Permalänk

Jag fick svar på mitt ärende redan efter en dag, vilket jag tycker är ett snabbt och seriöst. När jag frågade om varför diskarna var daterad 2020 men såldes som ny, förklarade de att de är nya, men kom från ett gammalt lager.

Jag beskrev sedan problemet med att diskarna inte fungerar/spinner och levererar beeps, inklusive att jag provat att tejpa över 3.3v pinne som rekommenderats, men utan framgång.

Intressant kan jag även nämna att de själva aldrig nämnde/frågande om PWDIS eller vilken SATA kabel jag använde. Det var tvärtom jag som frågade och de nämnde att alla EXOS-diskar är likadan och trodde att problemet beror på ett mekaniskt fel.

De begärde att jag skickar in bilder på disken så den ser bra ut för övrigt, serienummer. De lovade att återkomma inom tre dagar efter talat med leverantör vilket jag gissar är a Singapore, med ett erbjudande om att välja mellan ersättningsprodukt eller återbetalning.

På grund av min nyfikenhet kommer jag att välja ersättningsprodukten för att se hur processen fungerar från beställning till leverans, RMA och ersättningsprodukter.

Permalänk

Idag mottog jag ett meddelande från HDD Price med ett RMA-nummer, men utan instruktioner om hur jag ska använda det. Jag har skickat ett svar till dem och frågat om de kan ge mig vägledning om vad jag ska göra med numret, eftersom det inte framgår på deras hemsida eller i meddelandet självt. Undrar om de ska ha tillbaka den trasiga disken, eller om det ska ske senare, lite klurigt då inget framgår ännu. Vi får se när de svarar på mina frågor vad jag ska göra med RMA numret.

Jag har granskat Seagate:s returnpolicy på deras hemsida, men eftersom HDD Price skriver att de hanterar garantärenden själva kanske det som jag har läst inte gäller trots allt, men om det gör det, finns det en risk att en garantireturnering kan bli kostsam om man har otur.

Det gäller inte bara frakten som köparen behöver betala, utan även tull och moms kan tillkomma för ersättningsprodukt om man har otur och det ska tillämpas. Det återstår att se var jag ska returnera disken och hur det ska gå till, och vad jag behöver betala eller inte.

Seagate Return Policy:

- You must pay shipping costs for all shipments from you to us.
- You must pay all applicable duties and customs charges for shipments to and from Seagate, unless otherwise authorized.
- Your original product will NOT be returned to you.
- Replacement products are factory certified products.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qwerty5892:

Intressant kan jag även nämna att de själva aldrig nämnde/frågande om PWDIS eller vilken SATA kabel jag använde. Det var tvärtom jag som frågade och de nämnde att alla EXOS-diskar är likadan och trodde att problemet beror på ett mekaniskt fel.

Det är ju möjligt att dessa diskar inte påverkas av det problemet och att de vet att det är så.
Jag lyckades inte hitta något om det online för just de diskarna, så det verkade värt att utesluta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av qwerty5892:

Idag mottog jag ett meddelande från HDD Price med ett RMA-nummer, men utan instruktioner om hur jag ska använda det. Jag har skickat ett svar till dem och frågat om de kan ge mig vägledning om vad jag ska göra med numret, eftersom det inte framgår på deras hemsida eller i meddelandet självt. Undrar om de ska ha tillbaka den trasiga disken, eller om det ska ske senare, lite klurigt då inget framgår ännu. Vi får se när de svarar på mina frågor vad jag ska göra med RMA numret.

Jag har granskat Seagate:s returnpolicy på deras hemsida, men eftersom HDD Price skriver att de hanterar garantärenden själva kanske det som jag har läst inte gäller trots allt, men om det gör det, finns det en risk att en garantireturnering kan bli kostsam om man har otur.

Det gäller inte bara frakten som köparen behöver betala, utan även tull och moms kan tillkomma för ersättningsprodukt om man har otur och det ska tillämpas. Det återstår att se var jag ska returnera disken och hur det ska gå till, och vad jag behöver betala eller inte.

Seagate Return Policy:

- You must pay shipping costs for all shipments from you to us.
- You must pay all applicable duties and customs charges for shipments to and from Seagate, unless otherwise authorized.
- Your original product will NOT be returned to you.
- Replacement products are factory certified products.

Seagates returpolicy är inte applicerbar iom garantin ges av HDDPrice och administreras av HDDprice.

Om du sparar försändelsekvittot på returen så ska du kunna kvitta den inkommande returens moms och tull mot denna försändelse i hos t ex postnord om man ska lita på de information jag fått från Postnord när jag varit i kontakt med dem.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Seagates returpolicy är inte applicerbar iom garantin ges av HDDPrice och administreras av HDDprice.

Om du sparar försändelsekvittot på returen så ska du kunna kvitta den inkommande returens moms och tull mot denna försändelse i hos t ex postnord om man ska lita på de information jag fått från Postnord när jag varit i kontakt med dem.

Jag hoppas det blir enklare än så.

Det är absolut rimligt att ingen tull och moms tas ut i garantiärende för en produkt man köpt inom EU och betalat moms för redan. Om tillverkaren skickar på garantin en ersättningsprodukt och tar tillbaka den trasiga är det orimligt att begära dubbel moms och tull, till exempel från Singapore. I slutändan har jag ju bara köpt en disk, och kommer ha en disk i slutändan, inte två varav en utan moms och tull.

Jag kan inte garantera exakt hur situationen kommer att utvecklas, men jag har valt att prova saken för att få klarhet i hur det går till. Informationen kan vara nyttig för de som överväger att köpa diskar, och det kan vara värt att känna till vad som kan hända när det kanske inte blir som man tänkt från början. Vi får se hur det går, och hur lång tid processen tar.

Permalänk

Jag fick idag svar på min förfrågan. Jag ska använda samma RMA-nummer för att spåra ett nytt paket med Postnord. Ett paket har registrerats av "4xp Co DI Mgg", ett globalt fraktbolag. Tidigare saknar jag instruktioner om vad jag som köpare ska göra från hhdprice, men nu har allt gått relativt smidigt. RMA-ärendet startade för en vecka sedan och nu är den nya disken på väg till mig redan. Leveranstiden skulle vara densamma som första, cirka två veckor alltså och gissar den kommer från Singapore igen. Vi får se om det nya paketet kommer med instruktioner om hur jag ska returnera den trasiga disken, eller inte.

Edit: En liten detalj som kan vara värd att känna till är att jag inte fick någon möjlighet att välja mellan återbetalning eller ersättningsprodukt som hddprice informerade om i förra veckan, utan en ny produkt skickades ut direkt. Det passar mig bra eftersom det var det jag ville ha ändå, men kan vara värt att nämna.

Permalänk

I dag fick jag ut min nya hårddisk. Disken är daterad den 25 november 2020.

Den kom väl paketerad (vadderad) och själva disken var i en antistatisk påse försluten. Den krävde ingen speciell PWDIS anpassning eller konvertering, utan fungerar direkt med standard-SATA-kabel från Corsair RM750X.

Disken låter en del men är inte förfärlig som jag förväntade mig. Jag ska framöver flytta disken till en Jonsbo N5 när den kommer ut med flera seagate diskar, så det är bara ett test.

Värt att notera är att jag inte behövde skicka tillbaka den gamla disken och således inga kostnader alls för mig. Nu återstår bara att se om disken håller i några år.

Som sammanfattning kan man säga att köpet fungerade relativt smidigt trots en DOA, leveranstiden var 1-2 veckor om man inte har problem som jag hade. Om man har otur kan man också reklamera på HDD Price och få hjälp relativt snabbt och smidigt. Det fanns lite otydlig information om RMA-numret men löste sig snabbt. Hoppas min erfarenhet hjälper andra som är i tankarna att köpa disk.