Utvecklare - Hur länge stannade ni på ert första jobb innan ni bytte?

Permalänk

Utvecklare - Hur länge stannade ni på ert första jobb innan ni bytte?

Som titeln säger. Hur länge var ni på ert första ställe och varför bytte ni? Var det lön, större titel/ansvar eller flytt till en annan stad? Hade varit kul att starta upp en tråd för att se vilka andledningar alla har 😊

Permalänk
Medlem

6 år och var 100% lönen som inte utvecklades i rätt takt, gick från 38 000 till 50 000 av att bara byta jobb och sitta med liknande uppgifter på ett annat företag.

Permalänk
Medlem

Jobbat 4 år snart på mitt första jobb. Löneutveckling och sånt har varit bra nog och optioner som ser ut att kunna bli bra. Så jobbar kvar tills de går ut för är rätt bekväm just nu. Även utan optioner hade jag nog jobbat kvar 1-2 år till ändå.

Varierar nog från person till person och arbetsplats till arbetsplats på hur länge man vill stanna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag var kvar 10 månader. Bytte mest för att jag inte fick en tillsvidareanställning (blev bara erbjuden förlängning av visstid ytterligare ett år), men också för att jag av diverse anledningar kände mig lite understimulerad.

Permalänk
Medlem

Blev 5 år på första, bytte eftersom företaget blev uppköpt och många bra kollegor slutade. Lyckades få upp lönen 7 000 sista året pga det men sen fick det räcka. Fick samma lön på nya men är fortfarande kvar efter snart 14 år... Bra kollegor (och ok lön) betyder mycket.

/Viktor

Permalänk
Medlem

Om du har en bra löneutveckling och trivs finns det ingen anledning att ha bråttom, skulle annars rekommendera 3-5år
Ser inte bra ut om man hoppar för mycket. Kan tyvärr själv säga att jag stannat för länge på vissa ställen (7 år 1000kr löneökning året)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Drygt 1,5 år. Gick från konsultbolag till produktbolag då kunden (produktbolaget) ville att jag skulle ta en roll som de inte ville ge en konsult. Hade den rollen i ett år, sen fick jag en ny roll internt som jag höll i sex månader innan jag slutade och blev konsult igen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Om du har en bra löneutveckling och trivs finns det ingen anledning att ha bråttom, skulle annars rekommendera 3-5år
Ser inte bra ut om man hoppar för mycket. Kan tyvärr själv säga att jag stannat för länge på vissa ställen (7 år 1000kr löneökning året)

Vad är en bra löneutveckling och vem avgör vad som är för mycket hoppande?

Permalänk
Medlem

Brevbärare i Malmö som första jobb. Blev kvar där i 5-6 år. Usel lönseutveckling men man kunde iaf inte ta jobbet med sig hem

Flyttade tillbaka till Dalarna för att rota mig med barn vilket gjorde att jag sa upp mig...man vill ju inte ha barn som pratar skånska!

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Brevbärare i Malmö som första jobb. Blev kvar där i 5-6 år. Usel lönseutveckling men man kunde iaf inte ta jobbet med sig hem

Flyttade tillbaka till Dalarna för att rota mig med barn vilket gjorde att jag sa upp mig...man vill ju inte ha barn som pratar skånska!

Har brevbärare börjat utveckla? Det var något nytt 😂

Permalänk
Medlem

3 år. Började på 28500 och kom till 35 000kr. Bytade jobb och fick 47 000kr och nu 3 år senare har jag 65 000kr på samma ställe samt extra löneväxling till tjp och förmånsbil.

Lite sugen på att byta ändå snart då det börjat bli lite enformigt och jag lär mig inte så mycket. Men nu småbarnsförälder så håller ut lite.

Konsult på båda företagen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

5 år. Hade dålig löneutveckling och ville byta från konsult till produktbolag. Fick upp lönen rejält och allmänt bättre villkor då men nu har jag stannat i mer än tio år på mitt andra jobb så lönen är rätt dålig igen.

Skulle bytt tidigare igen om jag inte blivit pappa för ett par år sedan men nu prioriterar jag bekvämlighet och stabilitet över lön under småbarnsåren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Har brevbärare börjat utveckla? Det var något nytt 😂

Lustigkurre

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Lustigkurre

Förlåt Var tvungen.

Permalänk
Medlem

Började på 35000 vilket var ett litet kliv upp från mitt tidigare jobb, på min första lönerevidering fick jag 38500 vilket var högsta procentuella ökningen på företaget och chefen hoppades jag skulle vara väldigt nöjd. Jag hade klasskamrater vid det laget som var uppe nära 45000 så jag visste jag kunde få bättre.

Blev ungefär 2 år totalt innan jag gick vidare och fick mycket mer för att egentligen göra mycket lättare uppgifter.

Permalänk
Medlem

Stannade ungefär två år på första jobbet. Började 2019 och sen kom pandemin som i princip låste lönen fram till 2021 så jag bytte för att fä en bättre lön.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk

Gick in på 33000 förra året och fick en höjning till 34500 under årets lönerevision. Alldeles för lågt enligt mig. Företaget är väldigt nöjda med mitt arbete och har uteslutande kommit med positiv feedback. Just nu värdesätter jag såklart att skaffa mig erfarenhet och kompetens, men jag är helt inställd på att det snart kan bli aktuellt att byta arbetsplats om nuvarande arbetsköpare inte vill ge mig en marknadsmässig lön framöver. Har väl i snitt ca två-tre rekryterare i månaden som hör av sig med jobberbjudanden. Kommer ta reda på vad jag kan få för lön på något annat ställe runt årsskiftet. Återstår att se om nuvarande arbetsköpare då vill försöka behålla mig eller inte.

Permalänk
Medlem

~4 år. Lönen var aningen under snittet, men kollegorna och arbetsuppgifterna vägde upp för det. Fortfarande bästa tiden i min nu 12 år karriär.

Fick chans att flytta till Japan och tog ett riktigt skitjobb för att göra det - no regrets. Stannade i den positionen bara ett år och livet rullar på, lite roligare än förrut.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

1,5 år på första, 2,5 på andra och är nu inne på första året på mitt nuvarande tredje jobb.

Hoppen i lön har varit 31000 -> 37000 -> 52000

Hade aldrig någonsin haft den lönen om jag stannat kvar på mitt första jobb eller det andra. Det betyder dock inte att det alltid är så, men i mitt fall har byte varit bra för ekonomin.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammanhang:

Gick in på 33000 förra året och fick en höjning till 34500 under årets lönerevision. Alldeles för lågt enligt mig. Företaget är väldigt nöjda med mitt arbete och har uteslutande kommit med positiv feedback. Just nu värdesätter jag såklart att skaffa mig erfarenhet och kompetens, men jag är helt inställd på att det snart kan bli aktuellt att byta arbetsplats om nuvarande arbetsköpare inte vill ge mig en marknadsmässig lön framöver. Har väl i snitt ca två-tre rekryterare i månaden som hör av sig med jobberbjudanden. Kommer ta reda på vad jag kan få för lön på något annat ställe runt årsskiftet. Återstår att se om nuvarande arbetsköpare då vill försöka behålla mig eller inte.

Vad finns det för anledning att vänta med att ta reda på det?

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Vad finns det för anledning att vänta med att ta reda på det?

Bra fråga! Har några månaders inplanerad föräldraledighet innan det känns aktuellt att eventuellt byta arbetsplats. Annars hade jag som du är inne på kunnat ta reda på det så fort som möjligt. Det blir fokus på barnet och att pyssla lite med ett hobbyprojekt på kvällarna.. Sedan utforskar jag arbetsmarknaden lagom till jag ska börja jobba igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Vad är en bra löneutveckling och vem avgör vad som är för mycket hoppande?

Det är ju vad man själv tycker är bra och vad andra tjänar i branchen men att få över 5% får väl ses som bra.
Du kan ju tänka dig själv om du ska anställa nån och får se ett CV där någon har jobbat under 12 månader på varje ställe.
Skulle du vilja anställa den personen?
I techsectorn kan det ta 6 månader innan man kommer in ordentligt i tekniken och systemet och kan prestera till 100%.

Skrivet av sebbeharry:

1,5 år på första, 2,5 på andra och är nu inne på första året på mitt nuvarande tredje jobb.

Hoppen i lön har varit 31000 -> 37000 -> 52000

Hade aldrig någonsin haft den lönen om jag stannat kvar på mitt första jobb eller det andra. Det betyder dock inte att det alltid är så, men i mitt fall har byte varit bra för ekonomin.

Grattis jag har jobbat 16 år och du är uppe i min lön. Jag är eftertraktad och bra på det jag gör, många hör av sig på linkedin men får sällan något bra erbjudande.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det är ju vad man själv tycker är bra och vad andra tjänar i branchen men att få över 5% får väl ses som bra.
Du kan ju tänka dig själv om du ska anställa nån och får se ett CV där någon har jobbat under 12 månader på varje ställe.
Skulle du vilja anställa den personen?
I techsectorn kan det ta 6 månader innan man kommer in ordentligt i tekniken och systemet och kan prestera till 100%.

Jag har själv funnit mig i situationen att arbetsplatsen som jag började på inte var kompatibel med mig och jag bestämde mig därför för att söka mig vidare redan innan 12 månader hade passerat. Om jag hade haft en väldig otur och kommit på två eller kanske tre sådana platser i rad så hade jag velat att det fanns ett sätt att prata om det och få förklara omständigheterna, men jag skulle jag nog inte skriva ner dem i mitt CV. Så om personen är intressant, har rätt kunskap, inställning o.s.v. och det finns en rimlig förklaring till en kort anställningstid så tänker jag att det inte är ett hinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag har själv funnit mig i situationen att arbetsplatsen som jag började på inte var kompatibel med mig och jag bestämde mig därför för att söka mig vidare redan innan 12 månader hade passerat. Om jag hade haft en väldig otur och kommit på två eller kanske tre sådana platser i rad så hade jag velat att det fanns ett sätt att prata om det och få förklara omständigheterna, men jag skulle jag nog inte skriva ner dem i mitt CV. Så om personen är intressant, har rätt kunskap, inställning o.s.v. och det finns en rimlig förklaring till en kort anställningstid så tänker jag att det inte är ett hinder.

Så kan det absolut vara och då finns säkert det en förklaring.Jag har själv två korta anställningar i mitt CV där en var ömsesidigt mellan mig och chefen (men inga hard feelings). Men ju mindre att förklara eller försvara desto bättre.
Om man har många tjänster med kort tid kommer rekryteraren antagligen tro att du är problemet. diva/svårt att jobba med andra/annat

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:
Skrivet av sebbeharry:

Hoppen i lön har varit 31000 -> 37000 -> 52000

Grattis jag har jobbat 16 år och du är uppe i min lön. Jag är eftertraktad och bra på det jag gör, många hör av sig på linkedin men får sällan något bra erbjudande.

Om jag kan få fråga men bor du i Stockholm och har 52 000 kr efter 16 år?
Det är en bra lön men jag tycker man hör att utvecklare, främst i stockholm (eller storstäderna) tjänar så väldigt mycket. Den summan är bra men lite lägre än vad jag skulle gissat.

Permalänk
Medlem

Jobb

Skrivet av ScrubMaster:

Som titeln säger. Hur länge var ni på ert första ställe och varför bytte ni? Var det lön, större titel/ansvar eller flytt till en annan stad? Hade varit kul att starta upp en tråd för att se vilka andledningar alla har 😊

Var på konsultfirma i 1 år efter examen, efter det så har jag varit på samma jobb i 10 år som utvecklare, bytte men blev tillbakalockad. Har 60k+, rätt chill så blir kvar tills det är dax att checka ut, håller på med börsen och är ekonomiskt oberoende efter alla år där, så funderar att göra exit snart.

Permalänk
Medlem

9 månader, sen kom Covid och jag satt arbetslös i 5 månader. Efter det stannade jag ca 2 år innan jag bytte från konsultande till produktbolag pga. riktigt tråkiga uppdrag och högre lön. Där har jag stannat i 2 år och ska byta tillbaka till konsult nästa månad. Dels för att höja lönen ytterligare, men shiftar också bransch till något jag tycker är mer intressant.

Hittills ingen som kommenterat på mitt ”hoppande” iaf.

Permalänk
Medlem

Va nog bara 2-3 månader, men tog bara jobbet för att inte vara arbetslös efter skolan.
Så letade aktivt efter annat samtidigt, och hittade sen ett där jag blev kvar i runt 5 år.
Sen efter det har jag varit på samma ställe i snart 11 år.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

6 år och var 100% lönen som inte utvecklades i rätt takt, gick från 38 000 till 50 000 av att bara byta jobb och sitta med liknande uppgifter på ett annat företag.

Jag flaggade för det på mitt jobb, fick då 15% två år på rad och är inte längre lika sur över ersättningen

Tror alla tjänar på att vara ärliga och öppna med dessa saker

Permalänk
Medlem

8 månader exklusive examensarbete. Från "junior utvecklare" till "junior projektledare". Från privat till kommunalt. Arbetsuppgifter, lön & arbetsgivare vägde 33/33/33. Bytt internet en gång sen dess. Norra Sverige så löner "därefter". 28k i ingångslön som utvecklare (förhandlade knappt, 99,9% att få in en fot efter plugget) > 34k > 42k idag. Examen 2020.

Inga direkta kommentarer/frågor om ungefär 3 anställningar på 4 år. Öppen med anledningarna. Sa redan på intervjun till utvecklare att jag kommer jobba med det i något år max innan jag vill gå mot produktutveckling och arbeta mer mellan människor/verksamheter och IT.