Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Håller med med undantaget om behöver man batterier med 1.5v. Vissa batteridrivna enheter nöjer sig inte med 1.2v.

Men ikeas 1900mah är egentligen Eneloop som anses vara ett av de bästa laddningsbara av oss laddentusiaster. Det håller sig över 1.4V tills det är tomt. Ikea har bara klätt om batteriet.

Värre att hitta laddningsbara 9V till brandvarnaren som inte är 8.4V utan 9.6V. Speciellt nu när de slutat tillverka de cellerna helt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrCrab:

Men ikeas 1900mah är egentligen Eneloop som anses vara ett av de bästa laddningsbara av oss laddentusiaster. Det håller sig över 1.4V tills det är tomt. Ikea har bara klätt om batteriet.

Värre att hitta laddningsbara 9V till brandvarnaren som inte är 8.4V utan 9.6V. Speciellt nu när de slutat tillverka de cellerna helt...

Hur är självurladdningen på dessa? Jag kör primärt lithium 1,5V när det är produkter som ska ligga länge utan att bli använda då jag är less på alkaliska celler som läcker... Typ pannlampa i bilen eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrCrab:

Men ikeas 1900mah är egentligen Eneloop som anses vara ett av de bästa laddningsbara av oss laddentusiaster. Det håller sig över 1.4V tills det är tomt. Ikea har bara klätt om batteriet.

Värre att hitta laddningsbara 9V till brandvarnaren som inte är 8.4V utan 9.6V. Speciellt nu när de slutat tillverka de cellerna helt...

IKEA LADDA-batterier tillverkas i samma fabrik som Eneloop, men det betyder inte att de är likadana. Jag håller med om att LADDA är ett utmärkt val för prestanda/pris, men de kan byggas efter olika specifikationer (kan vara ganska nära varandra men inte samma)

https://lygte-info.dk/review/batteries2012/CommonAAcomparator...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av QRikard:

Kan vara pga utgånget datum. Tappar lite kapacitet och prestanda efter nåt år. Inget som påverkar nämnvärt som användare generellt men ett incitament för butiker att tömma lager. Eller bara felprissatt/lockvara.

Bör inte vara utgånget datum… 20år på litium tydligen ?, och även om det vore så måste de informera om det annars blir det direkt en reklamation 🤷🏼‍♂️

Utgångna varor får man generellt sett inte ens sälja om man inte är övertydlig med det. Kort datum / nära inpå är lite mildare regler för, men fortfarande måste de märkas upp tydligt.

… det är så som jag fattat det

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:


Själv föredrar jag numera att använda laddbara batterier om möjligt då det känns som om det lönar sig i längden. IKEAs LADDA-batterier fungerar fint och är rätt prisvärda.

Skrivet av jeppe109:

Håller med med undantaget om behöver man batterier med 1.5v. Vissa batteridrivna enheter nöjer sig inte med 1.2v.

Håller med er båda
Men ytterligare ett undantag är att litiumbatterierna presterar bättre än de flesta batterier i stark kyla.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MrCrab:

Men ikeas 1900mah är egentligen Eneloop som anses vara ett av de bästa laddningsbara av oss laddentusiaster. Det håller sig över 1.4V tills det är tomt. Ikea har bara klätt om batteriet.

Värre att hitta laddningsbara 9V till brandvarnaren som inte är 8.4V utan 9.6V. Speciellt nu när de slutat tillverka de cellerna helt...

Vet du om spänningen på Ladda 2450mAh (nuvarande varianten alltså) är lägre än de 1.4V på 1900mAh?
Köpte ett gäng sådana, men det kanske var ett misstag då. :E

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

IKEA LADDA-batterier tillverkas i samma fabrik som Eneloop, men det betyder inte att de är likadana. Jag håller med om att LADDA är ett utmärkt val för prestanda/pris, men de kan byggas efter olika specifikationer (kan vara ganska nära varandra men inte samma)

https://lygte-info.dk/review/batteries2012/CommonAAcomparator...

Nu är det inte var dom tillverkas som jag menade, även om det också har roll. Förklarar enklast med en länk till ett klipp men det finns rätt mycket tester ute på nätet.

https://youtu.be/Jeo_hv-8bHI?si=8A45_j5oe7U8RHOQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vet du om spänningen på Ladda 2450mAh (nuvarande varianten alltså) är lägre än de 1.4V på 1900mAh?
Köpte ett gäng sådana, men det kanske var ett misstag då. :E

Spänningen är högre på 1900mah

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrCrab:

Nu är det inte var dom tillverkas som jag menade, även om det också har roll. Förklarar enklast med en länk till ett klipp men det finns rätt mycket tester ute på nätet.

https://youtu.be/Jeo_hv-8bHI?si=8A45_j5oe7U8RHOQ

testet handlar bara om kapacitet. du kan se på https://youtu.be/Jeo_hv-8bHI?t=381 att urladdningskurvan är annorlunda. Du måste också överväga självurladdningshastighet och cykelklassificering.

Som sagt, LADDA är ett bra batteri att köpa, speciellt om du tänker på priset. Att säga att det ÄR omdöpt till eneloop är dock lite långsökt

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

testet handlar bara om kapacitet. du kan se på https://youtu.be/Jeo_hv-8bHI?t=381 att urladdningskurvan är annorlunda. Du måste också överväga självurladdningshastighet och cykelklassificering.

Som sagt, LADDA är ett bra batteri att köpa, speciellt om du tänker på priset. Att säga att det ÄR omdöpt till eneloop är dock lite långsökt

Kurvorna kan skilja mer mellan olika batcher av eneloop men jag tror att vi rett ut det viktiga för frågan i den här tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrCrab:

Men ikeas 1900mah är egentligen Eneloop som anses vara ett av de bästa laddningsbara av oss laddentusiaster. Det håller sig över 1.4V tills det är tomt. Ikea har bara klätt om batteriet.

Värre att hitta laddningsbara 9V till brandvarnaren som inte är 8.4V utan 9.6V. Speciellt nu när de slutat tillverka de cellerna helt...

Ska man ens köra med laddningsbart batteri i en brandvarnare kommer inte det få samma fenomen som i i fjärrkontroll att det själv tömmer sig på några veckor?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Ska man ens köra med laddningsbart batteri i en brandvarnare kommer inte det få samma fenomen som i i fjärrkontroll att det själv tömmer sig på några veckor?

Var tionde månad laddar jag mina batterier men de håller lite över 11mån men vem orkar med när brandvarnarna börjar varningspipa om batteriet? Alltid nattetid också 😁👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Ska man ens köra med laddningsbart batteri i en brandvarnare kommer inte det få samma fenomen som i i fjärrkontroll att det själv tömmer sig på några veckor?

Laddningsbart batteri i en brandvarnare skulle jag aldrig sätta i. Man väljer sina strider. Dom extra kronorna betalar jag gladeligen för att få ha kvar min bostad.

Permalänk
Medlem

Batteriet i min brandvarnare höll i 10 år och eftersom rekommendationen är att man byter brandvarnare efter 8-10 år så behöver/ska man aldrig byta batteri i en brandvarnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Batteriet i min brandvarnare höll i 10 år och eftersom rekommendationen är att man byter brandvarnare efter 8-10 år så behöver/ska man aldrig byta batteri i en brandvarnare.

Haha, jo? Efter 8-10 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Bör inte vara utgånget datum… 20år på litium tydligen ?, och även om det vore så måste de informera om det annars blir det direkt en reklamation 🤷🏼‍♂️

Utgångna varor får man generellt sett inte ens sälja om man inte är övertydlig med det. Kort datum / nära inpå är lite mildare regler för, men fortfarande måste de märkas upp tydligt.

… det är så som jag fattat det

<Uppladdad bildlänk>

Numera är det tillåmed 25 år till utgångsdatum, det är många säljare som använder äldre produktbilder. Jag har köpt från amazon innan skapligt billigt och då har batterierna varit tillverkade för några månader sedan. Gissar på att det är samma här.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 - AMD 5700X3D - Noctua NH-D15S Chromax Black - MSI Suprim X 3090 - Samsung 970 EVO Plus 1TB NVME - Samsung 860 EVO 1TB SSD - ASUS ROG B550-F Gaming Wi-fi - 2x16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz CL16 - EVGA SuperNOVA G2 850W - LG OLED55CX - Steelseries Rival 710 - Steelseries Apex 150 Keyboard - Steelseries
Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Batteriet i min brandvarnare höll i 10 år och eftersom rekommendationen är att man byter brandvarnare efter 8-10 år så behöver/ska man aldrig byta batteri i en brandvarnare.

Det kan inte vara seriekopplade brandvarnare va? Jag har 4 stycken i huset som larmar varandra. Dessa klarar knappt 1 år.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Produkt: motorola razr 40 8gb/256gb
Länk: https://www.motorola.se/smartphones-motorola-razr-40/p?skuId=...
Kategori: mobiltelefon
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11178080
Pris: 3390kr

Vad var priset innan justering?

Citat lagat. // MOD
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ballwaterboy:

Vad var priset innan justering?

Ursprungliga inlägget angav 3220kr, sidan visade 3390kr.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Ska man ens köra med laddningsbart batteri i en brandvarnare kommer inte det få samma fenomen som i i fjärrkontroll att det själv tömmer sig på några veckor?

Skrivet av MrCrab:

Var tionde månad laddar jag mina batterier men de håller lite över 11mån men vem orkar med när brandvarnarna börjar varningspipa om batteriet? Alltid nattetid också 😁👍

Skrivet av Tinkerbeard:

Laddningsbart batteri i en brandvarnare skulle jag aldrig sätta i. Man väljer sina strider. Dom extra kronorna betalar jag gladeligen för att få ha kvar min bostad.

En del prylar trivs inte med de laddningsbara batteriernas lägre spänning, vilket vissa har påpekat tidigare här. Det är därför som dessa batterier ibland kan få en så kort drifttid.

Vanliga alkaliska batterier håller normalt flera år i prylar med mycket låg strömförbrukning, till exempel fjärrkontroller, väggur och brandvarnare, och kan därför faktiskt bli billigare att använda än laddningsbara batterier. Laddningsbara batterier ”självdör” ju ofta efter 5–10 år och även IKEA:s (utmärkta) LADDA kostar ju lika mycket som 5–6 billiga (men tillräckligt bra) alkaliska batterier.
Då blir det faktiskt billigare (men kanske inte miljömässigt bättre) att använda 3–4 alkaliska batterier under lika lång tid som ett laddningsbart batteris livslängd.

P.S Det kanske är dags, om en sådan redan inte finns, för en separat batteritråd?

Rättade en liten otydlighet …
Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Kan vara pga utgånget datum. Tappar lite kapacitet och prestanda efter nåt år. Inget som påverkar nämnvärt som användare generellt men ett incitament för butiker att tömma lager. Eller bara felprissatt/lockvara.

Fick hem batterierna idag. Utgångsdatum december 2049.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Denna för 15800:-
Det blir inte bättre än så förmodar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sudjuk004:

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Denna för 15800:-
Det blir inte bättre än så förmodar jag?

Använt skick – Synliga skador

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Använt skick – Synliga skador

Han menar den som är helt ny med presentkort kampanjen som det står om i tipstråden.

Permalänk
Medlem

Går det verkligen att använda presentkortet samtidigt som man får det? Alltså du får ett presentkort värt 2200kr när du köper TV:n, men du kan väl inte använda det för att få TV:n 2200kr billigare?

Edit: Det funkar. Men märkligt att kalla en rabatt för ett presentkort.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Går det verkligen att använda presentkortet samtidigt som man får det? Alltså du får ett presentkort värt 2200kr när du köper TV:n, men du kan väl inte använda det för att få TV:n 2200kr billigare?

Jodå, pröva bara att lägga i kundvagn och gå till kassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Han menar den som är helt ny med presentkort kampanjen som det står om i tipstråden.

mb

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Will the amazon prime day deals be discussed here only? Or in a separate thread?

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Will the amazon prime day deals be discussed here only? Or in a separate thread?

Should be fine here and posting prime deals in the main "Dagens Fynd"-tråd. There is sponsored thread regarding Prime but I believe that's just generally around Amazon and Prime.

Permalänk
Moderator
Moderator

Tog bort detta PSU-tips när jag såg att de inte har PCI-E så det är väldigt sparsmakat på anslutningsfronten, men kanske något med en dator utan grafikkort som behöver extra strömförsörjning eller annat projekt (eller är villig att pilla med en molex-adapter och inte har behov för fler anslutningar).

Skrivet av Daemon:

Amazon Prime deals

Produkt: Tecnoware ATX PSU 550W
Kategori: Nätaggregat
Länk: https://www.amazon.se/Tecnoware-Computer-Power-Supply-Silent/...
Pris: 199,99 :-

Produkt: Tecnoware ATX PSU 500W
Kategori: Nätaggregat
Länk: https://www.amazon.se/Tecnoware-Computer-Power-Supply-Silent/...
Pris: 186,09 :-

PSU från ett (åtminstone här) tämligen okänt fabrikat är kanske inte något för alla.
Har iaf. 4.1/5 med 3397 ratings.

Dold text
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.