Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

33 år och totalt 1,8 MSEK

Inkomstpension: 0,75 MSEK
Premiepension: 0,2 MSEK
Tjänstepension: 0,85 MSEK

Privat sparande i pensionslösningar är bara dumt men har ju såklart annat sparande.

Uppdatering såhär 3 år senare, och som man ser är det tjänstepensionen jag kommer förlita mig på för en majoritet av pensionen då det är den som växer i högre tempo.

Inkomstpension: 1,1 MSEK
Premiepension: 0,35 MSEK
Tjänstepension: 1,9 MSEK

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vad är det för årsavgift du tänker på?

vet inte exakt vad det är brukar bara stå specat som Årsavgift eller nå sånt på paperet har inget papper framför mig just nu å kan kolla men brukar ligga runt ~500:- eller nått som dras av från slutsumman.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

48 år

Allmän pension: 2.59 MSEK (varav premiepension 0.69 MSEK)
Tjänstepension: 2.88 MSEK
Privat pension: 0.43 MSEK

Totalt: 5.89 MSEK

Den privata pensionen är från då sparandet var avdragsgillt.

Allmän pension: 3.41 MSEK (varav premiepension 1.01 MSEK)
Tjänstepension: 5.99 MSEK (varav löneväxling 1.4 MSEK)
Privat pension: 0.46 MSEK

Totalt: 9.86 MSEK

Permalänk
Medlem

49-årig normalinkomsttagare:

Allmän pension: ~2 750 000 kr, av detta är ~976 000 PPM
Tjänstepension: ~676 000 kr

Inget rent pensionssparande privat men det sparas för framtiden ändå.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Den här tråden gav mig lätt ångest. Har dock aldrig lagt energi på mitt pensionssparande.
46år
Allmän Pension: 2,6m
Tjänstepension: 1m
Så tot 3.6m

Hur vet man vad man "borde" ligga på? Man är ju rätt långt från @joakim99 som har knappa 10m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Den här tråden gav mig lätt ångest. Har dock aldrig lagt energi på mitt pensionssparande.
46år
Allmän Pension: 2,6m
Tjänstepension: 1m
Så tot 3.6m

Hur vet man vad man "borde" ligga på? Man är ju rätt långt från @joakim99 som har knappa 10m

Borde och Borde… det handlar om vad man har för utgifter som pensionär, vill du veta hur du ligger till i din åldersgrupp så finns fin statistik på minpension.se

Det som ger mig ångest är min bror som började arbeta direkt efter gymnasiet och arbetade hela sitt liv, han får 500kr över garantipensionen, dvs hans kämpande har i stort varit meningslöst.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Den här tråden gav mig lätt ångest. Har dock aldrig lagt energi på mitt pensionssparande.
46år
Allmän Pension: 2,6m
Tjänstepension: 1m
Så tot 3.6m

Hur vet man vad man "borde" ligga på? Man är ju rätt långt från @joakim99 som har knappa 10m

Här finns lite diskussion och en fingervisning:

https://rikatillsammans.se/forum/t/hur-mycket-pension-ska-man...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Den här tråden gav mig lätt ångest. Har dock aldrig lagt energi på mitt pensionssparande.
46år
Allmän Pension: 2,6m
Tjänstepension: 1m
Så tot 3.6m

Hur vet man vad man "borde" ligga på? Man är ju rätt långt från @joakim99 som har knappa 10m

Räknar man med tryggandegrunderna på tjänstepension som är förmånsbestämd så blir det ungefär så att nuvärdet av 5000 kr i månaden tills man dör är 1 miljon för en man som just nu går i pension (dvs född 1959). Det går att använda som en uppskattning även för premiebestämd tjänstepension och för inkomstpensionen används delningstal som ligger något över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

57år Säljare

Totalpension: 4 826 433:-

Allmänpension: 3 318 033:-

Tjänstepension: 1 162 846:-

Privatpension: 345 549:-

Uppdatering 2024

Totalpension: 6.286 408:-

Allmänpension: 3.796 721:-

Tjänstepension: 1.521 688:-

Privatpension: 967.999:-

Och förhoppningsvis bara 3 år kvar att jobba.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Borde och Borde… det handlar om vad man har för utgifter som pensionär, vill du veta hur du ligger till i din åldersgrupp så finns fin statistik på minpension.se

Det som ger mig ångest är min bror som började arbeta direkt efter gymnasiet och arbetade hela sitt liv, han får 500kr över garantipensionen, dvs hans kämpande har i stort varit meningslöst.

Samma som för en annan då. Har fått in pension i princip sen jag var 15 och hittills går allt typ bara back ska jag få ut nå vettigt utan massivt eget sparande för att på sin höjd dra runt en lägenhet stor som en skokartong så får jag gå i pension vid 80+ men får då skippa att äta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

3,7m säger minpension.
42 år, inte jobbat i Sverige sedan 2019.
Sparar främst i ISK och KF.

"Gick i pension" 2019, men kände efter ett år att jag behövde sysselsätta mig så har jobbat i Danmark sedan 2020(dock remote, från varmare länder).
Borde ha en slant där med.
Inget jag direkt bryr mig om, ser ev. pensionsutbetalningar som en bonus om jag nu blir så gammal.

Permalänk
Medlem

Intressant att skillnaderna på Tjänstepension kan vara så stora, speciellt om man börjar på ett "riktigt jobb" sent i livet på ett företag som har bra pensionsförmån.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Intressant att skillnaderna på Tjänstepension kan vara så stora, speciellt om man börjar på ett "riktigt jobb" sent i livet på ett företag som har bra pensionsförmån.

Inget konstigt, när du kommer över en månadslön på 47 625 (i år) så sätts det av 30% istället för 4,5% för de flesta.
Du behöver alltså bara upp i ~54700 för att ha dubblat pensionsavsättningen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

50 år.
Arbetat som utvecklare och IT-Ops Mgr.
Har haft en del tur med fondval, lyckades bl.a. undvika -08 kraschen.

Allmän: 3.8
Tjänste: 7.1
Tot: 10.9

Har inte betalt in något till tjänstepensionen sedan 2017 då jag startade AB. Bättre att spara privat eller i AB.

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Den här tråden gav mig lätt ångest. Har dock aldrig lagt energi på mitt pensionssparande.
46år
Allmän Pension: 2,6m
Tjänstepension: 1m
Så tot 3.6m

Hur vet man vad man "borde" ligga på? Man är ju rätt långt från @joakim99 som har knappa 10m

Det beror väl helt på vilka utgifter man har och hur man vill leva. Allmänpension kommer väl ge någonstans mellan 30-40% av slutlönen när du går i pension runt 70-75 år (jag är några år yngre och sist de vågade skriva ut "rekommenderad" pensionsålder i orangea kuvertet så var den 70 år).

Viktigast att tänka på är att pensionstriangeln är helt omvänd, allmän pension "bör" ge minst och sedan är det upp till dig hur du matchar tjänstepensionen. Alla bör spara i ISK, speciellt eftersom det blir 0 i avkastningsskaft upp till 300k.

Är man ung kommer man "lätt" upp i pengar genom ränta på ränta effekten. Hitta en kalkylator som denna och lek runt lite.
https://www.avanza.se/manadssparande.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det beror väl helt på vilka utgifter man har och hur man vill leva. Allmänpension kommer väl ge någonstans mellan 30-40% av slutlönen när du går i pension runt 70-75 år (jag är några år yngre och sist de vågade skriva ut "rekommenderad" pensionsålder i orangea kuvertet så var den 70 år).

Viktigast att tänka på är att pensionstriangeln är helt omvänd, allmän pension "bör" ge minst och sedan är det upp till dig hur du matchar tjänstepensionen. Alla bör spara i ISK, speciellt eftersom det blir 0 i avkastningsskaft upp till 300k.

Är man ung kommer man "lätt" upp i pengar genom ränta på ränta effekten. Hitta en kalkylator som denna och lek runt lite.
https://www.avanza.se/manadssparande.html

Detaljkommentar: avkastningsskatten är ju alltid noll på ISK, däremot beskattas schablonintäkten, men den är oavhängig avkastningen.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

39 år.
Jobbade tyvärr väldigt mycket svart när jag var 18-20. "snabba pengar".
From 20 har jag jobbat i detaljhandel som säljare, Statoil, Clas Ohlson, Tools, när jag var ca 30 sadlade jag om till innesäljare (tjänsteman, inte kollektivare ) inom handel och hade ett lönelyft.
Pluggade 2019-2021, vilket såklart påverkade pensionen, men slutade med att jag hade ett väldigt mycket bättre betalt jobb.
Jobbar sen 2021 som Driftchef & Driftledare inom fastighet. Så tjänstepensionen har ju blivit markant bättre senaste 3 åren.

Totalt 2.2 miljoner i pension.

"kul" fakta, när det blev möjligt att begära ut sitt gamla pensionssparande om det understeg ett prisbasbelopp 2016, så ville jag det, hade, tror det var 42 000, och gränsen var 40 000. (minns inte exakt, men jag var bara någon tusenlapp över). Så den ligger kvar, nu på Avanza, så jag har flyttat från klassisk PF till att satsa på aktier och fonder (Men fortfarande i PF form). Den posten är nu värd 150 000.

Hade jag fått de pengarna 2016, så hade jag garanterat bränt dem på skit

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Update på min pension:

49 år
Totalt: 10 395 074 kr

Allmän: 3 350 450 kr (varav premie 1 055 495 kr)
Tjänste: 6 696 624 kr
Privat IPS: 348 000 kr (inbetalt 119 tkr, slutade såklart med detta när avdragsrätten försvann)

Pensionsprognos från 65 år: 84 tkr / mån

Ska sägas att vi inte direkt litar på Allmän pension speciellt mycket längre. Känns som det bara vattnas ur mer och mer. Färre ska betala för fler som inte drar in sina egna pengar. Så vår filosofi hemma är att vi ska ha så låga kostnader som bara möjligt. D.v.s det ska vara 0 kr i lån några år innan pension samt inga andra höga fasta kostnader. Vi har därmed sett till att bli av med studielån, billån och snart även bolån. Vi vill gärna dessutom få till semi-passiva intäkter i form av uthyrning av källardel eller attefallshus eller liknande vilket gör att vi nu kollar på att växla upp lite i boendet, tyvärr till det kortsiktiga priset att få mer bolån igen, men på sikt ser vi det som att trygga pensionen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Betalt in 10k/mån i tjänstepension några år. Ökar det till 15k/mån nu. Tanken med detta pensionssparande är att få en trygghet. Tryggheten kommer ifrån att det finns en försäkring som fortsätter betala in premien ifall jag skulle bli sjuk och inte kan jobba.

Är förhoppningsvis inte beroende av tjänstepension för att kunna gå i pension vid en vettig ålder om jag så skulle vilja. Är 40 år och antar att jag åtminstone jobbar tills barnen går ut skolan om sisådär 16 år.

Permalänk
Medlem

30 år, ligger på 1 miljon. Allmän 700k, tjänstepension 307k. Precis börjat spara litegrann privat bara för att det känns bra. Sparar mycket utanför pension.

Vet inte om 1 miljon är bra eller ej.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.