Många som får problem med windows 11, varför byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Själv har jag hatat alla Windows versioner sedan efter Windows 7.

Windows 10 var nog det minst sämsta, hatar fullständigt upplägget på Start menyn och inställningarna i Windows 11.

Jag upplevde samma problem som dig, strax efter Windows 8 lanserades så bytte jag över till Mac.
Det blev dock en gaminglaptop mitten på 2021, så det var Win10 på från början och W11 kom strax efter som en uppdatering.
I början så kändes det väl lite Mac liknande och spännande med w11, men det var lite buggar med olika testfunktioner i w11 i början och prestandatapp för oss med Amd.

Nu känns W11 mer moget och med Open-Shell och ExplorerPatcher så kan man få tillbaka lite utav Xp/7 känslan, om man vill och det är gratis.
https://imgur.com/a/TV0rb6g

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Nu känns W11 mer moget och med Open-Shell och ExplorerPatcher så kan man få tillbaka lite utav Xp/7 känslan, om man vill och det är gratis.
https://imgur.com/a/TV0rb6g

Är det inte precis detta som Microsoft delvis stoppat i 24H2?
https://www.neowin.net/news/latest-explorerpatcher-update-rem...

I tidigare utgåvor så fick jag 11:an att fungera nära nog exakt som 10:an.

Hur ser det ut för er andra med Windows 11 Version 24H2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är det inte precis detta som Microsoft delvis stoppat i 24H2?
https://www.neowin.net/news/latest-explorerpatcher-update-rem...

I tidigare utgåvor så fick jag 11:an att fungera nära nog exakt som 10:an.

https://i.imgur.com/GAoim56.png

Hur ser det ut för er andra med Windows 11 Version 24H2?

Gäller det inte enbart betan i insider-preview?
Alternativt blir ju att ändra i regedit med följande:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate]
1: Nytt 32bit dword "TargetReleaseVersion" =1
2: Nytt strängvärde "TargetReleaseVersionInfo" =23H2
3: (kanske inte behövs, men förhindrar W12 update iaf) Nytt strängvärde: "ProductVersion" =Windows 11

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Kört 11 i 2 år eller mer aldrig haft problem. Lätt snabbare än 10an.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Gäller det inte enbart betan i insider-preview?
Alternativt blir ju att ändra i regedit med följande:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate]
1: Nytt 32bit dword "TargetReleaseVersion" =1
2: Nytt strängvärde "TargetReleaseVersionInfo" =23H2
3: (kanske inte behövs, men förhindrar W12 update iaf) Nytt strängvärde: "ProductVersion" =Windows 11

Löste det genom att döpa om setup-filen Testar LTSC 2024 som är 24H2 i grunden.

Permalänk
Avstängd

Inga problem med Windows 11, kör en clean version utan bloatware och på ett lokalt konto.

Permalänk
Medlem

Windows 11 fungerar utmärkt för mig också. Migrerade relativt tidigt, som vanligt.

Kör det också i några olika VMs på jobbdatorn.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockman:

Hur länge har du använt det?

Sen det släpptes

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

En uppdatering, jag försökte installera Windows 11 med min Windows 10 nyckel, det gick inte eftersom att datorn behöver en instickmodul som heter TPM 2.0, alltså fick jag stanna kvar på Windows 10 som duger ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockman:

En uppdatering, jag försökte installera Windows 11 med min Windows 10 nyckel, det gick inte eftersom att datorn behöver en instickmodul som heter TPM 2.0, alltså fick jag stanna kvar på Windows 10 som duger ändå

Verktyget Rufus är populärt för att man kan bocka i att skippa kontroll av TPM och CPU så att det går att installera på äldre hårdvara, dock är det bara menat för nyinstallationer

Jag har inte skaffat Windows 11 än på någon av mina datorer som används dagligen, där väntar jag tills Win10 närmar sig slutet, orkar inte oroa mig för att säkerhetskopiera något än.

Men gör man en nyinstallation tycker jag att man lika gärna kan prova Win11 på en gång, då det ju bara är drygt ett år innan man ändå tvingas till det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockman:

En uppdatering, jag försökte installera Windows 11 med min Windows 10 nyckel, det gick inte eftersom att datorn behöver en instickmodul som heter TPM 2.0, alltså fick jag stanna kvar på Windows 10 som duger ändå

Vad har du för processor/moderkort? I många fall är lösningen att aktivera TPM i BIOS snarare än att köpa en modul.
Jag tänkte lite på detta härom dagen då jag har en äldre laptop som inte går att uppgradera. Det blir ju en lite konstig sits när Windows 10 går end of life nästa år och då inte längre får uppdateringar, samtidigt som min dator inte möter kraven för en uppgradering.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Inga problem med Windows 11 här heller. Varken på jobbet eller hemma. Har kört sedan det släpptes.

Däremot så tycker jag fortfarande att start menyn i Win11 är ett steg bakåt jämfört med Win10, speciellt när man använder en surfplatta som Surface Go.

Permalänk
Medlem

Hur bra och stabilt som helst.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Hur ska de lösa problemet med att de käftar med gamla cpu:er och tpm som fungerar utmärkt?
Agda 70 kommer ju inte förstå regedit hax och shit

Permalänk
Medlem

Ogillar Windows 11, känns som att det finns många buggar, tex med standby läge, låsskärmar etc. Behövs oftast köra en runda med; DISM /ONLINE /CLEANUP-IMAGE /SCANHEALTH
DISM /ONLINE /CLEANUP-IMAGE /CHECKHEALTH
DISM /ONLINE /CLEANUP-IMAGE /RESTOREHEALTH
Sfc /Scannow

Avhjälper en del små problem och interface störningar.
På det stora hela känns det som om Win 11 försöker närma sig MAC Os, men de fubbar till det hela. Ser inga direkta fördelar med 11;an över 10:an, väldigt lite så för hemmabruk i alla fall.

Permalänk
Medlem

Installerade Windows 11 i september/oktober förra året för att ge det en chans. Enda hacket jag gjort är att få tillbaka ordentlig högerklickmeny. Annars vanilla för att minska risken för strul vid uppdateringar. Det fungerar och är stabilt på min hårdvara som är den äldsta Intel som kan köra det officiellt.

Mina gamla spel från slutet av 90-talet funkar också som Unreal, Drakan - Order of the Flames, Tzar - Burden of the Crown samt Evil Islands.

Ser dock ingen fördel gentemot Windows 10. Men eftersom jag inte stött på någon direkt nackdel heller så är jag nöjd. Det är ju detta OS som gäller ändå om ett år. Kan ej byta till Linux på grund av Fusion 360.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade till W11 ett halvår efter lanseringen. Tyckte att det fungerade bättre än vad många andra snackade om. Gillade det moderna utseendet och problem med ex. skärmklippsverktyget försvann. Dock började det gå utför i höstas. Efter någon uppdatering slutade min taskbar svara på klick (fixades med omstart) och explorer började hänga sig allt oftare. Rensade datorn i april med en fräsch installation av senaste W11. Inga problem åtgärdades, alla tidigare problem fanns kvar och problemet bör ej vara gammal hårdvara (5800x + 32GB RAM + RTX3070).

För någon vecka sedan tog jag steget över till Linux (Fedora 40) och är supernöjd! Mycket rappare, mindre strul overall och bättre upplevelse på nästan alla plan. Eftersom vissa spel inte har släppts till Linux så kör jag dessa med Proton, vilket fungerar supersmidigt på Steam, men 'The Finals' har hängt sig ett fåtal gånger (3-5 gånger över 40-50 timmar spelande). Att installera drivrutinerna för Nvidia var mycket enklare än jag befarade. Installation av mjukvara till min utvecklingsmiljö har varit extremt snabbt och enkelt (minuter vs timmar i Windows). Sedan installationen av Fedora har bootup alltid stått still 1 minut utan respons, innan det slutligen startar upp. Efter lite hjälp från Reddit visar det sig att mitt SATA expansionskort inte vill kommunicera med systemet. Kopplade om till diskarna till moderkortet och bootup tar nu endast 7 sekunder.

Värt att nämna att jag kör dual-boot med separata hårddiskar, så jag har möjlighet att växla tillbaka till Windows om det krävs för att köra mjukvara som inte kan köras på Linux (Adobe produkter, Ableton Live, vissa spel etc). Har dock blivit allt flitigare på att använda alternativa mjukvaror som fungerar på Linux. Använder mycket Notion och Figma i mitt arbete och studier, men dessa finns som web-appar, så har skapat genvägar som öppnar hemsidorna med Chrome i application mode.

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Enda hacket jag gjort är att få tillbaka ordentlig högerklickmeny. Kan ej byta till Linux på grund av Fusion 360.

1. Länk till hacket? Sitter med ipad i solen just nu, så jag kommer att glömma bort resultatet om jag söker här. (och ens glömma bort att jag letade efter det)
2. Klart du kan. Däremot är det ett helvete att få igång. På Debian har jag bara misslyckats, men snubben som gjorde installationsfilerna verkar ha gjort dem på Opensuse, och jag har för mig att jag fick igång Fusion där. På semester, med Kubuntu på datorn, så jag kan dock inte verifiera mitt påstående. Men det var ett meckande…….
Hur som, jag försöker tvinga mig till Onshape istället. Och DET funkar i Linux, t.om med accelererad nVidia Quadro-grafik, så vitt jag kan bedöma.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

1. Länk till hacket? Sitter med ipad i solen just nu, så jag kommer att glömma bort resultatet om jag söker här. (och ens glömma bort att jag letade efter det)

Här
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/restore...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Mer eller mindre noll problem med Win11 sedan man kunde uppgradera.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Support för W10 upphör den 14e oktober 2025.

"Supporten för Windows 10 upphör den 14 oktober 2025. Den aktuella versionen, 22H2, är den slutliga versionen av Windows 10, och alla utgåvor kommer att ha stöd för månatliga versioner av säkerhetsuppdateringar fram till det datumet. Befintliga LTSC-versioner fortsätter att ta emot uppdateringar efter det datumet baserat på deras specifika livscykler."

rätt illa att win10 inte får säkerhets uppdateringar efter det datumet. i princip bara ett år kvar.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av moire:

"Supporten för Windows 10 upphör den 14 oktober 2025. Den aktuella versionen, 22H2, är den slutliga versionen av Windows 10, och alla utgåvor kommer att ha stöd för månatliga versioner av säkerhetsuppdateringar fram till det datumet. Befintliga LTSC-versioner fortsätter att ta emot uppdateringar efter det datumet baserat på deras specifika livscykler."

rätt illa att win10 inte får säkerhets uppdateringar efter det datumet. i princip bara ett år kvar.

Inte många system där säkerhetsuppdateringar utlovas i tio år efter första release, å andra sidan. Samtidigt: inte många system som behöver få så kritiska säkerhetsuppdateringar nära nog varenda jäkla månad.

Med det sagt: någon som inte riktigt vill köpa ny dator än kan ju betala ett årligt pris för utökade uppdateringar i tre år till. Efter det är det tippen eller Linux som gäller för de gamla Win10-datorerna.

Permalänk
Medlem

Visst det kanske är tio år, men det är ändå ganska ruttet av Microsoft att försöka tvinga miljontals användare att köpan helt ny dator/hårdvara, fullständigt i onödan.

Det må bara vara ett år kvar, men jag förberder just nu att ta ta bort Windows 11 och köra 10 istället, så länge det bara går. Hatar som sagt 11-fanskapet. Tycker det borde finnas lagkrav på att OS företag, att fortsätta ge ut säkerhetsuppdateringar, så länge operativsystemet stöds och går rimligt att köra på kontemporär hårdvara.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Har dom ordnat multiskärm så man kan lägga taskbar med klocka på en annan skärm än den primära? Vill minnas att det inte gick i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Inte många system där säkerhetsuppdateringar utlovas i tio år efter första release, å andra sidan. Samtidigt: inte många system som behöver få så kritiska säkerhetsuppdateringar nära nog varenda jäkla månad.

Med det sagt: någon som inte riktigt vill köpa ny dator än kan ju betala ett årligt pris för utökade uppdateringar i tre år till. Efter det är det tippen eller Linux som gäller för de gamla Win10-datorerna.

Många system är tillräckligt snabba idag, behöver inte köpa ny hårdvara om man inte spelar.

16gb ram 4 eller 8 cores samt ssd , vad mer behöver man ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av moire:

Många system är tillräckligt snabba idag, behöver inte köpa ny hårdvara om man inte spelar.

16gb ram 4 eller 8 cores samt ssd , vad mer behöver man ?

Har man en konsumentdator köpt innan systemkraven för Win11 släpptes är chansen stor att den inte kan köra Win11 utan fulhack som bara en minoritet användare någonsin skulle ge sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

"Supporten för Windows 10 upphör den 14 oktober 2025. Den aktuella versionen, 22H2, är den slutliga versionen av Windows 10, och alla utgåvor kommer att ha stöd för månatliga versioner av säkerhetsuppdateringar fram till det datumet. Befintliga LTSC-versioner fortsätter att ta emot uppdateringar efter det datumet baserat på deras specifika livscykler."

rätt illa att win10 inte får säkerhets uppdateringar efter det datumet. i princip bara ett år kvar.

W10 har hängt med i 10 år då, det är inte så förvånande att det tar stopp nån gång. Mjukvaruunderhåll tjänar man inga stora pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

W10 har hängt med i 10 år då, det är inte så förvånande att det tar stopp nån gång. Mjukvaruunderhåll tjänar man inga stora pengar på.

Det är en sak att udnerhålla systemet och fixa buggar. En annan att pusha ut säkerhets uppdateringar.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag har kört Windows 11 sen jag installerade min Ryzen 7 5800X3D i Maj 2022, har fortfarande inte stött på några problem?

Kan väl såhär på rak arm säga att det varit en mer stabil upplevelse än windows 10 och min min m.2 SSD fick en skjuts i prestanda när windows 11 installerades.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Har dom ordnat multiskärm så man kan lägga taskbar med klocka på en annan skärm än den primära? Vill minnas att det inte gick i början.

Du kan ha en taskbar med klocka på, däremot inte bara på icke-primär utan på båda skärmarna. Kom med 22H2 uppdateringen om jag minns rätt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig