Permalänk

Problem med mikrofon

Hej,

Jag köpte nyligen en fantastisk gamingdator från Inet men har dykt på problem med mitt headset, jag kan inte få mikrofonen att fungera.

Det fungerar felfritt på frugans dator och jag har testat hennes headset men det är samma problem när det används från min dator. Jag har tillåtit alla appar att använda mikrofonen och även testat mikrofonen i Windows sound recorder men det kommer inget ljud.
Jag har ominstallerat alla drivrutiner och även testat uttaget på baksidan av datorn, men inget verkar fungera. Jag har försökt googla fram en lösning i timmar men jag blir inte klok på det.

Det konstigaste är att jag hade precis samma problem med min gamla dator och när jag bytte dator så frågade Microsoft om jag ville ladda över mina gamla filer till den nya datorn och jag gjorde det.

Kan det vara så att något gammalt program från den gamla datorn ligger och blockar mikrofonen på något sätt? Går jag in i ljudinställningar så hittar jag mikrofonen där och allt verkar vara som det ska, men testar jag ljudet därifrån så uppfattas inget ljud av datorn. Felsöker jag mikrofonen hittar den inget fel.

Jag försökte även med Microsoft support och någon från Microsoft tog kontroll över datorn och vi testade allt möjligt i ett par timmar men han hittade inte felet heller. Han skulle boka in mig för en "nivå 2 tekniker" nästa vecka.

Men det kanske finns någon här som kan lösa mitt problem?

Tack på förhand och ledsen över att det blev så mycket text.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det mer än en enhet att välja på under ljudenheterna? Vilket headset gäller det?

Permalänk
Skrivet av Coltrasten:

Finns det mer än en enhet att välja på under ljudenheterna? Vilket headset gäller det?

Ja det finns 2 fler alternativ tror jag, men har provat dom också, jag kan kolla vad dom heter när jag kommer hem senare.

Det gäller ett razor kraken headset, ett rosa om det säger dig något..

Permalänk
Medlem

Vad är det för anslutning och hur har du kopplat? Kollar jag på rätt headset så verkar man behöva en splitter om man har separata ingångar för mikrofon och högtalare.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Vad är det för anslutning och hur har du kopplat? Kollar jag på rätt headset så verkar man behöva en splitter om man har separata ingångar för mikrofon och högtalare.

Det är en 3,5mm och jag är inte helt säker men jag tror inte det är separata ingångar till högtalare och mikrofon.
På framsidan har jag bara en ingång för 3,5mm och baksidan har jag 5olika där det står "mic in", "line out", "line in", "rear" och "c/sub".
Men jag har provat koppla in headsetet i "mic in" och det blir fortfarande inget ljud från mikrofonen, kommer dock ljud från högtalarna.

Skulle den enklaste lösningen vara att skaffa nytt headset med usb-kabel, alternativt Bluetooth istället?

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som en splitter behövs. Vad har du för moderkort och vad har frugan för moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palleping:

Det är en 3,5mm och jag är inte helt säker men jag tror inte det är separata ingångar till högtalare och mikrofon.
På framsidan har jag bara en ingång för 3,5mm och baksidan har jag 5olika där det står "mic in", "line out", "line in", "rear" och "c/sub".
Men jag har provat koppla in headsetet i "mic in" och det blir fortfarande inget ljud från mikrofonen, kommer dock ljud från högtalarna.

Skulle den enklaste lösningen vara att skaffa nytt headset med usb-kabel, alternativt Bluetooth istället?

Är "frugans dator" möjligtvist en laptop?
Desktop PC brukar alltid ha split microfon och ljud, därav funkar inte 1 mixed 3.5mm kabel utan man måste ha en splitter som delar upp den i mic+ljud kontakter. Att mikrofonen inte fungerar även med kabeln i den är normalt. Så du kan köpa en splitter ifall dina hörlurar inte har någon (för 50-100kr) men jag antar att hörlurarna inte är så bra om så är fallet och då kan du lika gärna köpa nya bättre.

Permalänk
Medlem

För att vara lite mer tydlig, om du har en 4-polig 3,5mm plug så har du ett stift för "jord", ett för höger kanal, ett för vänster kanal och ett för mikrofonen och behöver då en splitter som byter ut microfon-polen till en egen kontakt så du kan ansluta den till mic-ingången.
Typ något som denna.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/horlurar-headset...

Edit:
Det följde inte med någon sådan adapter med headsetet?
https://mysupport.razer.com/app/answers/detail/a_id/616/~/how...

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Är "frugans dator" möjligtvist en laptop?
Desktop PC brukar alltid ha split microfon och ljud, därav funkar inte 1 mixed 3.5mm kabel utan man måste ha en splitter som delar upp den i mic+ljud kontakter. Att mikrofonen inte fungerar även med kabeln i den är normalt. Så du kan köpa en splitter ifall dina hörlurar inte har någon (för 50-100kr) men jag antar att hörlurarna inte är så bra om så är fallet och då kan du lika gärna köpa nya bättre.

Skrivet av Viita:

För att vara lite mer tydlig, om du har en 4-polig 3,5mm plug så har du ett stift för "jord", ett för höger kanal, ett för vänster kanal och ett för mikrofonen och behöver då en splitter som byter ut microfon-polen till en egen kontakt så du kan ansluta den till mic-ingången.
Typ något som denna.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/horlurar-headset...

Edit:
Det följde inte med någon sådan adapter med headsetet?
https://mysupport.razer.com/app/answers/detail/a_id/616/~/how...

Jag trodde ni hade löst det åt mig och jag hade en sådan adapter till headsetet, men jag kan nu bara få antingen mikrofonen att fungera eller ljudet från högtalarna, inte båda samtidigt i headsetet. Jag har nog provat alla kombinationer, rosa 3,5 in i rosa "mic in" ingång och grön 3,5 in i grön "line out" ingång kändes väl mest logiskt men då fungerar endast högtalarna. Sätter jag därimot grön in i rosa så fungerar endast mikrofonen istället.

Kopplar jag in det "rätt" så spelas ljud upp ifrån min dator genom mikrofonen på något sätt, spelar jag till exempel upp en video på youtube och sitter i samtal med frun på discord så hörs ljudet från min video genom discord till hennes dator. Jag fattar ingenting. Trodde först att mikrofonen lyckades snappa upp ljudet från högtalarna i headsetet men när jag pratar (eller skriker) hörs inte det.

Permalänk
Skrivet av Coltrasten:

Det låter som en splitter behövs. Vad har du för moderkort och vad har frugan för moderkort?

Jag vet inte vad frun har men det är en laptop och har kommit fram till att jag antagligen behöver en splitter men inte hon.
Jag har ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI som moderkort.
Har testat med splitter men kan bara få antingen mikrofon eller högtalarna att fungera, inte båda samtidigt.

Permalänk
Medlem

När det kommer till Discord, vad har du för "ljudkälla" inställd i Discord?
Jag misstänker att du får undersöka dina ljudinställningar både i Windows, i mjukvaran för ljudkortet, vilket ASUS nu använder samt Discord.

https://support.discord.com/hc/en-us/articles/360045138471-Di...

Bara som tillägg, du använder ingen annan ljudmjukvara såsom voicemeter eller någon annan "virtual audio cable"-mjukvara?

Permalänk
Skrivet av Viita:

När det kommer till Discord, vad har du för "ljudkälla" inställd i Discord?
Jag misstänker att du får undersöka dina ljudinställningar både i Windows, i mjukvaran för ljudkortet, vilket ASUS nu använder samt Discord.

https://support.discord.com/hc/en-us/articles/360045138471-Di...

Bara som tillägg, du använder ingen annan ljudmjukvara såsom voicemeter eller någon annan "virtual audio cable"-mjukvara?

Jag har provat alla möjliga ljudkällor i discord och kan inte få det att fungera oavsätt vad jag använder. Har kollat igenom ljudinställningarna i både Windows och discord i timmar och allt verkar vara som det ska, Windows vet att mikrofonen och högtalarna är inkopplade men får fortfarande inget ljud från mikrofonen, felsöker jag indataenheter i windows så hittar den inget fel.

Har även kollat Realtek audio console och allt verkar vara som det ska där med.

Läste någonstans att Bluetooth kunde få det att spöka så har stängt av det med.

Använder ingen ljudmjukvara så vitt jag vet, då datorn är helt ny och jag inte har laddat ner något sådant så tror jag inte det.

Permalänk
Medlem

Du har inte tillgång till en annan splitter?
Det låter lite som det är kortslutning mellan mic-polen och någon av hörlurspolerna.
Dvs, om det inte är ett mjukvaruproblem.

Om du har tillgång till en summer/multimeter så kan du mäta konduktivitet mellan de olika polerna på kontakterna på splittern.
Utan något inkopplat så ska det vara avbrott mellan samtliga poler på båda 3,5mm-kontakterna förutom den närmast kabeln.

Om du byggt datorn själv, och använder samma chassi som förut, prova även att koppla bort 3,5mm-anslutningen på frontpanelen från moderkortet.

När det kommer till Realtek-mjukvaran så undrar jag om du inte har möjlighet att specifiera vad de olika anslutningar ska vara.