte att migrera något av familjens konton, men jag tycker illa om att det ska vara ett Microsoftkonto. Samma sak med meta-kontona som jag har för mig krävdes (men inte längre?) till Oculus Quest.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Påminner mig mest om det irriterande i att man ska kräva konton för precis allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag missade inte att migrera något av familjens konton, men jag tycker illa om att det ska vara ett Microsoftkonto. Samma sak med meta-kontona som jag har för mig krävdes (men inte längre?) till Oculus Quest.

Ser inte riktigt skillnaden på ett Microsoftägt minecraft.net konto och ett normalt Microsoft konto.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha något microsoft-konto och då det inte gavs något annat alternativ för att kunna spela offline utan konto så blev det som det blev.

Permalänk
Medlem

Jag är generellt emot idén att slå ihop konton för olika saker, som tidigare varit separerade. Folk skaffar konton för olika syften och olika nivåer av säkerhet. En del skaffar man för att dela med andra, andra är personliga. Ett konto för sh**posting på YouTube, ett annan för sin kontakter med arbetsgivare och myndigheter.

Att folk i detta fall har haft tre år på sig är en annan fråga. De är fortfarande tvingade att göra det eller förlora sina konton.

Visa signatur

"Våga vägra Windows"
-- motto för Mac och Amiga-användare från tidiga 90-talet till idag

Permalänk
Discokungen

Jag köpte Minecraft i alphan men har ingen aning om vilken email jag körde det på. Nu är det absolut tvärkort i alla fall, jahopp.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Tiden är väl än rimlig ändå?
Sen är det ju tråkigt att det är standard idag att spel/program är bundna till ett konto/aktivering som på ett eller annan sätt kräver att leverantören tillhandahåller en server för det.

Man kunde ju önska att när leverantören anser att spelet/applikationen går EOL så släpper de på aktiveringskraven. Så att spelen/applikationerna fungerade (i möjligt mån) för offline-bruk.

Permalänk
Medlem

Tror jag råkade koppla kontot till en gammal mail som jag inte längre kommer åt. Aja inte något att köra åt Tror jag fick det för 120 SEK under betan eller lägre.

Permalänk

Det är svårt för en annan att hänga med i den här utvecklingen. På min tid köpte man spelen på fysisk media.
När barnen kommer och vill ha Minecraft har jag glömt bort vilken mail som användes. Tro nu inte att barnen har kvar mailen här. Har nog Minecraft 10 gånger under åren.

Brorsans ungar ville ha någon digital valuta och jag skulle köpa det online. Så det hamnade på mitt konto som inte kunde flyttas. Gick inte att ångra köpet heller.

Någon som har tips för mig som uppenbarligen är helt korkad när det gäller sådant här?

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (denna signatur är gammal nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoligaTjejen:

Det är svårt för en annan att hänga med i den här utvecklingen. På min tid köpte man spelen på fysisk media.
När barnen kommer och vill ha Minecraft har jag glömt bort vilken mail som användes. Tro nu inte att barnen har kvar mailen här. Har nog Minecraft 10 gånger under åren.

Brorsans ungar ville ha någon digital valuta och jag skulle köpa det online. Så det hamnade på mitt konto som inte kunde flyttas. Gick inte att ångra köpet heller.

Någon som har tips för mig som uppenbarligen är helt korkad när det gäller sådant här?

Läs villkoren innan du köper något.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning. Har inte spelat på flera år uppenbarligen, men ändå segt att bli av med sitt konto skapat 2011.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ser inte riktigt skillnaden på ett Microsoftägt minecraft.net konto och ett normalt Microsoft konto.

Skillnaden är att Mojangkontot inte var kopplat till allt annat MS-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tre år är mer än tillräckligt med tid för att migrera sitt konto.

Det har varit ett ägarbyte (Microsoft köpte Mojang), att då förvänta sig att ens konto bara ska fortsätta existera utan byte av plattform tids nog.. vet inte ens vad jag ska säga kring det. Att det tog 6 år efter förvärv för Microsoft att införa det nya kravet till en början, det är vad jag är förvånad över i det hela.

Om man inte lägger ned så mycket tid på att hålla sig uppdaterad kring försäljningar och ägarrelationer kopplade till spel och spelplattformar är det lätt hänt att missa sådana nyheter. Det kanske låter ofattbart för många på Sweclockers, men livet utanför datorn och datorspel går faktiskt före ibland. Det kan finnas perioder i livet där man måste lägga spelandet på hyllan i några år.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag missade inte att migrera något av familjens konton, men jag tycker illa om att det ska vara ett Microsoftkonto. Samma sak med meta-kontona som jag har för mig krävdes (men inte längre?) till Oculus Quest.

Det som gjorde många upprörda gällande Quest var egentligen när de införde krav på Facebook-konto, vilket de senare tog bort och införde Meta-konton istället som inte är knutet till någon social media. Att det tidigare krävdes ett Oculus-konto och nu ett Meta-konto är det nog inte många som har något problem med eftersom det är normalt för plattformar med egen appbutik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Hade ingen aning. Har inte spelat på flera år uppenbarligen, men ändå segt att bli av med sitt konto skapat 2011.

Har (hade) också ett konto från 2011. Helt missat, har garanterat inte fått några mail. Hur var detta tänkt att kommuniceras? Vad förlorar man exakt? Gissar ändå att kartan jag byggde bör gå att återskapa med ett nytt konto.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av frong:

Läs villkoren innan du köper något.

Brukar du göra det?

Med den frågan menar jag faktiskt inte att du hycklar eller att det är något fel med vad du säger. Du kanske inte brukar läsa villkoren, men sedan inte heller bli upprörd när motparten agerar i enlighet med dem. Och det är väl helt rimligt att du då underförstått uppmanar andra att också göra så.

Jag bara undrar av ren nyfikenhet om det finns någon som faktiskt orkar ta sig igenom 200 sidor av juridiskt babbel för mindre seriösa inköp än typ en bostad eller en bil.

Väl mött!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Sötast

Köpt är köpt. Jag ansvarar inte för Microsofts infrastruktur väl?

Alla konton som någonsin skapats ligger i databaser. Låt databaserna ligga kvar. Så svårt!

Men nej, supportärenden kostar pengar, och istället för att ta ansvar för migreringen de tvingar så ger de kunderna en deadline och sedan raderar licensen som de har på fil för att slippa hjälpa stragglers.

Even better, automatisera det. Sätt en knapp -> "Create new account" -> Recover mojang account -> Old email/password combo -> accounts merged.

Men om de hade gjort det.... då hade de inte kunnat kränga hundratusentals nya kopior istället. Är ju såklart bättre att tvinga folk att köpa produkten fler gånger än att bara sätta upp en lösning som är helautomatisk.

Permalänk
Medlem

Checkade mailen; Fick ett mail 2019 om att mitt minecraft-konto blivit ett mojangkonto. Inget efter det om att man måste migrera sitt konto igen. Kommer ju inte köpa det igen kan jag säga.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Man har alltså haft tre år på sig. Skyll dig själv säger jag.

Spelet är 13+ år gammalt, det är inte rimligt att man skall behöva ha koll på sina hundratals spel just ifall spelutvecklaren väljer att radera din köpta license.

Sedan är det nog ingen slump att dom raderar din license istället för att automatiskt migrera med samma mejl och lösenord.

Och som en bonus poäng har priset på spelet gått upp sedan dess med.