Apple slutar sälja Iphones med lightning från årsskiftet

Permalänk

Men "alla " har väl USB-C-kablar hemma nu? Man laddar hörlurar, konsolkontroller eller eboksläsare ändå. Det känns inte som så stort drastiskt hopp.

Alla Apple-enheter i hushållet är lightning just nu men när det blir ett nyköp ser jag inte det som ett problem att det blir USB-C istället.

Jag är mer gubbsur på att telefonerna är så stora nu, är oerhört nöjd med min 12 Mini, men det är en annan rant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Kan av erfarenhet säg att det är sällan kablarna sitter så pass hårt fast efter ett par månaders användning.

Och jag kan säga precis tvärtom. Testade både min 6 månaders Nokia telefon och min OnePlus 3 som jag använde som huvudtelefon i ca 2 år och 9 månader. Båda sitter fast och kan hänga i kabeln utan problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och jag kan säga precis tvärtom. Testade både min 6 månaders Nokia telefon och min OnePlus 3 som jag använde som huvudtelefon i ca 2 år och 9 månader. Båda sitter fast och kan hänga i kabeln utan problem

Jag reparerar iPhones och MacBooks som mitt leverne, och kan säga att USB-c portarna ofta greppar väldigt dåligt efter några år. På iPhone vet jag inte om jag sett problem än men på macbook av alla de slag är det vanligt att dom sitter ganska löst efter 2-3 år, det är möjligt att det är lite by design på en dator dock, så att man inte drar datorn i golvet om man snubblar på en kabel.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingen brydde sig ju när laddaren eller hörlursporten försvann

lolwut? Jag och du lever i två olika Sverige verkar det som.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag menade i aspekten att folk fortsatte att köpa iphones och samsung snabbt gick samma väg

Personligen saknar jag fortfarande porten, men det är en annan fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menade i aspekten att folk fortsatte att köpa iphones och samsung snabbt gick samma väg

Personligen saknar jag fortfarande porten, men det är en annan fråga

Att folk fortsätter att köpa produkterna är ju inte samma sak som att inte bry sig.

Men ja, folk fortsatte att köpa produkterna och antalet som valde bort iPhone och Samsung pga. porten var ju minimalt.

Jag saknar också porten då och då, har en del högtalare och hörlurar som hade mått bra av ett uttag.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mithras:

Seriös fråga: är "lolwut" för laddporten eller hörlursuttaget?

För undrar hur många som verkligen hade ett problem med att slippa sladdtrasslet till lurarna? Att man tog bort det uttaget har jag då aldrig sett som ett problem.

Laddporten är väl inte heller något direkt problem. "Drunknar" i.o.f.s. i lightning-kablar då hela familjen länge kört Iphone, men är väl ändå vettigt att gå till USB-C (även om det för egen del då fick bli en beställning på ett gäng USB-C kablar från Ali-Express, positiva är att billiga mikrokontrollers även de gått till USB-C från att länge varit kvar på micro-USB).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av taliz:

Innan AirPods kom använde jag aldrig hörlurar. Varje gång man tänkte man skulle använda dem så var ju sladdarna ihoptrasslade. Sånt orkar man ju bara inte med.
Men sen jag fick AirPods via jobbet 2017 har jag börjat använda lurar en del, mest för att lyssna på ljudbok och ibland när jag ringer från nått bullrigt ställe. Smidigt.
Nu med Pro 2 så dämpar de ju buller dessutom.

Ja men visst är det bra med valmöjligheter

Vissa gillar lurar som aldrig behöver laddas också, finns fördelar med allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Du har ludd/skit i porten. USB-C ska sitta så pass hårt att du kan bära enheten i sladden.

Men det absolut vanligaste är skit, så kontakten inte åker hela vägen in. USB-C är lite jobbigare än lightning att rengöra, då man har kontakterna i mitten. Lightning var ju helt öppen.

Luddet som är där syns knappt, men det är i regel packat som sten i botten. Bästa är en tandpetare av trä, så kan du skrapa i botten. Du kommer bli förvånad hur mycket det får plats där.

Skräp är en majoritet av ärenden där "laddporten är trasig".. Ren skit, som packas varje gång man stoppar i kabeln.

Gav mig på rengöring igår med flosser då en tandpetare inte fick plats. (Återigen tack vare stiftet) slutade med att sladden inte längre gick att få i och därmed tog luren inte laddning. Fick några enstaka livstecken vid vinkling och att hålla kabeln nedåt.

Fick klyva en tandpetare idag för att få plats och lägga en timme på att pilla. Men nu låser kabeln igen och luren laddar. Skall bli intressant att se om den trots detta faller ur vid användning under laddning.

Den låste ju innan rengöring också. Men trillade ut om man rörde på telefonen medans sladden satt i. I regel efter 3mins användning

Saknar fortfarande Lightning osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Care to repeat that? Tror du missade hela "upploppet" som skedde när de tog bort hörlursporten men även väggvårtan dock så var den senare inte lika kontroversiell.

Jag är fortfarande bitter att de skapade trenden med ingen hörlursport.

Permalänk
Medlem

Trådlös laddning förlorar 20-30% av energin vid överföring, helt uselt för miljön.
Trådlös laddning går inte använda medans man håller i telefonen och använder den.
Låter som ett normalt Apple-drag ta bort den faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Seriös fråga: är "lolwut" för laddporten eller hörlursuttaget?

För undrar hur många som verkligen hade ett problem med att slippa sladdtrasslet till lurarna? Att man tog bort det uttaget har jag då aldrig sett som ett problem.

Laddporten är väl inte heller något direkt problem. "Drunknar" i.o.f.s. i lightning-kablar då hela familjen länge kört Iphone, men är väl ändå vettigt att gå till USB-C (även om det för egen del då fick bli en beställning på ett gäng USB-C kablar från Ali-Express, positiva är att billiga mikrokontrollers även de gått till USB-C från att länge varit kvar på micro-USB).

Hörlursuttaget, givetgivs.

Spelar väl ingen roll hur många som "verkligen" hade ett problem (högst subjektivt vad som är ett "verkligt" problem); det var ändå ett jävla ramaskri och skrevs både artiklar och gjordes massa rants på youtube angående ämnet, då wireless (eller "true wireless som vi kallade det då) hörlurar absolut inte var lika vanligt som det var idag, och i princip bara användes av den steretoypiske Sweclockaren. Många dyra kablar som blev värdelösa över natten, och många som inte hade lust att lägga 2000 kr på nya hörlurar bara för att de köpte en ny telefon.

Sen har det varit ett "problem" för mig ibland med porten, då jag hellre använder vissa hörlurar med kabel, speciellt i jobbet. Trådlösa hörlurar explicit SUGER i jämförelse när det kommer till samtalskvalitet, vilket gör att jag hellre går omkring med laptopen kopplad till trådade hörlurar på kontoret och pratar via teams, än att gå omkring med bluetooth-hörlurar och mobilen.

För att inte tala om att ljudet på musik helt enkelt är så mycket bättre när det kopplas via AUX, även på en sån liten sak som Marshall Stanmore (måste dock säga att det är en jävla skillnad mellan Stanmore och Stanmore III, men offtopic).

Laddporten är jag bara så otroligt jävla glad över att vi har EU just nu, att Apple kan ta och köra upp en USB-C så långt upp där solen inte skiner så att det smakar i gommen på Steve Jobs där han ligger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Den försvann ju från Ipad också och där fanns det plats för 3,5:an så det finns inga tekniska skäl

Tror att minska mängden öppningar som ökade risken för vattenskador också framfördes som skäl utöver förlorat utrymme.

Skrivet av medbor:

Det är ett ganska högt ställt krav att man ska byta plattform helt för att visa att man bryr sig.

Permalänk
Medlem

För diskussionen av laddare till 3gs:

Ser ut att vara samma tjocka laddare som man fick till 3G(hade sj en 3g, innan jag hoppade till 4an som hade den tunna laddaren).

Kan ju dock mycket väl vara så att 3gs fick den tunnare laddaren mot slutet?

Edit: Går också att kolla apples webshop via wayback machine:

https://web.archive.org/web/20091005172238/http://store.apple...

Ser ut som att det bara är den gamla tjocka som säljs där ett par månader efter releasen av 3GS.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Det var på tiden.. Förstår inte att det tagit så lång tid? Redan för 30 år sedan ifrågasatte jag att det inte fanns en standardkontakt för alla mobiler. På skämt sa jag då att det kommer säkert dröja 20 år innan det blir en gemensam standard. Fast jag trodde faktiskt inte att det skulle ta mer än 10 år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men vem använder porten till annat än laddning idag? Det hade kunnat följa med en ’magsafe’ adapter med usb-c möjligen

Tror inte så många hade brytt sig helt ärligt

Ingen brydde sig ju när laddaren eller hörlursporten försvann

Apple vill väl att man ska kunna ha möjligheten att koppla in extern lagring och liknande funktioner? Exempelvis när man filmar 4K RAW, som kan ta hur mycket plats som helst!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson