EU: Microsoft Teams hämmar konkurrensen

Permalänk
Melding Plague

EU: Microsoft Teams hämmar konkurrensen

EU-kommissionen har delgivit Microsoft ett preliminärt beslut om att fälla företaget för brott mot unionens konkurrenslagar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men om man köper office-suite så ingår ju flera program, borde inte allt där i hämna konkurrensen då? Varför just Teams och inte Excel? Ärligt något jag inte riktigt förstår.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Vad är lösningen nu då? Att man tar bort Teams från Office 365 och licenserar det för sig och tvingar företag att betala ytterligare för programmet?

Vi är 16000 personer på mitt företag som använder Teams dagligen. Innan dess Lync och innan dess Skype.

Vad är problemet? Att programmet ingår i ett paket?

Permalänk
Medlem

Det här förstår jag inte riktigt.

Citat:

. För det andra har Teams och Office-programmen fått funktioner för att fungera bättre ihop, som utvecklare av konkurrerande program som Slack inte har tillgång till.

Det är väl inte det minsta konstigt om ett företag, som har flera mjukvaror, har ett API eller funktion däremellan som inte är öppet för vem som helst att använda. Det ser jag faktiskt inte som det minsta konstiga. Det är som att förbjuda en inloggning på Gmail att gälla även på Youtube. Samma företag, två olika tjänster. Skillnaden där är väl att det i ena fallet är den applikation och i det andra fallet en webbsida men det är samma princip. Det här skulle jag snarare säga är hämmande, om företag inte får ha lösningar för integration mellan sina egna applikationer.

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem

Jag reagerade själv för ett par dagar sen när jag kollade på Microsoft licensöversikt och det fanns licenser i stil med ”Microsoft 365 E3 (no Teams)”. Men då var min tanke mer varför skulle någon vilja köra utan Teams?

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det är väl inte det minsta konstigt om ett företag, som har flera mjukvaror, har ett API eller funktion däremellan som inte är öppet för vem som helst att använda. Det ser jag faktiskt inte som det minsta konstiga. Det är som att förbjuda en inloggning på Gmail att gälla även på Youtube. Samma företag, två olika tjänster.

Det är som google search inte längre får länka resultat direkt till google maps o.s.v., EU vill få bort integration mellan program/system så inget företag får någon fördel.

Tanken är god, men det försämrar för oss användare. Hellre en fri marknad där EU möjligen tvingar företag att alltid ha öppna API:er och publicera hur de integrerar sina applikationer så att andra kan integrera på samma sätt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

På mitt jobb gick vi bort ifrån slack inte pga teams var bättre utan för att legal inte gilla slacks eula.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vad är lösningen nu då? Att man tar bort Teams från Office 365 och licenserar det för sig och tvingar företag att betala ytterligare för programmet?

Vi är 16000 personer på mitt företag som använder Teams dagligen. Innan dess Lync och innan dess Skype.

Vad är problemet? Att programmet ingår i ett paket?

Eller att man öppnar upp och låter konkurrenter till Teams också integrera sina lösningar med andra delar av Office-paketet

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Men om man köper office-suite så ingår ju flera program, borde inte allt där i hämna konkurrensen då? Varför just Teams och inte Excel? Ärligt något jag inte riktigt förstår.

Även om man kan installera kalkylprogram och ordbehandlare separat är de flesta bundlade i en office suite, även ibland konkurrenterna.

Idag finns ett halvdyssin olika office suites att välja mellan, så där råder sund konkurrens.
Det är ytters få som installerar enskilda peogram idag.

Men kombon office+teams är unik för MS.
Folk väljer MS office och får teams på köpet, vilket missgynnar t.ex. slack.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HoboCop:

Det här förstår jag inte riktigt.

Det är väl inte det minsta konstigt om ett företag, som har flera mjukvaror, har ett API eller funktion däremellan som inte är öppet för vem som helst att använda. Det ser jag faktiskt inte som det minsta konstiga. Det är som att förbjuda en inloggning på Gmail att gälla även på Youtube. Samma företag, två olika tjänster. Skillnaden där är väl att det i ena fallet är den applikation och i det andra fallet en webbsida men det är samma princip. Det här skulle jag snarare säga är hämmande, om företag inte får ha lösningar för integration mellan sina egna applikationer.

Det är visst konstigt att de som utvecklar programvaror får lov att skapa funktioner för integration som bara de själva får nyttja. Att det inte är självklart att slutanvändare att själva få kombinera och integera olika IT-system med varandra, och att utbyta data mellan dessa fritt och utan artificiella hinder, är snarare ett tecken på att vi vant oss vid att samtiden är konstig.

Just i inloggningssfären finns det en hel del som skulle kunna vara bättre. Den frihetliga drömmen vore om alla själva kunde välja sin egen identitetsleverantör, och sedan logga in var som helst med denna, något som är teoretiskt möjligt, men inte har implementerats av praktiska skäl. Det som hänt istället är att vi istället bara har ett fåtal aktörer som t.ex. Google, Meta, Microsoft som kan användas för att logga in på många populära siter. Och vissa kör sin egen. Men att det går att logga in med flera olika visar ju bara på att det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är visst konstigt att de som utvecklar programvaror får lov att skapa funktioner för integration som bara de själva får nyttja.

Jag tycker det argumentet haltar. Ska det gälla patent också? Skapar jag produkt X och äger den, och sedan en annan produkt som sammanlänkar som så har inte du automatiskt rätt att nyttja den.

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem

Konsultade på företag under pandemin som körde Slack när någon ansvarig insåg att teams gratis via Office-licensen och sen fick ingen på kontoret köra Slack mer.

Svårt att se att det inte är konkurrenshämande när en produkt går från 0-100 över en natt. Dessutom hade man ju mer eller mindre kopierat hela Slack.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HoboCop:

Jag tycker det argumentet haltar. Ska det gälla patent också? Skapar jag produkt X och äger den så har inte du automatiskt rätt att nyttja den.

Jag förstår inte vad patent har med detta att göra, men generellt kan jag säga att jag är mot mjukvarupatent som koncept. Det finns så många mjukvarupatent att det finns en väldigt stor risk att man av misstag gör intrång på någons patent även om man hittat på något själv.

I praktiken löses detta genom att storföretag korslicensierar sina patentportföljer med varandra, och om man som en oberoende "uppfinnare" hittar på något, och något storföretag vill använda detta så kommer de hitta 20 patent man själv inkräktar på, och få valet att antingen korslicensiera patenten, eller bli stämd, om man har tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag förstår inte vad patent har med detta att göra, men generellt kan jag säga att jag är mot mjukvarupatent som koncept. Det finns så många mjukvarupatent att det finns en väldigt stor risk att man av misstag gör intrång på någons patent även om man hittat på något själv.

I praktiken löses detta genom att storföretag korslicensierar sina patentportföljer med varandra, och om man som en oberoende "uppfinnare" hittar på något, och något storföretag vill använda detta så kommer de hitta 20 patent man själv inkräktar på, och få valet att antingen korslicensiera patenten, eller bli stämd, om man har tur.

Jag håller med om art dra in parent är lite hjärngympa men tankegången är i linje med ämnet ifråga. Har du skpat något nytt så bestämmer man själv om man har öppet API / integration eller inte. Liknande atr jag inte kan kräva att få använda ditt patent

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem

Det hämmar bra mycket mer än så. Det är ju helt oanvändbart. Kraschar massor, UI:t buggar ur, Shift-kalendern öppnas på fel vecka, får inte alltid notifikationer när folk skriver och Linux-stödet är ett skämt. Vad hände med ”Microsoft ❤️ Linux”?

Vill inte veta hur illa det är för de som tvingas använda det mycket.

Permalänk
Medlem

Det känns ju som att man via regelverket i syfte att främja konkurrens istället landar i att hämma utveckling (och därmed konkurrens) när man kräver att en bramschledare ska lägga resurser på att utveckla för sina konkurrenter att ta del av deras produkt-svit. Vad är nästa grej, att alla program ska vara cross platform också?

Jag håller helt med om att Microsofts agerande där de pushar Edge ned i halsen på alla användare och aktivt försöker att motverka val av andra webbläsare är fel. Men office sviten är ju en svit med tät integration för att ge en bra helheltsprodukt. Att då bryta ut just video funktioner och sälja aja baja, här finns andra nischade leverantörer av liknande mjukvara men utan allt det andra, de ska få haka på er framgångsrika programsvit. Det är ju motsatsen till fri marknad med sund konkurrens, det är snarast plan ekonomiskt tänk där en svagare aktör ska hållas under armarna och den framgångsrika/innovativa* ska bära dem.

*jag menar inte att teams i sig är innovativ jämfört Slack, Zoom mm, utan att MS på ett smart sätt vävt in produkten i andra funktioner som gör det attraktivt för användare.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Det hämmar bra mycket mer än så. Det är ju helt oanvändbart. Kraschar massor, UI:t buggar ur, Shift-kalendern öppnas på fel vecka, får inte alltid notifikationer när folk skriver och Linux-stödet är ett skämt. Vad hände med ”Microsoft ❤️ Linux”?

Vill inte veta hur illa det är för de som tvingas använda det mycket.

Den nya versionen är mycket bättre, de har byggt om det. Har aldrig haft ett enda problem med den. Den förra hade jag samma problem som du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Konsultade på företag under pandemin som körde Slack när någon ansvarig insåg att teams gratis via Office-licensen och sen fick ingen på kontoret köra Slack mer.

Svårt att se att det inte är konkurrenshämande när en produkt går från 0-100 över en natt. Dessutom hade man ju mer eller mindre kopierat hela Slack.

Varför ska de betala extra för en license? När det har en applikation som gör samma i licenser som de måste ändå ha

Teams gick 0-100 över en natt för att den ersatte Skype mötes och dess telefoni delar och gjorde det enklare att samarbeta i sharepoint, både två produkter som de haft sen långt innan slack. Så nej, de har "inte kopierat mer eller mindre av slack"

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vad är lösningen nu då? Att man tar bort Teams från Office 365 och licenserar det för sig och tvingar företag att betala ytterligare för programmet?

Vi är 16000 personer på mitt företag som använder Teams dagligen. Innan dess Lync och innan dess Skype.

Vad är problemet? Att programmet ingår i ett paket?

Din gamla licenser fortsätter fungera som de alltid gjort. De som täcknar nytt kommer få välja med med utan teams eller betala 2 dollar extra med teams.

Så kort sagt, de blir dyrare

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HoboCop:

Jag håller med om att dra in patent är lite hjärngympa men tankegången är i linje med ämnet ifråga. Har du skapat något nytt så bestämmer man själv om man har öppet API / integration eller inte. Liknande att jag inte kan kräva att få använda ditt patent

Patent är inte en naturlag, det är relativt modern social konstruktion. Lagstiftning som har som avsikt att, i utbyte mot ett tillfälligt och tidsbegränsat monopol, tvinga uppfinnare att dokumentera sina uppfinningar i utbyte, så att de i långa loppet gagnar vårt samhälle.

Men i praktiken är patent skrivna på ett sätt som gör de oanvändbara för syftet att lära sig något från, istället fokuserar man på att definiera den specifika grej man vill skydda, samtidigt som det här med tidsbegränsat monopol inte heller fungerar i praktiken (se mitt förra inlägg).

Patentsystemet är trasigt, och att använda det som en analogi gör bara ditt argument svagare, inte starkare. Jag tror det är bäst om vi enas att vi lägger det spåret åt sidan, då, om jag förstår dig rätt, du själv säger att det är lite hjärngympa att dra in patent i diskussionen.

Oavsett, just det att man själv bestämmer om man har ett öppet API eller ej är ju själva problemet. Ingen ska så klart tvingas skapa ett API eller integrationsvägar där sådana inte existerar, men man bör kunna kräva att få se den interna API-dokumentation som existerar, i den mån de API:erna används för att integrera olika program med varandra.

Men för att undvika förvirring: Det verkar som att du pratar mest om hur saker är idag. Jag pratar mer om hur saker *bör* vara istället, och påpekar även att rättigheter kring idéer, koncept, texter, program, etc, är socialt konstruerade. Vi bestämmer (rent teoretiskt) som samhälle hur vill att dessa rättighetr ska se ut, och vem som ska ha vilket skydd. Det är inte något som kommer av naturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Det hämmar bra mycket mer än så. Det är ju helt oanvändbart. Kraschar massor, UI:t buggar ur, Shift-kalendern öppnas på fel vecka, får inte alltid notifikationer när folk skriver och Linux-stödet är ett skämt. Vad hände med ”Microsoft ❤️ Linux”?

De upphörde väl med teams-klienten för linux, så kör du någon gammal version så förstår jag att det strular. Microsoft rekommenderar att man kör PWA varianten istället, körde den själv i några månader själv och den är väldigt bra, så testa den!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det här förstår jag inte riktigt.

Det är väl inte det minsta konstigt om ett företag, som har flera mjukvaror, har ett API eller funktion däremellan som inte är öppet för vem som helst att använda. Det ser jag faktiskt inte som det minsta konstiga. Det är som att förbjuda en inloggning på Gmail att gälla även på Youtube. Samma företag, två olika tjänster. Skillnaden där är väl att det i ena fallet är den applikation och i det andra fallet en webbsida men det är samma princip. Det här skulle jag snarare säga är hämmande, om företag inte får ha lösningar för integration mellan sina egna applikationer.

Jo det är visst konstigt. Om man bemödar sig bygga ett API för interoperabilitet med andra programvaror så anser jag det självklart att det ska vara öppet för andra att utnyttja. Det är konkurrenshämmande och skapar inlåsningseffekter som inte gynnar konsumenter alls. Det blir inte heller nämnvärt svårare eller dyrare att göra ett API öppet än stängt. Det handlar bara om vad för nycklar som krävs för att använda det. Det är möjligen dokumentationen som skulle kunna kosta extra men det ser jag ingen anledning att behöva ha krav på. Det går att reda ut ändå. Kravet kan då vara att APIt inte får medvetet försöka göra det svårt att använda.

Skrivet av Mindfighter:

Det är som google search inte längre får länka resultat direkt till google maps o.s.v., EU vill få bort integration mellan program/system så inget företag får någon fördel.

Tanken är god, men det försämrar för oss användare. Hellre en fri marknad där EU möjligen tvingar företag att alltid ha öppna API:er och publicera hur de integrerar sina applikationer så att andra kan integrera på samma sätt.

Det är ju det EU helst hade sett. Öppna APIer, men det är klart svårare att formulera den lagen, nu är lagen "enkel" men företagen väljer andra lösningar (som att sälja programmen separat) för att få behålla sina inlåsningseffekter.

Skrivet av HoboCop:

Jag håller med om art dra in parent är lite hjärngympa men tankegången är i linje med ämnet ifråga. Har du skpat något nytt så bestämmer man själv om man har öppet API / integration eller inte. Liknande atr jag inte kan kräva att få använda ditt patent

Din analogi är väldigt haltande, men jag ger det ett försök. Det här är mer som att man har en toppen ide som man tar patent på men i slutprodukten i fråga har man med flit utformat kopplingar och anordningar så att den bara är kompatibel med sina egna andra produkter trots att kopplingen i sig inte är en del av det smarta, det som man har patent på. Tänk att patentet är på en ny släpvagn som går att tippa jättesmidigt. Du bygger den men istället för att ha så den går att koppla på en vanlig dragkrok gör du en anordning så den bara passar på speciella dragkrokar som bara ditt bilmärke har. Du hämmar delvis din egen försäljning av släpvagnen men du gör det med flit för att du vet att det boostar bilförsäljningen som i sin tur leder till takboxar och annat vilket ger dig en större del av den totala affären.

Helt enkelt om Microsoft vill ha patent på att kunna synka teams filer till disk/molnet så visst, men att sen göra den tjänsten låst till Windows och OneDrive det är jag starkt kritisk till. Det måste inte implementera för alla konkurrenter, men de måste göra det möjligt att bygga likande med samma API som de själva har. Måste är i det här fallet borde eftersom jag inser att skriva lagen som kräver detta blir svårt så har inget problem med att lagen är enklare idag och så pekar jag finger åt MS som inte väljer öppet API som lösning utan istället bryter i sär paket och tar bort för installering istället vilket är halv lösningar och inte det som gynnat sund konkurrens mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De upphörde väl med teams-klienten för linux, så kör du någon gammal version så förstår jag att det strular. Microsoft rekommenderar att man kör PWA varianten istället, körde den själv i några månader själv och den är väldigt bra, så testa den!

"Väldigt bra"

Jag kör nya Teams i jobbet på Windows 11 och det är helt otroligt vad det programmet är skit. Förstår att det är svårt att bygga något stabilt som ska kunna så mycket och används av så många men det är ändå smärtsamt att ha som primärt arbetsverktyg. Outlook är stabilare men så otroligt trög jobbat. Intrycket av alla deras programvaror är verkligen "det här måste väl ändå gå att göra bättre?".

Permalänk
Medlem

EU är ett jävla skämt. Fokusera på viktigare saker änatt skrämma iväg företag från den europeiska marknaden.
Så mycket korruption inom EU. Dags för en Swexit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Det är ju motsatsen till fri marknad med sund konkurrens, det är snarast plan ekonomiskt tänk där en svagare aktör ska hållas under armarna och den framgångsrika/innovativa* ska bära dem.

Som marknadsliberal så har samma tanke slagit mig med de senaste turerna med google, apple och nu microsoft. Hellre en fri marknad där kunderna röstar med sina plånböcker om vad de vill ha och inte ha. Enda bra jag ser kommit ur EU-lagar på teknikområdet är standardiseringen på USB-C men jag är övertygad om att det hade kommit av sig själv baserat på marknadskrafter över tid och nu har man målat in sig i ett hörn, vad händer när nästa, bättre anslutning dyker upp och det ändå ska vara standardiserat på USB-C? (lagstiftning är sällan lika snabbfotad som teknikutveckling är, tänk på det nästa gång du ser en serie- eller parallell-port)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Teams gick 0-100 över en natt för att den ersatte Skype mötes och dess telefoni delar och gjorde det enklare att samarbeta i sharepoint, både två produkter som de haft sen långt innan slack. Så nej, de har "inte kopierat mer eller mindre av slack"

Det ena utesluter väl inte det andra?
Att Teams ersatte äldre egna lösningar påverkar väl inte särskilt om det i grund och botten är en Slack-klon eller ej?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

"Väldigt bra"

Jag kör nya Teams i jobbet på Windows 11 och det är helt otroligt vad det programmet är skit. Förstår att det är svårt att bygga något stabilt som ska kunna så mycket och används av så många men det är ändå smärtsamt att ha som primärt arbetsverktyg. Outlook är stabilare men så otroligt trög jobbat. Intrycket av alla deras programvaror är verkligen "det här måste väl ändå gå att göra bättre?".

Jag tycker det för vad det är, kör det primärt på macos. Fritt fram för andra att bygga bättre, men över åren har jag emellanåt testat olika office-paket eftersom jag gillar andra plattformar också än windows men har aldrig blivit blown-away av att något skulle vara bättre utan mest tvärtom faktiskt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

På mitt jobb gick vi bort ifrån slack inte pga teams var bättre utan för att legal inte gilla slacks eula.

Kollade ni något på Mattermost?
https://mattermost.com/

Dock innehåller Teams långt mycket mer än Slack och Mattermost.

Själv tycker jag att Teams försöker ta över lite väl många funktioner med alla appar, kalender etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kollade ni något på Mattermost?
https://mattermost.com/

Dock innehåller Teams långt mycket mer än Slack och Mattermost.

Själv tycker jag att Teams försöker ta över lite väl många funktioner med alla appar, kalender etc.

Det kanske syskon IT avdelningen tittat på, vet inte. När man är en sådan stor organisation som vår så blir det mycket företagspolitik och det har jag inte tålamod för att gnabba om själv.

Ja, teams är mög, vår del som sköter Linux är det särskilt mycket skräp på. Begränsad till webbportal eller pwa eller en standalone wrapper som knyter ihop webbportalen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan de inte titta på YouTube Music när de ändå är i farten. Känns minst lika illa om inte värre att de bakar in det i samma prem som YouTube.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro