Officiell tråd: SweClockers Shortcut: Programmering 8-12 juli

Permalänk

Stoooor tumme upp på det här, så jäkla kul initiativ.

Permalänk

Wow vad roligt, super initiativ!

Permalänk

Mycket bra initiativ! Det behövs fler svenskbaserade nätbaserade resurser för programmering tycker jag! Den enda lilla invändning jag har är att hoppet till fräna ramverk/bibliotek i programmeringsspråk istället för att nöta igenom grunderna såsom HTML, CSS, JS & PHP inom webbutveckling kanske kan ses lite som att gå baklänges?

Att hoppa på ReactJS innan man ens förstår vad som händer under motorhuven med JS kan väl vara lite som att försöka springa hinderbana innan man ens kan gå på två ben först? Jag har "hört" att vissa som bara lärde sig ReactJS först kan ha enorma problem när de måste lösa fundamentala JS-grejer som de aldrig kanske hört talas om för att de bara lärde sig fräna ReactJS vilket i sin tur bygger på det tråkiga fundamentala JS. Eller är detta kanske mer ovanligt än vanligt?

Hursomhelst, mycket bra initiativ och något jag stödjer till 1337 %! 🫡

Skrivet av Poiz:

Kul initiativ!
En tråkig detalj är väl att det är ännu en kurs som riktar in sig på att lära ut react, som har markant sämre DX och syftes-berättigande än t.ex. Vue eller Svelte. Har känt en del deltagare i 3 månaders react bootcamps som blivit utbrända på direkten för att dom får fel infallsvinkel som nybörjare och fått kämpa med reacts knepiga metaprogrammering/ekosystem (på den tiden var det hooks) istället för att få chansen på att bli bra på imperativ programmering / problemlösning först.

Men det är iaf bra grej att ha på CVt eftersom det finns så många jobbtillfällen för reactutvecklare.

Kan det delvis bero på att fokuset ligger på ReactJS med mycket bristande förkunskaper i det fundamentala som ReactJS bygger, det vill säga, JavaScript? ReactJS kan ju bara göra det JS tillåter det göra. Så kan du grunderna i JS hyfsat så blir det förhoppningsvis lite lättare att hänga med i den "metaprogrammering" som ReactJS försöker med eftersom du förstår dig delvis på gränserna med JS? 🤔

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Bra idé och intressant, dock alltid rädd för att boka upp mig på något och bli låst/begränsad för den lilla tid som finns till övers efter allt man behöver göra.

Men en grundkurs kring programmering och saker däromkring vore inte alls fel.
Har själv aldrig riktigt varit inne på området i någon större el mer organiserad/akademisk mening, annat än mer ytligt vid en del tillfällen.
Däremot pysslat mycket med skriptande i batch, även till viss del PS och VBscript.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att kod är på engelska.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Mycket bra initiativ! Det behövs fler svenskbaserade nätbaserade resurser för programmering tycker jag! Den enda lilla invändning jag har är att hoppet till fräna ramverk/bibliotek i programmeringsspråk istället för att nöta igenom grunderna såsom HTML, CSS, JS & PHP inom webbutveckling kanske kan ses lite som att gå baklänges?

Att hoppa på ReactJS innan man ens förstår vad som händer under motorhuven med JS kan väl vara lite som att försöka springa hinderbana innan man ens kan gå på två ben först? Jag har "hört" att vissa som bara lärde sig ReactJS först kan ha enorma problem när de måste lösa fundamentala JS-grejer som de aldrig kanske hört talas om för att de bara lärde sig fräna ReactJS vilket i sin tur bygger på det tråkiga fundamentala JS. Eller är detta kanske mer ovanligt än vanligt?

Hursomhelst, mycket bra initiativ och något jag stödjer till 1337 %! 🫡

Kan det delvis bero på att fokuset ligger på ReactJS med mycket bristande förkunskaper i det fundamentala som ReactJS bygger, det vill säga, JavaScript? ReactJS kan ju bara göra det JS tillåter det göra. Så kan du grunderna i JS hyfsat så blir det förhoppningsvis lite lättare att hänga med i den "metaprogrammering" som ReactJS försöker med eftersom du förstår dig delvis på gränserna med JS? 🤔

Mvh,
WKF.

Ja såna bootcamps gör ofta mer skada än nytta, många blir ju avskrämda helt på direkten och ger upp. Just den här som jag syftar på var exceptionellt dålig, eftersom kursmaterialet var svagt och lärarna var helt hands off i andan av "collaborative learning"

Sen tycker jag, som har 2 år under bältet med react respektive 5 år under bältet med Vue i en professionell setting att det är dag och natt skillnad på hur enkelt ramverkets API upplevs. Med Vue så kan jag till väldigt stor del förlita mig på imperativ programmering som bara fungerar out of the box, utan att reaktivitet går sönder, när man försöker skriva liknande kod i react så fungerar det inte, och man tvingas in i en dogmatisk mall för hur saker måste skrivas, som har väldigt lite flexibilitet.

En av mina största peeves med react är att renderfunktionen i sig är stateless, och det är bara vissa hooks som tillåter dig behålla state mellan rendercalls, i Vue kan man väldigt lätt behålla state i en komponent som inte är direkt kopplat till renderingen (Och är mer performant, trots implementationsvalet att inte vara helt stateless).

React har också regressat en del på sin semantik, iaf i hooks där mounting/teardown av komponenter sker med magiska argument till useEffect. Det är oftast väldigt frustrerande att bara läsa en useEffect en kollega har skrivit för man vet inte om den ska reagera på en stateändring eller hantera logik som är kopplad till att komponenten mountas, eller att man behöver göra event listener cleanup innan komponenten unmountas. En del av min kritik är främst kopplad till hooks, så man får hoppas signals är bättre.

Jag skulle kunna skriva en bok i reacts shortcomings och hur frustrerande det har varit att se populära bibliotek som redux helt adaptas av beginner tutorials och kurser, trots att det haft enorma brister och fungerat väldigt dåligt som ett globalt state management alternativ. Men det ska jag inte göra här, för det börjar redan kännas lite OT.

Det jag hoppas kunna uppnå med den här kommentaren är iaf att få Juniorer intresserade av andra ramverk som en startpunkt. Eftersom jag inte kan rekommendera att man börjar med att lära sig react.

Förtydling
Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Poiz:

Det jag hoppas kunna uppnå med den här kommentaren är iaf att få Juniorer intresserade av andra ramverk som en startpunkt. Eftersom jag inte kan rekommendera att man börjar med att lära sig react.

Tar gärna in förslag på kurser utifrån vad som önskas från dig och andra medlemmar (även på detaljnivå kring innehåll). Dels tittar jag nu på vad vi ska göra härnäst men även hur vi ska kunna finansiera en sådan här sak så att det inte bara blir en gång per år utan snarare varje månad.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Lärare Shortcut
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Mycket bra initiativ! Det behövs fler svenskbaserade nätbaserade resurser för programmering tycker jag! Den enda lilla invändning jag har är att hoppet till fräna ramverk/bibliotek i programmeringsspråk istället för att nöta igenom grunderna såsom HTML, CSS, JS & PHP inom webbutveckling kanske kan ses lite som att gå baklänges?

Att hoppa på ReactJS innan man ens förstår vad som händer under motorhuven med JS kan väl vara lite som att försöka springa hinderbana innan man ens kan gå på två ben först? Jag har "hört" att vissa som bara lärde sig ReactJS först kan ha enorma problem när de måste lösa fundamentala JS-grejer som de aldrig kanske hört talas om för att de bara lärde sig fräna ReactJS vilket i sin tur bygger på det tråkiga fundamentala JS. Eller är detta kanske mer ovanligt än vanligt?

Bra inlägg, du har en poäng. Jag har inget svar på vad som är bästa sättet att lära sig, tror det är olika från person till person och att det finns många stigar upp för berget. Själv knappade jag HTML, CSS, JavaScript i massa år innan jag stötte på ramverk, men andra tycker det är mer naturligt att starta sin resa med en abstraktionsnivå upp, med Vue, React, Svelte, Next.js etc som är mer fokuserad på att lösa ett problem än att pyssla med detaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Tar gärna in förslag på kurser utifrån vad som önskas från dig och andra medlemmar (även på detaljnivå kring innehåll). Dels tittar jag nu på vad vi ska göra härnäst men även hur vi ska kunna finansiera en sådan här sak så att det inte bara blir en gång per år utan snarare varje månad.

Absolut, skriver till dig

Permalänk
Medlem

Något jag hade velat få bättre grepp om är den övergång vi sett i några år från mer eller mindre kompletta cms system (Joomla, PHP-Fusion, Nuke, WordPress, CMSMadeSimple [med horder av plugins]) , till denna jungel av kod baserat mumbo jumbo man tydligen nu skall använda för att bygga en site.

Fattar inte varför det är fel med mindre kod, mer kontroll, mer modulärt, mer gränssnitt.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Protip 1: Ställ er på väntelistan för de sessioner ni är intresserade av. Det kommer alltid avbokningar och då får de 3 först i kön ett utskick om ny ledig plats (först till kvarn).

Jag fick detta mail men när jag gick in någon minut senare var det redan fullt igen. Jag antar att jag står kvar på kölistan till nästa lediga plats eller?

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av hypermode:

Jag fick detta mail men när jag gick in någon minut senare var det redan fullt igen. Jag antar att jag står kvar på kölistan till nästa lediga plats eller?

Oflyt! Låt mig kolla upp det. Kan du PM:a mig den e-post du anmälde dig med eller maila shortcut@geeks.se?

Edit: Du har fått svar!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Lärare Shortcut
Skrivet av Homdax:

Något jag hade velat få bättre grepp om är den övergång vi sett i några år från mer eller mindre kompletta cms system (Joomla, PHP-Fusion, Nuke, WordPress, CMSMadeSimple [med horder av plugins]) , till denna jungel av kod baserat mumbo jumbo man tydligen nu skall använda för att bygga en site.

Fattar inte varför det är fel med mindre kod, mer kontroll, mer modulärt, mer gränssnitt.

Tänker du på trenden mot Low-Code och No-Code, att lösa kundens problem med så lite kod som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av happybits:

Tänker du på trenden mot Low-Code och No-Code, att lösa kundens problem med så lite kod som möjligt?

Tvärtom som jag upplever det... men det är nog så att jag kanske navlat in mig på fel språk och behöver vidga mina vyer.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av happybits:

Tänker du på trenden mot Low-Code och No-Code, att lösa kundens problem med så lite kod som möjligt?

Vi har försökt ned low code flera gånger på jobbet. Men det ligger alltid begränsningar och inlåsningseffekter som gör att mer custom och öppen kod är bättre i slutändan. Mycket företagsgrejer ligger ju oftast där i 10-20 år och då vill man inte betala dyra avgifter, svårt att hitta kompetens och sedan den oundvikliga perioden när skräpet ska avvecklas och flyttas till en ny plattform.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Baxtex:

Vi har försökt ned low code flera gånger på jobbet. Men det ligger alltid begränsningar och inlåsningseffekter som gör att mer custom och öppen kod är bättre i slutändan.

På tal om jobbet. Skulle det vara en idé att sätta upp företagskurser kring programmering med? Men då mer avancerad? Söker lite input där.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Ville bara göra en tumme upp för detta initiativ. Finns ju massor av olika ämnen och områden detta koncept skulle kunna funka för. Foto/bildbehandling, Videoproduktion/Redigering, Musik/Musikproduktion. Ett annat område jag skulle tycka varit kul är en motsvarande vecka där man kväll efter kväll verkligen optimerar en egenbyggd PC, typ CPU, sen GPU, sen RAM och vad mer som går att optimera. Såklart med nollbasmätning och motsvarande bench efter optimering.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Jumpcut:

Ville bara göra en tumme upp för detta initiativ. Finns ju massor av olika ämnen och områden detta koncept skulle kunna funka för. Foto/bildbehandling, Videoproduktion/Redigering, Musik/Musikproduktion. Ett annat område jag skulle tycka varit kul är en motsvarande vecka där man kväll efter kväll verkligen optimerar en egenbyggd PC, typ CPU, sen GPU, sen RAM och vad mer som går att optimera. Såklart med nollbasmätning och motsvarande bench efter optimering.

Riktigt bra förslag på vidareutveckling! Vill dessutom öppna för att har vi pedagogiska medlemmar bland oss som vill bidra till lärande så hör gärna av dig. Så länge man har kunskapen kan vi hjälpas åt med upplägg etc.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Önskar ett stort lycka till till alla som kommer att vara med!

Permalänk
Medlem

Kommer kursen att spelas in? Jag är bokad måndag kl. 19 men kommer tyvärr att behöva sitta i bil vid den tiden!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Bra initiativ!
Skulle gärna delta alla dar men är på resa. Betalar gärna en slant for att få tillgång till inspelat material, går detta att ordna?

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av YamahaDGX630:

Kommer kursen att spelas in? Jag är bokad måndag kl. 19 men kommer tyvärr att behöva sitta i bil vid den tiden!

Se till att avboka om du inte kan närvara, så går platsen till de som står på väntelistan! Instruktion finns i bokningsmailet.

Dessa kommer inte att spelas in, men vi har fått fler önskemål och ska se vad vi kan ta fram för lösning.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Få se det kommer tydligen att ske genom Google Meet?
Trots pandemi och massa annat har jag lyckats hålla mig borta därifrån. Var det det enda alternativet?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Homdax:

Få se det kommer tydligen att ske genom Google Meet?
Trots pandemi och massa annat har jag lyckats hålla mig borta därifrån. Var det det enda alternativet?

Det kommer att variera, Zoom kommer också att vara ett alternativ men vi är i uppstarten. Tar gärna emot förslag på annat med motivering. Är det Google du undviker överlag?

Ps. Är det ett hinder så avboka gärna så att andra får plats.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

@Edin Zoom blir nog bättre.

Det är väl egentligen inte något hinder på denna nivå.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Geeks
Grundare

Snart är det dags! Spänningen växer, eller vad säger ni? Ser verkligen fram emot feedbacken sen.

Bra saker att veta

  • varje deltagare kommer få feedbackformulär utskickat till sig

  • varje deltagare kommer att få tillgång till dold forumdel för Shortcut med "klassrum"

  • det är Google Meet-rummet i mailet och SMS:et sista dagen som gäller oavsett info

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Är anmäld, men var loggar jag in?

Hittade mailet nu.... Google Meet
Bara väntar på att bli insläppt nu då, hallå någon där?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Jätte-fint initiativ för oss som jobbar mycket över-tid.

Permalänk

Hur gick det igår?!

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Hur gick det igår?!

Det gick bra igår i det stora hela och jag hoppas vi får in bra feedback från deltagarna. Man får ha i åtanke att det är ganska kort om tid för webbinariet och att det blir komprimerat med information, där en stor del av upplägget är att gruppen sedan hjälps åt för att komma vidare och komma igång. Någon som var med får gärna skriva ett par rader här!

Ps.
Släpper på 5 deltagare till ikväll och framåt då det är ungefär det bortfall vi hade igår (25 / 30 dök upp). Så välkomna in i värmen!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com