Permalänk
Medlem

BBB har inte peering worth a damn utanför deras egna nät ändå.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
Det blir väl såhär:
http://privat.telenor.no/internett/adsltemplate.aspx?a=goProd...

För övrigt är 549 Nkr = 606,92 SEK och sen är ju avtalets finstilta nederst ett stort hål i plånboken. Den sista kommuniststaten sprider sig och vi väntar med spänning på filter och spärrade portar:(

Tror du på det själv?
Du tror väl inte att dom vill kasta bort 6 miljarder bara sådär?
Hoppas bara du glömde smileyn.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Tror du på det själv?
Du tror väl inte att dom vill kasta bort 6 miljarder bara sådär?
Hoppas bara du glömde smileyn.

Vem skall konkurrera? Telia sänker motvilligt, och nu behöver de inte sänka alls.

Jättekul att vara i klorna på antingen en telejätte eller en annan. Som jag ser det går vi långsamt tillbaks till den gamla onda tiden när sketchen "We don't care. We don't have to. We're the phone company." blir kul igen.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Vem skall konkurrera? Telia sänker motvilligt, och nu behöver de inte sänka alls.

Jättekul att vara i klorna på antingen en telejätte eller en annan. Som jag ser det går vi långsamt tillbaks till den gamla onda tiden när sketchen "We don't care. We don't have to. We're the phone company." blir kul igen.

Då skulle inte affären gå igenom (något den inte har gjort ännu, då staten inte accepterat det ännu).
I Norge köper också dom stora ISP'erna upp varandra, fast här sänker dom priserna, och ökar hastigheten

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Då skulle inte affären gå igenom (något den inte har gjort ännu, då staten inte accepterat det ännu).
I Norge köper också dom stora ISP'erna upp varandra, fast här sänker dom priserna, och ökar hastigheten

Mitt förtroende för Konkurrensverket är inte stort. Av [politisk] tradition som går tillbaka till Strängs dagar är detta verk bara en fasad. Sannolikheten att de har någonting att säga är inte hög.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Som tur är så har vi EU på detta området också. De flesta EUländer har fått på pisk av EGdomstolen i liknande fall. Iofs så rörde det sig om starkare monopol i de flesta fallen jag sett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Då skulle inte affären gå igenom (något den inte har gjort ännu, då staten inte accepterat det ännu).
I Norge köper också dom stora ISP'erna upp varandra, fast här sänker dom priserna, och ökar hastigheten

Men lägg ner din Norgepropaganda nu är du snäll. Norge är säkert bra på många sätt, men när det gäller pris och kvalitet på bredband verkar de inte ha mkt att hämta om man ser till reaktionerna på denna affär i olika forum på internet.

kukilon> Eh, BBB har 18% av marknaden. Vad blir Telenors marknadsandel efter detta? 20? 25? Nämn ett av dessa "liknande fall" där EG-domstolen har satt sig emot ett företag som skaffat sig en sådan relativt begränsad andel? Tror inte det va. Ska den här affären spricka så är det p g a aktieägarna inte kommer överrens. Konkurrensmyndigheterna eller EU lär inte klaga.

Edit: Trevligt, du editerade

Permalänk
Medlem

X3Mist hehe ändrade innan och hoppades på att du skulle missa det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X3Mist
Men lägg ner din Norgepropaganda nu är du snäll. Norge är säkert bra på många sätt, men när det gäller pris och kvalitet på bredband verkar de inte ha mkt att hämta om man ser till reaktionerna på denna affär i olika forum på internet.

Kan ju vara att jag låter lite väl positiv, men jag försöker bara att få fram att det kanske inte bara är negativt.
Pris på bredband håller jag med om är allt för högt, iallafall i Norge. Kvaliten ska jag inte uttala mig om, då det beror på hur man ser på det
Och nu är det ju så att inte specielt många vet så mycket om Telenor i Sverige, och definitivt inte använt deras tjänster (iallafall inte bredband).

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag förmodligen hellre lägga mina pengar på UPC:s 8/8 eller 24/8 tjänst. Bredbandsmarknaden är förjävlig, det händer mycket hit och dit, men gamla stenålders ADSL står still på samma plats. Ska det vara så svårt att kunna erbjuda åtmindstånde alla storstadsbor fiber? Finns ju till och med renskötare i Lappland som har 100/100.

Det har ju snackats en del om satellittjänster som ska kunna ge 100/100, får se hur det blir med det.

Det märks verkligen att Norge är den sista kommuniststaten

Permalänk
Medlem

Kan inte säga mer än att det är sorgligt, mycket sorgligt. Har norska företag någonsin gjort något bra?

Visa signatur

Don't go away mad, just go away.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Speciellt när Telia vill lägga vantarna på Telenor. Detta måste vara någon slags våt dröm för ledningen på Telia. Snart sitter vi och betalar per uppkopplad minut igen.

Alltså, när du skriver så där, tror du på det själv?
Är det bara en aggresion utan innehåll?

Jag tycker bara det låter så fruktansvärt korkat när det kommer sånna där kommentarer, och det gör det ofta...

Permalänk
Medlem

Jaha då hade man en norske skuttende gutt-lina då, undrar när man helt plötsligt sitter på 0,5Mbit via fibern

Permalänk

men wtf ? nån som vet 100% hur det kommer gå för mig och alla andra med BBB ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Alltså, när du skriver så där, tror du på det själv?
Är det bara en aggresion utan innehåll?

Jag tycker bara det låter så fruktansvärt korkat när det kommer sånna där kommentarer, och det gör det ofta...

Kilroy blixtrar till med sin eleganta neandertalretorik. Tala om att kasta sten i ett glashus.
Nästa gång du skriver kanske du kan ha något att säga än bara ett personangrepp?

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Ganska roligt att se hur Telenor(desperat?) försöker slå sig in på den svenska marknaden i alla led, köpt upp både utfors, internet5 och nu B2.. de har kanske en dröm att kunna konkurrera ut Telia på hemmaplan sen sammanslagningen gick åt fanders?
Jag tror de kan behöva ett å annat lycka till på vägen. ska bli roligt att se vad som händer härnäst.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur grymt rädda alla är för lite förändring

Det kan väl lika väl bli bättre som sämre? Dessutom så är nog BBBs nät större än telenors i sverige iaf.

Tänk om BBB får bättre peering mot utlandet? (Skulle va bra fint va?)

Om Telenor kan punga ut med 6miljarder och är ett av norges största företag så betyder det att BBB kan få mer pengar till utveckling?

BBB kanske får tillgång till telenor-stationer med sin egen utrusnting? (Nybyggda fina stationer(spekulationer)

Skulle vara bra skumma norskar om de härjar med er som har fiber. Personligen tror jag att det värsta som kommer att hända är att de svarar "Bredbandsfabrikken" när ni ringer kundtjänst

(I övrigt så verkar BBBs nyare modem ha komponenter från Texas Instruments... långsökt men men)

http://www.idg.se/ArticlePages/200406/15/20040615094723_MD/20...

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Medlem

Det som är även intressant ä att telenor betalar 18k kr per Kund !!!!!!!!!!!
Och hur ska de få igen denna massiva summar, helt enkelt genom att höja priset och sänka hastigheten och antagligen införa Flex...

Tar farväl av mitt BBB jack i väggen

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Avstängd

de som trodde att bbb skulle tabort trafikbegränsningen på deras 100Mbit tjänst får en liten överraskning flex! hoho ..

hm , nej det vore mycket synd om de skulle försämra villkoren för kunderna ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Ja hur kommer det bli för BBB kunderna? har själv BBB adsl

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Känns så jävla fånigt att spekulera såhär....

När ni får någon information om vad som faktiskt kommer att hända så kan ni väl börja oroa er.

Jag sitter på BBBs VDSL och är inte det minsta orolig... än...

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Kilroy blixtrar till med sin eleganta neandertalretorik. Tala om att kasta sten i ett glashus.
Nästa gång du skriver kanske du kan ha något att säga än bara ett personangrepp?

Jag hade något att säga, det är så otroligt vanligt att folk kommer med sånna idiotisak kommentarer...

Jag frågar dig, vad ville du ha sagt med det?
Tror du själv på det du säger bokstavligt?

Eller vad ville du ha sagt?

Har du ingen förklaring så tycker jag nog att min kritik var befogad...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Det som är även intressant ä att telenor betalar 18k kr per Kund !!!!!!!!!!!
Och hur ska de få igen denna massiva summar, helt enkelt genom att höja priset och sänka hastigheten och antagligen införa Flex...

Tar farväl av mitt BBB jack i väggen

Visst, 18k är mycket. Men dom får väl lite infrastruktur också Inte bara kunderna.
Om man räknar med 18k pr person, och priset är detsamma som idag, så skulle det ta ungefär 5 år eller nått.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Okej, återigen har jag slagits av vissas dumhet. Det BEHÖVER inte bli sämre, jag tycker att BBB suger totalt som det vart. Byter ner min lina för att de inte verkar fatta sin egen jävla teknik, nä, jag är trött på att de inte har en aning om nånting nör man ringer kundtjänst. Nu kanske det blir bättre.

Om jag ska avstå från mina fördomar mot BBB så kan man ju iaf räkna med att BBB kommer att ha mer pengar till utbyggnad, detta kommer ju bara vara positivt då man kanske kan få fiber ut i villor någongång. Känns lite tråkigt när inte mindre än 700-800 meter ifrån mig finns lägenheter med fiber, kanske denna vandrar sig innåt mot villaområdena inom nått år Förhoppningsvis blir detta positivt, jag känner dock att det kan omöjligt bli sämre än idag.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Vad jag tror så köper man inte upp bolag för 7,7miljarder och sedan höjer priserna och sänker deras hastigheter. Eftersom nu kommer massa andra leverantörer med bra uppkoppling till bra priser kan vara bättre men iaf. Vad jag tror så är det att köpa sin egna konkurs om man ska göra som jag skrev ovan. "Båda företagen kommer att fortsätta verksamheten under existerande namn." Och dom vill ju ha in cashen som BBB får nu eftersom dom ser hur bra det går. Så om man höjer priset och knasar hastigheterna kommer dom loosa så mkt cash så det finns inte. Så jag är iaf inte orolig direkt nej. Sen kan jag ha jävligt fel men ingen vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Okej, återigen har jag slagits av vissas dumhet. Det BEHÖVER inte bli sämre, jag tycker att BBB suger totalt som det vart. Byter ner min lina för att de inte verkar fatta sin egen jävla teknik, nä, jag är trött på att de inte har en aning om nånting nör man ringer kundtjänst. Nu kanske det blir bättre.

Om jag ska avstå från mina fördomar mot BBB så kan man ju iaf räkna med att BBB kommer att ha mer pengar till utbyggnad, detta kommer ju bara vara positivt då man kanske kan få fiber ut i villor någongång. Känns lite tråkigt när inte mindre än 700-800 meter ifrån mig finns lägenheter med fiber, kanske denna vandrar sig innåt mot villaområdena inom nått år Förhoppningsvis blir detta positivt, jag känner dock att det kan omöjligt bli sämre än idag.

Tycker tvärt emot dig på den punkten. Det är bra att de inte lägger något krut på att koppla in villor eftersom det tar längre tid per kund att bli inkopplad. Det är väll bättre att låta en kund lida än tio stycken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
Det blir väl såhär:
http://privat.telenor.no/internett/adsltemplate.aspx?a=goProd...

För övrigt är 549 Nkr = 606,92 SEK och sen är ju avtalets finstilta nederst ett stort hål i plånboken. Den sista kommuniststaten sprider sig och vi väntar med spänning på filter och spärrade portar:(

skrämande. ja det blir väll till att fly så fort man anar ugglor i mossen

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Avstängd

Men i norge är vissa saker dyrare. Internetpriserna är anpassade efter norge och om ni tror att vi ska få samma höga priser i sverige av dom tror jag att ni tror fel. Tex där jag jobbar har vi en butik i oslo och där är varorna dyrare än i sverige. Fast det är samma bolag.

Permalänk
Medlem

B2 har inte mycket egen fiber.

I stort sett alla transport utav fiber går via Telias kablar, förvisso med B2 routrar, men fiber trådarna är det dårakt inte dom som äger på dom större sträckorna. Så något vidare "eget" nät har dom inte.

Och att tjäna pengar har ju inte B2 varit vidare bra på hittils, då dom inte till min kännedom har tjänat pengar sen dom startades (rätta mig om jag har fel)

Så Telenor har köpt upp ett företag för 6 miljarder, företaget dom har köpt har stora skulder.

*låser dörren*
Som sagt, ingen norrman ska ens få titta åt mitt bredband!