Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Samma sak gäller ju även dojor till vardags. Slutar typ alltid med samma sportskor igen istället för ett par vanliga vardagsskor.
Men nu senast så chansade jag på att skorna jag köpte blir skönare när de blivit mjukare. De är sköna, men ena skon knycker till vid böjen, vilket känns och stör lite.
Man skulle vara rik så man kan gå till en skomakare som kan säga att de här skorna ska du ha, men som även kan modifiera dem till perfektion.

Ja, enda riktiga skorna som finns är randsydda och kostar tusenlappar. I stort sett allt annat är produkter där design och branding går före funktion, och barnarbetarna i Bangladesh tvingas jobba 32 timmar om dygnet för att maximera marginalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är fan kriminellt. Likt detta:

138Kr. Billig fullager. Inte ens någon skumkrona får man. Finland behöver fixa sin ölkultur.

<Uppladdad bildlänk>

Flygplats? Är samma i alla nordiska länder, en bärs kostar definitivt inte 138kr på en lokal pub i Finland.

Samtidigt fylls aldrig glaset till fullt om det nu var en av poängerna i detta inlägg, man får i princip en 0,4L i ett halvlitersglas.

Har bränt många traktamenten på Vantaa/Gardemoen, har aldrig varit billigt men är något man får räkna med om man reser och vill ha sig en kall öl.

Samtidigt får du en hyfsad tjeckisk öl för samma pris så vet inte varför du väljer lokal fatöl... Lapin Kulta har varit och är fortfarande det sämsta skiten du kan välja i Finland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

barnarbetarna i Bangladesh tvingas jobba 32 timmar om dygnet för att maximera marginalerna.

Mjo, barn har ju ingen känsla för kvalitet, sägs det.

svart humor, för de som inte inser det.

Dold text
Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Är på ett badland i Danmark, snordyrt, och inget av barnen gillar att bada längre. Så den enda som verkar bada verkar bli jag.

#Winning

Permalänk
Medlem

Den kognitiva dissonansen mellan att se sexåringens gränslösa glädje och att behöva uthärda Leos Lekland.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Den kognitiva dissonansen mellan att se sexåringens gränslösa glädje och att behöva uthärda Leos Lekland.

Tricket är att följa med barnen in och klättra

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att få ner min gamla as tunga tjocktv 28" ner för en lång trappa själv, tur att jag har försäkringar om nåt går åt skogen eller om jag skadar mig.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Jag funderar på att få ner min gamla as tunga tjocktv 28" ner för en lång trappa själv, tur att jag har försäkringar om nåt går åt skogen eller om jag skadar mig.

Ställ tv:n i en låda som du puttar nedför trappan

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ställ tv:n i en låda som du puttar nedför trappan

Så stor låda har jag inte, vet ej hur det ska gå till.
Risken är att den glider över mig.

Inte nog med det så har jag en spricka i höger revben från en olycka 2v sedan.

Update: Jag la en filt under tvn och kanade ner den men det var ett helsicke när trappan svängde men den är nere puh.

Har en magnetisk motionscykel om någon vill ha den gratis?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, enda riktiga skorna som finns är randsydda och kostar tusenlappar. I stort sett allt annat är produkter där design och branding går före funktion, och barnarbetarna i Bangladesh tvingas jobba 32 timmar om dygnet för att maximera marginalerna.

Har också orimlig ilska över skor. Converse, som är en av favoritdojorna i form av passform och stil, upplever jag har blivit mycket sämre och håller inte alls lika länge. Sköna på gymmet dock.
Men jag köpte ett par sneakers från Dr. Marten, vidriga skavsår de första dagarna men är några månader in nu och rejält nöjd med passform, stil och kvalité (än så länge iallafall). Inte superdyra heller, kan vara värt att pröva.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Mitt i semestern så har en däcktryck/tpms-sensor i vänster framdäck på bilen bestämt sig för lossna och nu ligga löst och skramla inuti hjulet mellan däck och fälg.
Byter man inte sensorn nu på direkten så lär ju det slita sönder däcket på insidan, skit..

1000kr som hade kunnat gått till något kul i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Mitt i semestern så har en däcktryck/tpms-sensor i vänster framdäck på bilen bestämt sig för lossna och nu ligga löst och skramla inuti hjulet mellan däck och fälg.
Byter man inte sensorn nu på direkten så lär ju det slita sönder däcket på insidan, skit..

1000kr som hade kunnat gått till något kul i stället.

1000 spänn?!
Typ 150 spänn för sensorn och lika mycket för att lägga om däcket var det för mig då det hände, iofs 3-4 år sedan nu.

Biljävlar
Eller som det gamla djungelordspråket säger: "Har det tuttar eller hjul så kommer du att få problem".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

1000 spänn?!
Typ 150 spänn för sensorn och lika mycket för att lägga om däcket var det för mig då det hände, iofs 3-4 år sedan nu.

Biljävlar
Eller som det gamla djungelordspråket säger: "Har det tuttar eller hjul så kommer du att få problem".

Ooof, nu börjar det bli riktigt gubbigt

Permalänk
Medlem

Allt går sönder så snabbt nu för tiden. Mina gamla verktyg fungerar fortfarande perfekt! Musik nu för tiden är bara oväsen. På min tid hade vi riktiga melodier och texter som betydde något! Allt ska gå så snabbt idag. Förr tog vi oss tid att njuta av en kopp kaffe och prata med varandra. Ingen pratar med varandra längre. Alla sitter bara och stirrar på sina telefoner. Jag förstår inte varför man behöver en fjärrkontroll med trettio knappar bara för att titta på TV. Förr räckte det med att vrida på en knapp!

Permalänk
Medlem

Måste gnälla på "Den som skrattar"-podden.
I början hade de kanske reklam 15-30 sekunder.. sedan reklam i mitten.. sedan 60 sekunder reklam i början samt ca 60 i mitten. .
Nu för tiden så är det minst 2 minuter reklam i början och 2-5 minuter reklam i mitten..
NU ska de gå över till nån skum app "podme"(eller liknande) för att man ska få reklamfritt.. men kostar då 99kr/månad.. Jag har redan premium på spotify och lyssnar på lite andra grejer där.. Lyssnar man vidare på deras podd, så får man inte ens hela avsnittet med massor av reklam.. Blir att sluta lyssna på deras podd nu mera. För jag betalar inte 100kr i månaden för att lyssna halvvägs hem till stockholm.
Får bli att lyssna ikapp Toni & Ryan-podden istället, ingen reklam där alls (aug-22 eller var jag är nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Flygplats? Är samma i alla nordiska länder, en bärs kostar definitivt inte 138kr på en lokal pub i Finland.

Samtidigt fylls aldrig glaset till fullt om det nu var en av poängerna i detta inlägg, man får i princip en 0,4L i ett halvlitersglas.

Har bränt många traktamenten på Vantaa/Gardemoen, har aldrig varit billigt men är något man får räkna med om man reser och vill ha sig en kall öl.

Samtidigt får du en hyfsad tjeckisk öl för samma pris så vet inte varför du väljer lokal fatöl... Lapin Kulta har varit och är fortfarande det sämsta skiten du kan välja i Finland.

Lapin är Finlands Pripps Blå, precis som att Staropramen är Tjeckiens Pripps Blå.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Lapin är Finlands Pripps Blå, precis som att Staropramen är Tjeckiens Pripps Blå.

Staropramen har inte varit Tjeckiskt under en väldigt lång tid, ingen Tjeck dricker den i princip, helt annan kultur kring öl dock så det förstår man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Staropramen har inte varit Tjeckiskt under en väldigt lång tid, ingen Tjeck dricker den i princip, helt annan kultur kring öl dock så det förstår man.

Ägs kanske inte av något Tjeckist företag längre, men det är ett Tjeckiskt öl, togs till Sverige och marknadsfördes som en exklusiv öl, men det är en av deras vanliga dussinbärs som typ Pripps Blå.

Du kan boka tours i deras tjeckiska bryggeri/er så... ja

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ägs kanske inte av något Tjeckist företag längre, men det är ett Tjeckiskt öl, togs till Sverige och marknadsfördes som en exklusiv öl, men det är en av deras vanliga dussinbärs som typ Pripps Blå.

Du kan boka tours i deras tjeckiska bryggeri/er så... ja

Har varit på Staropramens tour ett antal gånger, tydligen en grej man gör på kick-offs i Prag, efter 2 besök så har man sett det och upplevt det och upplevelsen är bättre i en lokal pub utanför turiststråket och då är det vanligt fatöl.

Deras 2-3 ofiltrerade öl smakar fortfarande inte så blaskigt men alla recepten har gjorts om för ca 8-10 år sen ( covid ställer till det med minnet och tiden ).

Ägaren har varit utländsk länge men blev totalt kaos när recepten skulle göras om, har en hög med bekanta som är tjeckiska, bokstavligen alla av dem vägrar deras öl numera och då var den en ganska standard bärs att ta från lokala mataffären fram till att det ändrades.

Kan intyga om att smaken blev som en generisk europeisk blasköl när ändringen jämfört med besöket året innan.

Men visst jämfört med Pripps Blå så är väl allt bra, antar jag då jag inte har smakat det sen jag var tonåring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

1000 spänn?!
Typ 150 spänn för sensorn och lika mycket för att lägga om däcket var det för mig då det hände, iofs 3-4 år sedan nu.

Biljävlar
Eller som det gamla djungelordspråket säger: "Har det tuttar eller hjul så kommer du att få problem".

Var hittar du sådana för 150kr?

Jag saknar 4st till frugans sommarpjux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Var hittar du sådana för 150kr?

Jag saknar 4st till frugans sommarpjux

Däckskrängarna hade dom.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på att dagis ska kallas för förskola nu för tiden. Förskola är det man går året innan man börjar ettan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr_jonez:

Jag stör mig på att dagis ska kallas för förskola nu för tiden. Förskola är det man går året innan man börjar ettan.

Ska man vara petnoga är det som vi kallade för dagis, som löjligt nog inte längre får kallas det, förskola, medan det du syftar på (vi sa lekis exempelvis) kallas föreskoleklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr_jonez:

Jag stör mig på att dagis ska kallas för förskola nu för tiden. Förskola är det man går året innan man börjar ettan.

Ändrades eftersom det numera ingår lärande även där och inte bara förvaring.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Måste gnälla på "Den som skrattar"-podden.
I början hade de kanske reklam 15-30 sekunder.. sedan reklam i mitten.. sedan 60 sekunder reklam i början samt ca 60 i mitten. .
Nu för tiden så är det minst 2 minuter reklam i början och 2-5 minuter reklam i mitten..
NU ska de gå över till nån skum app "podme"(eller liknande) för att man ska få reklamfritt.. men kostar då 99kr/månad.. Jag har redan premium på spotify och lyssnar på lite andra grejer där.. Lyssnar man vidare på deras podd, så får man inte ens hela avsnittet med massor av reklam.. Blir att sluta lyssna på deras podd nu mera. För jag betalar inte 100kr i månaden för att lyssna halvvägs hem till stockholm.
Får bli att lyssna ikapp Toni & Ryan-podden istället, ingen reklam där alls (aug-22 eller var jag är nu)

Lätt hybris att ta en hundring per månad för några timmars material när samma peng ger dig random streamingtjänst, mer eller mindre. Men kanske är svårt för en svensk podd att överleva på reklamintäkter mtp lyssnarunderlaget... Fortf ockerpris.

Själv gubbgnäller jag på skitvädret. Har iofs hindrat mig från att måla garaget så inget moln utan silverkant.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med att poddare gör det på heltid och har det som levebröd, men när det dräller in reklam, dyra andra tjänster, patreon-sidor, nej, då får jag känslan av att någon försöker sko sig på mig och så slår jag bakut.

Betyder det att jag är gubbe, snål, missunsam?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag har inga problem med att poddare gör det på heltid och har det som levebröd, men när det dräller in reklam, dyra andra tjänster, patreon-sidor, nej, då får jag känslan av att någon försöker sko sig på mig och så slår jag bakut.

Betyder det att jag är gubbe, snål, missunsam?

Nej, du är bara sur (och lite avundsjuk) för att du inte själv fick idén före dem …

Permalänk
Medlem

Åh, pk! De moderna riddarna som strider för att ingen någonsin ska behöva uppleva det fruktansvärda traumat av att höra en potentiellt anstötlig åsikt. Jag menar, hur skulle vi klara oss utan dessa hjältar som skyddar oss från den farliga världen av fria tankar och ofiltrerade uttryck? Det är alltid en fröjd att höra deras oändliga korrigeringar.

Jag menar, hur skulle vi någonsin kunna leva med oss själva om vi råkade kränka någon genom att använda ett oprecist substantiv? Och deras konversationer! Det är som att lyssna på en dialog skriven av en byråkrat med tvångstankar om att alla måste inkluderas i varje mening. "Jag uppskattar verkligen ditt yttrande, men för att vara rättvis mot alla människor, djur och insekter på jorden, skulle jag vilja lägga till att..."

Och tänk på de otaliga timmar de måste spendera med att analysera varje tänkbar konsekvens av varje tänkbar fras. "Kan detta ord på något sätt tolkas som förolämpande av någon, någonstans, någon gång?" Det är verkligen imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Åh, pk! De moderna riddarna som strider för att ingen någonsin ska behöva uppleva det fruktansvärda traumat av att höra en potentiellt anstötlig åsikt. Jag menar, hur skulle vi klara oss utan dessa hjältar som skyddar oss från den farliga världen av fria tankar och ofiltrerade uttryck? Det är alltid en fröjd att höra deras oändliga korrigeringar.

Jag menar, hur skulle vi någonsin kunna leva med oss själva om vi råkade kränka någon genom att använda ett oprecist substantiv? Och deras konversationer! Det är som att lyssna på en dialog skriven av en byråkrat med tvångstankar om att alla måste inkluderas i varje mening. "Jag uppskattar verkligen ditt yttrande, men för att vara rättvis mot alla människor, djur och insekter på jorden, skulle jag vilja lägga till att..."

Och tänk på de otaliga timmar de måste spendera med att analysera varje tänkbar konsekvens av varje tänkbar fras. "Kan detta ord på något sätt tolkas som förolämpande av någon, någonstans, någon gång?" Det är verkligen imponerande.

Nu måste jag faktiskt påtala att detta är en gnälltråd. Att stå upp och kämpa för egna/andras rättigheter i samhället är inte gnäll. Proffesionellt gnäll är ett påtagligt och upprepat klagande där du fokuserar på problem, missnöje och andras idioti, gärna kombinerat med en obeveklig grundinställning på att aldrig lösa några problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Nu måste jag faktiskt påtala att detta är en gnälltråd. Att stå upp och kämpa för egna/andras rättigheter i samhället är inte gnäll. Proffesionellt gnäll är ett påtagligt och upprepat klagande där du fokuserar på problem, missnöje och andras idioti, gärna kombinerat med en obeveklig grundinställning på att aldrig lösa några problem!

När man kritiskt granskar politisk korrekthet betyder det inte att man förnekar vikten av rättigheter eller respekt för andra. Det handlar om att belysa överdrifter på ett sätt som kan leda till en djupare förståelse och bättre lösningar. Det är viktigt att bibehålla ett öppet samhälle där frihet att uttrycka olika åsikter värdesätts, att ha möjlighet till en konstruktiv dialog, där olika perspektiv kan mötas och diskuteras, är en av grundpelarna i ett demokratiskt samhälle.