Krönika: Jag föredrar 1984 framför "1984"

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Om det kan feltolkas kanske det inte ska vädras öppet heller? Åtminstone kanske man bör tänka på hur man formulerar sig, till vem och när?

Skriver jag på Twitter eller annars skriver av mig något i stil med; "man kanske skulle posta ett brev till Försäkringskassan..", då är det bortom tvivel för egen del att detta kan kräva närmare granskning. Skämt eller inte, så bör vissa saker tas på allvar, och när det kommer till övervakning av offentlig plats, då kommer jag aldrig motsätta mig det. Vad man gör och säger får konsekvenser, yttrandefrihet kommer med ett ansvar både gentemot en själv likväl som omgivande medmänniskor.

Det är däremot en helt annan sak om vi diskuterar saker likt Chat Control 2.0, men kan anse att det är ett sidospår för en annan tråd

Du skickar bad bilder på dina barn till din syster och snuten kommer och hämtar in dig för barnporr...

Yttrandefrihet kommer inte med ett ansvar det är det som är hela poängen med det. Förstår man inte det har man missa målet med flera meter.
"Jag hatar det du säger men skulle dö för din rätt att få säga det" var det någon som sa för längesedan. Dessvärre börjar vi glida ifrån det rejält men det är nog en annan diskussion än att chat control kommer sätta dig i fängelse för dina barns bad bilder.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag är själv väldigt faschinerad av 80-talet och blir påmind av eran dagligen. Det var då syntar och drum maskiner slog igenom stort. Främst kanske inom Italo Disco som ligger mig närmast till hjärtat men det gjorde även ett enormt intryck i den elektroniska musiken, och även all annan musik som vi hör idag.

Älskar vinylskivor men det är egentligen ett för dyrt hobby så där har jag gett mig och gått över till digital musik men skulle gärna vilja gå över till att spela in mina dj mixar på kasett.

Jag kommer aldrig tröttna på 80-talet, klädstilen, musiken, tekniken, hur människor var.

Mina favorit år är 83, 82 och sedan 84.

Bjuder på en 80-tals resa https://www.mixcloud.com/djhuxflux/huxflux-disaster-in-the-di...

Jag läste Hux Flux o italo disco o blev väldigt konfunderad, förväntade mig ju nåt sånt här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Att alla går runt med en privat övervakningskamera i byxfickan kan jag inte se som annat än positivt; kan man inte riskera o vädra det offentligt, då kanske det inte bör vädras alls. Det är min åsikt i det hela.

Vill man leva så pass privat som intrycket ibland ger sken av kring diskussioner likt denna tråd, då är stuga i skogen ett fortsatt alternativ, än så länge 😁

Vet inte om detta inlägg var sarkastiskt eller seriöst, skrämmande oavsett vad.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vem tvingar dig att ha en telefon med smarta funktioner och appar då? Ingen, nej just det.

Fel, samhället och dess nuvarande utveckling, tvingar en.

BankID
Appar för kollektivtrafik
Appar för att kunna använda offentliga toaletter, parkering, m.m.

Konsekvensen av ett allt mer digitaliserat samhälle är att det börjar i princip bli omöjligt att klara sig utan en smartphone.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

För att klargöra;
Jag anser att anonymitet inte ska existera på publika forum eller annars offentligt tillgängliga plattformar, det finns enligt mig inte en uns av spelrum att ha i denna fråga. Så länge vi lever i en relativt korruptionsfri och västerländsk demokrati, då kan inte jag anse att det gör annat än att skada; i förlängning frambringa negativt beteende hos människor som aldrig annars skulle yttrat sig i de negativa toner som görs.

Om målet nu är att uppnå ett korruptionsfritt och demokratiskt samhälle så tror jag tvärtom att anonymitet är högst nödvändigt i vissa fall. Vem ska annars våga ifrågasätta makten eller argumentera för åsikter som inte överensstämmer med den stora massan.

Om inte ens samhällets styrande politiker behöver hållas ansvariga för att de rakt upp och ned ljuger kring att de ska rösta mot chat control, för att veckan efter EU-valet släppa förbi förslaget, så undrar man om det är rätt att börja åsiktsregistrera kreti och pleti.

Permalänk

Vet ej om jag vill ha en analog revolution, det man tänker på om 80-talet är väl ändå till stor del anammandet av den nya digitala tekniken.
Det man kanske vill ha är väl mer umgänge offline men inte nödvändigtvis AFK. Så hur löser vi en offline version av SweC, en papperstidning en gång per månad?

Minns när man som liten grabb på 80-talet fick sova över hos polaren och agendan för fredagskvällen var tv-spel och chips. Dagen efter var det utomhusaktiviteter med diverse hyss.

Det jag inte vill ha tillbaka är väl bland annat detta.

Hittade bilden i denna artikel i gp.se idag och kom direkt att tänka på denna krönika.

Edit: felstavat

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Jag skulle bli nöjd bara jag slapp höra autotunade sångare.

Vem tvingar dig att lyssna på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

För att klargöra;
Jag anser att anonymitet inte ska existera på publika forum eller annars offentligt tillgängliga plattformar, det finns enligt mig inte en uns av spelrum att ha i denna fråga. Så länge vi lever i en relativt korruptionsfri och västerländsk demokrati, då kan inte jag anse att det gör annat än att skada; i förlängning frambringa negativt beteende hos människor som aldrig annars skulle yttrat sig i de negativa toner som görs.

Jag säger inte att vi ska bli en totalitär polisstat, däremot är jag helt för att vad som sägs eller görs ska kunna ställas till svars också. Detta behöver inte betyda att polisen kommer hem och går igenom ditt skafferi (eller som i fallet Chat Control 2.0 ge myndigheter rätten att rota igenom privata meddelanden efter behag). Däremot kan de innebära att man inte får skriva precis vad som på internet utan att det löper risk för konsekvenser också (precis som att man inte får sätta upp vilken affisch eller skrika vad man än vill på stan (det kan exempelvis räknas som hatbrott)).

Jag förstår att vi står på två helt olika sidor, relativt talat, i denna sakfråga.
Och det är vad som är fantastiskt när yttrandefrihet fungerar, där sakfrågan kan argumenteras för, utan att det blir till personangrepp, hot eller andra otrevligheter. Dessvärre är det inte alltid fallet, och i dessa fall anser jag att det ska finnas verktyg att hantera saken också. Integritet är viktigt, men så är även rättsäkerhet och vad som avser allmänhetens bästa intressen.

För övrigt är Sverige inte på något sätt relativt korruptionsfritt, tvärtom så börjar det framkomma oerhört tydligt de senaste åren exakt hur korrupt Sverige är, och hur verkanslös opinionen är, Anna Kinberg Batra någon?

Också intressant att du motsätter dig anonymitet, hur ser du på visselblåsare och källskydd i media?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kelthar:

Vad är ditt namn, personnummer och adress till ditt hem då?

All denna information ligger redan ute publikt; mitt namn finns direkt på min profil eller de annonser samt piloter/artiklar jag skriver. Borde inte ta någon som är någorlunda familjär med internettjänster likt eniro, hitta, ratsit eller liknande mer än 30 sekunder att luska fram sista fyra siffrorna och en adress. Jag kan sätta på kaffet om någon vill komma förbi, skicka ett PM innan bara så jag hinner dammsuga hallen lite

Skrivet av Palme_570:

Ni som vill ha en kamera i fickan kan gott ha det, att tvinga på andra detta mot deras vilja är Stasi fasoner och rent förtryck. Att du inte värderar din intergritet är helt ok men bara tanken av att du nämner ovan känner jag att du borde zooma ut och faktiskt tänka på vad du faktiskt gör när du tänker bara jag för vill ha det så ska alla andra göra det också vilket är ett klassiskt beteende från rädda och paranoida som ska drabba sina låsta fasoner på de som faktiskt tycker om livet.

Jag har aldrig sagt att jag önskar tvinga på någon annan att gå runt med en kamera. Vill du inte nyttja en smartphone eller för den delen väljer att peta hål på kamerahuset i den smartphone du mest troligen har; för all del, gör det! Däremot har jag absolut inget emot att andra utöver mig själv har möjlighet att spela in mig, eller andra personer, precis när som helst när jag lämnat mitt hem och ska delta i resterande delar av samhället.

Min ståndpunkt är simpel;
Kan man inte finna sig att möjligen bli inspelad på offentlig plats, då kanske man bör fundera över vad man gör som skulle vara så hemligt eller annars normbrytande till den grad att man räds en kamera riktad mot en. Och "personlig integritet" på allmän eller offentlig plats är inte en grej, det är vad du gör i ditt egna hem; inte mitt på stan, parken eller gallerians butiker.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Yttrandefrihet kommer inte med ett ansvar det är det som är hela poängen med det. Förstår man inte det har man missa målet med flera meter.
"Jag hatar det du säger men skulle dö för din rätt att få säga det" var det någon som sa för längesedan. Dessvärre börjar vi glida ifrån det rejält men det är nog en annan diskussion än att chat control kommer sätta dig i fängelse för dina barns bad bilder.

Att delta i ett samhälle och allt vad det innebär kommer alltid med ett ansvar, kan man inte se det kanske man ska se över sin egna roll som medmänniska. Att gömma sig bakom "yttrandefrihet" för att ursäkta sig till att kunna vräka på med vad som helst är inte annat än löjligt.

Skrivet av Sammanhang:

Om målet nu är att uppnå ett korruptionsfritt och demokratiskt samhälle så tror jag tvärtom att anonymitet är högst nödvändigt i vissa fall. Vem ska annars våga ifrågasätta makten eller argumentera för åsikter som inte överensstämmer med den stora massan.

Om inte ens samhällets styrande politiker behöver hållas ansvariga för att de rakt upp och ned ljuger kring att de ska rösta mot chat control, för att veckan efter EU-valet släppa förbi förslaget, så undrar man om det är rätt att börja åsiktsregistrera kreti och pleti.

Skrivet av Aeig:

För övrigt är Sverige inte på något sätt relativt korruptionsfritt, tvärtom så börjar det framkomma oerhört tydligt de senaste åren exakt hur korrupt Sverige är, och hur verkanslös opinionen är, Anna Kinberg Batra någon?

Också intressant att du motsätter dig anonymitet, hur ser du på visselblåsare och källskydd i media?

Mvh

Jag säger inte att anonymitet inte ska existera, men det är skillnad på anonymitet och anonymitet också. Det som jag märker många har svårt att särskilja är just grad av anonymitet, och slutligen när samt vart det rimligen bör tillämpas för att vara främjande för en majoritets intressen och välbefinnande, så jag ska försöka delge ett exempel;

Om du registerar dig för säg Facebook, då ska det kräva bankID eller motsvarande identifiering. Det ska inte gå att sätta upp en trollfarm eller shit-post-konton helt enkelt, utan det som sägs från ett givet konto ska ha en mänsklig individ som kan ställas till svars för det som skrivs enligt gällande lagstiftning.
Detta avser då publika forum, offentligt tillgängliga plattformar eller annars ställen på internet som inte kräver en direkt privat inbjudan med direktkontakt. Vad du skriver i ett SMS direkt till din mamma har inte någon med saken att göra, så länge du inte är under direkt brottsmisstanke och polisen således kan få ett domstolsbeslut för den övervakningen.

Sedan gällande politiker är jag hundra procent för tanken med utökat tjänstemannaansvar. Det finns redan en viss nivå av detta, men gällande regelverk är svaga och allt för få döms ut i enlighet med bristfällande hantering av både maktposition likväl som för slöseri av skattemedel.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Vet ej om jag vill ha en analog revolution, det man tänker på om 80-talet är väl ändå till stor del anammandet av den nya digitala tekniken.
Det man kanske vill ha är väl mer umgänge offline men inte nödvändigtvis AFK. Så hur löser vi en offline version av SweC, en papperstidning en gång per månad?

Minns när man som liten grabb på 80-talet fick sova över hos polaren och agendan för fredagskvällen var tv-spel och chips. Dagen efter var det utomhusaktiviteter med diverse hyss.

Det jag inte vill ha tillbaka är väl bland annat detta.
<Uppladdad bildlänk>
Hittade bilden i denna artikel i gp.se idag och kom direkt att tänka på denna krönika.

Edit: felstavat

Själv tycker jag att det tidiga 00-talet hade den bästa balansen av teknik i livet.

Vi hade datorer, kunde chatta och hänga på forum och vi hade mobiltelefoner, men ingen "smart teknologi" eller sociala medieplattformar, som har uppslukat samhället så fruktansvärt idag.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Själv tycker jag att det tidiga 00-talet hade den bästa balansen av teknik i livet.

Vi hade datorer, kunde chatta och hänga på forum och vi hade mobiltelefoner, men ingen "smart teknologi" eller sociala medieplattformar, som har uppslukat samhället så fruktansvärt idag.

Håller med, det är en tid som också förtjänar en liknande krönika.

Permalänk
Medlem

"Make 1984 fiction again!" - en populär slogan i vissa kretsar.

Vi är idag fullständigt övervakade av staten från födsel till död men vi har än så länge, och kanske aldrig kommer få, den nivå som beskrivs i 1984 och som var verklighet i Sovjet.

Yttrandefrihet är en hörnsten i vår kultur och det demokratiska samhället och det behöver kunna ske anonymt och begränsas/bestraffas i de fall det uppmanar till praktiska angrepp på person eller egendom. Men enbart då. Vi har visselblåsarlagar till skydd för personer som påpekar missförhållanden, vilket kan ses som en förlängning.

De måste vara ok att hänga på Flashback. Det måste vara ok att få uttrycka sina åsikter, även om de avviker. Med det sagt behöver det inte finnas möjlighet att göra det överallt som till exempel här på Sweclockers.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Att delta i ett samhälle och allt vad det innebär kommer alltid med ett ansvar, kan man inte se det kanske man ska se över sin egna roll som medmänniska. Att gömma sig bakom "yttrandefrihet" för att ursäkta sig till att kunna vräka på med vad som helst är inte annat än löjligt.

Nej det är min lagliga rätt att få uttrycka mig, om jag sedan blir dödad för att det jag sa inte passade någon är det mer fel på dom än mig anser jag. Enligt dig är det okej och jag tycker du ska ha all rätt att få utrycka hur du tycker även om jag inte håller med dig. Hade du inte fått det skulle det aldrig kunnat diskuteras och mynna ut i något gott.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexraptor:

Själv tycker jag att det tidiga 00-talet hade den bästa balansen av teknik i livet.

Vi hade datorer, kunde chatta och hänga på forum och vi hade mobiltelefoner, men ingen "smart teknologi" eller sociala medieplattformar, som har uppslukat samhället så fruktansvärt idag.

Jag saknar mIRC/dalnet. Jag kan inte förstå hur man kan tycka att dagens medieplattformar är bättre. Jag håller helt med...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nej det är min lagliga rätt att få uttrycka mig, om jag sedan blir dödad för att det jag sa inte passade någon är det mer fel på dom än mig anser jag. Enligt dig är det okej och jag tycker du ska ha all rätt att få utrycka hur du tycker även om jag inte håller med dig. Hade du inte fått det skulle det aldrig kunnat diskuteras och mynna ut i något gott.

Det är sådana extremer som kastas hit och dit..

Dessutom är inte yttrandefrihet att få säga precis vad man vill, när man vill eller vart man vill – utan att det får konsekvenser. Spelar inte någon roll om det är på stan eller internet. Det finns myntade och lagförda termer likt hatbrott, förtal och andra saker som överskrider det folk vurmar för när det kommer till yttrandefriheten, svårare än så är det inte.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag läste Hux Flux o italo disco o blev väldigt konfunderad, förväntade mig ju nåt sånt här!

Haha, jag vet. Jag valde nicket runt 00-talet när jag började spela UT99. När man väl valt sin online identiet är det svårt att senare göra nåt åt problematiken med att kunna bli förväxlad.

Förutom artisten Hux Flux är ju huxflux ett svenskt utryck så därför skriver jag alltid mitt nick med små bokstäver, som ordet.

Jag har faktiskt en ganska stor samling av Goatrance vinyl från mitten av 90-talet. Gillar i princip all elektronisk musik men har nog snöat in mig mest på 80- och 90 talet.
Här är lite av de mer psykedeliska sidorna från mitt håll.

https://www.mixcloud.com/djhuxflux/huxflux-silver-lines/
https://www.mixcloud.com/djhuxflux/huxflux-quartz/

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Det är sådana extremer som kastas hit och dit..

Dessutom är inte yttrandefrihet att få säga precis vad man vill, när man vill eller vart man vill – utan att det får konsekvenser. Spelar inte någon roll om det är på stan eller internet. Det finns myntade och lagförda termer likt hatbrott, förtal och andra saker som överskrider det folk vurmar för när det kommer till yttrandefriheten, svårare än så är det inte.

Extremer haha det var något nytt.

Ja person angrepp och hatbrott är något helt annat och blanda inte ihop det med yttrandefrihet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du skickar bad bilder på dina barn till din syster och snuten kommer och hämtar in dig för barnporr...

Varje normalt samhälle har tagit ett steg längre än det där resonemanget: Motivation, syfte och anledning.
Är syftet att dela en rolig badbild med familjen: Helt ok
Är syftet att visa upp i sexuellt syfte: barnporr

I övrigt, och precis som på sociala medier: sätt en smiley på väl valda ställen oavett. Man måste inte gå full commando.

Skrivet av Alexraptor:

Fel, samhället och dess nuvarande utveckling, tvingar en.

BankID
Appar för kollektivtrafik
Appar för att kunna använda offentliga toaletter, parkering, m.m.

Konsekvensen av ett allt mer digitaliserat samhälle är att det börjar i princip bli omöjligt att klara sig utan en smartphone.

Fortfarande ingen som tvingar dig. Du kan ha BankId på fil, du behöver inte åka kollektivt, du behöver inte parkera just där där man enbart tar app betalningar. Så nej, jag har rätt och du har fel. Däremot har du en poäng som är viktig att belysa: Trådskaparen och den andra som dels funderade på det glada 80-talet, dels kallade det nuvarande ett skitsamhälle, bör kanske fundera på om det är värt det. Uppenbarligen blir det lite tuffare att leva helt frånkopplad från nuvarande samhälle. Man kan inte bara plocka godbitarna utan konsekvenserna blir rejält mycket större.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Skillnaden emot övervakning på 80 talet och nu, är att idag går det automatisera mycket.

På 80 talet var du tuvngen att bygga upp stora staber , som satt och avlyssnade och sedan gjorde till det pappers prottokoll. Se hur STASI fungerade i forna DDR, enrom apparat. Idag kan en privat person med lite pengar göra samma sak.. Dvs avlyssna någon och sedan göra innehållet sökbart.

Det stämmer väl, men är det så stor principiell skillnad? Som övervakad är det väl ingen större tröst att övervakningen är dyr och besvärlig, och bara att övervakning förekommer innebär väl att man måste förhålla sig till att man kan vara avlyssnad (även om sannolikheten är låg)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:
Skrivet av PerWigren:

Jag skulle bli nöjd bara jag slapp höra autotunade sångare.

Vem tvingar dig att lyssna på det?

Butiker, grannar, ungdomar i kollektivtrafiken, TV, Radio, pubar, uteserveringar, lunchrestauranger, folk på stranden, osv.

Permalänk
Medlem

zzz

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Att använda kontanter. Tyvärr har det blivit svårare, såsom att parkera bilen och betala parkeringsvgiften med mynt har ju försvunnit och många butiker är kontantfria. Men om vi bojkottar de som inte tar emot kontanter så kanske det kommer tillbaka?

Permalänk
Medlem

"har man rent mjöl i påsen så..."
"om man är laglydig så..."

Många förstår verkligen så lite om omvärlden att de inte inser möjligheterna för en myndighet/organisation att göra skada även med vid tillfället lagliga företeelser, möten, rapporteringar osv. Många förstår verkligen inte hur fort det kan vända från att ens land balanserar på rätt sida av integritet och frihet kontra skydd mot brott och datanytta.

Vi balanserar på rätt sida NU men om ett parti kommer till makten med bestämda åsikter om till exempel rätten till abort eller rätten att vara allt annat än heterosexuell så är man plötsligt oskyddad från deras förtryck och förföljelser, deras nyinförda regler och lagar som i värsta fall gör en kriminell. Det har hänt åtskilliga gånger i historien, det händer redan nu i närliggande länder och det kommer att hända i framtiden kanske HÄR. Ingen vet och just exakt därför är den personliga integriteten LIVSviktig och något som borde vara en självklarhet att prioritera i ett modernt demokratiskt samhälle. Ja jag skrev prioritera, självklart är det aldrig svart eller vitt och på vissa områden kan det inte vara full personlig integritet.

Detsamma gäller, och är kanske ÄNNU viktigare, att journalister ska kunna utföra sitt jobb även när det gäller att avslöja oegentligheter i statlig eller regional miljö. Att kunna visselblåsa borde vara grundlagsskyddat och omöjligt att lagstifta bort. Utan möjligheter att helt anonymt och skyddat från även stat kommunisera finns inte möjlighet för journalister att göra de otroliga avslöjanden som gått till historien, vissa saker utförda av regeringar och statliga myndigheter/polis/militär.

Det förbluffar mig hur så många kan tycka att personlig integritet och möjlig anonymitet är oviktiga och att stat (till och med EU, där flera skurkstater tyvärr ingår) ska ha full insyn i våra privatliv. Tilläggas ska också att det är ju inte VÅR regering nödvändigtvis som kommer att ha tillgång till hela vår existens, alla regeringar och alla kriminella organisationer som kan nyttja eventuella bakdörrar som det pratas om att införa i mjukvara för våra stater att använda. Ungern kan skapa register över ickeheterosexuella i andra länder och italien kan leta upp antirasister vart de vill.

Det finns för fan en anledning till att skyddet av våra privatliv väger så tungt som det gör mot "att jaga kriminella", och det finns jättemånga verktyg för polis och andra att upprätthålla lag och regler. Om de inte kan använda dessa verktyg så får de lära sig sitt jobb, inte bryta ner hela vår demokratiska rätt till privatliv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Att använda kontanter. Tyvärr har det blivit svårare, såsom att parkera bilen och betala parkeringsvgiften med mynt har ju försvunnit och många butiker är kontantfria. Men om vi bojkottar de som inte tar emot kontanter så kanske det kommer tillbaka?

Jag gillar konceptet med kontanter. Att kunna köpa något utan att det spåras till individen men jag pallar verkligen inte gå omkring med kontanter. Sedan får man en massa skrammel som man dumpar hemma för man orkar inte bära med sig mynt.

Nej applePay är så otroligt smidigt att jag inte saknar kontanter.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det stämmer väl, men är det så stor principiell skillnad? Som övervakad är det väl ingen större tröst att övervakningen är dyr och besvärlig, och bara att övervakning förekommer innebär väl att man måste förhålla sig till att man kan vara avlyssnad (även om sannolikheten är låg)?

Vet inte! Svenska staten har några skandalen bakom sej, där man spionera på egna medborgare. Ebbe Carlsson affären och IB Affären är några exempel.

Permalänk
Medlem

Övervakningssamhällen fanns det gott om även på 80-talet. I Sovjetunionen och i Östtyskland angav familj, bekanta och släktingar varandra i ett raffinerat övervaknings-/hjärntvättssamhälle.
Man måste hålla våra politiker och godhetsknarkare i örat konstant, detta oavsett teknisk nivå på övervakningmedlen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

"har man rent mjöl i påsen så..."
"om man är laglydig så..."

Har sagt det förut men upprepar det gärna.

Det som är lagligt idag kan vara olagligt imorgon. Ovanpå detta finns det krafter som vill göra lagstiftning retroaktiv, vi har haft en justitieminister som tyckte det var en bra idé t.ex, så att även om du gör något när det faktiskt är lagligt så kan du bli straffad för det senare. Horribel tankegång och något jag aldrig hoppas händer.

Men till artikelns frågeställning. I många stycken tycker jag tillvaron 1984 var bättre än idag. Mindre stressig, inget kontaktberoende som många lider av idag. Vi klarade oss hur bra som helst med snigelpost, trådbunden telefoni och två kanaler på TVn. Ibland kan jag känna att det där med att bosätta mig i en timrad stuga långt ute i skogen är lite tilltalande. Att kunna vara ifred utan en massa ögon runt mig hela tiden. Samtidigt tror jag det skulle bli rätt svårt efter att ha vant mig med Internet och det till synes oändliga utbudet av information. Känner dock att det blir för mycket ibland, framförallt för min autisthjärna.

Växte upp i en liten by där alla kände alla. Djungeltrumman gick konstant, man kunde inte göra något utan att alla visste om det och ibland gick det förvånansvärt snabbt. Den tillvaron vill jag helst slippa uppleva igen, inte för att jag gör något som jag inte kan stå för utan för jag har ett enormt behov av mitt privatliv och min egen bubbla för att alls fungera.

Jag tror tyvärr att den utveckling vi ser idag kan få enorma konsekvenser om det fortsätter. Istället för att förhindra brott så ser jag risken att somliga människor reagerar åt motsatta hållet än vad lagstiftarna tänker sig och vi får desperata, laglösa och våldsamma som helt enkelt inte bryr sig för de känner de ändå är dömda på förhand så de kan lika gärna göra som f*n de vill.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kommer enda sätten att kringå detta vara att köra alternativa operativsystem med hårdvara som inte har implementerade AI-kretsar?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vem tvingar dig att ha en telefon med smarta funktioner och appar då? Ingen, nej just det.

Men lägg av, det kan du ju dra hur långt som helst. Det handlar väl om att man vill ha ett fungerande samhälle och livskvalité. Eller vad tänker du är nästa steg? Att polisen har fritt fram att skjuta ihjäl vem som helst på gatan - det är ju trots allt frivilligt att gå utomhus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Men lägg av, det kan du ju dra hur långt som helst. Det handlar väl om att man vill ha ett fungerande samhälle och livskvalité. Eller vad tänker du är nästa steg? Att polisen har fritt fram att skjuta ihjäl vem som helst på gatan - det är ju trots allt frivilligt att gå utomhus?

Nej det är inte vad det handlar om. Palme_570 skrev

Citat:

Ni som vill ha en kamera i fickan kan gott ha det, att tvinga på andra detta mot deras vilja är Stasi fasoner och rent förtryck.

men det är förhoppningsvis ingen som tvingar hen eller någon annan att ha en kamera i fickan. Att du får det till att dra något hur långt som helst och till att poliser skjuter ihjäl vem som helst på gatan är något som får stå för dig.