Vad stöter man på för PROBLEM idag i en modern Linuxdist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Funkar Google Chrome lika bra som Firefox i Linux? Läste något om att Firefox funkade bättre.

Såg att du aldrig fick något svar på den här frågan.

Enligt min erfarenhet så fungerar Chrome minst lika bra i linux. Anledningen till att folk inte gillar det tror jag är att det inte är open source och för att google spårar din aktivitet online. Något som är svårt att komma undan oavsett webbläsare, men Firefox har väl bäst tillägg för just den biten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag får väl flika in mina åsikter här också bara för att dela ytterligare ett perspektiv.

Personligen skulle jag avråda en ny Linuxanvändare från att använda alla former av Arch-derivat, inklusive EndeavourOS och Manjaro. Manjaro är i mina ögon en riktigt dålig distribution som inte uppfyller sitt mission om att vara stabilare än Arch, dom har misslyckats med det upprepade gånger och visat på att dom inte ens kan sköta grundläggande saker som att inte låta sina TLS-certifikat gå ut. Jag har kört EndeavourOS på en Dell laptop i flera år, det har inte varit ganska guppigt, men det lär funka bättre på desktop (körde Arch på desktop i ~7 år).

Jag skulle vilja lägga till en rekommendation för openSUSE i tråden eftersom dom inte får i närheten av så mycket cred som dom förtjänar. Kör openSUSE Tumbleweed om du vill ha rolling release eller Leap om du vill ha långsammare versionsbumpar likt Ubuntu m.fl. Själv kommer jag inom kort att köra deras Slowroll flavor på jobbet som är motsvarande Tumbleweed men med långsammare utrullning av paket för en stabilare miljö. openSUSE är också väldigt trevligt i och med att dom kör breda tester av dependencies när paket uppdateras upstream vilket gör systemet mycket stabilare än t.ex Arch där paket kan springa ifrån varandra lite hipp som happ.

För mig personligen är rolling release det enda rätta, jag håller inte på med stora versionsuppdateringar som ofta är knackiga eftersom större förändringar innebär större risker. Jag kör Void Linux privat och tycker att det är helt suveränt, en unik dist från scratch (dvs. inte ett derivat av nåt annat), stabil rolling release utan systemd, och en sinnessjukt snabb pakethanterare (xbps), som oftast installerar paket i samma takt som din lina klarar av att ladda ner dom. Rekommenderar däremot inte en nybörjare att köra det då det är en miljö för lite mer avancerade användare, men värt att nämna vad som finns

För att svara lite mer on topic så är problem som man kan uppleva på Linux:

  • Ofta lite gnissel med Bluetooth, i alla fall på Arch har jag upplevt sånt.

  • Displaygrejer med X11, kör inte X11 år 2024, gå på Wayland som är nyare och inte dras med 30+ år av arv. Fler och fler distar har droppat X11 och gått till Wayland eftersom X11 inte utvecklas längre.

  • USB-enheter som kräver speciella drivrutiner, kolla efter Linuxkompatibilitet eller "USB Class Compliant" vilket innebär att t.ex. en webbkamera följer normala standarder för en kamera och inte har RGB-belysning som styrs via ett program i Windows

  • Hibernate och batterihantering på laptops är ökänt knackigt

TLDR; Testa openSUSE Tumbleweed eller Leap, det är en riktig guldklimp som ofta flyger under radarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Installerade igår igen Windows 10 efter att ett bra tag haft ett problem som ej gått att lösa på ett bra sätt och som gjorde att jag tröttnade ur på ett annars helt underbart OS som jag gladeligen hade kört om det inte var för problemet med Joypads/Joysticks.

Det är inte bättre ut än att Linux endast stödjer Joypads från XBox eller PS3 och PS4. Jag har en SN30Pro som jag är toknöjd med men att få dem att fungera under Steam (Jag har även provat Big Pictures Mode) i Linux är ett veritabelt helvete. Att installera spel var det minsta problemet och då installerades både Heroic Game Launcher (löser GoG, Amazon Games och Epic Game Store), Steam och UPlay (eller vad fan Ubisofts läsning heter idag)

Kör mycket Beam.NG Drive och det var nästintill omöjligt att få allt att klaffa så därför återgår jag nu till Windows 10 (bara installationen av Windows 10 höll på att ta knäcken på mig, så mycket frågor om onödiga appar och funktioner jämfört med Linux Mint vilket var en dröm att installera)

Skumt alla mina 8bitdo-kontrollers har varit plug and play för mig, inklusive sn30pro. Jag kör Fedora.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Jag har kört Fedora i snart 10 år, största skillnaden för mig på jobbet var när Office 365 lades ut på Webben och man inte behövde lokala klienter. Sen program och tools likt RDP, Domain join osv funkar kanon bra med Gnome´s versioner senaste 5+ åren. osv.
Som vanlig dator och jobb dator så har jag NOLL behov av Windows längre. Och du kan med WinE, Wine-Trix få andra program att fungera i Fedora. Det som är lite tråkigt är att saker som Steam inte är Fedora "vänligt" då deras installationsfiler är deb filer och inte rpm filer.

Om du ska spela Fedora så går det absolut med hjälp av div middle-ware. Men ofta så får man installera om spelen när en update kommer för spelen osv. så det är lite omständigt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Jag gick över till Linux (Arch btw.) för ett par år sedan, och det absolut största problemet jag själv har märkt av är bristen på Adobe-programmen.

Man kan raljera allt man vill över hur onda Adobe är och hur bra Gimp är och så, men sanningen är att det inte finns något lika bra paket för Linux...

Sen verkar många få problem när dom dualbootar. Förr eller senare skriver en Linux eller Windows-uppdatering sönder nån bootsektor för det andra OS:et och man får problem.

Mitt tips är att committa 100%. Släng ut Windows och kör 100% Linux i två veckor, utvärdera sen.

Annat smått...

* Spel med nån typ av anticheat funkar sällan, övriga spel funkar nästan alltid.
* Köp spelen på Steam, minst huvudvärk.
* AMD grafikkort funkar bättre på Linux än Nvidia-kort
* Kolla så du inte har nån hårdvara som kräver en Windows-programvara för att använda. En del kringutrustning kräver en windows-applikation för att konfa RGB och sånt, inte alltid det finns nåt Linux-ekvivalent.

Märkligt, jag har kört Fedora aktivt sen Fedora 18, och mesta dels haft dual-boot utan problem i flera år. Men just nu så är min setup utan Dual-boot då jag har ny PC och än så länge inte haft behovet av Windows.

De enda jag inte får att fungera ordentligt i någon Dist är Vegas Pro (video editor) så min gamla AMD Threadripper är min workstation för video editering.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

jag lovar dig, du kan ha exakt samma problem i Windows 10 och 11, jag har ett ton av olika varianter på "USB-drivers" för windows.
Som gör att jag kan hitta USB enheter jag pluggat in.

Denna är för "drönare" egentligt, och jag använder den för drönare i Windows, för windows suger.
Men du kan använda den för vilken typ av USB enhet som hälst.

https://impulserc.blob.core.windows.net/utilities/ImpulseRC_D...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att valet av dist är egentligen beroende på hur mycket du tycker om att djupdyka i saker just vid övergången, är du en sån som vill lära dig allting på en gång eller en sån som låter saker ramla på lite allt eftersom?

Alla distar gör samma sak i stort sett. Spelar du och vill ta saker lite som det kommer så skulle jag som nybörjare hålla mig ifrån en ren Debian och en ren Arch då Debian har lite väl gamla paket i vissa avseenden och Arch ska man bygga från grunden vilket kräver lite tid och energi. Arch Wiki'n använder många som argument till varför Arch är den bästa disten osv men Arch Wiki'n går att använda oavsett om du är Arch användare eller inte, man behöver bara veta vilka delar som är specifika för arch och ersätta dom med sin egen dist.

Jag hade nog landat på Fedora eller Pop_OS som första dist då bägge två är lätt att använda. Fedora har väl blivit lite nya Ubuntu på senare år känns det som.

Jag gjorde själv övergången för 6år sedan och jag ser Linux som det givna valet idag, det bara fungerar. Bortsett från några av de stora online titlarna för att det stora bolagen tror vi alla är uber-hackers som ska ta över världen om dom släpper in oss på servrarna.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | CPU: Intel 11600K | Ram: 32gb ddr4 3200mhz | GPU: RX6600 8gb | Nvme1: WD Black SN850X 1tb | Nvme2: Crucial P2 2tb | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Skumt alla mina 8bitdo-kontrollers har varit plug and play för mig, inklusive sn30pro. Jag kör Fedora.

Det är helmysko. Det som borde vara den enklaste saken är i mitt fall det som satte den stora käppen i hjulet. Mailade supporten på 8BitDo och fick detta svar

FYI, we've never mentioned the SN30 Pro Bluetooth Controller is compatible with Linux Mint so we cannot guarantee the controller would work or work properly on this operating system.

Hade en fundering på att.prova en annan dist av Linux (PopOS) eller invänta nästa version av Mint som dyker upp rätt snart (Augusti senast har jag hört) men jag kastar in handduken och återgår till Windows 10 igen.

Det finns äldre firmware versioner som borde få saker att ting att fungera hos https://fwupd.org/lvfs/devices/

Nu är iaf Windows åter installerat men det var inte så här jag ville att det skulle sluta. Har ju haft lite andra problem i Linux men dom ordnade jag ju så det blev lösta problem (hade Fast Boot påslaget i Bios och kunde därför inte komma åt boot settings, fanns ju ett kommando för att boota om och gå direkt in i Bios t.ex).

Får kolla upp Fedora och andra distarninman jag gör ett försök till i framtiden.

Felstavningar
Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Tror inte det nämnts innan i tråden, men EndeavourOS är riktigt trevligt! Eftersom det är baserat på Arch så är det oftast lätt att hitta lösningar / tips tack vare den förnämliga Arch Wiki'n.

Jag har kört dual boot med EOS i ca två år nu och det blir allt mer o mer sällsynt att jag loggar in i Windows 11. De få gånger jag gör det har sista tiden enbart varit när jag blir lite sugen på Destiny 2 som är ett av få spel som än så länge är omöjligt att köra under linux.

De få problem jag har råkat för har nästan enbart gällt mitt bluetooth headset. Vissa gånger får jag lite delay på ljudet, andra gånger vill inte mikrofonen vara med men det brukar alltid lösa sig med att bara koppla ur och in igen. Ett fåtal gånger har jag behövt starta om datorn för att det ska fungera igen. Tror inte det är ett problem specifikt för EOS då jag hade samma problem i både Fedora och Pop!_OS och det är förmodligen bara mitt headset som inte gillar linux. Har alltid fungerat i Windows dock.

Jag kör btrfs + timeshift som tar en snapshot vid varje uppgradering av systemet, så skulle något skita sig kan man lätt återställa systemet som det var innan. Det har jag bara behövt göra en gång på ca två år dock och det var när jag fortfarande körde med nvidiakort som det blev något knas med drivrutiner. Det dröjde bara något dygn så hade de fixat det så man kunde uppdatera som vanligt sen igen.

När jag för 4 år sedan letade efter den rätta så testade jag väldigt många olika OS och jag har sedan dess använt EndeavourOS. Fördelen med EOS är att man kan bränna en live image på en USB, vilket är en begränsad version av operativsystemet som man bootar datorn med och därefter kan man använda Calamares till att installera operativsystemet. Calamares gör det mycket lättare att partitionera, kryptera, välja desktop environment(KDE, Gnome...), välja kernel, paket, etc. EOS gör dessutom inget anspråk på hur OS:et ska ska se ut eller vilka packages som ska vara för-installerade så EOS är det närmaste till ren Arch. Uppdateringarna är rolling release och man har ju även tillgång till ett stort package library: aur. Det enda problement jag stötte på är en Grub uppdatering på 2022 som förstörde hela OS:et. Jag ser inte det som ett problem att vissa saker som man tar för givet på Windows inte fungerar på Linux.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

Kör Nobara (Fedora med gaming tweaks) sedan 1,5 år tillbaka då jag endast använder hemmadatorn för spel, surf och streama video. Förutom att lära sig nytt digitalt muskelminne för att gå över från Windows till Linux så har det varit en väldigt smidig upplevelse, jag spenderar mångt mycket mindre tid att felsöka saker, pyssla med drivrutiner och annat småarbete som jag hela tiden fick sitta och tweaka med Windows. It all just works.

Sambon kör också Nobara och en av våra vänner hoppade också över. Trodde jag skulle få stå redo som tech support men det har inte varit något strul för dem heller, allt uppdateras och flyter på som det ska. Fedora och Nobara är ju rätt bleeding edge så visst kan saker strula men det är i regel fixat med automatiska uppdateringar samma eller nästkommande dag. Så det enda jag kan säga att det är i regel rätt mycket uppdateringar som pushas ut i perioder.

Det enda återkommande "problemet" jag har är att ljudkanalerna på mitt externa ljudkort inte funkar 100% så behöver ändra en rad i en config fil typ en gång i månaden då ljudprogrammet gör en större uppdatering.

Permalänk
Medlem

Debian stable, ingen flashigt eller häftigt utan något som bara fungerar.
9st VMs med Debian stable och automatiska uppdateringar, år in och ut utan problem

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ett vanligt problem som man INTE stöter på om man kör Linux är CrowdStrike :P. Sorry, kunde inte hålla mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Funderar på att byta från Windows 10 till Fedora 40 eller annan modern dist.

Testat live versionen av Fedora och allt verkar funka men svårt att komma på vilka problem man kan stöta på.

Viktigast för mig är Spotify, Youtube redigera sony a7iii raw bilder.

Stämmer det att linux ofta slutar att fungera efter exempelvis en större uppdatering?

Vågar påstå att det inte kommer att vara några problem att hitta Spotify's egna App (finns till Linux Mint vilket bygger på Ubuntu om jag inte missminner mig) och samma sak gäller nog Youtube (även om jag helst kör dem via browser). När det kommer till bildredigering så är jag övertygad om att Gimp (eller någon annan mjukvara och kanske ett plugin) löser RAW bildsomporten utan några som helst problem.

Ha bara tålamod så kommer det att gå galant.

Ang. Uppdateringar så hade iaf Mint en backup lösning vilket gör att du lätt kan återgå till versioner av mjukvaran där man vet att allt fungerade (Körde aldrig den själv, jag gillar att leva farligt 😉)

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk

@Lith Har du startat kontrollen i något annat läge?

Låter ju sjukt märkligt, jag har använt mig av flertalet 8bitdo, både trådat och BT på flertalet distar, inkl SN30 pro. Dubbelkolla att kontrollen är satt i xbox-läge (hålle in B medan den startar eller liknande, står i manualen, lite olika knappar för olika modeller). Något jag själv också märkt oftast strular till mer än det hjäler när det kommer till gamepads är steams egna input grej, prova att inaktivera det för spelet du vill spela.

Permalänk

Screw Fedora jag kör EndeavourOS(Arch) The best Linux distro!
har använt det nu i 2år utan några större problem och när jag hade några mindre problem så hjälpte EndeavourOS community mig snabbt.

Jag spelar även på Linux med utan problem.

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta som en Windows hater men jag ser inga problem gällande stabilitet i Linux vid uppgraderingar/uppdateringar. Windows däremot ja de gör de väldigt bra reklam för själva så det behöver inte jag.

Tack vare snap och flatpak så minskar risken ytterligare att dina program slutar att fungera vid uppdateringar då alla nödvändiga beroenden finns paketerat för just ditt program.(Har man dåligt med disk kanske man ska undvika dem)

Jämför det med Windows där beroenden många gånger kräver omstart och man vet aldrig om man törs ta bort gammal version av c++ runtime eller ner Framework.

Och som redan nämnts är Fedora en uppströms distro för REHL så även om jag älskar Fedora skulle jag inte rekommendera det för någon som önskar lugn och ro och stabilitet.
Då många guider där ute är skrivna för en viss version av Fedora. Vilket gör att de kan behövas justeras något vid nästa version av Fedora.

Gillar du gnome som är default för Fedora så är Ubuntu ett bra alternativ. Det är en bra blandning av Debian och Fedora när det kommer till uppdateringar.

Men som alltid testa att Linux täcker dina behov så spelar dist mindre roll.

Jag kör Linux hemma sen 5 år men tvingas köra Windows på jobbet och det är ångest varje dag

Windows är ett lapptäcke som skulle behövas byggas om från grunden och det kan man även säga om andra Microsoft produkter som Office.

Men nu lite Windows hat.
"Vart ändrar man ip adress nu igen kontrollpanelen? Inställningar ? På symbolen för nätverkskortet? "

"Hur hittar man inställningar för ett visst program i Windows regedit ?config under program files ?eller user data mappen?

Börja inte ens att prata om loggboken i Windows... Vissa program loggar dit men inte all information det hade varit för enkelt. Det kan istället ligga i log fil någon annanstans med ingen som helst logik kan man lista ut var. Eller för den delen regedit ..usha...

Om stabilitet är viktigt är Windows problemet inte Linux

Permalänk

Ja Windows är rent skräp! Aldrig mer Windows på mina datorer eller framtida datorer!.
Framtiden är Linux!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackBohlen:

@Lith Har du startat kontrollen i något annat läge?

Låter ju sjukt märkligt, jag har använt mig av flertalet 8bitdo, både trådat och BT på flertalet distar, inkl SN30 pro. Dubbelkolla att kontrollen är satt i xbox-läge (hålle in B medan den startar eller liknande, står i manualen, lite olika knappar för olika modeller). Något jag själv också märkt oftast strular till mer än det hjäler när det kommer till gamepads är steams egna input grej, prova att inaktivera det för spelet du vill spela.

Startat den i både Android läge och Xbox läge utan någon större lycka, lyckades ju få kontrollen att reagera men inga knappar/spakar hade någon funktion i spelet, det fick jag fixa själv. Har dock inte provat att slå av Steams egna inputgrejer, kanske är det som är lösningen.

Sitter nu och kör W10 igen och när man kört något annat operativsystem så inser man hur jävla trasigt hela upplägget är och hur det beter sig allmänt dumt åt, som någon sa ett lapptäcke (som dessutom är sytt av blinda människor utan kunskap av vad ett lapptäcke egentligen är)

Ska sätta mig och leta efter en annan dist att prova

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Startat den i både Android läge och Xbox läge utan någon större lycka, lyckades ju få kontrollen att reagera men inga knappar/spakar hade någon funktion i spelet, det fick jag fixa själv. Har dock inte provat att slå av Steams egna inputgrejer, kanske är det som är lösningen.

Sitter nu och kör W10 igen och när man kört något annat operativsystem så inser man hur jävla trasigt hela upplägget är och hur det beter sig allmänt dumt åt, som någon sa ett lapptäcke (som dessutom är sytt av blinda människor utan kunskap av vad ett lapptäcke egentligen är)

Ska sätta mig och leta efter en annan dist att prova

Kan som sagt rekommendera Nobara om du använder datorn primärt att spela. Har varit supersmidigt den tiden jag kört. Har även haft tre olika handkontroller som jag provat under tiden, wired, bluetooth, 2.4 ghz etc. De har alla funkat utan problem.

Steam har en tendens att ibland köra double input, händer om Linux tolkar controllerns som en Xbox och Steam kör tex Nintedo Switch layout. Ser man till att matchningen är densamma för bägge så funkar allt normalt. Alternativt att man disablar Steam Input for Xbox controllers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Kan som sagt rekommendera Nobara om du använder datorn primärt att spela. Har varit supersmidigt den tiden jag kört. Har även haft tre olika handkontroller som jag provat under tiden, wired, bluetooth, 2.4 ghz etc. De har alla funkat utan problem.

Steam har en tendens att ibland köra double input, händer om Linux tolkar controllerns som en Xbox och Steam kör tex Nintedo Switch layout. Ser man till att matchningen är densamma för bägge så funkar allt normalt. Alternativt att man disablar Steam Input for Xbox controllers.

Det kan ju vara det där som ställt till det. Har installerat någon (eller några) kernel driver (utan att ha tagit bort någon tidigare installerad variant) för att få det att fungera för att sedan starta paddan i något läge som drivrutinerna ej gillat. Fick det ju att fungera "någorlunda" en gång men ej tillfredställande.

Har kollat in både Kubuntu och Nobara, får se var jag landar. Är dock tacksam för all hjälp och alla tips som finns i tråden

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Det kan ju vara det där som ställt till det. Har installerat någon (eller några) kernel driver (utan att ha tagit bort någon tidigare installerad variant) för att få det att fungera för att sedan starta paddan i något läge som drivrutinerna ej gillat. Fick det ju att fungera "någorlunda" en gång men ej tillfredställande.

Har kollat in både Kubuntu och Nobara, får se var jag landar. Är dock tacksam för all hjälp och alla tips som finns i tråden

https://www.youtube.com/watch?v=K9kD6axONBc&t=354s

Den där sektionen tar upp ämnet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Testade Kubuntu 24.04 som jag nog föll för (ska prova Nobara från USB-Sticka också) Det fanns kalibreringsmjukvara för Joysticks/Pads under inställningarna i Kubuntu. Startade min 8bitdo SN30Pro i Windows/X-Box läge, connectade trådlöst och det fungerade nu utmärkt att använda "paddan" i Beam.NG

Problem solved och tack för all hjälp här i tråden

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inkompatibla program och hårdvara främst. Vissa spel (väldigt få men också väldigt populära) har antifusksystem där spelet vägrar fungera på Linux. Bank-ID på kort går inte att köra på Linux, däremot går det att kringgå med mobilt bank-id. Du kommer få svårt att köra MS Officepaketet.

Svårt att veta utan att veta vad du gör med datorn. Installera och testa. Det går ju att byta tillbaks om du inte är nöjd.

Känns lite orättvist mot linux att säga att du kommer ha problem med Office paketet då det inte finns något stöd för Linux. Det är lixom inte Linux fel att Wine inte lyckas köra alla Windows program med 100% kompabilitet.

Office är ju utvecklat för Windows only.(Även om Microsoft har portat det till Mac och Android)

Kör man Linux väljer man nog något bra alternativ än 33år gamla office utan något vettigt webbtjänst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klusbert:

Känns lite orättvist mot linux att säga att du kommer ha problem med Office paketet då det inte finns något stöd för Linux. Det är lixom inte Linux fel att Wine inte lyckas köra alla Windows program med 100% kompabilitet.

Office är ju utvecklat för Windows only.(Även om Microsoft har portat det till Mac och Android)

Kör man Linux väljer man nog något bra alternativ än 33år gamla office utan något vettigt webbtjänst.

Nej det är klart, det är inte Linux fel att programvara inte är utvecklad för Linux. Jag har inte sagt något annat.

Däremot, *om* man vill köra MS Office så är det ett problem att Linux inte kan köra det. På samma sätt som det vore ett problem för en Linuxanvändare som är beroende av programvara som bara funkar på Linux att byta till Windows. Ofta är ju mjukvaran som bara funkar bra på Linux betydligt mer nischad än MS Office dock. Men om någon kom till mig som idag kör Linux och t.ex. är utvecklare för Linuxappar, eller pysslar mycket med säkerhetstestande och liknande, eller som är flitig användare av CLI:t, så hade jag nog avrått från Windows också. Men det är ju inte det tråden handlar om.

Själv kör jag Ubuntu på min hem-PC, där jag skriver detta inlägg, och kör LibreOffice, men det känns absolut som att det inte är lika bra som MS Office. Med det sagt hade jag inte betalat för MS Office om jag körde Windows heller, eftersom jag använder officepaket så lite för hemmabruk, så att Libreoffice är tillräckligt, så för mig är det inte ett problem. Däremot kan jag jämföra med hur det är på jobbet, och därför kan jag föreställa mig att *om* Office-paketet är en central och viktig del av hur man jobbar med datorn så kan ett OS-byte innebära ett problem.

Permalänk
Medlem

Libre office och dess släktingar kan väldigt mycket som msoffice gör och det går att byta filer mellan varandra¹ - men det är klart skall man köra massa macron och script från msofficemiljön så skiljer det sig för mycket för att fungera utan en massa konvertering och förmodligen det som gör att det inte kommer ut i företagen utöver den gamla IBM-tänket, fast för MS, att köper man IBM så kan man in bli blamed/sparkad för det som man sa på 80 och 90-talet

Dock gnälls det ibland som ursäkt mot libre office att införa det på kontorsnivå att dokumenten ser inte exakt lika mellan libreoffice och winoffice - men det gör det heller inte mellan winoffice på en Mac och en winoffice på en PC och det är passningsfel i bilder och fönster och utskrifter är inte identiska även där fast MS har gjort båda varianterna av word själva och med data från samma wordfil - men när det gäller Mac så är allt helt plötligt OK med den små missmatchen eftersom högre chef/VD kör på Mac.

- ibland undrar man och man känner underströmmningen 'jag vill inte, jag vill inte' ala litet barn fast båda lösningarna fungerar lika bra i vardagskontorsjobben.

På kontoret har vi blandat - kastar in libreoffice i burkar som inte motiveras/tvingas med en office-paket eller sitter bakom airgappade isolerade nät men ändå kan göra dokument som senare öppnas i vanliga msoffice och det går förvånansvärt smärtfritt.

95% av 'standardanvändaren' efter inkörning på GUI:t skulle inte märka skillnaden mellan libreoffice eller winoffice - dvs. de vanligaste funktionerna och hanteringen kommer fungera lika bra på de båda och dessvärre implementeras samma irriterade moment och sätt att hantera i windows office även i libre office inklusive att tex. beräkningar i excel-ark görs enkeltrådat i de båda och går lika långsamt... och borde också göras väldigt mycket fortare oavsett miljö...

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Såg att du aldrig fick något svar på den här frågan.

Enligt min erfarenhet så fungerar Chrome minst lika bra i linux. Anledningen till att folk inte gillar det tror jag är att det inte är open source och för att google spårar din aktivitet online. Något som är svårt att komma undan oavsett webbläsare, men Firefox har väl bäst tillägg för just den biten.

Jag vet inte säkert hur det funkar under "huven" men chrome på windows verkar ju ha en hel del accelerationsfunktioner som inte är tillgängliga på linux, men det kanske i praktiken inte är en nackdel.
Några saker som linux idag inte stödjer genom X, men kanske genom wayland så småningom är HDR och gsync/freesync.

Det är frågan om det någonsin kommer.

Sen, de som kör VLC på linux, våga prova MPV.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Ja Windows är rent skräp! Aldrig mer Windows på mina datorer eller framtida datorer!.
Framtiden är Linux!

Jag har hört att 2024 är the year of Linux on the desktop.
Nej förlåt, kunde inte hålla mig.
On topic så tycker jag det mesta funkar ganska bra både på Linux och Mac numera. Windows är inte så illa heller när det gäller stabilitet för min del, men jag ogillar skarpt att det har blivit reklam i operativsystemet, och det känns fortfarande som att stora delar av systemet är byggt som ett korthus med alldeles för mycket gammalt bagage i botten.
Största problemen jag har är när våra IT-admins bestämmer att vi ska byta Linux-dist, vilket händer sisådär vartannat år av någon konstig anledning, med följden att många av våra moduler och conda-miljöer måste sättas upp igen.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Ett hett tips att rekommendera till de som vill köpa en dator med allting färdigt och klart med hårdvara, mjukvara och annat uttänkt i ett färdigt koncept, med tillgång till telefonsupport med mera, är det svenska företaget Teuton Systems som något år tillbaka säljer både stationära och bärbara datorer med Linux förinstallerat. En kompis köpte en dator av dem och det har funkat riktigt bra.

Man kan också skicka in sin befintliga dator för deras "omvanlingstjänst" till Linux. Man får dokumentation, kryptering och en hel drös integritetsinställningar och annat på köpet vilket verkar vara deras nisch och specialinriktning för den som inte gillar övervakning 😉

Hemsida: https://teuton-systems.com/

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Medlem

Hade stora problem att lägga till lagringsmedia i Steam. Förmodligen berodde det på att

  1. Disken (som mountades enl. konstens alla regler i fstab) hade filsystemet NTFS

  2. Installationen av Steam var av typen Flatpack

Formaterade om mediat till EXT4, mountade i fstab, avinstallerade Steam och körde följand i konsolen

sudo snap install steam

Det löste problemet, jag kunde lägga till annan lagringsplats i Steam efter detta.

Antar att.man helst inte ska köra NTFS alls om man har med Linux distributioner att göra.

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Hade stora problem att lägga till lagringsmedia i Steam. Förmodligen berodde det på att

  1. Disken (som mountades enl. konstens alla regler i fstab) hade filsystemet NTFS

  2. Installationen av Steam var av typen Flatpack

Formaterade om mediat till EXT4, mountade i fstab, avinstallerade Steam och körde följand i konsolen

sudo snap install steam

Det löste problemet, jag kunde lägga till annan lagringsplats i Steam efter detta.

Antar att.manbintenslanköra NTFS alls om man har med Linux distributioner att göra.

Jag skulle snarare tro att det handlar om ditt sätt att installera Steam - både flatpak och Snap är väl tänkta att vara avgränsade så att dom inte kommer åt resten av systemet så lätt av säkerhetsskäl? Vilket man säkerligen kan komma runt som du har märkt, om man verkligen vill, men det är väl det som är åtminstone en del av tanken? Så jag tror att det snarare är det som det hänger på, och inte vilket filsystem.