Telia skjuter på 2G-avvecklingen till 2027

Permalänk
Medlem

Det här lär ge lite mer marginal för de som fortfarande har gammal utrustning.
För det är ju inte direkt moderna saker som fortfarande använder 2G/3G, de borde väl närma sig slutet av sin livslängd ändå.
Att stänga ner 3G är nog knappast fel alls, det mesta har väl även stöd för 2G.

Gällande täckning är det ändå hyfsat imponerande hur bra det är med 4G idag. Tänkte på det så sent som förra helgen då jag var ute och åkte, långt ifrån närmaste samhälle där jag inte såg någon annan bil på länge och ute i skogen. Hade ändå bra signal för 4G. På platser som man annars kunde tänka sig enbart skulle ha 2G. Sen må ju hastigheterna kanske inte vara så imponerande, men ändå används 4G-nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Lite OT: Någon annan som fått höra från sin mobiloperatör att priser på kontantkort och abonnemang kommer öka kraftigt i pris pga 5g utbyggnaden? Själv går jag från 99kr/mån till 245kr om jag nu behåller nuvarande Comviq mini fastpris vilket känns jävligt skevt

Var har du sett/hört det? Jag använder också Fastpris mini men kan inte erinra mig att jag har fått någon sådan information av Comviq…

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

2G har bra mycket bättre täckning, och Telia har dessutom bäst 2G-täckning, genom att behålla 2G kommer Telia att fortfarande vara bäst i skärgård, skog, fjäll, osv. Går ju att köra data även över 2G, även om det ju får vara tämligen begränsat.

3G har Telia inte samma fördel med att behålla, sämre taltäckning än 2G, sämre datatäckning än 4G, etc.

Precis. 3G är en för stor kompromiss i täckning och ger för lite data per Hz för att bära alternativkostnaden.

Skrivet av D.:

Gällande täckning är det ändå hyfsat imponerande hur bra det är med 4G idag. Tänkte på det så sent som förra helgen då jag var ute och åkte, långt ifrån närmaste samhälle där jag inte såg någon annan bil på länge och ute i skogen. Hade ändå bra signal för 4G. På platser som man annars kunde tänka sig enbart skulle ha 2G. Sen må ju hastigheterna kanske inte vara så imponerande, men ändå används 4G-nätet.

Telia hade kunnat ge en bättre användarupplevelse för kunder som som klarar tar över 4G / 5G om de släckte GSM jämfört med att ha kvar det. På 7/8/900 MHz ger 4G och 5G med VoLTE och VoNR både högre effektivitet (kan serva flera användare samtidigt) och större täckning med samma uteffekt då VoLTE och VoNR fungerar med lägre signalstyrka (allt annat lika).

Permalänk
Medlem

Det är relativt billigt för operatörerna att behålla G2 på kanten/sköldarna (guard-banden) av LTE blocken då man ha ca 450 kHz på var sidan tänkt för att kjolen av LTE-modulationen skall hinna sjunka tillräckligt innan det går in på nästa block och att addera 2 st 200 kHz GSM-carrier på dessa på var sida av blocket förändara inte störningsbilden speciellt mycket vid blockskarven till nästa block.

På det sättet kan man få in 4 GSM-band på en LTE-band block (om det är 4G eller 5 G handlar om hur LTE-blocket är modulerad) men det är inte lika enkelt att göra liknande på en UMTS-block (G3) .

Det som dock kan hända är att de gamla GSM-mottagarna tappar känslighet mot innan då de uppfattar den närliggande LTE-blocket 2 eller 400 kHz ifrån som en störare samt uteffekten per GSM-carrier är betydligt sänkt då den delar på effekten med LTE-modulationen och man kanske bara upplåter 1/4-del eller 1/2-del av energin gå till GSM-carrierna tillsammas - dvs. för 20 Watt per GSM-carrier förr så är det nu kanske bara 2.5 Watt per GSM-carrier nu och användbara täckningsområdet per basstation är mindre i diameter mot innan.

Sedan har modern LTE-modulation betydligt högre datadensitet per Hz bandbredd i jämförelse med GSM och nyttjar både bandbredden och energin i signalen betydligt bättre än GSM - men man har en massa arv i gammal utrustning (inte minst inom infrastruktur) med GSM som är för kostsam att byta ut eller inte går alls, för att företagen bakom utrustningen inte längre existerar eller att byten kostar orimligt mycket, så man sparar att GSM fungerar på i alla falla någon av banden (typiskt 900 MHz) av de operatörer som har haft GSM ända från början (läs Telia).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Lite OT: Någon annan som fått höra från sin mobiloperatör att priser på kontantkort och abonnemang kommer öka kraftigt i pris pga 5g utbyggnaden? Själv går jag från 99kr/mån till 245kr om jag nu behåller nuvarande Comviq mini fastpris vilket känns jävligt skevt

Var/vart ser du det? Hos Comviq så står det att Fastpris mini kostar 95:- för 3GB surf när det gäller kontantkort. För abonnemang kan jag inte hitta fastpris mini

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nästan förväntat va? Intressant att de fortsätter med skrotning av 3G, undrar vad som specifikt går på 2G som absolut inte kan migreras?

Skrivet av Sjoooberg:

Men va fan. Ska man förlänga 2g så kan man lika gärna förlänga 3g..

Skrivet av Dragnet:

Vad gäller att 3G läggs ner innan 2G så har det att göra med att man "måste" frigöra frekvenser för 5G som nu användes av 3G.

Ja, de flesta lite äldre bilar med telematik kan klara sig med 2G men tydligen så finns det bra nya bilar (VW 2020?) som har 4G men inte klarar VoLTE över 4G utan använder 2G för tal.

Carup.se har en hel del artiklar om detta.

2G och 3G är helt olika tekniker och frekvenser. 4G och 5G är rätt lika 3G och bättre. Tror som Dragnet säger att man vill frigöra frekvensband från 3G

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är relativt billigt för operatörerna att behålla G2 på kanten/sköldarna (guard-banden) av LTE blocken då man ha ca 450 kHz på var sidan tänkt för att kjolen av LTE-modulationen skall hinna sjunka tillräckligt innan det går in på nästa block och att addera 2 st 200 kHz GSM-carrier på dessa på var sida av blocket förändara inte störningsbilden speciellt mycket vid blockskarven till nästa block.

På det sättet kan man få in 4 GSM-band på en LTE-band block (om det är 4G eller 5 G handlar om hur LTE-blocket är modulerad) men det är inte lika enkelt att göra liknande på en UMTS-block (G3) .

Det som dock kan hända är att de gamla GSM-mottagarna tappar känslighet mot innan då de uppfattar den närliggande LTE-blocket 2 eller 400 kHz ifrån som en störare samt uteffekten per GSM-carrier är betydligt sänkt då den delar på effekten med LTE-modulationen och man kanske bara upplåter 1/4-del eller 1/2-del av energin gå till GSM-carrierna tillsammas - dvs. för 20 Watt per GSM-carrier förr så är det nu kanske bara 2.5 Watt per GSM-carrier nu och användbara täckningsområdet per basstation är mindre i diameter mot innan.

Sedan har modern LTE-modulation betydligt högre datadensitet per Hz bandbredd i jämförelse med GSM och nyttjar både bandbredden och energin i signalen betydligt bättre än GSM - men man har en massa arv i gammal utrustning (inte minst inom infrastruktur) med GSM som är för kostsam att byta ut eller inte går alls, för att företagen bakom utrustningen inte längre existerar eller att byten kostar orimligt mycket, så man sparar att GSM fungerar på i alla falla någon av banden (typiskt 900 MHz) av de operatörer som har haft GSM ända från början (läs Telia).

Kul info! Jobbade med att installera basstationer förut, men man fick ju aldrig veta några mysiga detaljer. Förutom från de goa gubbarna på telias niq ibland. Men minns att man bladade bland dokumenten för att se hur många "TRX" per antenn det var. När det var fler än två så behövdes det som oftast fler radios, något som sällan reflekterades i det beställda materialet.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Lite OT: Någon annan som fått höra från sin mobiloperatör att priser på kontantkort och abonnemang kommer öka kraftigt i pris pga 5g utbyggnaden?

Vart har du hittat den infon?

Personligen varken är jag eller har någonsin varit någon "storförbrukare" av datatrafik, så har alltid nöjt mig med "fria samtal och sms" ihop med den minsta datamängden som erbjuds.
Min erfarenhet av detta senaste 10åren är att priserna legat relativt stilla samtidigt som mängden datatrafik som erbjuds på billigaste abonnemanget hela tiden höjts....

I min värld kostar nu ett mobilabonnemang med "fria samtal och sms" runt hundralappen i månaden, oavsett vilken operatör man väljer.
Mycket billigare än så är enligt mig nästan orimligt att förvänta sig, det är iaf fruktansvärt prisvärt relativt mycket annat i livet med tanke på tjänsten man köper.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Skrivet av walkir:

Nu väntar vi bara på att Microsoft säger att Windows 10 lever två år till

Det har de redan sagt. Tre till och med. Men man får betala för det. 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det skulle vara intressant att veta hur många privatpersoner idag som har 3G prylar som de aktivt använder 3G uppkopplingen för?
Problemet brukar vara att abonnemang är inte gratis, dyrare blir det för varje år. Kontot måste också registreras, detta med att ladda en pott och knappt använda har operatörerna hittat vägar emot. Som att de har ut månadsavgifter om man ej har laddat en månad.

Jag själv har en gammal surfplatta med mobiluppkoppling, osäker på om den har 3G eller 4G. Helt säker är jag dock på att jag aldrig någonsin skulle kosta på den ett dyrt abonnemang. När det gäller hemlarm, så är det bra att ha både ens vanliga fasta internet och mobilnätet ifall någon är nere. Men att endast ha mobilnätet låter endast som man valde ett dyrt alternativ som kräver ett separat mobilabonnemang. Det kräver också mer underhåll än lösningen som bara kopplar in på ens ethernet/wifi.

Många larm går ex på 3G, modem i bilar, webbkameror och fjärrstyrningslösningar för sommarstugan mm. Sedan finns GPS-lösningar som använder mobildata för att skicka position osv. Ofta är det inbyggt och ibland omöjligt att byta. Finns massor av sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det har de redan sagt. Tre till och med. Men man får betala för det. 🙃

Jo, dock ingen info alls om vad ESU kommer att kosta för privatpersoner eller om det går att använda med lokalt konto. Den som lever får se! Som sagt inte beroende av Windows 10 mer än på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Var/vart ser du det? Hos Comviq så står det att Fastpris mini kostar 95:- för 3GB surf när det gäller kontantkort. För abonnemang kan jag inte hitta fastpris mini

Och @Kasken, @Laolao

Jag blev uppringd av dom faktiskt där dom informerade om det men galet att det inte går att hitta information om det. Jag rekomenderar att ni ringer upp eller mailar dom då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

@Kasken

Jag blev uppringd av dom faktiskt där dom informerade om det men galet att det inte går att hitta information om det. Jag rekomenderar att ni ringer upp eller mailar dom då.

Det är inte någon hel/halvsmutsig säljtaktik bara? Om "de" nu ringer upp folk så låter det ju mer som att de säljer något nytt?

(Typ "ja, du kan ju även fortsätta med det du har idag, men då får du ju inte 5G än på ett tag" vridet och vänt till något som låter som att man inte har något val)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är inte någon hel/halvsmutsig säljtaktik bara? Om "de" nu ringer upp folk så låter det ju mer som att de säljer något nytt?

Jag tyckte också det var skumt. Hon pratade om att telenätet blir dyrare iom 5G och att priserna skulle gå upp på i princip allt. Är ju bara att byta operatör antar jag men sånt är inget jag har lust att böka med egentligen.

Permalänk
Medlem

Gött. Min pimpmobil, Nokia 130, lever fortsatt några år till. Den har verkligen tjänat mig väl. Laddar den max en gång i veckan.

Till den ringer folk som inte har mitt privata nummer. Om någon vill få tag på mig när jag är upptagen, då får de helt enkelt ringa igen.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Många larm går ex på 3G, modem i bilar, webbkameror och fjärrstyrningslösningar för sommarstugan mm. Sedan finns GPS-lösningar som använder mobildata för att skicka position osv. Ofta är det inbyggt och ibland omöjligt att byta. Finns massor av sådant.

Kan inte påstå att 3G användes mycket i sammanhangen som du beskriver.
2G, ja, men inte 3G.
Det är min uppfattning efter nästan 20 år i branschen.

Är själv lite besviken på att Telia låter 2G vara kvar ett par år till. Såg fram emot att slippa en del problem dyker upp med att supporta 2G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Gött. Min pimpmobil, Nokia 130, lever fortsatt några år till. Den har verkligen tjänat mig väl. Laddar den max en gång i veckan.

Till den ringer folk som inte har mitt privata nummer. Om någon vill få tag på mig när jag är upptagen, då får de helt enkelt ringa igen.

Precis. Använder min 3310 på samma sätt. Olistat nummer och de som har det numret kan nå mig när som helst.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Vart har du hittat den infon?

Personligen varken är jag eller har någonsin varit någon "storförbrukare" av datatrafik, så har alltid nöjt mig med "fria samtal och sms" ihop med den minsta datamängden som erbjuds.
Min erfarenhet av detta senaste 10åren är att priserna legat relativt stilla samtidigt som mängden datatrafik som erbjuds på billigaste abonnemanget hela tiden höjts....

I min värld kostar nu ett mobilabonnemang med "fria samtal och sms" runt hundralappen i månaden, oavsett vilken operatör man väljer.
Mycket billigare än så är enligt mig nästan orimligt att förvänta sig, det är iaf fruktansvärt prisvärt relativt mycket annat i livet med tanke på tjänsten man köper.

Om du nu tycker det abonnemanget runt 100 kr endast erbjudar ett par GB är värt så får det stå för dig men i min värld är det väldigt lite data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Om du nu tycker det abonnemanget runt 100 kr endast erbjudar ett par GB är värt så får det stå för dig men i min värld är det väldigt lite data.

Mängden data är inte det som är i fokus...

Att kunna ringa och smsa i princip obegränsat vart du än befinner dig i hel EU för en hundralapp i månaden är extremt prisvärt, hur man än vrider på det. Även helt utan datatrafik.

Det är kanske lättare att förstå om man var med på "stenåldern" när det kostade runt 10:-/min att ringa.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Skrivet av dagas:

Intressant hur det nämns att de med kompetens för ge service på 2G och 3G försvinner. Låter som det skulle vara uråldrig teknik från medeltiden.

När man tänker på det är det otroligt hur mycket teknik människan kommit på som sedan glömts bort. Ingen vet hur man tillverkar eller servar längre.

Det beror nog mycket på vad operatören har för grejor i sitt nät. Telia har förmodligen väldigt mycket gammal 2G, som de driver i ett separat radionät, medan andra operatörer har modernare grejor och kan köra 2G, 3G, 4G och 5G i ett och samma radionät med mjukradiobasstationer som klarar flera teknologier samtidigt.

Permalänk
Skrivet av Sjoooberg:

Men va fan. Ska man förlänga 2g så kan man lika gärna förlänga 3g..

Det borde vara så, men operatörerna verkar ha svårt att få 3G att fungera efter att de börjat med 5G. Varför vet jag inte riktigt. Några exempel:
Om man är Telenor-användare så kan man roama i Tres 3G för tal och SMS (verifierat för 2100 MHz), men det går inte att ansluta ett 3G-USB-modem över Tre med simkort från Telenor. Å andra sidan vållar Tres 3G inget problem för modemanvändning över 2G (Telenor stöder inte längre "dial-up" USB-modem över 4G eller 5G).

Det finns många rapporter utan närmare analys där folk använder internet-data över 4G. När telefonen ringer så fungerar inte kombinationen telefon-operatör för att ta samtalet över 4G utan telefonen gör handover till 3G. Telefonen skall inte behöva tappa internetuppkopplingen vid handover, men flera rapporterar att det är just vad som sker.

Om man använder USB-modem över 2G och närmar sig en sajt för Net4Mobility som utöver använd 2G kan använda 3G (provat på 2100 MHz) för tal med simkort från Telenor, så tappar man internetuppkopplingen (till skillnad mot vad som händer för Tres basstationer, ovan) när man är tillräckligt nära masten, sannolikt pga. fel vid handover från 2G till 3G. Modemet stannar på 2G och kommer aldrig över till 3G, om man så skulle vara ensam användare.

Gör man om övningen på plats där Telenor har egen 3G (Stockholm, Göteborg, Malmö, Karlkrona), så fungerar handover till och modemanvändning över 3G klanderfritt över Telenors egna 3G. Sannolikt använder Telenor där 3G utrustning från Huawei, som Säpo och PTS inte tillåter efter 2025, eftersom de inte tillåter utrustning från ZTE och Huawei enligt de frekvenslicenser som operatörerna behöver för att driva mobilkommunikation.

Sverige blir bättre utan Net4Mobilitys 3G, om de inte får den att fungera ordentligt.

Permalänk
Skrivet av Dragnet:

Vad gäller att 3G läggs ner innan 2G så har det att göra med att man "måste" frigöra frekvenser för 5G som nu användes av 3G.

Ja, de flesta lite äldre bilar med telematik kan klara sig med 2G men tydligen så finns det bra nya bilar (VW 2020?) som har 4G men inte klarar VoLTE över 4G utan använder 2G för tal.

Carup.se har en hel del artiklar om detta.

Frekvensskälet som ofta hörs är bara svepskäl. Operatörerna har köpt licens för frekvens så det räcker och blir över, även om 3G använder 5 MHz av dem.

Permalänk
Skrivet av D.:

Det här lär ge lite mer marginal för de som fortfarande har gammal utrustning.
För det är ju inte direkt moderna saker som fortfarande använder 2G/3G, de borde väl närma sig slutet av sin livslängd ändå.
Att stänga ner 3G är nog knappast fel alls, det mesta har väl även stöd för 2G.

Gällande täckning är det ändå hyfsat imponerande hur bra det är med 4G idag. Tänkte på det så sent som förra helgen då jag var ute och åkte, långt ifrån närmaste samhälle där jag inte såg någon annan bil på länge och ute i skogen. Hade ändå bra signal för 4G. På platser som man annars kunde tänka sig enbart skulle ha 2G. Sen må ju hastigheterna kanske inte vara så imponerande, men ändå används 4G-nätet.

3G-prylarna håller, om man väljer en operatör som inte skickar egen dum-data flera gånger varje minut över 2G och 3G (vilket gör att åtminstone Tele2 och Telia går bort). Heta sommardagar som nu kan vilken 3G-pryl som helst bli för het av all dumdata. Särskilt datakapaciteten och tillgängligheten för HSPA(+) är suverän ur användarsynpunkt utan många av de omsändningar som 4G ofta behöver!

Det finns 4G och 4G; snabbare på högre frekvens och slö på låg frekvens. Det du skriver påminner om alla "glassare" som åkte till Gotland i GSMs barndom och skröt över att de hade fullt med pinnar i signalstyrka på telefonen. De förstod nog aldrig varför det aldrig var någon som ringde, om de inte själva försökte ringa... Täckning är inte tillräckligt ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

3G-prylarna håller. Och särskilt datakapaciteten och tillgängligheten för HSPA(+) är suverän ur användarsynpunkt utan många av de omsändningar som 4G ofta behöver!

Det finns 4G och 4G; snabbare på högre frekvens och slö på låg frekvens. Det du skriver påminner om alla "glassare" som åkte till Gotland i GSMs barndom och skröt över att de hade fullt med pinnar i signalstyrka på telefonen. De förstod nog aldrig varför det aldrig var någon som ringde, om de inte själva försökte ringa... Täckning är inte tillräckligt ...

Om valet mellan vad som ska behållas respektive stängas ner står mellan 2G och 3G, så är nog valet ändå rätt enkelt när det nu finns 4G. Syftet med de äldre är ju inte längre heller maximal bandbredd, utan täckning och att prylar som inte har stöd för nyare ska fungera.
Det mesta som har 3G-stöd har även 2G.

Sen skiljer det sig mellan olika 4G ja, tveklöst. Hastigheterna kan vara riktigt dåliga också bitvis.
Sen är ju behovet knappast att strömma video utan att det faktiskt går att kolla något på nätet även på rätt avsides platser.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Det är relativt billigt för operatörerna att behålla G2 på kanten/sköldarna (guard-banden) av LTE blocken då man ha ca 450 kHz på var sidan tänkt för att kjolen av LTE-modulationen skall hinna sjunka tillräckligt innan det går in på nästa block och att addera 2 st 200 kHz GSM-carrier på dessa på var sida av blocket förändara inte störningsbilden speciellt mycket vid blockskarven till nästa block.

På det sättet kan man få in 4 GSM-band på en LTE-band block (om det är 4G eller 5 G handlar om hur LTE-blocket är modulerad) men det är inte lika enkelt att göra liknande på en UMTS-block (G3) .

Det som dock kan hända är att de gamla GSM-mottagarna tappar känslighet mot innan då de uppfattar den närliggande LTE-blocket 2 eller 400 kHz ifrån som en störare samt uteffekten per GSM-carrier är betydligt sänkt då den delar på effekten med LTE-modulationen och man kanske bara upplåter 1/4-del eller 1/2-del av energin gå till GSM-carrierna tillsammas - dvs. för 20 Watt per GSM-carrier förr så är det nu kanske bara 2.5 Watt per GSM-carrier nu och användbara täckningsområdet per basstation är mindre i diameter mot innan.

Sedan har modern LTE-modulation betydligt högre datadensitet per Hz bandbredd i jämförelse med GSM och nyttjar både bandbredden och energin i signalen betydligt bättre än GSM - men man har en massa arv i gammal utrustning (inte minst inom infrastruktur) med GSM som är för kostsam att byta ut eller inte går alls, för att företagen bakom utrustningen inte längre existerar eller att byten kostar orimligt mycket, så man sparar att GSM fungerar på i alla falla någon av banden (typiskt 900 MHz) av de operatörer som har haft GSM ända från början (läs Telia).

GSM är frekvensdelat. Du behöver ha 2-2,5 MHz för att köra GSM yttäckande med en och endast en bärvåg per cell. En eller två bärvågor på 200 kHz räcker bara till en cell eller möjligen två inom ett upprepningsavstånd där inte samma frekvens kan användas.

Permalänk
Skrivet av D.:

Om valet mellan vad som ska behållas respektive stängas ner står mellan 2G och 3G, så är nog valet ändå rätt enkelt när det nu finns 4G. Syftet med de äldre är ju inte längre heller maximal bandbredd, utan täckning och att prylar som inte har stöd för nyare ska fungera.
Det mesta som har 3G-stöd har även 2G.

Sen skiljer det sig mellan olika 4G ja, tveklöst. Hastigheterna kan vara riktigt dåliga också bitvis.
Sen är ju behovet knappast att strömma video utan att det faktiskt går att kolla något på nätet även på rätt avsides platser.

Det har du rätt i, men allt som använder data fungerar ofta bättre med HSPA(+) än med GPSR/EDGE, förutsatt att operatörerna får HSPA att fungera för datamodem (igen), se ovan. 3G som bara förstör är det ingen glädje med.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

2G och 3G är helt olika tekniker och frekvenser. 4G och 5G är rätt lika 3G och bättre. Tror som Dragnet säger att man vill frigöra frekvensband från 3G

HS(D)PA(+) använder opportunistisk kommunikation/fleranvändardiversitet/adaptiv kodingin & modulering, AMC (kärt barn har många namn). Såvitt jag vet använder inte EDGE/4G/5G det. Därför är HS(D)PA överlägset annan mobilkommunikation. Därför gör operatörerna bort sig när de blockar bort HSPA(+) (från frekvensbandet 2100 MHz).

Lite läsning för den intresserade:
https://sites.pitt.edu/~dtipper/hsdpa.pdf (sök på AMC)
https://people.ece.ubc.ca/vikramk/FK06.pdf (sök på AMC)
https://content.ikr.uni-stuttgart.de/printable/Content/Public... (sök på multiuser
diversity)

EDGE är nog bra men lite för långsamt (och utan HSPAs adaption). Trist om vår bästa och mest välfungerande dum-data-fria mobildata skulle försvinna. Finns det någon svensk operatör som inte skickar dum-data över 4G eller 5G?

Hur få operatörerna att vakna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av keepAliveFree:

Den där uppmaningen återkommer i de mest skilda sammanhang, men alltid av samma anledning.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av keepAliveFree:

Det borde vara så, men operatörerna verkar ha svårt att få 3G att fungera efter att de börjat med 5G. Varför vet jag inte riktigt. Några exempel:
Om man är Telenor-användare så kan man roama i Tres 3G för tal och SMS (verifierat för 2100 MHz), men det går inte att ansluta ett 3G-USB-modem över Tre med simkort från Telenor. Å andra sidan vållar Tres 3G inget problem för modemanvändning över 2G (Telenor stöder inte längre "dial-up" USB-modem över 4G eller 5G).

Det finns många rapporter utan närmare analys där folk använder internet-data över 4G. När telefonen ringer så fungerar inte kombinationen telefon-operatör för att ta samtalet över 4G utan telefonen gör handover till 3G. Telefonen skall inte behöva tappa internetuppkopplingen vid handover, men flera rapporterar att det är just vad som sker.

Om man använder USB-modem över 2G och närmar sig en sajt för Net4Mobility som utöver använd 2G kan använda 3G (provat på 2100 MHz) för tal med simkort från Telenor, så tappar man internetuppkopplingen (till skillnad mot vad som händer för Tres basstationer, ovan) när man är tillräckligt nära masten, sannolikt pga. fel vid handover från 2G till 3G. Modemet stannar på 2G och kommer aldrig över till 3G, om man så skulle vara ensam användare.

Gör man om övningen på plats där Telenor har egen 3G (Stockholm, Göteborg, Malmö, Karlkrona), så fungerar handover till och modemanvändning över 3G klanderfritt över Telenors egna 3G. Sannolikt använder Telenor där 3G utrustning från Huawei, som Säpo och PTS inte tillåter efter 2025, eftersom de inte tillåter utrustning från ZTE och Huawei enligt de frekvenslicenser som operatörerna behöver för att driva mobilkommunikation.

Sverige blir bättre utan Net4Mobilitys 3G, om de inte får den att fungera ordentligt.

Orsaken till att man inte kan ansluta till 2G-data eller tappar internetuppkopplingen via 2G-data framförallt med Tele2 och Telia, och i år (2024) också Telenor, verkar vara defekta modemtjänster som inte är kompatibla med alla modem, exempelvis många modem från Huawei. Telenor bytte ut sin gamla modemtjänst i våras. Problemet uppkommer framför allt under perioder med hög trafik. Tele2 och Telia har så hög 2G-beläggning att det i praktiken blir omöjligt att använda vissa USB-modem med någon tillförlitlighet där det inte finns modem-3G-täckning.

Observera att modem-3G-täckningen är mycket sämre än vad operatörer i allmänhet anger som sin 3G-täckning, #20476685. För Telia och Tele2 motsvarar modem-3G-täckningen Telias täckning (som är 3G via Svenska UMTS-nät AB, ibland "Sweden 3G"), #20476685, medan Telenors modem-3G-täckning begränsas till områden runt Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona, där Telenor har egen 3G på 2100 MHz.

Telias 2G-data håller inte kommersiell kvalitet!