Vilket 6800Ultra är bäst?

Permalänk
Medlem

Vilket 6800Ultra är bäst?

Det finns så många olika märken och det är skillnad på allihop, mer eller mindre. Jag vill ha det kort som presterar bäst; ljudnivå spelar ingen roll, temperaturen tror jag är ok på alla kort.

Extremeversionerna kan exkluderas eller listas separat, men det verkar som att endast GainWards Ulta Extreme finns i Sverige.

Permalänk
Medlem

MSI NX6800 Ultra, fick bäst prestanda och bästa klocknings möjligheter i svenska PC-Gaming world

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk

Jag har i dagarna fått in ca: 15lakan som jag ska spendera på en fet burk... dvs. ingen skärm o skrivare utan endast PURE hardware...
hade tänkt mig att kunna lägga ner högst 8000 på ett najs grafikkort..

hittade allt möjligt och eftersom det e 4:e gången jag bygger en sådan här burk till mig själv så var det precis lika enkelt som vanligt..

skriv ner dem 5 viktigaste egenskaperna du tycker ett grafikkort ska ha.
Skriv sedan ner dem 5 viktigaste Grafikkorts funktioner du använder.. dvs.
vad du gör för ngt på din dator som är grafik krävande..

Jag jobbar tex.som grafiker och sitter och jobbar med 3D studio, Videoredigering, photoshop och aven mycket office och htmlprogram.(dem sissta inte så krävande för grafiken, om man bara har en skärm.)

sedan på kvällarna blir det oftast ett najs spelande i ngra timmar.
Tex Far Cry eller ngt annat sådant underbart grafikupplevelse spel-..

men ialf.. jag antar att dem flesta datadårar som mig sitter i just den hära
sittsen att skifta mellan olika krävande grafikprogram till riktigt krävande spel.

Eller dem flesta kanske spelar mest..
aja skitsamma..

Bestäm sedan hur mycket du kan lägga ut.. Tänk också på att ett nytt grafikkort också oftast kräver ett nytt moderkort,minne,cpu osv...

Jag har kommit fram till att det bästa kortet för dem funktioner jag och dem flesta använder är:

http://www.msi.com.tw/program/products/vga/vga/pro_vga_detail...

Helt klart bäst i alla tester jag sett och MSI är ju en gammal goding som fortfarande lever och har bra kvalitet.. Därför rekomenderar jag det kortet starkt.. ifall du nu sitter på en Intel processor det vill säga.

AMD vägrar jag att röra och framförallt ATI kort... Bläääääääää...

lycka till..

PS: Det finns många Ultra6800 kort... dem flesta från helt nya aktörer, tror inte att det e ngt fel på dem heller.. men det skillde fatkiskt endel på minne och uppdateringsfrekvenser osv... satt o kollade runt och jämnförde i typ 1 vecka.. och kom fram till att detta kort har bässta prestanda..

Permalänk
Medlem

skulle tagit det vattenkylda gainwardkortet

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Det [MSI NX6800 Ultra] har väl problem med medföljande BIOS, så att man måste flasha det för att spel inte skall hänga sig?
Oh well, det är det ju värt om kortet är bra.

Permalänk
Medlem

Köp ett Gainward eller Leadtek. Gainward för kylning och klockning. Leadtek för ljudnivå och viss mån prestanda/pris.

Permalänk
Medlem

Gäller väl att hitta ett kort som har 1.6ns minne och det vet man nog inte säkert förrän man tar bort kylflänsen...MSI verkar ju haft en del problem med bios när man läst runt i forumdjungeln men i det stora hela så gäller det väl bara att man har tur när det gäller överklockning av korten, en kan klocka 430 och nästa samma märke 460.

Visa signatur

P4 3.2E@4.3 -IC7| Vapochill PE| 2*256MB Adata pc4000 | Raptor 74gig + Hitachi 7k250 160gig /Aspire 520w/X800 XT PE

Permalänk
Medlem

Köper du ett Ultra från en erkänt bra tillverkare så är du garanterad 1.6ns minnen, OM (härligt ord) olyckan skulle vara framme och du får 2.0ns så är det bara att rma det mot ett nytt. Skall dock mycket till för att det skall hända (enligt min mening)

Permalänk
Medlem

Ultra är väl det bästa just nu men sen när HL2 kmr så skulle x800XT ligga ca 10 fps högre.. Så varför inte köra på ett connect3d x800pro vivo som sedan flashas om till XT..

Visa signatur

a64 3000+ @ 2100Mhz | MSI k8n neo platinum | MSI x800pro VIVO | Corsair XMS3200C2 CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz
resten: http://w1.451.telia.com/~u45111653/Dator.JPG

Permalänk
Medlem

Alltså, Gainward eller MSI? Trodde jag hade bestämt mig för ett gainward men nu har ni gjort mig osäker

Permalänk
Medlem

skulle kört på Gainward

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Tack
det var det jag ville höra, verkar dock helt omöjligt att få tag i ett sånt kort. Denna väntan är hemsk.

Permalänk
Medlem

En del säger att gainwards dubbelfläkt kyler sämre än orginalfläkten

Visa signatur

P4 3.2E@4.3 -IC7| Vapochill PE| 2*256MB Adata pc4000 | Raptor 74gig + Hitachi 7k250 160gig /Aspire 520w/X800 XT PE

Permalänk
Medlem

En del säger att gainwards dubbelfläkt kyler sämre än orginalfläkten

Visa signatur

P4 3.2E@4.3 -IC7| Vapochill PE| 2*256MB Adata pc4000 | Raptor 74gig + Hitachi 7k250 160gig /Aspire 520w/X800 XT PE

Permalänk
Medlem

Jo det skulle vara århundradets sensation. Kyler sämre och är mer högljudd Verkar smått otroligt. Undrar om de grabbarna har ens möjlighet att testa en 6800 ULTRA med referenskylning i samma dator?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist
Jo det skulle vara århundradets sensation. Kyler sämre och är mer högljudd Verkar smått otroligt. Undrar om de grabbarna har ens möjlighet att testa en 6800 ULTRA med referenskylning i samma dator?

Hur menar du?

Permalänk
Medlem

Alltså Gainward brukar satsa på överklockning så de två fläktar de har antar jag är där för att förbättra lufttillförseln utan att öka ljudnivån allt för mycket. Men dock den lär ju vara minst lika högljudd som referenskylningen men blåsa bra mycket mer luft. Nu den är dessutom i koppar och vad jag sett betydligt större än referenskylningen som är väldigt billig för er som inte märkt det ;). Det gör sitt jobb men inte mycket mer det är därför grafikkortstillverkare tillverkar sina egna kylflänsar för att använda som försäljningsargument. Nu Gainward är ett känt märke och de kör ju med Golden Sample för att sälja överklockade kort till entusiasterna och så liknande.

Hursomhelst nu har jag inte detta kort men med tanke på Gainwards tidigare kort tror jag mer att denna kylning är till för att främja kylprestanda och överklockning medans Leadteks exempelvis är till för att sänka ljudnivån lika mycket som att leverera bra kylning. Vad jag sett är inte Gainwards fläktar lika lågvarvig som Leadteks så nog borde det kyla bättre än leadtek kortet utan extra fläktar runt om i alla fall och DEFNITIVT bättre än referenskylningen! Det är nästan omöjligt att misslyckas med det om man inte gör som Asus och kapar av den på mitten för att få ett 1-slot kort

Så det är väl det jag menar jag tror inte de där rapporterna är vetenskapligt utförda.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Idag var jag nere på SBSData här i trakterna och enligt försäljaren av denna butik så krånglar Gainward korten en aning och man får inte den prestandaden man blir lovad i vissa fall och fläktarna är hopplösa. Kör på ett Leadtek du, tyst och bra kylning, klockar bra i många fall.

/Marco

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Jo i många fall men inte alla. Mitt gör 430/1200. Resten kraschar 3DMARK men det lustiga är att alla måste typ klocka ner i Doom 3 till typ 425 medan jag kan fortsätta tuffa på i 430/1200. Har iof inte testat högre i spel 3DMARK03 gillar inte 440 eller högre i alla fall. Så köp ett Leadtek 6800 GT och klocka istället. Det gör iof inte så jäkla stor skillnad om man kör i 430 än i 450 ändå iof så man ska inte hänga upp sig på det även om det känns lite surt. Men som sagt jag har inte testat mer än 430 i spel och då det kör Doom 3 finfint i högsta inställningarna kanske jag har mer i det i alla fall :).

Men lustigt att Gainward har så mycket problem. De hade ju problem med referenskorten också. Och SBS brukar ha rätt bra koll så lyssna på dem.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

om du har så pass mycke pengar att göra av med köp 2 st ultra å koppla ihop...då lär du ju absolut inte bli besviken

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gainward 6800 Ultra/2600 "GS" 430MHz och det första jag fick var med reference kylningen+ koppar. Då låg tempen runt 50c/75c. Rma det mot Gainwards egen dubbla fläktkylning, ljudnivån gick ner + att tempen minskade till 37/55c med samma drivrutin. Har aldrig behövt klocka ner det ifrån 430/1200 för att spela. Nu ligger jag över 500/1300 och funkar precis lika bra (moddat+vatten).
Gainward är ett bra köp, precis som Leadtek är.

Permalänk
Medlem

500?...Vad man läst så är det inte många som har kunnat klocka till 500 och ännu mindre 1300 på minnet..
Vad får du för 3dmark3 på det?

Visa signatur

P4 3.2E@4.3 -IC7| Vapochill PE| 2*256MB Adata pc4000 | Raptor 74gig + Hitachi 7k250 160gig /Aspire 520w/X800 XT PE

Permalänk
Medlem

http://sweclockers.no-ip.com/ Titta efter Ollie
13000 i 3dmark03 med en mild oc, 12670 stock
27343 i 3dmark01, går över 30 snart
83689 i aquamark maxat

Permalänk
Medlem

hur mycket ger ni för ett asus gf 6800 ultra deluxe om ni kan få det direkt?
verkar vara slut hos alal återföräljare. eller typ..

Permalänk
Medlem

Ollie varför köper du Gainward om du ändå ska vattenkyla det ;). Lite väl dyrt men det är klart du bör ju vara garanterad mot de allra värsta måndagsexemplaren

Men allvarligt du borde krossa mig i 3DMARK03. En annan kille med en ULTRA i 500/1300 får 14200 i 3DMARK03. Han kanske fuskar och kör utan aniso iof.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kan inte säga annat än imponerad Ollie...

Visa signatur

P4 3.2E@4.3 -IC7| Vapochill PE| 2*256MB Adata pc4000 | Raptor 74gig + Hitachi 7k250 160gig /Aspire 520w/X800 XT PE

Permalänk
Medlem

Tackar
Oqvist: Jag har varit uppe runt 14900-15000 med aniso av + lite annat, men tycker man skall köra benchen precis som om du skulle spela det.
Det skall se vackert ut lol.

Permalänk
Medlem

Leadtek, MSI eller gainward
att man aldrig lär sig att kunna bestämma sig.. ARGH!

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig för Leadtek, nu gäller det bara att få tag på ett.