M-Audio Delta 2496 Problem

Permalänk
Medlem

M-Audio Delta 2496 Problem

Godmiddag

Har ett litet problem med mitt ljudkort. Jag använder mig av:
- M-Audio Delta 2496
- Abit KT7A-Raid
- Sempron +2400 Socket A

Förut körde jag med en Athon Thunderbird 1333 men den brann upp. Drog jag iväg och köpte mig en billig sempron för att få igång skrället igen. Men nu så hänger inte ljudkortet med längre. Så fort jag spelar något så simpelt som en mp3 så laggar ljudet och sprakar i mystiska klanger. Gör jag inget vid sidan om flyter det på, men så fort jag exempelvis minimerar ett fönster så hackar det till.

Några idéer på hur jag kan lösa problemet?

Permalänk

Ey!

Jag hade ett liknande problem med ett Delta 66 kort från samma tillverkare. Jag fick tipset från M-audio att uppdatera BIOS till senaste version och sedan var problemet puts väck..

Permalänk
Medlem

Hehe, pinsamt värre. Jag vågar nog inte skriva från villket årtal den dåvarande BIOS utgåvan släpptes. Hrrrm, hur som helst.
Tyvär så kvarstår felet med dom mystiska laggljuden. Om någon fler har några idéer så dela gärna med er,

Permalänk

jag har samma kort, samma problem... har ej lyckats lösa skiten

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem

Vad kör du med för minne? Har du kollat systemkraven för ljudkortet?

Permalänk
Medlem

Datorn borde hänga med eftersom den gjorde det innan processorbytet. En Sempron +2400 borde väl vara kvickare än athlon T-bird 1333?
Minns inte exakt vad det var för minne. Det jag minns är namnet Mosel Vitelic och att det tickar i CAS2, 256mb SDRam.

Permalänk
Medlem

mitt 2496 sprakar när jag skriver med tangentbordet.. samma problem, olika symtom?
din processor borde ju helt klart fixa det.. sj har jag den med bartonkärnan.

Permalänk
Medlem

Brorsan läste att M-audio korten bör inte dela irq med andra enheter.
Det gjorde mitt ganska hårt. Men jag lyckas inte dedikera en adress till kortet.
Windows stenvägrar, om det nu är det som är problemet.
Testade låsa en i bios men likförbaskat så får jag 4 enheter på irq nummero 7.
Ljudkortet, nätverkskortet och 2 usb portar håller stenhårt fast i 7an.
Några tips?

Permalänk
Medlem

Windows lever ett eget liv då det gäller att addressera irq. Blev det bättre då du låste i bios?

Permalänk

Testa att byta pci-plats för kortet. Funkade när mitt Terratec ljudkort delade IRQ med nätverkskortet och sprakade när jag laddade ner grejor.

Permalänk
Medlem

Jag testade det. Dock fick det ingen inverkan på adresserna. Men är det inte jävligt suspekt att windows bossar över Bios då det gäller irq-fördelning? Jag testade låsa alla irq:er i bios manuellt till alla interfaces, likförbaskat fick windows sista ordet. Hur tusan går det till?

Permalänk
Medlem

Saxat från windows-faq:en:

Hur löser man IRQ-problem i windows 2000/XP/2003?
Så länge ACPI (Automatic Configuration Power Interface) är aktiverat kan det vara problem att ändra IRQ tilldelningen. Om man installerar standard PC istället så får de flesta enheter en egen IRQ, det här kan lösa många problem med hackande spel och allmänt dålig prestanda. det kan lösa sig om man byter PCI plats på dina enheter, men oftast gör det inte det. Det löser man med att installera som standard pc.

Hur installerar jag som Standard PC i windows XP och 2000?
1. För att ändra utan att installera om operativsystemet, gå in i enhetshanteraren/dator/ byt ut drivrutinen från ACPI till Standard PC och starta om.
2. I början av installationen tryck på F5 innan Windows executive läses in, och välj Standard PC.

Permalänk
Hjälpsam

Kan vara att du har L2 cachen inaktiverad av en eller annan orsak...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Kan vara att du har L2 cachen inaktiverad av en eller annan orsak...

Tycker att han borde ha klagat på övrig prestanda då också, datorn blir brutalslö med L2 cache avstängt.

Kollade snabbt på specifikationerna för KT7A-RAID, eftersom kortet är baserat på VIA KT133A så skulle jag rekommendera att uppgradera till senaste BIOS versionen.

Edit : Nya VIA chipset drivrutiner skadar säkert inte heller : http://www.viatech.com/en/resources/download-center/chipsets/

Hittade också en sida där olika orsaker till missljud i 2496 deltan tas upp : http://www.midiman.com/index.php?do=support.faq&ID=80d7b56e35...

Visa signatur

Common sense isn't that common.