Följ Black Week på SweClockers

Snabbkoll: Betalar du med telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Att låsa upp telefonen går automatiskt skulle jag säga, inte något som man behöver anstränga sig för.

Nej, men min poäng handlade om säkerhet. Någon påpekade att de saknade att slå koden varje gång med mobilen, men det är ju precis tvärt om. Ett vanligt kort kan en bandit dra ett antal gånger på 399 SEK/50 EUR medan de inte kan handla alls med min stulna telefon.

Jag vet inte hur mina inlägg blev inblandade i smidighetsdiskussionen. Men om jag ska bidra där också så är väl det smidiga att man slipper ha med sig plånboken i sådana fall. Huruvida jag behöver knappa in 4 siffror eller inte kan kvitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Men med mobilen så är det alltid så att du måste låsa upp den, alltså är min poäng fortfarande helt korrekt.

Det beror på tillverkaren av mobilen, vissa tillverkare ger en inställning om man vill kräva att telefonen alltid behöver låsas upp eller inte. För mig är detta inte ett problem då min fingeravtrycksläsare sitter i powerknappen och således enklare/smidigare för mig att betala med telefonen än med ett fysiskt kort

Skrivet av joakim99:

Att låsa upp telefonen går automatiskt skulle jag säga, inte något som man behöver anstränga sig för.

Håller med dig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Nej, men min poäng handlade om säkerhet. Någon påpekade att de saknade att slå koden varje gång med mobilen, men det är ju precis tvärt om. Ett vanligt kort kan en bandit dra ett antal gånger på 399 SEK/50 EUR medan de inte kan handla alls med min stulna telefon.

Då missförstod jag dig. Jag är enig i det du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Väldigt olika från telefon till telefon låter det som.
Jag tar min Samsung från fickan, dubbelklickar på en knapp på högra sidan och har tummen på skärmen = har betalningen igång.
Går snabbare än att plocka fram ett etui, ta fram kortet och blippa. Marginellt, men det är absolut ingen fördröjning mot för med kort.

Sen är man ju inte beroende. Går mobilen sönder så far man hem och bär med sig kortet till dess att man har en ny mobil eller lagad mobil på plats.

jag har också samsung dubbel klick är ju öppna kameran...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

jag har också samsung dubbel klick är ju öppna kameran...

Du kan ändra funktionen för knappen.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Bara med kort. Inte direkt från preferens men vanan sitter i så att jag inte ens tänker på telefonen vid betalningstillfället.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Swish är verkligen ett av de sämsta sätten att betala online då du får mycket sämre försäkring om något går fel.
Debit-kort eller ännu hellre kreditkort är mycket säkrare (för dig).

Jag använder mig av Swish enbart mellan mina två banker. Alla andra överföringar sker från konto till konto, bank till bank. Detta för att Swish själva säger att "alla felaktiga transaktioner" tar de inte något som helst ansvar för...felskickningar (som jag anser att de bör heta, eftersom transaktioner indikerar något upphöjt, korrekt och för all evighet oantastlig - TARIM som man säger på hebreiska ) vilket de borde göra eftersom det är deras egna system...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Saknar alternativ för klockan, använder endast swish ibland annars är det uteslutande klockan som gäller.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Betalar alltid med klockan utom på drive thru för klockan sitter på högra handen så den når inte terminalen. Minns inte ens när jag använde kortet sist. Blir alltid förvirrad av de ”nya” mynten också och vet aldrig om det är en krona eller tvåkrona.

Permalänk
Medlem

Beror på vad jag ska handla. Blir mest med kort, följt av Swish samt via digitalt kort på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Bytte från ios till Android och inser hur mycket sämre Google Wallet är kontra Apple Pay.

De kort jag har funkar ej via mobilen så måste betala med kort. Funkar oftast men surt när man glömmer plånboken..

Låter mer som bankernas/kortutgivarnas fel, inte Google Wallet

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Vad är logiken här? Du stöttar kontanterna genom att använda vanligt kort istället för digitalt kort i mobilen? Borde du inte handla med kontanter istället?

Handlar inte om den typ av "stöttande", handlar om beredskap.

Jag anser att butiker ska kunna ta betalt i kontanter. Om t.ex betalkort eller bank skiter ner sig totalt så det inte går att handla med. Så anser jag att butiker ska kunna ta kontanter som accepterat betalsätt så det går att betala för sig när/om det händer.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Oftast kort, ibland med telefonen.

Har varit på ICA o frågat hur jag kan betala med telefonen. Fått två olika svar ....

Så hur gör man? Måste ja ha nåt "pay" alternativ?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Jag vill inte släpa fram mobilen varje gång man ska betala och så låsa upp dra upp från botten välja kortjävel och sen låsa upp betalningskiten istället för att bara blippa kortet.

Sen vill jag inte vara helt beroende av mobilskrället, då blir det som min polare nu hans skärm gick sönder och nu måste han vänta några dagar på ny mobil utan en mobil som han hade allt i.

Låter som du har en kass lur, jag tar upp min ur fickan, samtidigt som jag lyfter upp den mot kortläsarn dubbelklickar jag på en knapp snabbt som startar Apple Pay och låser upp den med ansiket och blippar sedan, behöver inte ta på någon äcklig knappsats och slå in koder osv. Går mycket fortare än att blippa något kort...

Går mobilen sönder får man använda kortet så länge?

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför det skulle vara säkrare att använda mobilen vs kort. Din attackvektor är mycket större för mobilen då den är uppkopplad och kör massor av program och tjänster, medan för ett kort behövs fysisk åtkomst på något sätt.

Att det är smidigt med flera sätt att kunna betala säger jag inget emot, men säkrare har jag svårt att se.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk

Handlar alltid med kontanter. Oavsett om de accepterar det eller ej. Jag är en envis gubbjävel som inte ger mig!

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Låter som du har en kass lur, jag tar upp min ur fickan, samtidigt som jag lyfter upp den mot kortläsarn dubbelklickar jag på en knapp snabbt som startar Apple Pay och låser upp den med ansiket och blippar sedan, behöver inte ta på någon äcklig knappsats och slå in koder osv. Går mycket fortare än att blippa något kort...

Går mobilen sönder får man använda kortet så länge?

Låter omständigt i jämförelse...
När jag betalar tar jag bara fram kortet, blippar, färdigt.
Behöver nästan aldrig slå in nån kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Förstår inte riktigt varför det skulle vara säkrare att använda mobilen vs kort. Din attackvektor är mycket större för mobilen då den är uppkopplad och kör massor av program och tjänster, medan för ett kort behövs fysisk åtkomst på något sätt.

Att det är smidigt med flera sätt att kunna betala säger jag inget emot, men säkrare har jag svårt att se.

När man gör ett köp med mobilen görs köpet med ett virtuellt kortnummer och inte det kortnummer som ditt fysiska kort vilket gör det säkrare. "När du trycker för att betala skickar Google Pay ett virtuellt kontonummer till säljaren i stället för ditt riktiga kortnummer – så dina betalningsuppgifter skyddas." Samma sak sker med Apple Pay

Skrivet av Hyllbert:

Då handlar du för under 400:- allt över 400:- behöver du ange kod med fysiskt kort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Skillnaden blir ju obefintlig, finns ju inget rätt eller fel.
Väldigt få till inga har ju sina kort lösa i fickan, utan i en plånbok eller etui.

På tiden jag använder för att ta fram mitt etui och dra fram kortet så har jag ju likväl verfifierat mig med faceid eller fungeravtryck på en mobil.

Använder båda och ser ingen som helst tidsvinst med kortet. Tycker man att den ev vinsten på 1s är SÅ stor, då har man nog lite för ont om egentid i sin vardag och behöver se över andra saker än om man ska betala med kort eller mobilen.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Handlar inte om den typ av "stöttande", handlar om beredskap.

Jag anser att butiker ska kunna ta betalt i kontanter. Om t.ex betalkort eller bank skiter ner sig totalt så det inte går att handla med. Så anser jag att butiker ska kunna ta kontanter som accepterat betalsätt så det går att betala för sig när/om det händer.

Förstår. Men ditt inlägg var inte lätt att förstå. Du skrev att du alltid betalar med kort och sen att du är den sorten som är för att butiker ska vara tvungna att ta kontanter. De påstående är ju inte relaterade alls, därav min följdfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Förstår. Men ditt inlägg var inte lätt att förstå. Du skrev att du alltid betalar med kort och sen att du är den sorten som är för att butiker ska vara tvungna att ta kontanter. De påstående är ju inte relaterade alls, därav min följdfråga.

Ah, följdfrågan fick mig att tro att du ansåg att man skulle vara tvungen att betala med kontanter för att man själv ska få tycka att butiker ska vara tvungen att kunna ta emot kontanter.

Jag hade nog kunnat vara mer precis i mitt ordval men tycker att det var en ganska logiskt baserat på sammanhanget om olika betalsätt.

Permalänk
Medlem

Har aldrig kort eller plånbok med mig, betalar till 100% med Mobil eller Klocka (iPhone/Apple Watch)

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Egentligen behöver du inte appen heller, räcker med QR-koden som kan sparas på annat håll t.ex. i bildformat, även numera rätt smidigt i Google wallet.

1000 tack. Vilken bigbrain move!
Lustigt att jag aldrig tänkt på att den där qr-koden går att fota XD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Enda nackdelen är att med allt i mobilen är man ju än mer totalt och helt fucked om man blir av med mobilen.
Nu när systemet tar bank-id som leg är sista stället där jag behöver något kort över huvud taget Willys själscanning...

Fördelen just här är väl att man inte behöver ersätta korten med mobilen. Korten är snarare kopplade till betallösningen men fortsätter fungera separat.
Det gör att korten kan ligga kvar hemma.
Tar vi exemplet att man blir rånad så blir det nästan tvärt om-effekt här.
Man kan ta sig hem och plocka fram sina kort direkt istället för att behöva beställa nya.

Själv är jag däremot mindre förtjust att dela med mig av banktransaktioner till techjättarna. De har toootal insikt i typ allt man gör. Utom då ens bankärenden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Betalar 80% med klockan. En knapp som man håller in så är man redo att betala.

Har aldrig betalat med mobilen för måste jag fiska upp den kan jag lika gärna fiska upp plånboken tänker jag.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Nästan alltid kort (undantag: Swish ibland), aldrig kontant.

Det går fortare för mig att dra fram kort och slå pinkod än att bängla med telefonen.

(Vad gäller kort så har jag aldrig någonsin använt "blipp", jag stänger alltid av skiten, och om det inte går att stänga av så kapar jag istället antennen så det överhuvudtaget inte funkar rent fysiskt.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nästan alltid kort (undantag: Swish ibland), aldrig kontant.

Det går fortare för mig att dra fram kort och slå pinkod än att bängla med telefonen.

(Vad gäller kort så har jag aldrig någonsin använt "blipp", jag stänger alltid av skiten, och om det inte går att stänga av så kapar jag istället antennen så det överhuvudtaget inte funkar rent fysiskt.)

Bängla? Innan jag ens tagit ut mitt kort ur min plånbok har jag betalat med telefonen. Går mycket fortare med telefonen än fysiska kortet för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bängla? Innan jag ens tagit ut mitt kort ur min plånbok har jag betalat med telefonen. Går mycket fortare med telefonen än fysiska kortet för mig

Beror nog lite på vad man har för vanor. Använder man plånboken ofta har man den nog lättillgängligt. Samma för telefonen.
Ni är helt enkelt motsatser, den ena använder bara telefon för enstaka samtal och den andra för det mesta.

Permalänk

Att ni inte tagit med klockan som ett alternativ. Jag betalar 95% med min Apple Watch, 5% med min iPhone, mina kort vet jag inte ens vart de är någonstans, osäker om jag använt dem någon gång.