varför anänder så många norton antivirus?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brevmapp
Ja jag vet inte vilket test detta är i från men jag kan ju säga så här jag har också kör nod32 och det var flera trojaner som den inte hittade föräns efter 1-2 mån efter den hade kommit ut. Kaspersky tog det kanske 2-3 dagar.

Och med det menar du?
Att du fick trojanerna 1-2 månader efter dom tillverkades?
Vad är i så fall problemet?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Och med det menar du?
Att du fick trojanerna 1-2 månader efter dom tillverkades?
Vad är i så fall problemet?

Ja problemet är att det tar 2 månader för norton innan den fattar att hitta trojanen. Kaspersky tog några dagar alltså kan du räkna ut själv vad som händer. Plus att norton är dålig på att känna av krypterar/packare vilket medför att det finns många som sitter med trojaner utan att dom vet om det. Klart att det går att fixa så att inget virusprogram hittar det. Fast tänk på det ni som tror ni går säkra för att ni har ett viruprogram och branvägg.

för trojaner är väl TDS-3 det finaste.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brevmapp
Ja problemet är att det tar 2 månader för norton innan den fattar att hitta trojanen. Kaspersky tog några dagar alltså kan du räkna ut själv vad som händer. Plus att norton är dålig på att känna av krypterar/packare vilket medför att det finns många som sitter med trojaner utan att dom vet om det. Klart att det går att fixa så att inget virusprogram hittar det. Fast tänk på det ni som tror ni går säkra för att ni har ett viruprogram och branvägg.

för trojaner är väl TDS-3 det finaste.

Men är det Norton det handlar om nu?
Förut sa du att NOD32 tog 1-2 månader
Nu säger du att det är Norton.

Sedan så förstår jag inte riktigt.
Menar du att det har taget 1-2 månader för NOD32 (eller menar du Norton?) att leverera en databas för dom här trojanerna.
Eller menar det att du fick dessa trojanerna efter 1-2 månader efter trojanerna tillverkades.

Är det senare alternativet så är det ju inget som är fel.
Menar du det första alternativet så är det inte bra.

Ja problemet är att det tar 2 månader för norton innan den fattar att hitta trojanen.

Som det står här har du sökt i 2 månader innan Norton hitta det...
Låter lite tvivelaktigt... Haft igång sökningen i 2 månader...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brevmapp
Det bara testa...
Börja med att ta hem en trojan och skapa en serverfil med den.
ladda ner upx, aspack,asprotect eller någon annan packare och/eller nån protector från http://www.exetools.com/
Här är väl också lite saker http://z0mbie.cjb.net/
Så scannare du filen med NAV. Nu kan jag inte svara exakt vilka packare/protectors NAV klara och inte klarar men test några.

När du fått norton att inte hitta den så kan du ju testa att köra den på
http://www.kaspersky.com/remoteviruschk.html

Okej, så för att få fram lite fakta så behöver jag bara skaffa fram en känd trojan, ett par packare/protectors, NAV och ett par andra antivirusprogram (för att kunna jämföra) och sätta mig och testa i ett par timmar eller så. Tror jag skippar det Jag hade hoppats på att du hade någon länk eller något annat lättare att presentera.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

jag kör NAV 2001 , funkar perfekt.... om någon undrar.

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Castor
Okej, så för att få fram lite fakta så behöver jag bara skaffa fram en känd trojan, ett par packare/protectors, NAV och ett par andra antivirusprogram (för att kunna jämföra) och sätta mig och testa i ett par timmar eller så. Tror jag skippar det Jag hade hoppats på att du hade någon länk eller något annat lättare att presentera.

Ja efter som jag inte kör NAV själv så kan jag int säga exakt vad den hittar och inte hittar.
Och jag antar att inte min isp eller ni blir så glada om jag laddar upp en färdigfixad trojan.

Men testat norton hittar denna fil då.
om http://nuclearwinter.e-plutonia.com/PN/modules.php?name=Downl... Nod32 gör det i alla fall inte.

Http://www.virusbulletin.com är ju ett ställe där det finns info

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brevmapp
Ja efter som jag inte kör NAV själv så kan jag int säga exakt vad den hittar och inte hittar.
Och jag antar att inte min isp eller ni blir så glada om jag laddar upp en färdigfixad trojan.

Men testat norton hittar denna fil då.
om http://nuclearwinter.e-plutonia.com/PN/modules.php?name=Downl...

Nod32 gör det i alla fall inte.

Http://www.virusbulletin.com är ju ett ställe där det finns info

Du får gärna svara på mina frågor längre upp.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Du får gärna svara på mina frågor längre upp.

Ja det tar typ två månder för norton att hitta en ny trojan är det en stor tar det kortar men annars så.

Men säg till när norton hittar filen övanför jag postade

Permalänk
Medlem

Ja körde NAV2K3 ett bra tag, sedan NAV2K4 sedan började jag bli irriterad på att det käkade så jä*la mycket minne, så ja skaffade Symantec Antivirus 8.1 (tror jag det heter, är inte hemma nu,,,)
Och jag har inte fått ett enda virus...
Men å andra sidan så surfar inte ja runt på suspekta sidor, och ja laddar inte hem shit ifrån www om det inte är stora sidor som ati.com osv osv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brevmapp
Ja det tar typ två månder för norton att hitta en ny trojan är det en stor tar det kortar men annars så.

Men säg till när norton hittar filen övanför jag postade

Men jag fattar fortfarande inte riktigt vad du menar.

1. Du får ställa Norton på sökning i två månader på en och samma smittade fil för att hitta en trojan, alltså SÖKNINGEN av FILEN som är smittad tar två månader. Det är så du skriver nämligen.
Jag tvivlar starkt på att ens Norton är så långsamt att en sökning av en fil tar två månader, har du en dator igång två månader i streck för att söka bara en fil som är smittad?
I så fall kommer det ta flera 1000 tals år att göra en vanlig virus-sökning på en dator...

2. Det tar två månader innan symantec lägger upp en ny virusbas som kan hitta trojanen.

3. Du fick en varning att du har fått trojanen efter 2 månader efter trojanen skapades, virusbasen har kunnat hitta den i 2 månader med du blev först smittad efter 2 månader.

Är det 1,2 eller 3 du verkligen menar?
Hur har du kommit fram till du säger.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Är det 1,2 eller 3 du verkligen menar?

Förmodligen menar han 2.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

för allas info så kan jag meddela att det finns ny virusuppdateringar till alla Symantecs produkter varje dag (vet dock inte vilken tid de läggs upp) på deras hemsida. Sen att de bara uppdaterar liveupdate servern 1-3 gånger i veckan vet jag inte varför.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Stort test på AV program i senaste numret av DMZ.

NAV hittar virus och trojaner lika bra som de flesta, även packade...

Har NAV 2003 och tycker det kan vara lite resurskrävande, men fungerar annars ypperligt... Det var OEM:at med min burk, men annars skulle jag nog välja Panda...

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Men jag fattar fortfarande inte riktigt vad du menar.

1. Du får ställa Norton på sökning i två månader på en och samma smittade fil för att hitta en trojan, alltså SÖKNINGEN av FILEN som är smittad tar två månader. Det är så du skriver nämligen.
Jag tvivlar starkt på att ens Norton är så långsamt att en sökning av en fil tar två månader, har du en dator igång två månader i streck för att söka bara en fil som är smittad?
I så fall kommer det ta flera 1000 tals år att göra en vanlig virus-sökning på en dator...

2. Det tar två månader innan symantec lägger upp en ny virusbas som kan hitta trojanen.

3. Du fick en varning att du har fått trojanen efter 2 månader efter trojanen skapades, virusbasen har kunnat hitta den i 2 månader med du blev först smittad efter 2 månader.

Är det 1,2 eller 3 du verkligen menar?
Hur har du kommit fram till du säger.

2

"Stort test på AV program i senaste numret av DMZ.

NAV hittar virus och trojaner lika bra som de flesta, även packade...

Har NAV 2003 och tycker det kan vara lite resurskrävande, men fungerar annars ypperligt... Det var OEM:at med min burk, men annars skulle jag nog välja Panda...

/Anders"

Valka var mer var med?
Körde dom bara virus? eller trojanner som dom var packade/crypterade?

Permalänk

Det var 4 st. med, Panda, NAV, nod32 och något till, tror det var Kapersky...

De körde både virus och trojaner också packat enligt någon testsite för AV program där man kan tanka ner "testvirus"...

Panda och NAV klarade sig bäst vill jag minnas...

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Ja undrar också om NAV kan vara så mycket sämre än andra?

Kollade länken du lade upp men jag har ingen lust att köra clienten på min egen dator för att testa. Ingen som har en skrutt dator att testa på?

Har 2004:an ja, har även en corporate edition liggandes någonstans.

Visa signatur

"/me votes for anarchy"
and WoW for all

Permalänk
Medlem

jag hade NAV tills för några veckor sedan. Datorn var så seg att det kändes som det var dags att göra formatering mm. Men så stängde jag av NAV. Pang så gick det som tåget. Ut med skräpet och in med NOD32. Allt går så bra. Alla virus som kommit med mail har den stoppat (mest mydoom men även ett par andra) Tycker symantec skulle lägga ner lite tid på hur mycket kraft den drar ur datorn. Min dator är ju någorlunda modern men det finns ju andra med mindre minne och processorkraft.

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem

Jag har inga som helt negativt att säga om Norton Antivirus, Det har fungerat klockrent och den är extremt resurssnål. Tar inte mer än 10-14 Mb minne och stör inte heller några andra processer.

Skulle vilja rekommendera alla att köpa norton.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brevmapp
2

"Stort test på AV program i senaste numret av DMZ.

NAV hittar virus och trojaner lika bra som de flesta, även packade...

Har NAV 2003 och tycker det kan vara lite resurskrävande, men fungerar annars ypperligt... Det var OEM:at med min burk, men annars skulle jag nog välja Panda...

/Anders"

-det tråkiga med testen är att de testar hur väl virusskydden hittar äldre kända virus..

Hur mycket säger det??? (så gott som alla virusprodukter kan hitta dessa "gamla Godingar")

Det viktiga är hur bra & hur snabbt de känner identifierar NYA virusar..

Samt hur bra & snabbt de kommer ut med uppdateringar...
(Tänk på att det behövs långt mindre än en enda timme för en ny smitta att sprida sig till större delen av USA & Europa.. Att då som många virusskyddsleverantörer endast uppdatera virusskyddet en enda gång per vecka är långt ifrån acceptabelt!)

samt givetvis hur bra de är på att RENSA (desinficera) dessa smittor... (här ligger t.ex. Norton efter så det förslår!) (Hur kul är det med ett virusskydd som Larmar.. Men inte kan hantera smittan?!!!)

Det viktiga när man installerar virusskydd är att:

1: avsöka maskinen & rensa ev. smittor!
2: Konfigurera realtidsavsökningen till att RADERA nya smittor! (har du inte smittan på din burk, vill du inte heller få in den)
3. Ha realtidsavsökningen aktiverad KONSTANT! (bra virusskydd själ obetydligt med preseanda).. Såvida du inte har en gammal handvevad datorn med gummisnoddsdriven hårddisk..)

4. Mappar du upp mappar på andra datorer.. Då måste ditt virusskydd ha stöd för att avsöka mappade enheter..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
Jag har inga som helt negativt att säga om Norton Antivirus, Det har fungerat klockrent och den är extremt resurssnål. Tar inte mer än 10-14 Mb minne och stör inte heller några andra processer.

Skulle vilja rekommendera alla att köpa norton.

Jag har inte sagt något om att det skulle fungerar dåligt eller drar mycket resyser däremot säger jag att ett det inte stöjder packare/krypterar bra! och även är slö på att uppdatera vilket medför att du kanske sitter med en massa virus och du tycker ditt norton fungerar bra. Gör lite tester så får du se vad jag menar.

Permalänk
Inaktiv

Än så länge har nortonantivirus sett till att jag inte fått några virus eller maskar, så hos mig fungerar denna "otroligt dåliga" produkt mycket bra. Att en människa skriker och domderar ut sitt hat över nått han ogillar kommer lämna mig oberörd i mitt val av anitvirusprogram när det är tidd att förnya avtalet.

Det är som de som skriker på Windows och ojar sig över hur osäkert det är; men hade dessa personer inte ojjat sig och spytt galla över en bra produkt hadde troligen färre ansträngt sig att göra virus som attakerar just detta system. Men nu är även Windows och Nortonantivirus marknads ledande och idiotiska krackers skriver oftast virus som ger sig på de stora företagen som de inte gillar. Så givetvis är det inte lika många maskar och virus som försöker infektera MempodAnitvirus som det är som attakerar SymanetcAntivirus.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Än så länge har nortonantivirus sett till att jag inte fått några virus eller maskar, så hos mig fungerar denna "otroligt dåliga" produkt mycket bra. Att en människa skriker och domderar ut sitt hat över nått han ogillar kommer lämna mig oberörd i mitt val av anitvirusprogram när det är tidd att förnya avtalet.

Det är som de som skriker på Windows och ojar sig över hur osäkert det är; men hade dessa personer inte ojjat sig och spytt galla över en bra produkt hadde troligen färre ansträngt sig att göra virus som attakerar just detta system. Men nu är även Windows och Nortonantivirus marknads ledande och idiotiska krackers skriver oftast virus som ger sig på de stora företagen som de inte gillar. Så givetvis är det inte lika många maskar och virus som försöker infektera MempodAnitvirus som det är som attakerar SymanetcAntivirus.

Ja bryr mig ett ett piss vad du kör!
men fatta om det inte hittar en trojan hur vet du då att du har den?

men jaja lås denna tråd jag orkar inte svara något mer nu

Kaspersky är bäst på att hitta viurs/trojaner thats it!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brevmapp
Ja bryr mig ett ett piss vad du kör!
men fatta om det inte hittar en trojan hur vet du då att du har den?

men jaja lås denna tråd jag orkar inte svara något mer nu

Kaspersky är bäst på att hitta viurs/trojaner thats it!

Ungefär lika mycket som jag tror på att din information angående Norton skulle vara sann eller riktig. Du kan inte komma med några bättre bevis än att du inte gillar Norton och så länge ett fåtal är emot det flertallet tycker är bra så litar jag på flertalet. Jag har som sagt ännu inte drabbats av några trojaner och min Firewall sitter som ett andra skydd mot backdoors. Jag litar även på mitt sunda förnuft som säger att inte lita på filer man hämtar via KazaA och DC.
Själv tror jag du inte har så mycket mer att komma med än ett självodlat ogillande an Norton.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Ungefär lika mycket som jag tror på att din information angående Norton skulle vara sann eller riktig. Du kan inte komma med några bättre bevis än att du inte gillar Norton och så länge ett fåtal är emot det flertallet tycker är bra så litar jag på flertalet. Jag har som sagt ännu inte drabbats av några trojaner och min Firewall sitter som ett andra skydd mot backdoors. Jag litar även på mitt sunda förnuft som säger att inte lita på filer man hämtar via KazaA och DC.
Själv tror jag du inte har så mycket mer att komma med än ett självodlat ogillande an Norton.

Om du vill ha bevis testa själv efter som du inte litar på mig!
jag vet inte vad du har för brandvägg men det brukar vara lätt att komma förbi de flesta. med olika metoder.

Men visst kör med ditt norton du.

Permalänk
Medlem

följer ju alltid med datorer så det är väll därför

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Ungefär lika mycket som jag tror på att din information angående Norton skulle vara sann eller riktig. Du kan inte komma med några bättre bevis än att du inte gillar Norton och så länge ett fåtal är emot det flertallet tycker är bra så litar jag på flertalet. Jag har som sagt ännu inte drabbats av några trojaner och min Firewall sitter som ett andra skydd mot backdoors. Jag litar även på mitt sunda förnuft som säger att inte lita på filer man hämtar via KazaA och DC.
Själv tror jag du inte har så mycket mer att komma med än ett självodlat ogillande an Norton.

-Jag kan personligen svara för att norton inte detekterar smittor på önskvärt sätt..

Har själv fått hjälpa andra med smittade datorer..

Och jag ha i en massa fall erfarit att när man först uppdaterar norton... Och därefter avsöker maskinen så kan norton meddela 0 (noll) detekterade smittor..

När jag därefter avinstallerat Norton & installerat (oftast F-secure), uppdaterat & avsökt maskinen så har f-secure hittar flera tiotalsfiler med smitta... Oftast dock 3-4 olika smittor..
(vilka F-secure dessutom klarat av att rensa!)

Har även utfört samma test fast
1. Med Norton uppdaterat & avsökt (+avinstallerat)
2: installerat panda & uppdaterat. Avsökningen visar flertal smittade filer (rensat dessa)
3 avinstallerat Panda & installerat F-secure, uppdaterat & avsökningen hittat ett par filer till med smitta, Rensat...

Då jag själv utfört dessa jämförelser (på olika maskiner man stött på) & själv sett dessa resultat måste jag hävda att norton är rent skräp!

Och detta av egen erfarenhet.... inte hörsägen, inte övertro på reklamtexter eller övertro på andras utsagor..

------------------------------

det jag tror syftades på är att om ditt virusskydd ger sk. falska negativa resultat (dvs. inte detekterar en befintlig smitta) då upplever du det som att du är smittfri, fast så inte är fallet..

Förstår du resonemanget?

------------------------------

Det viktigaste är att virusskyddets realtidsavsökning är aktiverat & att du efter en avsökning sätter ditt realtidsavökningen på att

1: Radera smittad fil (är filen smittad vill du inte ha den, kontakta den som "gav" den filen & be dom rensa filen innan de skickar den igen)

2: radera filen.. (igen.. detta då steg 1 ibland inte kan utföras direkt, då program (IE eller Outlook etc.) håller filen låst) i de mindre moderna virusskydd som inte har radera som 2:a åtgärd får väl Rensa duga..

Permalänk
Medlem

Nort antuvirus 2004 hitar virus och mycket bra!
sköer på alla inkomande filer!

Visa signatur

\\Cabelguy
Kolla gärna in på min hemsida på www.cabelguy.tk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cabelguy
Nort antuvirus 2004 hitar virus och mycket bra!
sköer på alla inkomande filer!

Jag tycker realtidssökning med Norton slöar ner skitmycket, den punkten är F-secure mycket bättre på.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

måste säga att jag älskar NAV och speciellt det fasktum att det går att intergrera anti-virus och utilites... systemworks... fatta hur bra det är. Sen så är det ju så att det går alltid att fixa ett visrus som klarar att passera en visrus scan bara men vet vad man ska göra tror nog att alla antivirus system går att lura men om man ska titta på dumma folk så ska man titta på linux folk dom kör aldrig med antivirus och hävdar att deras system är säkert som fan... hur går det till alla system har buggar vilket gör att man kan göra virus som utnyttjar dom.. sen har man inget som vaktar så skiter ju sig allt hur lätt som helst

Permalänk
Avstängd