Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ninotramp:

Hej behöver lite hjälp för er som har fixat nytt erbjudande hos Telia.

Ska hjälpa min pappa som får höjd avgift till 590:- för 100/100 genom Telia. Om jag ringer dit behöver man mobilt bank id när man sedan ska signa nya dealen? Dom verkar inte ha någon chatt längre?

Farsan ringde dit men hon kunde inte göra något med priset. Han har även Viaplay total, tv4play total, max, Amazon osv genom Telia men går ut i mars. Bredbandet går ut nu i december.

Man får ringa uppsägningsavdelningen, du kan vara med i samtalet men det är din far som måste godkänna. Jag kan förstå att han inte får en bättre deal då han vill ha allt det där om det nu är slutpriset?

Annars får man byta mellan leverantörer helt enkelt o säga upp tills utgångsdatumet

OT: Telia har ingen chatt längre

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hej behöver lite hjälp för er som har fixat nytt erbjudande hos Telia.

Ska hjälpa min pappa som får höjd avgift till 590:- för 100/100 genom Telia. Om jag ringer dit behöver man mobilt bank id när man sedan ska signa nya dealen? Dom verkar inte ha någon chatt längre?

Farsan ringde dit men hon kunde inte göra något med priset. Han har även Viaplay total, tv4play total, max, Amazon osv genom Telia men går ut i mars. Bredbandet går ut nu i december.

Ringde åt farsan, skrev in hans personnummer i mobilen när de frågade om det - ber honom verifiera med bankid (dubbelkolla att det är Telia när han öppnar upp bankID) och jag tar hand om snacket efteråt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Ringde åt farsan, skrev in hans personnummer i mobilen när de frågade om det - ber honom verifiera med bankid (dubbelkolla att det är Telia när han öppnar upp bankID) och jag tar hand om snacket efteråt

Tack för svar 👍😊

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Får se vad de säger när jag säger upp det. 😁

Vad sa dem?

Permalänk
Medlem

I år verkar det gå trögt att få teckna om

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Man får ringa uppsägningsavdelningen, du kan vara med i samtalet men det är din far som måste godkänna. Jag kan förstå att han inte får en bättre deal då han vill ha allt det där om det nu är slutpriset?

Annars får man byta mellan leverantörer helt enkelt o säga upp tills utgångsdatumet

OT: Telia har ingen chatt längre

Jag tänkte bara förhandla om bredband för 399:- för 100/100. TV och streaming får bli i mars. Lär kosta minst 2500:- för allt han har...

Blir och ringa i veckan, över 45 minuter kö.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Ringde in till Telia.

Hade en uppsägning aktiv tills i december.

Fick först erbjudande på 399 kr för 300/300 som befintlig kund. Tackade nej och ville ha 319. Efter några minuters väntetid så kom han tillbaka med 319 i 12 månader.

Permalänk
Medlem

Har haft Telia i 12 månader nu och han jag talade med kunde inte erbjuda årets BF-erbjudande vid uppsägning. Det bästa var ett nykundserbjudande där jag fick BF-priset i 6 månader och sen ordinarie pris i 6 månader. Han erbjöd även att undersöka möjligheten för ett BF-pris i 12 månader om han kunde skapa något paketpris med andra tjänster. Men eftersom vi inte använder streaming eller TV blev det svårt. Så nu ser Telenor ut att vara billigare på 399 kr för 250/250.

Jag exponerar ett par tjänster utåt internet och hade väldiga problem med det hos Bahnhof. Hos Telia har det fungerat väldigt bra, förutom att de roterar mitt publika IP-nummer var och varannan månad (jobbigt eftersom jag saknar DDNS ). Någon som vet hur Telenor står sig här?

Permalänk
Medlem

Kan säga detta om Telia. Just nu verkar de inte ha några skarpa riktlinjer, det handlar enbart om vem man kommer till.

Jag ringde och han tog bort startavgiften utan att jag ens bad om det (sa bara att telia hade inte det förr).

Mamma ringde (hon skulle också teckna nytt) och de vägrade. Jag sa till att hon skulle ringa igen, hon ringde igen och fick prata med en annan och de tog bort startavgiften.

Jag antar att de senare under dagen kommer få direktiv för vad de kan tacka ja till eller inte

Permalänk
Medlem

Jag har Halebop och frågade om de kunde matcha Telias erbjudande på 319:-/månad för 250/250.
Det de kunde erbjuda om jag förlängde i 12 månader var 409:-/månad samt 3 fria månader, vilket ger en månadskostnad på 307:-/månad om man slår ut det på 12 månader.

Helt ok tycker jag, så slipper jag byta och en startavgift på 399:-

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Klickade på att bli uppringd av Telia, frågade om han kunde ta bort startavgiften och det var inga problem.
319:- för 250Mbit.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Lurigt av Telia att köra 399 kr i startavgift. Det betyder att vi får plussa på 33 kr i mån på priserna för att jämföra äpplen och äpplen. Dock verkar det inte gälla befintliga kunder. Så kanske man äntligen premieras för att vara lojal!?

De räknar nog med att du glömmer bort de 900kr/månaden om ett år ett par fakturor med en månads uppsägningstid efter bundet. Måste nog nästan räkna in 1-2 extra höga fakturor på priset dessutom.

Skrivet av Json_81:

Verkar som man slipper startavgiften hos Telia om man tar tv + bredband.

Med det stora hoppet i pris efter året blir nog i längden dyrare än t.ex. för mig hos internetport 459kr/mån + 249kr startavgift obundet, eller bredband2 för 485kr/mån också obundet (Zitius nät, tror jag)

Skrivet av Guestah:

Fan vad surt att Telia fular sig med så dyr startavgift.. man var ju på väg att nappa annars..

Nu blev jag i stället ännu mer anti.

mm, känns jävligt girigt att ha en "startavgift" 2024, känns bara som de vill få ut en 13:e månadsavgift.

Permalänk
Medlem

TLDR: Skulle bara ha info om när på dygnet bredbandsabbonemanget stängs, slutade med att jag får vara utan internet hela helgen.

Måste bara berätta min resa, Telia är f*n helt hopplösa. För min del, får de gärna ta bort kundservice och se till att alla kunder kan få bästa pris.
Jag har i två år tecknat BF-erbjudande (299kr/mån ÅR1 500/500, ÅR2 250/250), jag har varit duktig och sagt upp abbonemanget i god tid innan (mer än 1 mån) och sagt att ni kan säga upp det mot bindningstidens slut. I år föll det på den 24/11, i söndags.

Jag ringde in i fredags, 22/11 och frågar om internet stängs natten mellan 23-24 eller 24-25, dvs har jag internet hela söndagen också? Frågan ställs, för att fakturan jag fått för november månad debiteras för 1-23 november, och är på 229kr, och inte 299kr. Därför tror jag att abbonemanget stängs så fort dagen 24/11 startar, dvs 00:01 2024-11-24.

Som sagt, det ligger nu en pågående order i systemet, som ska gå igenom 2024-11-24. Personen på kundservice är alldeles för snabb och lägger in ett nytt avslut till 2024-12-24. Jag hinner i samtalet få bekräftelsemejlet och meddelar personens misstag. Personen ber om ursäkt, dubbelkollar med mig om mitt ärende, och säkerställer för mig att jag kommer ha internet hela söndagen, men att han lägger ett ärende till 2-line, att ändra datum tillbaka till 2024-11-24.

Fredagen går, men ca vid 16:30 när jag inte är hemma, får jag ett sms att mitt ärende till 2-line är löst och ett nytt mejl med bekräftat avslut 2024-11-22. Kort efter jag läser smset, dimper sms in från frun, att internet hemma ligger nere....

Trött på allt, ringer jag in igen, kommer till samma person som stjälpte mig, som ber ännu mer om ursäkt för att en kollega inte kan läsa vad denne skrev i ärendet och att jag nu sitter utan internet. Han öppnar upp ärendet igen, sätter prio och säger att om de löser det, så har du internet om ca 1-2h. Bara att vänta, 19:00 slår, fredag, kundservice stänger. Jag har inget internet.

På Lördagmorgon ringer jag in igen, får då info att 2-line jobbar på lördagar, men de kan inte nå dom. Så det kanske löser sig.
Ber om lösningen att de reggar upp ett mobilt bredband/ sim i surfgaranti och att jag kan gå in på lokala Elgiganten och göra simkortsbyte för att kunna få internet hemma i surfgarantin. Nej det går inte, måste ta mig till en Telia butik, närmsta ligger 40min hemifrån. Jag väljer att avstå.

Löser det teknisk med att stoppa i jobbsimkortet med frisurf i 4G routern och ställer den "framför" mitt vanliga nätverk, nu fungerar allt hemma igen.

Får mejl idag, nu på morgonen att det öppna prioiterade ärendet är nu löst, de beklagar men nu är det ju 25/11 så abbonemanget som är stängt, ska ju ändå vara stängt. Inget prat om kompensation eller på något sätt försöka ge mig kundservice i ens första gångsklass. Bedrövligt...

Så till er alla som tecknat Telia, försök ha så lite kontakt med kundservice som möjligt, liknande visa hände förra året också, då de envisades först med att bara nya kunder fick erbjudandet, men mitt skulle ju stängas om 1-2 dagar från när jag ringde in 2023. Men då satt jag utan internet en dag bara.

Men vad lär jag mig av detta? Jo att det fortfarande få bli 319kr/mån 250/250 för att alla andra operatörer är snuskigt dyra....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kan säga detta om Telia. Just nu verkar de inte ha några skarpa riktlinjer, det handlar enbart om vem man kommer till.

Jag ringde och han tog bort startavgiften utan att jag ens bad om det (sa bara att telia hade inte det förr).

Mamma ringde (hon skulle också teckna nytt) och de vägrade. Jag sa till att hon skulle ringa igen, hon ringde igen och fick prata med en annan och de tog bort startavgiften.

Jag antar att de senare under dagen kommer få direktiv för vad de kan tacka ja till eller inte

Eller så är riktlinjen att de ska prova sig fram? Det verkar ju underligt om de är oförberedda på detta och bara tar det på en höft Min kille "gick iväg" 1-2 minuter för att undersöka vad han kunde erbjuda när jag sa att uppsägningen var en prisfråga. Jag antar att han inte bara satt och pillade navelludd under tiden och att de faktiskt har någon cetral figur som dirigerar lite grann åtminstone.

Han fattade ändå vad jag var ute efter och när jag uttryckligen frågade om nytt BF-erbjudande sa han nej till det. Men var ändå vänlig nog att erbjuda att ringa upp mig under dagen så att jag skulle få fundera på det eftersom han visste att det kommer bli långa köer direkt nu (när jag först ringde hade jag köplats 15 - nu har jag 80).

Permalänk
Medlem

Till slut gick det någorlunda att matcha som befintlig kund.
319:-/månad i 12 månader mot att jag provade att ha mina streamingtjänster genom dom för 149:-/månad i 3 månader.
Betalar redan för 3 av dessa 4… så teoretiskt sett en besparing där med, bara jobbigt att behöva säga upp det efter dessa 3 månader.

Permalänk
Medlem

Inga bra erbjudanden på telia här (GlobalConnect fd. IP-Only).

Tråkig utveckling när infrastruktur som man ändå betalat dyrt för att dra in nu utnyttjas till att ta ockerpriser pga monopol. Samma skit som elnätet.

Permalänk

Det blev 319 kr för 300/300 för mig utan startavgift hos Telia som ny kund (Telias öppna fiber). Som övriga ringde jag och frågade och efter 1-2 min så var det fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spannen:

<Uppladdad bildlänk>

Tråkig utveckling när infrastruktur som man ändå betalat dyrt för att dra in nu utnyttjas till att ta ockerpriser pga monopol. Samma skit som elnätet.

Tänkte gå in och kolla om jag kunde få bättre pris nu när det ändå är Black Week. Men det är fanimej sjuka priser Telia har. Deras 1000/1000 kostar, med kampanj (549/mån) och bindningstid, mer än vad ordinarie pris är för Bredband2 1000/1000 - utan bindningstid Tror jag sitter kvar på BB2...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag har Halebop och frågade om de kunde matcha Telias erbjudande på 319:-/månad för 250/250.
Det de kunde erbjuda om jag förlängde i 12 månader var 409:-/månad samt 3 fria månader, vilket ger en månadskostnad på 307:-/månad om man slår ut det på 12 månader.

Ja, jag hoppar nog på detta erbjudandet då det blir typ samma pengar för mig. Har någon tia högre månadsavgift.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är fjärde året i rad som jag kör Telia via deras kampanj, och jag måste säga – det här var en av de absolut enklaste och smidigaste upplevelserna jag har haft! Jag ringde in till 90200, precis som säljaren som kontaktade mig tipsade om, och allt flöt på så otroligt bra.

Det kändes verkligen som att hela avdelningen var helt på det klara med vad de skulle göra och hade färdiga lösningar för varje tänkbart scenario. Den första Telia-representanten, som dessutom var direkt från Telia och inte via något säljbolag, var superproffsig. Han styrde samtalet på ett tydligt sätt och gav mig råd om att uppsägning var rätt väg eftersom jag hade väntat lite för länge med att agera.

När jag väl kom till uppsägningsavdelningen möttes jag av en kille som bara skrattade och utan krångel la in min beställning direkt. Inget onödigt mersälj, inget tjafs – bara ren och skär effektivitet. Jag älskar det!

Visst, telefonkön på 45 minuter var lite seg, men det är lätt förlåtet när man tänker på hur smidigt allt gick efteråt. Jag gick från 449 kr för 500/500 till 369 kr för 600/600. Det är både en snabbare uppkoppling och en lägre kostnad – rena rama win-win, om du frågar mig!

Telia, ni förtjänar verkligen en eloge för detta. Sådana här upplevelser gör att man vill stanna kvar som kund år efter år. 👏

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Tack för tipset! Kunde få 250/250 via Halebop för 359kr och tre fria månader vilket var bra mycket bättre än andra alternativ i mitt stadsnät.

Permalänk
Medlem

Ringde Telias uppsägningsavdelning igen nu och fick till BF-erbjudandet helt utan problem Det lät ungefär så här:

- Hej, jag har ett bredband hos er som jag skulle vilja säga upp
- Javisst. Någon särskild anledning?
- Ja, det har en bindningstid som löper ut snart och sen blir det lite för dyrt
- Ah, så det är en prisfråga alltså? Är det något vi kan göra någonting åt?
- Ja, alltså... Kan ni matcha ert befintliga Black Friday-erbjudande?
- Ja, det är inga som helst problem!

Så la han bara på det med startdatum efter att mitt nuvarande abonnemang löper ut.

Permalänk
Medlem

Någon som har lyckats teckna Telias erbjudande på ett datum längre fram än det som är valbart på deras webbsida?

Sitter med 100/100 från Telia idag för 349:-/mån bundet till 31/3-2025. Sista startdatum jag kan välja är 22/2-2025 på deras webbsida för deras erbjudande 150/150 för 294:-/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spannen:

<Uppladdad bildlänk>

Känns som vi med GlobalConnect har dem sämsta priserna hos samtliga leverantörer just nu.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Försökte mig på att binda upp mig till 24 mån med Telia (har Telia Öppen fiber som stadsnät) och de kunde tyvärr inte göra något åt det. Det var att återkomma om 1 år när bindningstiden tar slut och se ifall det finns något erbjudande att köra på.

Men enkelt var det också att få bort avgiften, så folk med Öppen Fiber bör få bort startavgiften utan någon vidare diskussion med Telia

Permalänk
Medlem

Ni som lyckades få bort startavgiften. Hur lyckades med de?de personer jag pratad med hos Telia är väldigt bestämda om att det inte går alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Tänkte gå in och kolla om jag kunde få bättre pris nu när det ändå är Black Week. Men det är fanimej sjuka priser Telia har. Deras 1000/1000 kostar, med kampanj (549/mån) och bindningstid, mer än vad ordinarie pris är för Bredband2 1000/1000 - utan bindningstid Tror jag sitter kvar på BB2...

Hur är det hos Bredband2 när man inte har bindningstid, är rädd att de ska höja priset och att det blir lika eller dyrare än ex. Telia.

Permalänk
Medlem

Jag tryckte att jag ville bli kontaktad på Telias hemsida och skaffade 1000/1000, tjejen plockade bort startavgiften också. Nu till det vad jag hoppas på verkligen stämmer. Jag bor idag på en adress (Zitius) som får priset 449kr/månad och ska i Februari flytta till en adress (Open Universe/GlobalConnect) som får 549kr/månad, men enligt hon jag pratade med är det inga problem att flytta från första adressen till andra adressen och få behålla samma kampanjpris.

Nu när jag ringer till Telia för att lägga in flytten så sa han att de måste vara inkopplad innan flytten kan läggas (ska kopplas in 20/12 på nuvarande adress). Men frågar honom då om det stämmer att kampanjpriset följer med till nya adressen varpå han svarar att nej, vid ny adress blir det nytt avtal med ny bindningstid, troligen kommer jag få betala ca 700kr/månad på nya adressen. Sa att han kunde makulera beställningen då, han kopplar mig till abonnemangsavdelningen för detta. Får se vad de säger....

Orkar inte med olika besked. Stå för vad ni säger!

EDIT: Det blev en makulering av orden. Får kolla på annat avtal till nya adressen.

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Ringde Telias uppsägningsavdelning igen nu och fick till BF-erbjudandet helt utan problem Det lät ungefär så här:

- Hej, jag har ett bredband hos er som jag skulle vilja säga upp
- Javisst. Någon särskild anledning?
- Ja, det har en bindningstid som löper ut snart och sen blir det lite för dyrt
- Ah, så det är en prisfråga alltså? Är det något vi kan göra någonting åt?
- Ja, alltså... Kan ni matcha ert befintliga Black Friday-erbjudande?
- Ja, det är inga som helst problem!

Så la han bara på det med startdatum efter att mitt nuvarande abonnemang löper ut.

Exakt min upplevelse med! Kändes väldigt manus och scenario-drivet och att dom internt sagt att alla som ringer och "krånglar/gråter" i telefon åker direkt över hit där vi kritar på ett nytt 12-månaders abonnemang, för en tappad kund är värre än att ge en befintlig kund ett "nykunds-abonnemang". Detta sken verklige igenom i år och jag är helt övertygad om att deras affärsutveckling- och säljavdelningar har analyserat tidigare års strategier och beslutat att dom ska ta allt dom kommer över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch|CkeN:

Exakt min upplevelse med! Kändes väldigt manus och scenario-drivet och att dom internt sagt att alla som ringer och "krånglar/gråter" i telefon åker direkt över hit där vi kritar på ett nytt 12-månaders abonnemang, för en tappad kund är värre än att ge en befintlig kund ett "nykunds-abonnemang". Detta sken verklige igenom i år och jag är helt övertygad om att deras affärsutveckling- och säljavdelningar har analyserat tidigare års strategier och beslutat att dom ska ta allt dom kommer över.

Inte alls min upplevelse. Första personen jag pratade med på uppsäjningsavdelningen, vägrade att ens försöka ge ett vettigt erbjudande.