Permalänk
Medlem

[CSS] Wrap:a ett långt ord

Hallå!

Jag har en div på min hemsida som innehåller nyheter. Med css är den satt till en specifik width. Problemet är att om jag skriver ett jättelångt ord (500 tecken ex) så förlängs diven för att ordet ska få rum. Jag vill att den ska bryta ordet och fortsätta på ny rad.

Jag är medveten om att det finns många sätt att göra detta på, men jag vill helst lösa det med CSS. Någon som vet hur jag gör?

Edit: Visserligen finns det inte så extremt många ord på 500 bokstäver - än. Utifall det skulle dyka upp något så långt ord, vill jag gärna kunna skriva det på min hemsida.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

style="overflow: none;" ska nog fungera.

Edit: eller det bryter inte ordet...
Edit2: hette ju inte äns none... utan visible|hidden|scroll|auto

Visa signatur

Schemer: "Buddha is small, clean, and serious."
Lispnik: "Buddha is big, has hairy armpits, and laughs."

Permalänk
Medlem

Det går inte enbart med CSS, men om du blandar in lite JavaScript går det bra.

<div id="foo" style="width: 20em; border: 1px solid #000"> abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäöabcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö </div> <script type="text/javascript"> var elm = document.getElementById("foo"); while(/[\wåäö]{31,}/i.test(elm.innerHTML)){ elm.innerHTML = elm.innerHTML.replace(/([\wåäö]{30})([\wåäö]+)/ig, "$1- <br />$2"); } </script>

I exemplet bryts ord efter 30 tecken.

Fast det blir smidigare om du gör det med PHP/ASP istället.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Ja, du har rätt, det blir lättare att göra det i PHP (vilket för övrigt används i min hemsida).

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton