Sverige kommer att ställa sig bakom Chat Control 2.0

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Mycket av digital kommunikation är end2end. Så ingen utom din mottagare kan läsa detta, nu har ju vissa företag redan implementerat något liknande chatcontrol, men detta gör mer eller mindre säker kommunikation över nätet omöjligt och även staten kan få tillgång till vad du skriver även risken stor att informationen läcker till tredje land/part.

Skrivet av Alexraptor:

Nej, det är just överföringen av information som det belgiska förslaget handlar om. Det ska till att all information som du skickar med chat tjänster, även krypterade, ska scannas av myndigheter (via algoritmer/AI) INNAN det krypteras och skickas iväg till mottagaren.

Hur detta ska ske förtäljer inte förslaget, utan lämnar implementation vidöppet för allt från krav på direkt integration i chatt-tjänsterna, till spionprogram som kommer att ligga på din egen enhet.

Ok då förstår jag kanske lite mer. Det är för chat applikationer och är innan informationsöverföringen sker som informationen ska kunna läsas av, det bör då inte påverka befintliga protokoll i alla fall, så som HTTPS och liknande.
Då kan man likställa denna funktionalitet med "bakdörrar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

"Det senaste belgiska förslaget innehåller bland annat client-side-scanning (det vill säga spionprogram på folks telefoner och datorer eller inbyggda i de meddelande-appar vi kommer att tillåtas använda).

På så sätt menar man att förslaget respekterar rätten till totalsträckskryptering (E2EE), då man kontrollerar innehållet i folks meddelanden redan innan de krypterats och sänts. Men det är lika fullt granskning av innehållet i medborgarnas elektroniska meddelanden.

Belgarna har också föreslagit att den som inte »frivilligt« går med på att få innehållet i sina meddelanden granskat skall hindras från att sända bilder, videoklipp och länkar. (Läs mer i deras förslag.)"

Belgiska förslaget (PDF):
https://cdn.netzpolitik.org/wp-upload/2024/05/2024-05-08_Coun...

https://femtejuli.se/2024/06/11/chat-control-2-kan-kuppas-ige...

De är ju helt sjuka i huvet... Nästa steg blir att bestämma exakt vilket os, vila appar osv du FÅR köra på datorn mm. Man ser liknande tendeser världen över för maktmissbruk men inte i samma takt som sverige sista 10 åren... Det är nog dags försöka hitta annat land att bo i..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Rätt till anonymitet ser jag inte som någon garant eller förutsättning för demokrati.

Det bästa sättet att (själv) komma framåt i dom där resonemangen är att för argumentationens skull se sig själv som den ”onda” , så allt du vill göra för att sätta dit dom onda/brottslingar, är det såklart högst legitimt att någon kan komma vilja göra ”mot” dig.

Jag tror inte ens att du menar det när du säger att anonymitet inte är en förutsättning för en demokrati.

Jag tror att du tycker att det är en förutsättning, men bara för ”rätt” människor, bara för dom goda. Militär, underrättelsetjänst och polis är dom mest självklara/uppenbara.

Kan man sen inte se sig själv som ”den onda” så bör man titta närmare på historien, och kanske sig själv (no offense).

Skrivet av Triffid:

Mänskliga rättigheter innefattar inte heller någon rättighet till e2e kryptering..

Mänskliga rättigheter så som vi pratar om dom idag är ju från 1948, självklart hittar du ingenting om e2e-kryptering.

Skrivet av Triffid:

Tillåter chat control verkligen godtycklig åtkomst till din kommunikation?

Ja!

Men här händer något intressant med språket, för enligt den ena definitionen av ”arbitrary” så är svaret ett rungande tveklöst ja.

Men enligt definitionen av översättningen av det ordet, ”godtyckligt” så är svaret lika rungande nej.

Men enligt ursprungsmeningen i dom mänskliga rättigheterna, som skrevs på engelska, så, ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

MP röstade ”fel” – släppte fram omstridda förslaget
Miljöpartiet blandade i hop de två aktuella förslagen på hur EU:s massövervakningslag ”chat control” ska utformas när frågan var uppe för omröstning i justitieutskottet på fredagen. Det säger ledamoten Rebecka Le Moine till SVT.

– Med facit i hand skulle vi ha lämnat en avvikande åsikt, men det gjorde vi inte utan det var en miss. Det är mänskligt att man ibland missar, säger hon.

Även Vänsterparitet uppger att ”det skedde en miss” när man röstade för förslaget.

https://omni.se/mp-rostade-fel-slappte-fram-omstridda-forslag...

Fattar jag eller någon av mina underordnade ett felaktigt beslut eller klantar sig i jobbet på ett sätt som leder till allvarligare konsekvenser kan jag hållas straffrättsligt ansvarig. Är i shippingsvängen.

Politikerna kör en betydligt större skuta, där konsekvenserna av felsteg kan bli betydligt värre än några dödsfall eller lokal miljöförstöring.

Den där sortens slarv är fullständigt oacceptabelt när det kommer till något så viktigt som styrandet av samhället. Det får bara inte hända, men tycks hända hela tiden. Var är tjänstemannaansvaret?

Intressant i sammanhanget är att åtminstone toppolitikerna sannolikt tjänar betydligt bättre än jag, och bör därmed kunna avkrävas ett betydligt större personligt ansvar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Säg att lagen går igenom och EU blir full-fascist styrd av ovalda byråkrater. Hur kommer man runt? Kan jag köpa typ kinesisk Huwaei från utlandet och sedan använda VPN över Norge(och laddar deras appar) och kringgå det här kontrollen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Säg att lagen går igenom och EU blir full-fascist styrd av ovalda byråkrater. Hur kommer man runt? Kan jag köpa typ kinesisk Huwaei från utlandet och sedan använda VPN över Norge(och laddar deras appar) och kringgå det här kontrollen?

Det beror ju fullständigt på hur det skulle implementeras (något som politikerna inte har ägnat minsta tanke åt). Direkt integrering i chatprogram? Rootkit på dina enheter? Verifikationssystem ihopkopplat med din ISP?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

Man undrar ju varför de går vidare med detta trots enormt motstånd från såväl experter som befolkningen. Trots att man fått förklarat för sig att det inte kommer ha särskilt stor effekt. Trots rättsosäkerheten och ingen översyn. "Trots" att man vet att lagen inte har begränsningar som man vill ge sken av. Vad är det som ligger bakom deras vilja att riskera sina politiska liv och förstöra demokratins integritet?

Jag har sett folk påstå att syftet är att hindra påverkanskampanjer från exempelvis ryssland. Men dessa har väldigt marginell effekt på vanligt folk och det egentliga syftet med dem är att få politikerna att bli rädda. putin är mot demokrati och syftar till att visa hur hycklande och icke-fungerande statsskicket är (inför sin befolkning främst). Chat Control är en godbit serverad på guldfat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det beror ju fullständigt på hur det skulle implementeras (något som politikerna inte har ägnat minsta tanke åt). Direkt integrering i chatprogram? Rootkit på dina enheter? Verifikationssystem ihopkopplat med din ISP?

Det är politiker vi pratar om, om vi utgår från värsta tänkbara ur integritetssynpunkt(dyrast också så att lobbyister kan mjölka till max för sina företag)?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Vem ska övervaka the gate keepers att allt går rätt till?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Inte för att jag tror detta kommer påverka mig men nackdelarna o långa loppet med detta är mycket fler och större än dom ev fördelarna.
Somndet skrev i en annan teåd om ämnet.
Om denna lag går går igenom, kommer vi se människor från samhällets toppskikt åka dit för olika brott dom begår eller handlar allt om att "kontrollera pöbeln".
Finns många extrema idag åt både höger och vänster som skulle älska att få övervaka och sätta dit oliktänkande.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Det skickas ibland känslig information som prio 1 larm, alla kaffemaskiner ur funktion på kommunhuset. Och frågan jag ställer mig är om den som läser denna information har rätt att ta del av detta.

Permalänk
Medlem

Hade velat veta hur Swec ställer sig till detta?
Steget längre och öppnar alla meddelanden vi har till alla? Lite som open source?
Alla får läsa allt, artiklarna går att läsa innan dom är klara 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Hade velat veta hur Swec ställer sig till detta?
Steget längre och öppnar alla meddelanden vi har till alla? Lite som open source?
Alla får läsa allt, artiklarna går att läsa innan dom är klara 🤔

Att skicka PM i forum är väl inte världens högsta säkerhet på, men i framtiden blir det alltså så att alla PM först ska passera en statlig censur? En censur som kanske sålts ut till billigaste företaget som erbjuder tjänsten och samarbetar med vem som helst och har säkerhet som. Nej, säkerhet saknades, det var för dyrt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Att skicka PM i forum är väl inte världens högsta säkerhet på, men i framtiden blir det alltså så att alla PM först ska passera en statlig censur? En censur som kanske sålts ut till billigaste företaget som erbjuder tjänsten och samarbetar med vem som helst och har säkerhet som. Nej, säkerhet saknades, det var för dyrt.

Cencur är det väll endå inte, meddelanden kontrolleras men passerar väll fortfarande?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte för att jag tror detta kommer påverka mig men nackdelarna o långa loppet med detta är mycket fler och större än dom ev fördelarna.
Somndet skrev i en annan teåd om ämnet.
Om denna lag går går igenom, kommer vi se människor från samhällets toppskikt åka dit för olika brott dom begår eller handlar allt om att "kontrollera pöbeln".
Finns många extrema idag åt både höger och vänster som skulle älska att få övervaka och sätta dit oliktänkande.

Precis.

Gör inte heller något på nätet som möjligen skulle kunna intressera vår nuvarande regim, annat än kanske för dem något obekväma uttalanden om deras klåperier gällande en del stora samhällsfrågor de senaste decennierna, och totalsågningar när de vill implementera sånthär.

Problemet är att regimen är föränderlig. Jag vill inte att den sortens verktyg ska finnas implementerade och klara för händelsen att något mindre demokratiskt anhang skulle komma till makten. Det är inte helt långsökt att tro att det pekar åt det hållet heller, givet hur samhället splittrats med ökad kulturell heterogenitet, och hur tongångarna därmed förändrats.

Det brukar också finnas en tendens till ändamålsglidning när det kommer till såntdär. Det motiveras med att man vill klämma dit pedofiler och andra grova brottslingar, men på sikt används det till en massa annat för att det är kraftfullare och bekvämare än gängse metoder. I jakten på Anna Lindhs mördare använde man exempelvis PKU-biobanken, som absolut aldrig någonsin skulle användas till annat än forskning på ärftliga sjukdomar. Man ansåg att ändamålet helgade medlen, och så var det man dyrt och heligt lovat inget värt längre.

Teoretiskt skulle ju också mindre trivsamma regimer utanför Europa kunna skaffa sig tillgång till verktygen, åtminstone tillfälligt.

Politikerna om några borde vara medvetna om detta, och göra allt för att avstyra det. Om vi dessutom gör antagandet att det är ideologisk övertygelse snarare än allmänt maktbegär som står som grund till att toppolitikerna är där de är, så borde de om några vara intresserade av att inte ge demokratins och deras ideologiers fiender den här sortens verktyg att rensa ut dem, för händelsen att de blir bortröstade till förmån för tidigarenämnda kategori i framtiden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Nästa fråga är om det blir AI som tar över övervakning och får då se skandaler nystats upp där alla i stort övervakats.

En ny runda av snowden.

Ska jag vara ärlig så är jag 100% säker på att det kommer ske 😆

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Nästa fråga är om det blir AI som tar över övervakning och får då se skandaler nystats upp där alla i stort övervakats.

En ny runda av snowden.

Ska jag vara ärlig så är jag 100% säker på att det kommer ske 😆

Tänk tvärtom. En person som Snowden kommer att fångad enklare. Möjligheten att dra åt snaran kring visselblåsare blir OTROLIGT mycket större för regeringar och myndigheter inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här används väl rimligen hashning helt enkelt.
Vad är hashning och hur kan detta hjälpa då?
Hasning är när man tar en teckenserie och bakar om den med en algoritm som är irreversibel.

Man kan exempelvis göra om hela bibeln med en hasning så att den blir 256 tecken lång. Det går inte att reversera den 256 tecken långa strängen till bibelns hela innehåll igen. Men hashen för bibeln fungerar lite som ett unikt fingeravtryck kan man säga. Just bibelns text ger ett värde att matcha mot.

Det här kan tillämpas på alla filtyper. Det finns även hasning som specifikt riktar in sig på bild och rörlig bild och där egenskaperna för hashningen tar hänsyn till variationer i materialet.

Det här innebär att man kan skapa en databas på förbudet material som tar lite plats - och som inte går att reversera tillbaka till originalet. Men som kan få plats exempelvis i våra telefoner.

Så en databas med hashar är en lösning som går att använda här.

Men den lösningen misslyckas ju på alla plan.

  1. På dom flesta handhållna enheterna finns det inte utrymme för att lagra så många hashar. Även om man argumenterar att hasharna individuellt är små i storlek så gör den absurt stora mängden material som behöver hashas att det kumulativa utrymmet man behöver för stort för att kunna lagras på t.ex en mobil eller surfplatta.

  2. Det blir enkelt att kringgå då varenda smart förbrytare bara behöver göra en lite enklare redigering av filerna för att databasen inte kommer ge utslag, förutsatt att den försöker matcha hasharna 1:1.

  3. Man kommer aldrig kunna ta fast nya förbrytare eller hjälpa nya brottsoffer, då ditt förslag enbart fungerar när den jämför mot existerande material som inte redigerats.

  4. Om man istället för att försöka matcha 1:1 istället börjar flagga snarlika träffar så kommer resultatet istället bli befängda mängder med falska utslag.

Resultatet blir således varken rättssäkert eller träffsäkert för fem öre.

Permalänk
Medlem

Funderat ett tag på detta...
Jag har svårt att se hur detta skulle göra skillnad, för barnens säkerhet. Visserligen skulle man kunna komma åt grooming.
På andra sidan, kan man identifiera meningsmotståndare, och "ta dem ur spel" innan dom har blivit "farliga".

Det var "demokrati" i Tyskland (1919) innan Hitler kom till makten eller när vi hade Väst och Östtyskland.
Det är ju ändå lätt att se vad Stasi hade gjort med dessa inskränkningar i integriteten. Bara för att vi inte har en Victor Orban i Sverige / alla länder i Europa idag, betyder det inte att det kommer. När vi pratar illa om Kinas övervakning, så sitter vi nästan i samma båt som dom nu...

Jag tycker självklart att vi ska försöka motverka CSAM. Men med tanke på att det är nästan helt öppet tillgängligt via darknet idag, är detta en super vasstandad lösning, men majoriteten som blir drabbade är fel personer ("For the greater good?").
Vad blir nästa steg? Förbud mot att installera Linux? Hårdvara utan Neural-XYZ som har AI får ej säljas, då man inte kan övervaka data?

Vi lutar planet rätt mycket just nu och kaskadeffekten av det som kommer i rullning nu kan bli riktigt farligt.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Alltså det största problemet är väl att detta kommer drabba Svensson - vanligt folk.
"Kul" om någon sitter och granskar ens privata bilder på sina barn som t.ex badar..

De som håller på med skiten kommer givetvis hitta andra vägar, appar, som vanligt när det gäller dessa dumma förslag..

Permalänk

Vilken tid är omröstningen?

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slashgibber:

Men den lösningen misslyckas ju på alla plan.

  1. På dom flesta handhållna enheterna finns det inte utrymme för att lagra så många hashar. Även om man argumenterar att hasharna individuellt är små i storlek så gör den absurt stora mängden material som behöver hashas att det kumulativa utrymmet man behöver för stort för att kunna lagras på t.ex en mobil eller surfplatta.

  2. Det blir enkelt att kringgå då varenda smart förbrytare bara behöver göra en lite enklare redigering av filerna för att databasen inte kommer ge utslag, förutsatt att den försöker matcha hasharna 1:1.

  3. Man kommer aldrig kunna ta fast nya förbrytare eller hjälpa nya brottsoffer, då ditt förslag enbart fungerar när den jämför mot existerande material som inte redigerats.

  4. Om man istället för att försöka matcha 1:1 istället börjar flagga snarlika träffar så kommer resultatet istället bli befängda mängder med falska utslag.

Resultatet blir således varken rättssäkert eller träffsäkert för fem öre.

1. Det här systemet används redan där företag friviliigt går med i liknande system - och fångar kriminella. Så det är inte bara teoretiskt genomförbart utan det här finns redan.
Netclean är ett av flera företag som erbjuder sådana lösningar.

2. Det här har flera tagit upp i tidigare inlägg. Exempelvis:
#20498801
#20499424

3. Det stämmer. Inga system är utopiskt perfekta. Inte det här heller. Det finns brister i att det här inte kan hitta material som inte är klassificerat ännu. Det gör däremot inte verktyget verkanslöst.
Man kan även kringgå husrannsakan på olika sätt. Ändå är husrannsakan ett effektivt verktyg.

Det ska emellertid tilläggas att i lagt förslag så verkar man även snegla på att använda AI för att hitta okategoriserat material. Den här delen låter väl mer tveksam kan jag tycka. Här ska tydligen det granskade materialet kunna skickas iväg från enheten... Jag ser mer och fler problem med just den här delen än hashjämförelserna - även om den då löser det du undrade över.

4. Nja. Det finns rätt välutvecklade hashningsalgos för det här ändamålet specifikt som kan ta hänsyn till förändringar utan att det blir problematiskt.
Här är exempel på hur tekniken fungerar.
https://www.youtube.com/watch?v=IJ-QjDCaz-o

Resultatet för hashdatabaser verkar både rättsäkert - och träffsäkert vill jag påstå. Alltså tvärt om. Om man bara håller sig till hashningsdelen.
Men ja - förslaget tar som sagt upp fler delar med AI och att verifiera detta med att skicka iväg material externt. Här blir det direkt flera andra problem och frågor. Jag köper kritiken på den fronten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja!

Permalänk
Skrivet av Bagarbosse:

Har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja!

Hört talas om integritet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja!

Vem är det som definierar vad som är rent o orent mjöl? Kommer den definitionen vara sann för alltid? Vem är det som tjänar på att mjölet är si eller så rent? Vilken typ av mjöl är det ens vi snackar om? Hur många kilo mjöl är okej egentligen? Får jag göra eget mjöl hur som helst? Måste man skatta för det här mjölet eller inte? O måste verkligen storebror veta om precis allt mjöl jag hanterar hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja!

Jo..... Förr eller senare kommer detta användas emot dig på något sätt.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bagarbosse:

Har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja!

Människan har ett psykologiskt behov av att dölja vissa saker, även om de är helt lagliga och normala. Framför allt brukar de flesta vilja dölja toabesök, duschar och liknande, fastän det är något alla gör. Men även att få kommunicera i fred är viktigt för många, även om det gäller vardagliga saker.

Någonstans drar ändå de flesta som använder det argumentet en gräns för "nej, detta vill jag dölja". Oavsett om det är vilka man pratar med eller om vad, eller om gränsen är längre fram, t ex att man inte vill att polisen sätter upp videokameror i sovrummet och badrummet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krEJZi:

MP röstade ”fel” – släppte fram omstridda förslaget
Miljöpartiet blandade i hop de två aktuella förslagen på hur EU:s massövervakningslag ”chat control” ska utformas när frågan var uppe för omröstning i justitieutskottet på fredagen. Det säger ledamoten Rebecka Le Moine till SVT.

– Med facit i hand skulle vi ha lämnat en avvikande åsikt, men det gjorde vi inte utan det var en miss. Det är mänskligt att man ibland missar, säger hon.

Även Vänsterparitet uppger att ”det skedde en miss” när man röstade för förslaget.

https://omni.se/mp-rostade-fel-slappte-fram-omstridda-forslag...

Skrivet av rumpnisse:

Haha va fan. Helt klart att dom skyller på att det var en miss istället för att erkänna att dom medvetet röstade för det.

Skrivet av kaput:

Fattar jag eller någon av mina underordnade ett felaktigt beslut eller klantar sig i jobbet på ett sätt som leder till allvarligare konsekvenser kan jag hållas straffrättsligt ansvarig. Är i shippingsvängen.

Politikerna kör en betydligt större skuta, där konsekvenserna av felsteg kan bli betydligt värre än några dödsfall eller lokal miljöförstöring.

Den där sortens slarv är fullständigt oacceptabelt när det kommer till något så viktigt som styrandet av samhället. Det får bara inte hända, men tycks hända hela tiden. Var är tjänstemannaansvaret?

Intressant i sammanhanget är att åtminstone toppolitikerna sannolikt tjänar betydligt bättre än jag, och bör därmed kunna avkrävas ett betydligt större personligt ansvar.

Det verkar vara som ni misstänkt ja.
Minst sagt rörigt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/internbrak-i-mp-kring-chat...

MP var för - och röstade för. Men sa att de inte var för utan de var bara klantskallar när de fick frågan.

Lose lose strategy hehe

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vill man vara helt anonym, använd inte internet. Redan idag krävs det mycket arbete för att förbli anonym, särskilt på sociala plattformar. De flesta bryr sig inte ens om att försöka.

Övervakning, kontroller och striktare regler införs alltmer för att hantera växande problem. Bara att försvara sig i sitt eget hem har blivit en komplex fråga, särskilt för den som inte tränats i självförsvar, men vi finner oss i det. Flera är villiga att installera fjärrstyrd övervakning kopplat till larmbolag för en "säkrare" känsla, trots risken för ofrivillig övervakning.

Övervakning, regler och kontroller kommer bara att öka i takt med att kriminaliteten utvecklas. Man kan hävda att kriminella alltid ligger ett steg före, vilket delvis är sant. Men de flesta kriminella är inte så smarta, och om vi kan fånga dem lättare kan vi använda resurserna till att hantera mer avancerade fall.

Tyvärr finns det alltid de som gör att vi inte kan ha fina saker. Istället tvingas vi till en balans, och att hitta den rätta avvägningen kommer alltid att vara föremål för debatt.

Om man vill stå upp mot dessa utvecklingar, vilket kan vara rimligt i vissa fall, bör man ha en alternativ lösning på problemet som man försöker lösa.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Verkar som att det inte gått igenom: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/inget-beslut-om-chat-contr...
Kanske finns några vettiga politiker i EU trots att vi inte verkar ha det i Sverige.