Windows 11 stör användare med ny popup

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 stör användare med ny popup

En ny typ av reklam har börjat dyka upp i Windows och går inte att bli av med.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir så jävla trött på sådant här.

Hade redan bestämt mig att jag ska nedgradera tillbaka till Windows 10 och troligan avaktivera TPM modulen, så att jag slipper upggraderingspåminnelserna.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Citat:

Windows 10 support will end on October 14, 2025. After this date, Microsoft will no longer provide security updates or technical support for Windows 10. It is recommended to transition to a version of Windows that is still supported, such as Windows 11.

445 dagar kvar.

Permalänk
Medlem

Upplever att det är liknande för Apples iCloud tjänst. Det är en lukrativ inkomstkälla eftersom man betalar en månadskostnad och din data växer genom åren så det blir svårare att senare säga upp abonnemanget och börja flytta till något annat.
För många handlar det ju bara om en marginell månadskostnad, när man väl valt sin backuptjänst lär man stanna kvar livet ut.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Ja, allt spammade är av ondo spelar ingen roll. Om det är os, app, telefon, brev etc allt är skit

Permalänk
Medlem

Inget sånt hos mig på någon av mina 3 enheter som jag använder som har Windows 11. Jag har dock stängt av dessa 3, kanske hjälper

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Gud vad man saknar Windows 95

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inget sånt hos mig på någon av mina 3 enheter som jag använder som har Windows 11. Jag har dock stängt av dessa 3, kanske hjälper
<Uppladdad bildlänk>

Precis detta. Sedan gå vidare i livet 👍😃

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inget sånt hos mig på någon av mina 3 enheter som jag använder som har Windows 11. Jag har dock stängt av dessa 3, kanske hjälper
<Uppladdad bildlänk>

Var hittas dessa inställningar? mvh

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Var hittas dessa inställningar? mvh

På mitt engelska Windows 11 finns det under: Settings -> System -> Notifications -> Längs ner Additional settings

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Borde inte EU dra MS i örat här?

Detta är väl ett lysande exempel på hur microsoft använder windows för att få användaren att använda just deras backuptjänst?
Konkurrerande backuptjänster får ju hyfsad uppförsbacke här.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Har gått helt över till Linux nu. Råkade få kryptovirus på min Windows partition som jag har dualbootat med så blåste den och har inte orkat dra in Windows igen.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På mitt engelska Windows 11 finns det under: Settings -> System -> Notifications -> Längs ner Additional settings

Tack!!!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Att visa annonser på webben ger mycket stora pengar, se bara på Facebook och Google, de tjänar mer än $300 miljarder per år tillsammans. Då ser man annonser i webläsaren eller i FB appen. Problemet är att användaren kan byta webläsare eller socialt nätverk.

Microsoft tänker att det är bättre att visa annonser i själva operativsystemet. Då spelar det ingen roll om användaren byter webläsare eller socialt nätverk. Man byter inte bort operativ! Så i framtiden kommer det bli mer och mer annonser i windows, lika mycket som på webben eller på FB. Men Microsoft tjänar alla pengar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Har gått helt över till Linux nu. Råkade få kryptovirus på min Windows partition som jag har dualbootat med så blåste den och har inte orkat dra in Windows igen.

Hur fick du tag på det viruset?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Fortsätt med att köra eller gå tillbaka till Windows 10 så blir det iallafall fin statistik när Microsoft tänkt sluta med uppdateringar. EU har tyvärr varit för snälla mot Microsoft i många år, vilket gör att det bara blir värre.

Permalänk
Medlem

Ugh.. Vet att jag kommer få ett samtal från farsgubben kring det här.. Då är man förberedd iaf!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Reklamen i Windows med påtvingade skräpappar är helt störd, anslöt min xbox kontroller för att spela lite yakuza 0 och gamebar dyker upp och kraschar spelet, trots att gamebar är avstängt i alla menyer. Så jag avinstallerar gamebar med powershell och möts av 'blah blah appen saknas ladda ned via microsoft store' varje gång jag startade ett spel vilket även det kraschar vissa spel känsliga för alt-tab...

Så man måste sedan lägga till registernycklar som stänger av all telemetri runt gamebar/kontrollers.

Sen fungerade allt som man förväntar sig utan bloatware popups och oönskade skräpfunktioner. Ska man behöva gå så långt? Jag äger väl fan ändå mitt OS? Hoppas EU sätter ned foten på microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hur fick du tag på det viruset?

Hen skulle distribuera det för lite extra inkomst

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Även om det går att stänga av så är jag glad över att ha gått över till Linux.

Det är bara så mycket enklare och mindre irritationsmoment

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Medlem

Jag får popup regelbundet.

Att jag ska uppgradera till Win 11 ifrån Win 10.
Tänker köra med 10an tills det inte går längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Jag får popup regelbundet.

Att jag ska uppgradera till Win 11 ifrån Win 10.
Tänker köra med 10an tills det inte går längre.

Arkeologerna i framtiden kommer gräva upp rullande win10-maskiner från min lägenhet...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Jag får popup regelbundet.

Att jag ska uppgradera till Win 11 ifrån Win 10.
Tänker köra med 10an tills det inte går längre.

Eftersom att Windows 11 har störande popups så tänker jag köra Windows 10 så länge det går, där jag får regelbundna popups.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Reklamen i Windows med påtvingade skräpappar är helt störd, anslöt min xbox kontroller för att spela lite yakuza 0 och gamebar dyker upp och kraschar spelet, trots att gamebar är avstängt i alla menyer. Så jag avinstallerar gamebar med powershell och möts av 'blah blah appen saknas ladda ned via microsoft store' varje gång jag startade ett spel vilket även det kraschar vissa spel känsliga för alt-tab...

Så man måste sedan lägga till registernycklar som stänger av all telemetri runt gamebar/kontrollers.

Sen fungerade allt som man förväntar sig utan bloatware popups och oönskade skräpfunktioner. Ska man behöva gå så långt? Jag äger väl fan ändå mitt OS? Hoppas EU sätter ned foten på microsoft.

Nej, du äger det inte.

Du har betalat (eller så fick du med en när du köpte din dator) för en licens som ger dig rätten att använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Detta är väl ett lysande exempel på hur microsoft använder windows för att få användaren att använda just deras backuptjänst?
Konkurrerande backuptjänster får ju hyfsad uppförsbacke här.

windows är troligen inte tillräckligt dominant längre

Permalänk
Medlem

Men visst kan man väl stänga av OneDrive även i 11:an?

Kan man inte peka om Onedrive att ta backup på en tom mapp? I sådana fall är det en lösning om nu Windows 11 måste ha Onedrive med backup påslaget.

Permalänk
Medlem

Den enda notifikationen jag får är "Du klickar inte på notifikationer från X program vill du stänga av?" och den notifikationen går inte ta bort, stör mig lite på det. Förutom den så har jag ingen reklam eller notifikationer öht.

Skrivet av underd0g76:

Men visst kan man väl stänga av OneDrive även i 11:an?

Kan man inte peka om Onedrive att ta backup på en tom mapp? I sådana fall är det en lösning om nu Windows 11 måste ha Onedrive med backup påslaget.

Du kan stänga av eller avinstallera helt.

Permalänk
Medlem

Blir så trött. Morsan och farsan får typ panik på allt sånt där.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

445 dagar kvar.

Får bli SteamOS för mig. Funkat fenomenal på steam decken. Har stationära uteslutande för spel ändå.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Toys'R'OS

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |