Iphone 16-modeller kan få 40W snabbladdning och 20W Magsafe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Trevligt med utveckling, däremot så laddar jag enbart telefon över natten - så mitt personliga behov är inte så stort. Apple Watch kunde dock få ladda snabbare eftersom den används dygnet runt.

Tycker apple watch laddar tillräckligt snabbt.
Jag laddar den när jag duschar på morgonen och det räcker till nästa dag (har den på även när jag sover för tysta alarm).

Personligen har jag sällan behov av en snabbare laddning än nuvarande magsafe. Skulle vara om man har använt en massa GPS samt kamera när man reser och har en timme tillbaka på hotellet innan det bär av igen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jnsson:

Och själv gillar jag inte snabbladdning. Extremt sällan jag behöver snabbladdning och många tillverkare ger inte heller något val om att stänga av snabbladdning utan man måste använda en äldre laddare som inte har stöd för snabbladdning. Jag laddar under natten och behöver inte snabbladdning. Det sliter mer på batteriet bara

Ja det hade varit jäkligt fint att kunna välja det själv, kör nästan alltid laddning hemma bara och då lite långsammare, men hade väldigt gärna kunnat välja begränsa till det även när reseladdaren eller andra starkare laddare är det som finns tillgängligt.
Vet du på en höft vilka tillverkare som har funktionen?

Hoppas för övrigt att de kommit förbi värmeproblemen vid laddning som vissa 15 drogs med.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Tycker apple watch laddar tillräckligt snabbt.
Jag laddar den när jag duschar på morgonen och det räcker till nästa dag (har den på även när jag sover för tysta alarm).

Personligen har jag sällan behov av en snabbare laddning än nuvarande magsafe. Skulle vara om man har använt en massa GPS samt kamera när man reser och har en timme tillbaka på hotellet innan det bär av igen.

Min Ultra 2 tar 1½-2 timmar till fullt, däremot behöver jag bara ladda den var tredje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Min Ultra 2 tar 1½-2 timmar till fullt, däremot behöver jag bara ladda den var tredje dag.

Ja min 8 hinner nog inte bli helt full men den hinner ladda mer på morgonen än den förlorar på 24h så den "går plus" varje dag (tills jag glömmer ladda den haha)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det beror på hur du laddar, har du jäkligt snabb laddning så tenderar folk att stödladda istället för att ladda fullt hela natten istället.

Jag har en nästan 3 år gammal iPhone 13 PRO Max och använder alltid minst 65W laddare och har 96% batterihälsa men ligger nästan alltid mellan 30-70% då jag enbart stödladdar

Kommer inte ihåg, men tror att 13 max tar 20W, en j-kla skillnad i värmeutveckling mot de androider som tar emot 120W. Fortfarande sliter värmeutveckling på batteriet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Tycker apple watch laddar tillräckligt snabbt.
Jag laddar den när jag duschar på morgonen och det räcker till nästa dag (har den på även när jag sover för tysta alarm).

Personligen har jag sällan behov av en snabbare laddning än nuvarande magsafe. Skulle vara om man har använt en massa GPS samt kamera när man reser och har en timme tillbaka på hotellet innan det bär av igen.

Måste man ladda en Apple Watch var och varannan dag?

Jag har en Garmin Fenix 5 och laddar den max 2 gånger per månad

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Blir en 16 till hösten, och den ska jag försöka låta bli att snabbladda. Har kört enbart snabbladdning på min iphone 11 och min iphone 14, och båda dessa har kass batterihälsa efter bara två år. På 11 varnade den och ville byta, och på min nuvarande 14 är det nere på 86%.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kommer inte ihåg, men tror att 13 max tar 20W, en j-kla skillnad i värmeutveckling mot de androider som tar emot 120W. Fortfarande sliter värmeutveckling på batteriet.

Jo jag håller med, tror den faktiskt tar runt 30W men fortfarande inte snabbt.
Men tid i denna värme är ju också en faktor, en mobil som laddas snabbt och batteriet hålls varmt under 10 min typiskt 30-70% har en viss skadlighet.

En mobil som laddas långsamt men laddas till 100% där batteriet ligger och kokar 45min i slutet där du dessutom är på en hög SOC ska ju också viktas.

Sedan är det ju lite olika beroende på batterikemi.
Svårt att säga något som är rätt eller fel här men 40W är på tok för lite idag anser jag även om 120W kanske är galet mycket.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Blir en 16 till hösten, och den ska jag försöka låta bli att snabbladda. Har kört enbart snabbladdning på min iphone 11 och min iphone 14, och båda dessa har kass batterihälsa efter bara två år. På 11 varnade den och ville byta, och på min nuvarande 14 är det nere på 86%.

Det tror inte jag har med snabbladdning att göra. Min iPhone 12 mini var nere på 86% efter inte ens ett år. Den laddade jag i stort sett enbart med en 5w laddare över natten.
Min 15 plus har en funktion som gör att den laddar till 80% och stannar där. Och eftersom batteriet räcker för mig har jag kört så sen dag ett den är nu nere på 99%. Slår av funktionen ibland om jag vet att det blir en lång dag.

Står att den är tillverkad augusti och användes första gången oktober 2023.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det tror inte jag har med snabbladdning att göra. Min iPhone 12 mini var nere på 86% efter inte ens ett år. Den laddade jag i stort sett enbart med en 5w laddare över natten.
Min 15 plus har en funktion som gör att den laddar till 80% och stannar där. Och eftersom batteriet räcker för mig har jag kört så sen dag ett den är nu nere på 99%. Står att den är tillverkad augusti och användes första gången oktober 2023.

Kan såklart vara så. Men det blir att testa ändå. Kör den optimerade laddningen även på min 14 men det verkar inte ha hjälpt då.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Över 30W så känns det som detaljer och inte något akut viktigt i vardagen. Låter som en ganska rimlig nivå helt enkelt, typiskt Apple att ligga efter, men spelar nog mindre roll

Viktigaste är väl att batteriet oftast klarar en heldag

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Kan såklart vara så. Men det blir att testa ändå. Kör den optimerade laddningen även på min 14 men det verkar inte ha hjälpt då.

Optimerad laddning körde jag på 12an med. Men det är inte samma som det de kallar ”gränsen 80%” utan det stoppar laddningen helt vid 80. Typ som man rekommenderas göra med elbilar till vardags.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt skönt med snabbladdning. Jag har en Oneplus Nord2 5G med 65W snabbladdning, och jag upplever inte att telefonen blir jättevarm av det. Snabbt går det dock

Den har optimerad nattladdning som fördröjer laddning över 80% på natten så att den blir klar innan man vaknar för att mimumera hur länge man är uppe i höga siffror. Förhoppningsvis mitigerar det problemen som snabbladdning kan innebära. Men egentligen kanske det hade vart bra att koppla den till en långsamladdare medan man sover istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Optimerad laddning körde jag på 12an med. Men det är inte samma som det de kallar ”gränsen 80%” utan det stoppar laddningen helt vid 80. Typ som man rekommenderas göra med elbilar till vardags.

Ah just det, nej det har jag ju inte på 14. Kanske ska köra det på 16 sen då.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Måste man ladda en Apple Watch var och varannan dag?

Jag har en Garmin Fenix 5 och laddar den max 2 gånger per månad

Kör jag min i powersave mode så är kanske 3-4 dagar doable.

Men Garmin Fenix 5 verkar ju vara en hyfsat enkel "smartwatch"?
Glorifierad stegräknare enligt elgigantens sida. Verkar inte gå att köra andra appar och dyl?

Citat:

Klockan har en bra LED-display som kan avläsas även i starkt solljus. Klockan är även vattentät ned till 100 meter samt har en bra batteritid på upp till 40 timmar i UltraTrac-läge, 14 timmar i GPS-läge och upp till 9 dagar i passivt läge.

Elgiganten Garmin Fenix 5 träningsklocka (grå/svart)

Nu säger jag inte att alla behöver något kraftfullare men din jämförelse haltar lite.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ja det hade varit jäkligt fint att kunna välja det själv, kör nästan alltid laddning hemma bara och då lite långsammare, men hade väldigt gärna kunnat välja begränsa till det även när reseladdaren eller andra starkare laddare är det som finns tillgängligt.
Vet du på en höft vilka tillverkare som har funktionen?

Hoppas för övrigt att de kommit förbi värmeproblemen vid laddning som vissa 15 drogs med.

De jag vet helt är Samsung och Asus. Jag har för mig att Sony också ger den funktionen numera, finns inte på pappas Sony telefon, men den är också från 2017.

Skrivet av Superfrog:

Måste man ladda en Apple Watch var och varannan dag?

Jag har en Garmin Fenix 5 och laddar den max 2 gånger per månad

Japp. däromkring

Skrivet av pv2b:

Väldigt skönt med snabbladdning. Jag har en Oneplus Nord2 5G med 65W snabbladdning, och jag upplever inte att telefonen blir jättevarm av det. Snabbt går det dock

Den har optimerad nattladdning som fördröjer laddning över 80% på natten så att den blir klar innan man vaknar för att mimumera hur länge man är uppe i höga siffror. Förhoppningsvis mitigerar det problemen som snabbladdning kan innebära. Men egentligen kanske det hade vart bra att koppla den till en långsamladdare medan man sover istället.

OnePlus är dock typ undantaget som bekräftar regeln då deras egna teknik gör så att värmen blir i laddaren och inte i telefonen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

OnePlus är dock typ undantaget som bekräftar regeln då deras egna teknik gör så att värmen blir i laddaren och inte i telefonen

Apple är ju inte främmande för att använda sin egen teknik när de tror att det gör deras produkter bättre, så jag utgår från att det kommer bli en implementation av snabbladdning som Apple är nöjda med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Apple är ju inte främmande för att använda sin egen teknik när de tror att det gör deras produkter bättre, så jag utgår från att det kommer bli en implementation av snabbladdning som Apple är nöjda med.

De måste stödja PD, vilket också Apple redan gör. Vad Apple är nöjda med behöver inte betyda att man som användare är nöjd med det. Google har t.ex. snabbladdning utan att man kan stänga av det. Google är nog nöjda med snabbladdningen men jag som användare är inte nöjd med att jag inte kan stänga av det. Apple stödjer redan idag snabbladdning utan att man kan stänga av snabbladdningen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

De måste stödja PD, vilket också Apple redan gör. Vad Apple är nöjda med behöver inte betyda att man som användare är nöjd med det. Google har t.ex. snabbladdning utan att man kan stänga av det. Google är nog nöjda med snabbladdningen men jag som användare är inte nöjd med att jag inte kan stänga av det. Apple stödjer redan idag snabbladdning utan att man kan stänga av snabbladdningen.

Min Oneplus stödjer PD också, men man kan ju även stödja en proprietär (bättre) standard utöver denna också ju.

Man behöver på det sättet inte välja mellan proprietära innovationer och standarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Min Oneplus stödjer PD också, men man kan ju även stödja en proprietär (bättre) standard utöver denna också ju.

Man behöver på det sättet inte välja mellan proprietära innovationer och standarder.

Visst. Dock så har Apple idag stöd för snabbladdning men inget val om man inte vill använda det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Fyfan, välkommen till 2016!

Permalänk

Jag har en Xiaomi som jag haft i rätt så precis 2 år. Jag använder snabbladdning 120w dagligen. Laddar mobilen fullt på mindre än 20 minuter. Batteriet håller en hel dag av användning utan problem.

Apple känns bara snåla. Jämför jag min Xiaomi med tjejens iPhone så behöver hon ha i laddaren hela tiden och sen så känns hennes mobil seg/dum. Detta medans min mobil fortfarande är rapp och problemfri, trots att den kostade hälften av vad hennes iPhone gick på.

Permalänk
Medlem

Kul och uppskattat, men än så länge klarar jag mig på min Livboj från ikea.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Verkar tydligt vara två läger här.
Läger 1: 5w räcker, snabbladdning pajar batterier
Läger 2: 40w är för klent, kör på bara!

Jag har försökt googlat, läst på, frågat runt och lekmannamässigt kommit fram till att två saker primärt degraderar batteriet. Ladda 80-100% sliter mer än t.ex 60-80%, och om man vill upp till 100% för maximal tid utanför laddare ska man inte låta batteriet ha så hög procent längre stunder. "idla" på 100% är sämre än "idla" på 80%. Det kan vara därför de flesta tillverkares batterihälsooptimeringar lägger sig på 80% vid maximal optimering och avvaktar med 100%-laddning till strax före alarmet ringer.

Jag tycker mig också inte hitta någon grundad fakta på att snabbladdning sliter mer än långsam laddning, men det går att korrelera detta till värmeutveckling som uppstår i större omfattning på snabbladdning, men under betydligt kortare tid, så det kanske tar ut varandra slitagemässigt.

Detta är inte fakta, det är bara mina slutsatser och hur jag väljer att ladda mina lithiumbaserade batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Verkar tydligt vara två läger här.
Läger 1: 5w räcker, snabbladdning pajar batterier
Läger 2: 40w är för klent, kör på bara!

Jag har försökt googlat, läst på, frågat runt och lekmannamässigt kommit fram till att två saker primärt degraderar batteriet. Ladda 80-100% sliter mer än t.ex 60-80%, och om man vill upp till 100% för maximal tid utanför laddare ska man inte låta batteriet ha så hög procent längre stunder. "idla" på 100% är sämre än "idla" på 80%. Det kan vara därför de flesta tillverkares batterihälsooptimeringar lägger sig på 80% vid maximal optimering och avvaktar med 100%-laddning till strax före alarmet ringer.

Jag tycker mig också inte hitta någon grundad fakta på att snabbladdning sliter mer än långsam laddning, men det går att korrelera detta till värmeutveckling som uppstår i större omfattning på snabbladdning, men under betydligt kortare tid, så det kanske tar ut varandra slitagemässigt.

Detta är inte fakta, det är bara mina slutsatser och hur jag väljer att ladda mina lithiumbaserade batteriet.

Tycker det är tråkigt att man ska behöva oroa sig för det över huvud taget. Det var lättare innan batterierna blev så integrerade i designen. Blev batteriet gammalt öppnade man bara baksidan och bytte det på 10 sekunder. Ska man fixa det via officiella kanaler hos Apple blir man ju utan telefonen i 6-10 dagar.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kyraal:

Tycker det är tråkigt att man ska behöva oroa sig för det över huvud taget. Det var lättare innan batterierna blev så integrerade i designen. Blev batteriet gammalt öppnade man bara baksidan och bytte det på 10 sekunder. Ska man fixa det via officiella kanaler hos Apple blir man ju utan telefonen i 6-10 dagar.

Älskade att man inte bara kunde byta batteriet utan även kunde byta ut hela baksidan och till ett större batteri på Samsung Galaxy S5.
Mitt höll i 4 dagar. Hade alla dagar tagit en lite tjockare mobil för det.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tycker det är tråkigt att man ska behöva oroa sig för det över huvud taget. Det var lättare innan batterierna blev så integrerade i designen. Blev batteriet gammalt öppnade man bara baksidan och bytte det på 10 sekunder. Ska man fixa det via officiella kanaler hos Apple blir man ju utan telefonen i 6-10 dagar.

Sist jag lämnade in min iPhone 8 så tog det en timme hos en auktoriserad reparatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ju högre effekt man laddar med ju mer värme utvecklas och ju kortare livslängd får batteriet. Jag fortsätter ladda mina batterier lagom långsamt, men skulle det behöva laddas lite panik någon gång så kanske det kan vara bra men antar att Apple försöker hitta den rimliga balansen mellan snabbladdning och livslängd.

Min xiaomi 11t pro har 120W laddare och batteriet är fortfarande helt ok efter 3 år av kroniskt supersnabbladdande. Inte som nytt, men fortfarande helt ok. Siktar på att ha telefonen till black feiday 2025 och jag misstänler att man kommer märka av en försämring till dess. Får hoppas det inte klappar ihop bara, men hittils är jag imponerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det beror på hur du laddar, har du jäkligt snabb laddning så tenderar folk att stödladda istället för att ladda fullt hela natten istället.
Och ligger du på SOC mellan 20-70% och snabbladdar sliter det mindre än att köra 10-100 varje dygn

Jag har en nästan 3 år gammal iPhone 13 PRO Max och använder alltid minst 65W laddare och har 96% batterihälsa men ligger nästan alltid mellan 30-70% då jag enbart stödladdar

Det kvittar dock om du använder minst 65W-laddare eftersom telefonen bara drar det den är gjord för/klarar av. Smart dock att hålla sig mellan 30-70%, bra för batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När Applefanboyasen sa 5w charging ought to be enough for anybody. Så hållde jag inte med dem, då ens mobil kan ha dåligt batteriladdning kvar och ens tid att vänta på laddning är kostsam
Utvecklingen på senare tid går mer åt hållet att ange en laddningseffekt som nästan aldrig uppnås. Jag ser det lite som vilseledande marknadsföring. Jag är mer intresserad av laddtid, sedan vill jag som användare.från mobilen styra laddningen.
Panikladdning, behöver ha mobilen med mig ut på tok för lite batteri. Ja, då kan jag låta laddningen slita mer på batteriet. Än det motsatta, kommit hem från jobbet. Behöver ej ha mobilen på 12h.
Jag tänker mig ett interface av typ. Man pluggar in laddaren, upp dyker en menu med olika val. Inget val default laddhastighet. Men jag kan manuaellt välja långsam eller snabb laddning. Inget krångel med att leta upp denna inställning, kanske tom kunna styra detta genom röststyrning.

Lösning där man endast får det laddval som laddaren maxstöder känns som en billig lågbudgetlösning så länge som vi har batterier som slits mer vid snabbladdning. Man ska inte hålla på att vela med olika laddare för detta som de gjorde förra årtusendet.

Det interface du är ute efter finns på min Sony Xperia 5 III. Med deras smart batteri, kan jag välja om jag vill ha full kräm eller långsam laddning och gör jag detta på kvällen och ha mobilen på laddning till morgonen så laddar det till 89% för att sedan sluta ladda, tills det är 30 min tills när jag brukar ta bort den från laddaren för dom sista 11%.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,