Microsoft rullar ut reklam – i inställningsmenyn

Permalänk
Melding Plague

Microsoft rullar ut reklam – i inställningsmenyn

Om du spelar spel på en Windows-dator kommer du att se Game Pass-reklam på startsidan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Ja, då var vi klara med reklamintegreringen. Nästa punkt på dagordningen: varför går inte W11 hem i stugorna??"

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Men va fan!

Permalänk
Medlem

Glad att jag lämnat Microsoft-träsket. Tråkig utveckling.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 16GB Corsair 3000MHz | Noctua NH-U14S | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem

Processa user data på OS nivå för reklam är om något en sak som kräver samtycke från slutanvändare är det första jag tänker på när jag ser detta. . . .

Permalänk
Medlem

Tur man är kvar på win 10, får väl se när steamOS blir bra stött på pc med så blir det nästa operativsystem mest troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syph1x:

Glad att jag lämnat Microsoft-träsket. Tråkig utveckling.

Vad kör man istället? s_s om man mest spelar spel och surfar youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

"Ja, då var vi klara med reklamintegreringen. Nästa punkt på dagordningen: varför går inte W11 hem i stugorna??"

Tänk om det slutar med att man inte kan ha en egen wallpaper, utan det blir en reklamsida i stället som hela tiden uppdateras med nya erbjudanden

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det visar redan reklam där för Copilot Pro och Office 365 för mig iaf, är väl deras skit iaf än så länge.

Permalänk
Medlem

I en snar framtid: Virus/ransomware/spyware osv upptäckt i Microsoft reklam.

😑

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Man saknar mer och mer Windows 7. Bästa Windows någonsin.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ni kan byta till Enterprise LTSC alt IoT om ni vill ha ett mer rent OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Vad kör man istället? s_s om man mest spelar spel och surfar youtube

Here we go again.
Linux har gjort stora framsteg vad gäller gaming. https://www.protondb.com/explore

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Man saknar mer och mer Windows 7. Bästa Windows någonsin.

Windows 2000 vill ha ett snack.

Permalänk
Medlem

Har man bettalat för Windows så ska det ta mig fan inte vara någon reklam i det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har man bettalat för Windows så ska det ta mig fan inte vara någon reklam i det.

Verkligen inte, bara endast om det finns en gratis version som självklart får innehålla reklam allt annat är ju vidrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har man bettalat för Windows så ska det ta mig fan inte vara någon reklam i det.

Men om du betalade för Win 7 för nästan 15 år sen och sen uppgraderat det till 8, 10 och nu 11?
Är det rimligt att man ska få oändliga uppdateringar av windows till nya versioner?

Alternativet ser jag att man hade fått lov att betala för win 8, 10 och 11, vilket hade varit nära 5000 kr.

Då självklart inte om man köpt dessa på grå-siter...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Då är det väl dags att byta till lokalt konto, som jag förstår det så kommer man undan reklamen då. Föresten, hur vet Microsoft att "jag spelar spel" på datorn t.ex. via Steam?

Permalänk

Någon som vet någon bra hemsida där man kan jämföra sitt spelbibliotek mot hur väl spelen stöds av linux/Proton?

Vet inte hur det är möjligt. En konstaterar att min laptop med Windows 11 hade ca 9-10 timmars batteritid när den var ny och nu är den nere på 4-5 efter ett år. Antingen är det Facebook/WhatsApp/Discord son ligger och jobbar i bakgrunden, eller så hittar telemetry på något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Någon som vet någon bra hemsida där man kan jämföra sitt spelbibliotek mot hur väl spelen stöds av linux/Proton?

Vet inte hur det är möjligt. En konstaterar att min laptop med Windows 11 hade ca 9-10 timmars batteritid när den var ny och nu är den nere på 4-5 efter ett år. Antingen är det Facebook/WhatsApp/Discord son ligger och jobbar i bakgrunden, eller så hittar telemetry på något?

https://www.protondb.com minns ej om det har funktionen att jämföra med biblioteket, men vet att det finns något som kör en koll över hela kontot och listar dem också om det inte var protindb i sig.

Permalänk
Medlem

Tiden där reklam ansågs valfri och det fanns möjlighet till reklamfria alternativ går nog snabbt mot sitt slut tyvärr.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ni kan byta till Enterprise LTSC alt IoT om ni vill ha ett mer rent OS.

Skönt att vara reklamfri fram till 2032! Förhoppningsvis är man även helt Windowsfri tills dess.

Permalänk
Medlem

Ända gången jag klickar på Windows knappen är vid avstängning. Så det kommer nog inte störa mig märkbart.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

En konstaterar att min laptop med Windows 11 hade ca 9-10 timmars batteritid när den var ny och nu är den nere på 4-5 efter ett år. Antingen är det Facebook/WhatsApp/Discord son ligger och jobbar i bakgrunden, eller så hittar telemetry på något?

Är datorn varm/ljummen när du väcker den från sovläget?

Ett tips är att kolla om "modern standby" är igång eller ej;

powercfg.exe /a

Det batteritörstande S0-läget blev återaktiverat på min laptop för ett par dagar sedan. Drar lätt ur batteriet över en natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Föresten, hur vet Microsoft att "jag spelar spel" på datorn t.ex. via Steam?

Är det en retorisk fråga?

Permalänk
Medlem

Så länge saker inte är aktivt i vägen för saker man alltid gör så bryr jag mig inte direkt.
Jag har köpt Windows 1 gång i mitt liv, sen har den licensen rullat vidare i hur många år som helst. Så meh whatever typ.

Stör mig betydligt mer på dåliga UI val i W11 mot W10 än detta typ.
Som Chromes påtvingade interface ändringar, bleh.

Men ja LTSC kanske blir ett val igen när jag väl går över till W11 igen. Men trivs betydligt mer med W10 ändå så stannar kvar här ett tag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är det en retorisk fråga?

Nja, alltså om man stängt av alla delningsalternativ med windows (skicka data o.s.v) läser de alltså fortfarande av dstorn, vad som startas, installeras o.s.v?

Läser de av allting på alla företagsdatorer också? Alla företagshemligheter som sparas i diverse excel och word-dokument?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Nja, alltså om man stängt av alla delningsalternativ med windows (skicka data o.s.v) läser de alltså fortfarande av dstorn, vad som startas, installeras o.s.v?

Här finns lite info kring vad de samlar in:
https://privacy.microsoft.com/en-GB/data-collection-Windows

Permalänk
Medlem

Windows 11 - evolving backwards

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk

Mardrömslik utveckling. Samma sak i Android med reklam överallt. Förutom Linux, hur ser det ut i Mac OS och iOS?