Snabbkoll: Lämnar du in datorn på reparation eller lagar du den själv?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Lämnar du in datorn på reparation eller lagar du den själv?

När något i din dator har gått sönder, lämnar du in den hos en reparatör eller lagar du den själv?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tredje alternativ för "lämnar till en kompis/släkting" eller liknande vore nog bra. Känner ett antal personer som skulle rösta det.

Visst kan det passa in under "lämnar in", men jag tror många tolkar det som att man lämnar till en butik/verkstad.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Mina datorer har den åldern att antingen reparerar jag själv, eller så är det elektronikskrot. Mitt nätaggregat uttryckte, efter ett åskoväder (men vet inte om det hör samman), ett högt TJOFF för ett par veckor sedan, och skickade ut lite rök. Turligt nog hade jag ett nätagg från Inet på väg, så kunde byta ut, allt fungerar.

På den nivån är det ju lätt. Ersätta det som är trasigt, som hel del. PSU, grafikkort, hårddisk etc.
Byta ut den exploderade kondensatorn i nätagget? Nej, det är överkurs för mig.

Hade jag haft en nyare dator, typ Mac M1 hade jag såklart inte reparerat. Vad ska man reparera där som privatperson?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ett tredje alternativ för "lämnar till en kompis/släkting" eller liknande vore nog bra. Känner ett antal personer som skulle rösta det.

Visst kan det passa in under "lämnar in", men jag tror många tolkar det som att man lämnar till en butik/verkstad.

Och alternativet: jag lagar så att det blir ännu värre och därefter skrotar

Permalänk
Medlem

Lagar själv. Om det inte är något som kan förbruka garantin.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Enkelt nog, för mig. Här finns inga reparatörer.
För de som bor i närheten var det tidigare till mig de hörde av sig när nåt inte funkar, men jag åtar mig ingenting längre.

Permalänk
Hedersmedlem

Lagar själv om garantin gått ut eller byggt det själv, annars får det gå på garantin.

Tilläggas bör att jag inte i dagsläget har någon dator (annat än min jobblaptop) som det finns någon garanti på, och jobbet vill nog inte jag skruvar på den...

Väldigt frestad att byta ut den mot en Framework (extremt skruv-vänlig laptop) dock, de kommer ju till Sverige väldigt snart.

Permalänk
Medlem

Jobbgrejer lämnar jag in. De får IT-support fixa. Det är ju deras hårdvara

Permalänk
Medlem

Som tidigare servicetekniker som felsökt och reparerat på tok för många stationära maskiner i mina dagar så felsöker jag förstås själv. Litar mest på mitt eget omdöme i sammanhanget.

Är emellertid sjukt bekväm av mig så om min dator en dag inte skulle starta längre och jag inte har typ nätagg eller moderkort från en annan dator jag kan testa med istället så skulle jag nog kunna tänka mig att lämna in den nånstans.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

I dagsläget säger jag lämna in men hade varit fränt att lära sig laga själv!

Permalänk
Medlem

Köper nytt om någon hårdvara går sönder, har nog haft turen att inget har gått sönder på riktigt/helt på under 5 år iaf, så är ändå dags för uppgradering när saker går sönder.
Mycket löser man annars med en ominstallation av Windows.
När jag tänker efter, byta kylpasta på cpun gör jag vartannat år kanske. Undervoltade mitt 3060ti så det inte ska låta förjävligt, jag reparerar nog själv

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Jag litar ej på datorbutiker. Jag skulle kunna göra det annars.
Orsaken jag inte litar på dem är flera är flera. Framför allt är att det är en tuff arbetsmarknad, extremt mycket prispressat och jag har fördomar att de tar in de allra billigaste personerna de kan hitta. Dessa billiga personer kan låta ens utrustning stå på öppet inne i butik där obehöriga kan gå in och pilla etc. Så inte ens bekantas datorer kommer till dem, jag löser problemet med att de har reservdatorer så det inte är något brådskande.

Det finns enmansföretag som lagar datorer där en hel del overheadkostnader försvinner just för att det är en person. Dessa kan vara riktigt duktiga, de bör i vilket fall ha en bra social skills.

Jag tycker det är så tråkigt att det nästan inte går anlita folk för något idag. Jag har mycket som är trasigt, men folk kostar runt 1000kr/h, det är tusan inte mycket som är värt att laga om man inte fixar det själv.
Det blir ofta laga prylen själv eller försök sälja prylen för en struntsumma till en som försöker laga dem själv eller sista alternativet att slänga prylen.

De professionella yrkesfolk är också ofta upptagna till den förbannelse. Småjobb som man skulle ha åt dem kommer sist i kön, alla andra jobb kommer före.

Permalänk
Medlem

Lagar själv, om det inte är ett garantiärende eller reklamation som gäller.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Har alltid lagat själv såvida det inte faller inom garantin. Brukar klia i fingrarna tills garantin gått ut, så att man sen kan ta bort alla plomberingar!

Skruvar isär allt för eller senare! Även saker som fungerade tills jag öppnat upp och rotat runt

Permalänk
Medlem

Lagar som i att felsöka och byta ut delen som lagt av. Löder inga nya kondensatorer

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Mina delar lagar jag själv.
Andras delar? -Nej tack. (Såvida jag inte får delen efteråt och faktiskt vill ha den)

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Vem lagar en dator? Byter väl delar och felsöker i första hand själv. Blir det för komplext så lämnar jag den till en bättre vetande.

Gäller såklart privat, pratar vi jobb så får IT-avdelning ta hand om det.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ett tredje alternativ för "lämnar till en kompis/släkting" eller liknande vore nog bra. Känner ett antal personer som skulle rösta det.

Visst kan det passa in under "lämnar in", men jag tror många tolkar det som att man lämnar till en butik/verkstad.

Jag tillhör den kategorin! Jag har visserligen lyckats byta ett trasigt nätaggregat och en krashad hårddisk men är generellt obekväm med att gå in och pilla i datorn. Har inte det intresset helt enkelt. Som tur är har jag en superduktig kompis som hjälper mig vid situationer som dessa eller när ny dator ska byggas från grunden.

Permalänk
Medlem

Beror på.

Felsöker först själv så gott jag kan, men om man behöver lödda eller dylikt så är det inte för mig

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag någonsin lagat en PC komponent? Men felsökningen gör jag själv så jag vet vad som ska köpas nytt eller lämnas tillbaka för garantiärende.

Permalänk
Medlem

Om jag slipper löda, så lagar jag det förmodligen själv.

Om det inte går under garanti eller försäkring dvs.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Luddigt ställd fråga, den är i stil med "hur långt är ett snöre?" - det beror väl på?

Vad är det som är fel?
På vilket sätt är det sönder?
Garanti kvar eller ej?
Mjukvara eller hårdvara?

Har en komponent brunnit så är det svårt att laga själv och har man garanti kvar blir det ett ärende där.

Är det ett nätagg som strular finns det inte en chans i helvete att jag pillar på det själv.

Är det bara en fläkt som börjat väsna så kan jag nog försöka göra något åt det (om det inte är PSU-fläkten).

Är det mjukvarurelaterat är chansen stor att jag kan åtgärda det själv.

Så i slutändan är det omöjligt att svara "ja" eller "nej" (eller snarare "lämnar in" eller "lagar själv") på den frågan...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

Luddigt ställd fråga, den är i stil med "hur långt är ett snöre?" - det beror väl på?

Vad är det som är fel?
På vilket sätt är det sönder?
Garanti kvar eller ej?
Mjukvara eller hårdvara?

Har en komponent brunnit så är det svårt att laga själv och har man garanti kvar blir det ett ärende där.

Är det ett nätagg som strular finns det inte en chans i helvete att jag pillar på det själv.

Är det bara en fläkt som börjat väsna så kan jag nog försöka göra något åt det (om det inte är PSU-fläkten).

Är det mjukvarurelaterat är chansen stor att jag kan åtgärda det fel.

Så i slutändan är det omöjligt att svara "ja" eller "nej" (eller snarare "lämnar in" eller "lagar själv") på den frågan...

Jag tänker mig att frågan gäller en komponent som är trasig, och huruvida man byter ut den (med eller utan garanti) eller lämnar in hela datorn på service.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Det finns många olika varianter av "gå sönder" som kan inträffa:
- Virus/virusborttagning/olycklig filradering gör att kritisk mjukvara slutar fungera
- Komponenter/strömanslutningar lossnar
- Kylpasta etc torkar/damm orsakar överhettning
- Långsam/undermålig komponent skall bytas ut (CPU, RAM, GPU, nätagg etc)
- Komponenter (grafikkort/HDD etc) går sönder
-...

Jag fixar inte trasiga komponenter, tex öppnar inte en HDD och byter ut ett trasigt kretskort, men det mesta andra ger jag mig på.
För mig, mina familjemedlemmar och kompisar.
Och försöker få mina barn att lära sig göra detsamma.
Gissar att situatuionen är liknande för de flesta i det här forumet.

Permalänk
Medlem

Felsöker själv och kommer fram vad som är sönder och sen går på garanti eller köper ny.
Om en del är sönder är det svårt att laga själv

Permalänk
Medlem

låter som en riktad fråga med riktade svar som underlag till någon ny skatt på elektronik som antagligen kommer införas..

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Både och. Är det en desktop så byter jag den komponent som är sönder, en modern laptop not so much.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Innanför garantin - lämnar in.
Utanför med värde kvar och enkla fel - lagar själv.

Permalänk
Medlem

Köper nytt om det inte går på garantin.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Om något brunnit eller slagits av så lär jag lämna in komponenten till någon, beroende på vad det kostar så skulle jag kanske försöka köpa nytt.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)