TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tidigare har ju S90C 77” kostat ungefär som din budget (Länk), så jag räknar med att det borde gå och hitta avsevärt roligare apparater än 55” tänkte jag

Men priserna varierar kraftigt från vecka till vecka

Har du bråttom att handla? Annars är ju BF senare i höst ett generellt bra mål

Okej. 77" blir nog lite stort. 55" har jag nu och passar bra på min tv-bänk. 77" skulle inte få plats.

Men är S90C bättre eller sämre än dem andra jag nämnde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppen:

Okej. 77" blir nog lite stort. 55" har jag nu och passar bra på min tv-bänk. 77" skulle inte få plats.

Men är S90C bättre eller sämre än dem andra jag nämnde?

S90C är väldigt jämförbar med S95C, lite lägre ljusstyrka i HDR peak, men inget som är markant

Priset är dock mycket lägre, den i 65” fanns regelbundet för ca 16000 i våras

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

S90C är väldigt jämförbar med S95C, lite lägre ljusstyrka i HDR peak, men inget som är markant

Priset är dock mycket lägre, den i 65” fanns regelbundet för ca 16000 i våras

Okej.

55" S90C ligger på ca 15000.

55" S95C ligger på ca 18000.

Hur är det med QN95D och S95D? Är dessa bättre eller sämre än S90C och S95C? Vilken tv är bäst helt enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppen:

Okej.

55" S90C ligger på ca 15000.

55" S95C ligger på ca 18000.

Hur är det med QN95D och S95D? Är dessa bättre eller sämre än S90C och S95C? Vilken tv är bäst helt enkelt?

S95D (2024) är ju uppföljaren till S95C (2023), båda QD-OLED, bäst i klassen

S90C/S90D är steget ner, men nästan samma apparat som de ovan, jämför LGs strategi med C/G-serierna

QN95D är väl årets modell av QLED, alltså LCD med FALD, inte alls samma grej, men kan vara intressant om du måste ha hög ljusstyrka i din situation (dåligt rum, mycket fönster, etc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

S95D (2024) är ju uppföljaren till S95C (2023), båda QD-OLED, bäst i klassen

S90C/S90D är steget ner, men nästan samma apparat som de ovan, jämför LGs strategi med C/G-serierna

QN95D är väl årets modell av QLED, alltså LCD med FALD, inte alls samma grej, men kan vara intressant om du måste ha hög ljusstyrka i din situation (dåligt rum, mycket fönster, etc.)

Tack för utförligt svar.

Är det stor skillnad eller skillnader mellan S95C och S95D? Skiljer 12000 mellan dessa modeller i dagsläget.

Tänkte om man ska slå till eller avvakta till BF som du skrev, och se om S95D går ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppen:

Tack för utförligt svar.

Är det stor skillnad eller skillnader mellan S95C och S95D? Skiljer 12000 mellan dessa modeller i dagsläget.

Tänkte om man ska slå till eller avvakta till BF som du skrev, och se om S95D går ner.

Jag har inte stenkoll på just S95D, men skulle tro att det är mindre skillnader, lite mer ljusstyrka och sånt

Allt innan BF är ju dyraste delen på en ny TVs priscykel, sen går de igenom regelbundna prissänkningar och till slut slutar säljas

S95C är på utgång, den är ju över ett år ’gammal’ nu. Fortfarande en av de absolut bästa apparaterna man kan köpa för pengar dock, framförallt från Samsung

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Puppen:

Är det stor skillnad eller skillnader mellan S95C och S95D? Skiljer 12000 mellan dessa modeller i dagsläget.

Det är prisskillnaden som kommer av årsmodeller. Om du väntar ett år är S95D rimligtvis 12 000 kr biligare än S95E som då är (den förmodade) 2025-modellen av samma TV.

Kvaliteten är ungefär densamma. S95D är en finputsning och därför lite bättre än S95C. Hur viktigt detta är beror på vilket perspektiv man har.

QN95-serien är mer ett ljusmonster i jämförelse och av intresse om man vill ha den rollen i väldigt ljusa rum dagtid, eller om man vill undvika av OLED. S90/S95-serien är med sin QD-OLED-panel effektivare på att skapa kontrast för filmtittande jämfört med QN95-serien. Inte för att QN95 är dålig på detta på något sätt, tvärtom en av de allra bästa. Bara att en OLED har förmågan att bygga bilden mot svart. LCD:er med FALD likt QN95 måste fortfarande släcka ned för att nå svart och för en del är det inte tillräckligt bra.

Beroende på vad du utgår från för TV kan detta faktiskt vara sak samma, du kommer oavsett får en relativ förändring som är en enorm förbättring mot vad du har. Eller så har du redan en äldre toppmodell. Då är det mer en fråga om att beskriva vad du vill ska bli bättre mot den gamla modellen.

---
TV-cykeln har vi beskrivit många gånger om men typiskt är lansering på våren.
Fas 1: Höga priser vår, sommar och tidigt höst, alltså halvåret efter lansering.
Fas 2: Andra halvåret efter lansering, vinter och vår året efter är det generellt lägre pris med reor då och då.
Fas 3: Över ett år efter lansering vill buitkerna få bort den äldre modellern. Generellt märkbart lägre pris
Fas 4: 1,5–2+ år efter (alltså höst, vinter, vår) enstaka partier som är kvar och kanske rekordlåga priser – om inte modellen är slutsåld.

Samsung S95D och QN95D är nya och därför i fas 1. S95C och QN95C från 2023 är i fas 3 och därför ofta markant lägre pris för ungefär samma prestanda. Om du finner modeller med beteckningen B är de från 2022 och i fas 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppen:

Tack för utförligt svar.

Är det stor skillnad eller skillnader mellan S95C och S95D? Skiljer 12000 mellan dessa modeller i dagsläget.

Tänkte om man ska slå till eller avvakta till BF som du skrev, och se om S95D går ner.

Förutom aningen högre ljusstyrka är nog den största skillnaden reflexfiltret. S95C har en blank yta som ger skarpa konturer på sånt som reflekteras från TVn. S95D har en matt yta som tar bort skarpa konturer men sprider ut reflektionen över en större yta. Smaksak vad man föredrar då både kommer med för och nackdelar.

Generellt brukar S90C ses som det alternativet som ger mest för pengarna (när det gäller QDOLED) men skiljer det bara några tusen kan det vara värt att kika på S95C om du föredrar dess OneConnect box och slimmade design (plus lite ljusstarkare bild).

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jaha nu när det ändå är köptips och just Samsung på tal så slänger jag in lite funderingar också.

Det gäller främst modell QN800C, då jag inte hittat massvis med recensioner för den (överlag ganska tunt med recensioner på 8k modellerna?).
Kan man som guiden här är inne på anta att den är i klass med QN90C (med skillnaden att den är 8k)?

Om man t.ex. tar nuvarande priser (Benify inkluderat) så kan man få en 85" QN800C eller en 75" QN900C för samma pris, 25k kr (+dammsugare på köpet). Känns som steget upp till 85" då är roligare än steget mellan modellerna?
Kollar man andra 85" modeller ser det ut som att man kan hitta sådant som TCL C845, Hisense U7K, eller Samsungs egna Q80C i spannet 20-25k kr. I det umgänget borde väl QN800C stå sig bra? Plus då att man får en Bespoke Jet AI på köpet gör den lockande.
Vet inte om jag missat någon annan tydlig toppklass kandidat i 85" under 25k kr nu.

Fotnot:
1. Har alltså inget specifikt behov/önskemål av 8k. Bara tedde sig att jag reagerade på deras nuvarande pris plus att regeringen här sa att en ny skaftdammsugare låter bra.
2. Allt blir såklart uppgradering från nuvarande 75" Samsung Q6F (2018).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Jaha nu när det ändå är köptips och just Samsung på tal så slänger jag in lite funderingar också.

Det gäller främst modell QN800C, då jag inte hittat massvis med recensioner för den (överlag ganska tunt med recensioner på 8k modellerna?).
Kan man som guiden här är inne på anta att den är i klass med QN90C (med skillnaden att den är 8k)?

Om man t.ex. tar nuvarande priser (Benify inkluderat) så kan man få en 85" QN800C eller en 75" QN900C för samma pris, 25k kr (+dammsugare på köpet). Känns som steget upp till 85" då är roligare än steget mellan modellerna?
Kollar man andra 85" modeller ser det ut som att man kan hitta sådant som TCL C845, Hisense U7K, eller Samsungs egna Q80C i spannet 20-25k kr. I det umgänget borde väl QN800C stå sig bra? Plus då att man får en Bespoke Jet AI på köpet gör den lockande.
Vet inte om jag missat någon annan tydlig toppklass kandidat i 85" under 25k kr nu.

Fotnot:
1. Har alltså inget specifikt behov/önskemål av 8k. Bara tedde sig att jag reagerade på deras nuvarande pris plus att regeringen här sa att en ny skaftdammsugare låter bra.
2. Allt blir såklart uppgradering från nuvarande 75" Samsung Q6F (2018).

Behöver du inte 8K så tror jag du kan få bättre för pengarna, men det är nog en av de bättre apparaterna på marknaden även om den är från förra året

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Behöver du inte 8K så tror jag du kan få bättre för pengarna, men det är nog en av de bättre apparaterna på marknaden även om den är från förra året

Ja det är främst det jag undrar i bristen på jämförande recensioner (typ rtings). Vilken >80" runt 25k kr skulle vara bättre? Nämnde de alternativ jag enkelt hittade själv men de borde väl vara liknande?
Klart bättre borde vara en OLED men där ser jag ingen >80" som skulle tendera ner mot 25k kr. *Sen är OLED egentligen en tveksamhet just nu pga ljusförhållanden och framförallt småbarn.

Så tänker att sålänge övriga ~25k kr >80" alternativ är likvärdiga så övervinner dammsugaren regeringens medgivande.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Ja det är främst det jag undrar i bristen på jämförande recensioner (typ rtings). Vilken >80" runt 25k kr skulle vara bättre? Nämnde de alternativ jag enkelt hittade själv men de borde väl vara liknande?
Klart bättre borde vara en OLED men där ser jag ingen >80" som skulle tendera ner mot 25k kr. *Sen är OLED egentligen en tveksamhet just nu pga ljusförhållanden och framförallt småbarn.

Så tänker att sålänge övriga ~25k kr >80" alternativ är likvärdiga så övervinner dammsugaren regeringens medgivande.

Tror du blir nöjd med den, det är ju en av top 5 lcd från samsung fortfarande

OLED är en helt annan grej, men svårt att komma över 80” med rimliga priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Förutom aningen högre ljusstyrka är nog den största skillnaden reflexfiltret. S95C har en blank yta som ger skarpa konturer på sånt som reflekteras från TVn. S95D har en matt yta som tar bort skarpa konturer men sprider ut reflektionen över en större yta. Smaksak vad man föredrar då både kommer med för och nackdelar.

Generellt brukar S90C ses som det alternativet som ger mest för pengarna (när det gäller QDOLED) men skiljer det bara några tusen kan det vara värt att kika på S95C om du föredrar dess OneConnect box och slimmade design (plus lite ljusstarkare bild).

Okej. Du har inte lust att skriva för och nackdelarna för dem båda?

Om du var tvungen att köpa en av dem, vilken hade det blivit och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är prisskillnaden som kommer av årsmodeller. Om du väntar ett år är S95D rimligtvis 12 000 kr biligare än S95E som då är (den förmodade) 2025-modellen av samma TV.

Kvaliteten är ungefär densamma. S95D är en finputsning och därför lite bättre än S95C. Hur viktigt detta är beror på vilket perspektiv man har.

QN95-serien är mer ett ljusmonster i jämförelse och av intresse om man vill ha den rollen i väldigt ljusa rum dagtid, eller om man vill undvika av OLED. S90/S95-serien är med sin QD-OLED-panel effektivare på att skapa kontrast för filmtittande jämfört med QN95-serien. Inte för att QN95 är dålig på detta på något sätt, tvärtom en av de allra bästa. Bara att en OLED har förmågan att bygga bilden mot svart. LCD:er med FALD likt QN95 måste fortfarande släcka ned för att nå svart och för en del är det inte tillräckligt bra.

Beroende på vad du utgår från för TV kan detta faktiskt vara sak samma, du kommer oavsett får en relativ förändring som är en enorm förbättring mot vad du har. Eller så har du redan en äldre toppmodell. Då är det mer en fråga om att beskriva vad du vill ska bli bättre mot den gamla modellen.

---
TV-cykeln har vi beskrivit många gånger om men typiskt är lansering på våren.
Fas 1: Höga priser vår, sommar och tidigt höst, alltså halvåret efter lansering.
Fas 2: Andra halvåret efter lansering, vinter och vår året efter är det generellt lägre pris med reor då och då.
Fas 3: Över ett år efter lansering vill buitkerna få bort den äldre modellern. Generellt märkbart lägre pris
Fas 4: 1,5–2+ år efter (alltså höst, vinter, vår) enstaka partier som är kvar och kanske rekordlåga priser – om inte modellen är slutsåld.

Samsung S95D och QN95D är nya och därför i fas 1. S95C och QN95C från 2023 är i fas 3 och därför ofta markant lägre pris för ungefär samma prestanda. Om du finner modeller med beteckningen B är de från 2022 och i fas 4

Tack för utförligt svar.

Innehar i dagsläget en Samsung QR70 55". Denna alltså.
https://www.samsung.com/se/tvs/qled-tv/q70r-55-inch-qled-4k-s...

Brukar få dåligt infall att köpa ny tv var 5-6år. Och ska jag då köpa ny tv, så ska det helst vara den bästa eller i alla fall en av dem. Så länge det är Samsungs top tv.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Puppen:

Tack för utförligt svar.

Innehar i dagsläget en Samsung QR70 55". Denna alltså.
https://www.samsung.com/se/tvs/qled-tv/q70r-55-inch-qled-4k-s...

Brukar få dåligt infall att köpa ny tv var 5-6år. Och ska jag då köpa ny tv, så ska det helst vara den bästa eller i alla fall en av dem. Så länge det är Samsungs top tv.

Q70R är en rätt bra modell för sin tid, Samsungs bättre originalpaneler, dock utan FALD. Det kommer vara ett synbart lyft oavsett vilken du väljer av de du funderar på, särskilt på sådant som reflexfilter och HDR-prestanda, särskilt med förmågan att återge HDR och fortfarande hålla svart som svart. Där är QD-OLED:arna i S-serien bäst på just bygga på bilden ovanpå svart och QN95-modellerna fortfarande kommer avslöja sig som LCD:er emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppen:

Okej. Du har inte lust att skriva för och nackdelarna för dem båda?

Om du var tvungen att köpa en av dem, vilken hade det blivit och varför?

Sett till priset, s95C utan tvekan. Jag hade nog köpt S95D annars då de verkar ha fixat färgrymden i HDR som tidigare var korrekt i P3 men inte i Rec2020, vilket är trevligt om man värderar korrektare bild.

Utöver det med reflexfiltret matt vs blankt har jag ingen mer åsikt om dessa. Har inte jämfört dem i butik utan bara läst och sett om dem på internet. De flesta är överens om att dessa två modeller är extremt lika varandra i prestanda. Så om inte det matta reflexfiltret eller korrekt HDR färgrymd är värt 12000kr mer så är S95C ett klokare val enligt mig.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på något bra erbjudande just nu? Föräldrarna behöver ny tv, ser att man kan få LG OLED B3 55" för runt 11000kr. Hade egentligen velat ha 65" men då blir OLED lite väl dyrt tror jag, har ni några förslag på aktuella erbjudanden om man skippar OLED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnePlus:

Någon som har tips på något bra erbjudande just nu? Föräldrarna behöver ny tv, ser att man kan få LG OLED B3 55" för runt 11000kr. Hade egentligen velat ha 65" men då blir OLED lite väl dyrt tror jag, har ni några förslag på aktuella erbjudanden om man skippar OLED?

Tror den du nämner är svårslagen sett till pris och bildkvalitet. Den är uppe och slåss med det absolut bästa marknaden har att erbjuda

Permalänk
Medlem

Slog till på en 65 tum S90C nu när Samsung har rea igen. Går från en 55 C8

Hoppet från oled till oled är ju inte alls lika stort som lcd till oled men är ändå nöjd för främsta skälet till uppgradering var ju större tv

Permalänk
Hedersmedlem

Då kastade min KDL-55NX720 in handduken i morse. Lite missfärg i övre vänstra hörnet och stänger prompt ner igen. Blinkar felkoder som hintar åt panelen eller backlighten och det har jag inte någon lust att laga på en 13 år gammal grunka.

Inte sugen på att köpa ny heller men behöver större bild till mitt dansplattande. Mycket glad över guiden, får gräva lite. Tack @Laxpudding

Edit: LG C3 65" blev det. Blir säkert toknöjd. Hoppas den håller ett tag.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Q70R är en rätt bra modell för sin tid, Samsungs bättre originalpaneler, dock utan FALD. Det kommer vara ett synbart lyft oavsett vilken du väljer av de du funderar på, särskilt på sådant som reflexfilter och HDR-prestanda, särskilt med förmågan att återge HDR och fortfarande hålla svart som svart. Där är QD-OLED:arna i S-serien bäst på just bygga på bilden ovanpå svart och QN95-modellerna fortfarande kommer avslöja sig som LCD:er emellanåt.

Just Q70R var väl sista 70-serien med FALD?

Visa signatur

"?"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cyber Judas:

Just Q70R var väl sista 70-serien med FALD?

Stämmer bra, det var Q70T året efter som släppte på FALD:en. Ingen avgörande skillnad för rådet till frågeställaren då såväl QN95 eller S9-modellerna kommer vara en betydande skillnad mot Q70R.

Permalänk
Medlem

Funderar på OLED kontra Mini-LED igen. Det med ljusstyrka.

Jag bor i en lägenhet. Ett vanligt rum med ett fönster och tvn mittemot fönstret. Sitter drygt 2 meter från tvn.

Har en ordinär tv idag. En 55 tum som kostade kring 10000:- på rea i slutet av modellens livslängd för 5 år sedan. En Philips ur The One sortimentet.
Tror det står i specarna att den har 400 nits i ljusstryka.
Upplever att den har helt okej ljusstyrka men får ju dra ned persiennerna om jag ska titta dagtid.
Märker att svärtan är dålig på min tv med mycket ljus som blöder genom.

Om jag köper en lite bättre OLED, hur kommer jag att uppleva ljusstyrkan på den?
Kommer den kännas mycket ljusstarkare än min nuvarande tv?
Eller finns det nån risk att jag kommer bli besviken och uppleva den som "lite blek"?
Kan jag anta att en lite bättre OLED kommer att "springa cirklar" runt min gamla tv sett till alla aspekter av bildkvalitet?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dool:

Funderar på OLED kontra Mini-LED igen. Det med ljusstyrka.

Jag bor i en lägenhet. Ett vanligt rum med ett fönster och tvn mittemot fönstret. Sitter drygt 2 meter från tvn.

Har en ordinär tv idag. En 55 tum som kostade kring 10000:- på rea i slutet av modellens livslängd för 5 år sedan. En Philips ur The One sortimentet.
Tror det står i specarna att den har 400 nits i ljusstryka.
Upplever att den har helt okej ljusstyrka men får ju dra ned persiennerna om jag ska titta dagtid.
Märker att svärtan är dålig på min tv med mycket ljus som blöder genom.

Om jag köper en lite bättre OLED, hur kommer jag att uppleva ljusstyrkan på den?
Kommer den kännas mycket ljusstarkare än min nuvarande tv?
Eller finns det nån risk att jag kommer bli besviken och uppleva den som "lite blek"?
Kan jag anta att en lite bättre OLED kommer att "springa cirklar" runt min gamla tv sett till alla aspekter av bildkvalitet?

Kör du en The One och den lyser på i 400 nits orkar den lysa i SDR lite bättre än de flesta OLED, förutom de som har MLA-filter, likt G3 och G4. Däremot kan OLED:n lysa mycket bättre i HDR vilket omsätts till ett högre dynamiskt omfång en enkel LCD sällan kan nå. Plus att OLED:n bygger bilden mot svart där en LCD utan FALD, likt "The One" har en svärta som är i direkt proportion till ljusstyrkan du kör den i.

På det kommer att The One har ett märkbart sämre reflexfilter än en typisk OLED. Du får alltså mindre tydliga reflexer med en OLED samtidigt som du rent spontant när det krävs mycket ljus i ett ljust rum inte får samma ljusstyrka, vilket alltså kan gå på ett ut.

Men om du ordnar till rummet, köper en gardin och tar till TV:n i mer dämpad belysning med material likt filmer i HDR – då har du "springa cirklar"-scenariot med en OLED.

Därför kan en bättre Mini-LED kan vara att äta kakan och behålla den. Särskilt om du också säkrar en modell med bättre reflexfilter, vilket de flesta har. Du får också FALD:en och därmed bättre förutsättningar för kontrastomfång. Du får ljusstyrkan när den behövs.

Sedan kan du göra situationen bättre för alla TV, inklusive din nuvarande med just den där gardinen. Gardinen kostar nog också mindre än en helt ny TV i hög kvalitetsklass. Men ja, har du lagt märke till den klena svärtan i din nuvarande TV är det väldigt trevligt att uppgradera till något bättre.

Permalänk

Vilken är den absolut bästa TCL-tvn man kan få tag på i Sverige? Läst om massa modeller i USA som fått enormt med beröm.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thrillman:

Vilken är den absolut bästa TCL-tvn man kan få tag på i Sverige? Läst om massa modeller i USA som fått enormt med beröm.

Vad är din personliga definition av "bäst"?

På pappret är det enkelt och där har vi X955-modellen som ger extrem ljusstyrka, TCL hävdar 5000 nits, jag gissar på 3000-3500 nits i verkliga mätningar. Den modellen finns i 85, 98 och 110 tum.

Är detta vad som räknas som "bäst" för dina behov?

Ifall man slutar tänka i termer som "bäst" eller "snyggast" och andra högst subjektiva termer och ersätter dem med fraser som "TV:n som närmast passar mina behov och önskemål baserat på mina vanor, användningsområden och rummet – som jag dessutom matchar min plånbok" så blir det med lite eftertanke uppenbart att svaret på den frågan är högst varierande beroende på vem som ställer frågan.

Dessutom som lite generell varning: Lyriska uttalanden från nordamerika om vad som är "bäst" är väldigt ofta betald produktplacering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrillman:

Vilken är den absolut bästa TCL-tvn man kan få tag på i Sverige? Läst om massa modeller i USA som fått enormt med beröm.

Om du vill jämföra lite vilka USA modeller som ska motsvara vilka EU modeller:
https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Inaktiv

Jag och sambon ska flytta till ett större boende och är i behov av en ny TV (kommer att sitta lite mer än fyra meter från TV:n så tänker minst en 75"). Inet har ett erbjudande på TCL 75" C745 för 13 490 kronor vilket jag har läst mycket gott om, men samtidigt finns det många bra erbjudanden hos Elgiganten just nu. Elgiganten har till exempel Samsung 75" Q60D för 14 990 kronor, Samsung 75" QN85C för 19 990 kronor, TCL 75" C845 för 16 990 kronor och så vidare. Vilken TV är mest prisvärd med en max budget på 20 000 kronor? Om vi hade kunnat spara några tusenlappar och i stället lägga lite extra på ett bättre ljudsystem hade det varit perfekt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon358315:

Jag och sambon ska flytta till ett större boende och är i behov av en ny TV (kommer att sitta lite mer än fyra meter från TV:n så tänker minst en 75"). Inet har ett erbjudande på TCL 75" C745 för 13 490 kronor vilket jag har läst mycket gott om, men samtidigt finns det många bra erbjudanden hos Elgiganten just nu. Elgiganten har till exempel Samsung 75" Q60D för 14 990 kronor, Samsung 75" QN85C för 19 990 kronor, TCL 75" C845 för 16 990 kronor och så vidare. Vilken TV är mest prisvärd med en max budget på 20 000 kronor? Om vi hade kunnat spara några tusenlappar och i stället lägga lite extra på ett bättre ljudsystem hade det varit perfekt.

Ta en titt i guiden så ser du skillnaderna mellan dem och du kan avgöra vad som är "mest prisvärd" baserat på din plånbok och det du är ute efter. Lite snabbt är en TCL C845 en mycket bättre TV än C745 – markant bättre på alla punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon358315:

Jag och sambon ska flytta till ett större boende och är i behov av en ny TV (kommer att sitta lite mer än fyra meter från TV:n så tänker minst en 75"). Inet har ett erbjudande på TCL 75" C745 för 13 490 kronor vilket jag har läst mycket gott om, men samtidigt finns det många bra erbjudanden hos Elgiganten just nu. Elgiganten har till exempel Samsung 75" Q60D för 14 990 kronor, Samsung 75" QN85C för 19 990 kronor, TCL 75" C845 för 16 990 kronor och så vidare. Vilken TV är mest prisvärd med en max budget på 20 000 kronor? Om vi hade kunnat spara några tusenlappar och i stället lägga lite extra på ett bättre ljudsystem hade det varit perfekt.

LG OLED C3 77” finns väl för 21000kr, den spelar i en helt annan liga

Oftast om du sparar några tusenlappar så tummar du på funktioner och bildkvalitet