Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Är det bara jag eller ser Creative lurarna (Dom senaste) Exakt likadana ut?

http://images.creative.com/iss/images/products/headers/prod14...

tycker inte det är någon överdriven likhet, eller?

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

Fiero & rezuth:

Creative lanserade sina Aurvana hörlurar dagen efter vi lanserade våra, vi har inget samarbete och några liknelser tycker jag inte överhuvudtaget finns. Titta på den första bilden jag lade upp(den andra bilden ovan vinklade vi bara kontakten på):

Våra hörlurar tillverkas i två delar, ena delen är sandblästrad, den andra är i ren PC (polykarbonat). Om du tycker våra hörlurar liknar Creative's så bör du nog kolla på Shure E3c också.

Mvh

Jens

Permalänk
Medlem

Har funderat på en sak. Är det inte så att man kan köpa kapseln som alstrar ljudet och sedan själv endast sköta designen? För ni har väl inte utvecklad rubbet från grunden och skaffat egen tillverkning av magneter, spolar osv?

Syftar på tex denna bild från creative. Utan att veta så tror jag att de flesta köper innanmätet och endast fixar utsidan så de lanseras som "egen" produkt. Precis som det sker med tillverkningen av MP3, laptops och all annan elektronik.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Fiero:

Du kan inte köpa innandömmet från någon hylla och sätta in det i en produkt, varje innandömme är unikt och kan uppträda på tusentalssätt. JAYS isoleringsssystem bygger på en teknik som patenterades för vanliga telefoner redan 1882 av Thomas Watson, så kallade balanserade armaturomvandlare. Tekniken har sedan dess förfinats och använts för bland annat hörselapparater och hjälpmedel för rockstjärnor, men med prislappar långt över den vanlige musikkonsumentens plånbok.

JAYS har utvecklat ett system som bygger på balanserade armaturomvandlare i mikro-format. Detta tillsammans med teknik som blockerar störande ljud utifrån vilket tillåter lyssning på lägre volym. Detta ger inte bara en bättre ljudupplevelse utan minskar även utmattningen på öronen, och därmed risken att drabbas av hörselskador.

EDIT:

Annars skulle det innebära att alla produkter som använder samma teknik som utvecklades 1882 låter exakt likadant. Etymotic, Shure och JAYS grundar sina produkter på samma teknologi men de har helt olika egenskaper beroende på modell.

Mvh

Jens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAYS
Fiero:

Du kan inte köpa innandömmet från någon hylla och sätta in det i en produkt, varje innandömme är unikt och kan uppträda på tusentalssätt. JAYS isoleringsssystem bygger på en teknik som patenterades för vanliga telefoner redan 1882 av Thomas Watson, så kallade balanserade armaturomvandlare. Tekniken har sedan dess förfinats och använts för bland annat hörselapparater och hjälpmedel för rockstjärnor, men med prislappar långt över den vanlige musikkonsumentens plånbok.

JAYS har utvecklat ett system som bygger på balanserade armaturomvandlare i mikro-format. Detta tillsammans med teknik som blockerar störande ljud utifrån vilket tillåter lyssning på lägre volym. Detta ger inte bara en bättre ljudupplevelse utan minskar även utmattningen på öronen, och därmed risken att drabbas av hörselskador.

EDIT:

Annars skulle det innebära att alla produkter som använder samma teknik som utvecklades 1882 låter exakt likadant. Etymotic, Shure och JAYS grundar sina produkter på samma teknologi men de har helt olika egenskaper beroende på modell.

Mvh

Jens

Jag menar att man kan göra som EP-630 att köpa innandömet från sharp och sätta Creatives logo och lite egna design på det och sälja. Har svårt att tro på att varenda hörlur som tillverkas i världen är unikt utvecklat från grunden.

Men gör ni så så litar jag på det :). Har så svårt att första att en enda ingenjör hos er fixar det jobbet dock? Men han kanske är grymt flitig

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Fiero:

Precis som jag säger ovan så är det en känd teknologi, inte okänd. Den mikro-membran teknologi vi använder kalibreras av konsulter och Martin som är vår expert. Nu är det inte så enkelt att bara membranet bestämmer allt, inre husets uppbyggnad, storleken och vinkel på ljudröret, dämpare etc. ger den fullständiga akustiken.

Precis som att "göra gamla hederliga ljudkort" så har alla sina egna principer och Creative blev snabbt den ledande aktören. Elller varför inte mp3-spelare? Alla använder "ju" samma teknologi men resultatet är olika.

Mvh

Jens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAYS
Fiero:

Precis som jag säger ovan så är det en känd teknologi, inte okänd. Den mikro-membran teknologi vi använder kalibreras av konsulter och Martin som är vår expert. Nu är det inte så enkelt att bara membranet bestämmer allt, inre husets uppbyggnad, storleken och vinkel på ljudröret, dämpare etc. ger den fullständiga akustiken.

Precis som att "göra gamla hederliga ljudkort" så har alla sina egna principer och Creative blev snabbt den ledande aktören. Elller varför inte mp3-spelare? Alla använder "ju" samma teknologi men resultatet är olika.

Mvh

Jens

Absolut. Håller helt med dig.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAYS
Fiero & rezuth:

Creative lanserade sina Aurvana hörlurar dagen efter vi lanserade våra, vi har inget samarbete och några liknelser tycker jag inte överhuvudtaget finns. Titta på den första bilden jag lade upp(den andra bilden ovan vinklade vi bara kontakten på):

http://www.jays.se/concept2007JAYS.jpg

Våra hörlurar tillverkas i två delar, ena delen är sandblästrad, den andra är i ren PC (polykarbonat). Om du tycker våra hörlurar liknar Creative's så bör du nog kolla på Shure E3c också.

Mvh

Jens

Om du inte tycker dom liknar varandra något alls så är det som att säga att alla bil modeller i hela världen inte påminner om varandra. Jag inser att du måste göra allt du kan för att promota din produkt men kom igen nu... Du måste ju erkänna att dom påminner om varandra, Hur som helst ser er bättre ut och jag hoppas den erbjuder bättre kvalitet.

Dom är alltså gjorde av ren PC? Borde inte detta sluta med att dom blir rejält mycket dyrare för er att tillverka (Samt dyrare slutpris till kunden) och att den lätt repas.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

rezuth:

PC, polykarbonat, är "ju" generellt tåligare än andra plaster så som ABS/PVC etc. Det ger starka konstruktioner med låg vikt och mycket lång livslängd. På PC lagret används ofta en skyddande yta(typ lack). PC är dyrare i tillverkningen men i gengäld ökar den kvalitetsintrycket.

EDIT:
Om jag nu inte har helt fel så är exempelvis Meizu M6 tillverkad i en process som kallas double-injection, det betyder att de använder två lager där det övre lagret är "transparent" PC.

Mvh

Jens

Martin här - fan va ni skriver (kul såklart)!

Angående pluggen - Har diskuterat med de andra ingengörerna igen om detta och framfört era kommentarer. Vi känner oss dock mycket trygga med den lösning vi har och kommer köra på den på d-JAYS. Vi gör 360 graders (som blir om man virar dem runt sin spelare eller dyligt) böjtester till förbannelse (många tusen) på dem för att säkra kvalitén. Kan vidare tydliggöra att när jag sa att de andra i teamet utvecklat militära och polisapplikationer så syftade jag inte bara på "stora" produkter utan även sådana som används inom underrättelsetjänst och dylikt.

Angående musik - vi har prövat på många olika sorters musik, vi vill ju givetvis träffa så stor målgrupp som möjligt. Kan dock tillägga att d-JAYS har en unik applikation som ger den där extra sköna basen som de flesta uppskattar, så det där riktigt kirurgiska (varken snällt eller skönt i örat) ljudet som flera IEM har infinner sig inte på samma sätt.

Angående differensen mellan olika IEM : För att inte skapa mer förvirring angående detta. De flesta av dem som väljer att kalla sig producenter av IEM använder i grund och botten samma teknik, som t.ex. Creative beskrivit med sin nya lur (se Fieros inlägg längre upp). Dock kan dessa sedan byggas i olika storlekar, kallibreras på olika sätt och man kan lägga till applikationer (som vår bas-applikation som Creative inte har) för att ge dem olika karaktär. Därtill inverkar flera andra faktorer som Jens pratat om tidigare. Det är bl.a. med dessa justerbara bitar som vi känner att vi kunnat skapat en grymm lur.

Angående pris: Tyvärr är det så att tekniken i dessa lurar är rusktigt dyr vilket gör att vi inte kan sälja d-JAYS för 500 kr även om vi verkligen skulle vilja (skulle definitivt nå en större målgrupp). Vi hoppas dock att kunderna inser värdet i att invetera i ett par riktigt kvalitativa lurar, och även att vi kan komma upp i stora volymer så småningom och på det sättet kunna pressa priset.

Angående likheter: Visst kan man skönja likheter mellan IEM som t.ex Creative och vår konceptritning på q-JAYS. Notera dock att vi i denna modell jobbar med 4 membran och inte två. På detta sätt kan man kalibrera en låda i vardera öra att återge perfekt bas, medan de andra två återger mellanregisret och diskanten. Precis som att många ser det som en självklarhet att ha en baslåda till musikanläggningen hemma. Vi har prototyper för denna som vi jobbar med och att lyssna på dem är en upplevelse i sig. Vad vi jobbar med här är även att försöka möjliggöra att göra dessa tillgängliga för fler. Det finns någon enstaka konkurrent som erbjuder liknande lösningar men de kostar mellan 5 och 10000 samt är relativt stora - m.a.o. inte så attraktivt för en vanlig dödlig...

Ha det gott!

Martin / JAYS

Permalänk
Medlem

Hur går det med projektet?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

rezuth:

Det går bra, den 13 juni, dvs. tisdag kommande vecka, visas hörlurarna och då öppnas den normala hemsidan.

Mvh

Jens

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAYS

Angående musik - vi har prövat på många olika sorters musik, vi vill ju givetvis träffa så stor målgrupp som möjligt. Kan dock tillägga att d-JAYS har en unik applikation som ger den där extra sköna basen som de flesta uppskattar, så det där riktigt kirurgiska (varken snällt eller skönt i örat) ljudet som flera IEM har infinner sig inte på samma sätt.

Undrar lite vad du menar med "kirurigskt" om du meanr "torr" ljudbild är det ju bra om du menar "balancerad" så låter inte lurarana så lockande för en allätare som jag

En bra något förstärkt bas är inte helt fel, problemet med de flesta lurar som satsar på en mera "skön" ljudbild för mej är att de också brukar förstärka den höga diskanten för att ge tex gitarrer ett hmm... "briljantare" sound och detta funkar tyvärr inte alls om man också lyssnar på tex klassik musik, då fiolerna i såfall brukar låta skit.
Vet inte varför, men just fioler har alltid varit det som har varit svårast för mej att få att låta bra.........

Hoppas att ni får i väg några testex till head-fi så man kan få några vettiga rescensioner

Lycka till !

Permalänk

Vad har företaget för bakgrund inom psykoakustik?

Kan ni dela med er av lite data? Mätningar? Sensivitet, impedans?

Vad har varit viktigast när ni fått kompromissa?

Äger själv ett par E5C så jag tycker det är suveränt att ni försöker promota "bra" ljud till massan.

Proffsen? Rockstjärnor?
http://www.sensaphonics.com/clients.html

Permalänk
Medlem

Jag som kör bellmans formgjutna hörselproppar (grymma!!) kan köpa till så man kan använda dom som hörlurar med. Kanske är bra?

www.bellman.se

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Det finns en tråd på audiofil forumet Head-Fi,

http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=181583&page=2

Garreth, en våra tidiga testpiloter beskriver hur han upplever de nya hörlurarna d-JAYS.

Saxat(inte hela):

Small... VERY small!! About the size of a chicklets gum.
Nice low profile, they fit inside my ears. I can lie ON them at night when I sleep.
GREAT symmetric "Y" cord.
Comfortable soft silicone tips, I can wear them for hours at a time (something I can't do with my shure e2c).
Very ipod Looking... Like an AKG K701

Smooth. Balanced. Accurate with gently rolled off treble and low bass. Bass is tight and well defined across the spectrum. Vocals and solo instruments project nicely, without being harsh and certainly do not fatigue. Good treble extension too compared to the e2c, which we all know has severely rolled off treble. Very good spectral balance. Spectrally, similar to an MS1, with less bass-bloat and bass-impact. Not particularly bright or dark, and doesn't seem to emphasize or drastically attenuate any particular frequency bands. The fore-mentioned treble and low-bass seem to roll off at the ends of the spectrum, push midrange sounds forward. Midrange detail and refinement are its strong point. Mids are foreword, dynamic and detailed, yet not harsh and certainly do not fatigue in any way.

Clarity and instrument separation are another strong point. Particularly with acoustic guitars. Very good clarity for an isolating IEM in this price range. Clearly superior to the shure e2c from a clarity standpoint.

Great Job on the ergonomics!!! Nice soft tips that don't exert much pressure on my ear canals. Compared to my shure e2c, the D-Jays are MUCH more comfortable. The e2c feels like a cork jammed in my ear, since they really exert a lot of pressure and they make my ear canals itch after ~45 minutes. Its nice how the D-Jays cord doesn't loop around the back of my ear. It makes ear insertion very easy, since you just let the wire hang loose.

They are really small too and don't stick out at all. I can physically lie down on them at night, something I cant do with my Sony EX90, EX51, or Shure e2c.

.....

Mvh

Jens

Permalänk
Medlem

Vi väntar med spänning på den 13 juni!

//Tommy

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAYS
Det finns en tråd på audiofil forumet Head-Fi,
Garreth, en våra tidiga testpiloter beskriver väldigt detaljerat vad JAYS isoleringssystem innebär och vilka enorma fördelar det ger. Det är en lång och intressant utläggning.

Saxat(inte hela):

yada yada om allt möjligt utom isoleringssystemet...
.....

Mvh
Jens

Varför inte citera det om isoleringssystemet istället, om han nu skrev något om det...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Varför inte citera det om isoleringssystemet istället, om han nu skrev något om det...

Nä precis, ergonomi och ljudkvalitet är rätt ointressant
Personligen är det själva ljudisoleringen jag bryr minst om då jag inte tror att den isolerar mycket bättre än t.ex EP-630, eller jag missat något där? Men mer intressant är ju tekniken bakom ljudet samt den onekligen och förhoppningsvis sköna designen, både estetiskt och ergonomiskt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Nä precis, ergonomi och ljudkvalitet är rätt ointressant

Vet inte om det är svårt att läsa, men:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAYS
våra tidiga testpiloter beskriver väldigt detaljerat vad JAYS isoleringssystem innebär och vilka enorma fördelar det ger

osså kommer massa annat...
(Som iofs kan vara intressant men är något helt annat, eller hur?)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Vet inte om det är svårt att läsa, men:

osså kommer massa annat...
(Som iofs kan vara intressant men är något helt annat, eller hur?)

Du menar att du blev besviken när han sa att det skulle komma lite info om isoleringssystemet och det inte gjord det? Kan iofs vara irriterande men då jag dels har svårt att se isoleringsdelens "enorma fördelar" var det inget jag hängde upp mig på när det inte kom någon info... Men visst intressant kan de vara, uppfattade det dock som att det var det enda i texten som intresserade dig...

Permalänk
Medlem

nu är det den 13 juni så vars är updaten?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalapeno
nu är det den 13 juni så vars är updaten?

hett tips, www.jays.se

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfin
hett tips, www.jays.se

Den uppdaterades för ca 30 min så båda har rätt
Fast de svarta syns knappt på sidan? Lite skum layout?

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Den uppdaterades för ca 30 min så båda har rätt

Jo jag vet, tyvärr fungerar sidan lika bra i Firefox som tre pucklar på en dromedar... jag som precis börjat gilla Firefox.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Den fungerar perfekt i eldräven för mig?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krydda_08
Den fungerar perfekt i eldräven för mig?

Även om du går in under Butik eller Produkt? Väldigt lockande att beställa ett par, även om det förhoppnignsvis dyker upp ett paket i en brevlåda nära mig inom kort

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfin
Även om du går in under Butik eller Produkt? Väldigt lockande att beställa ett par, även om det förhoppnignsvis dyker upp ett paket i en brevlåda nära mig inom kort

Jaså dom dyker bara ner i lådan så där?
Måste invänta de vita då en vit MEIZU M6 anländer inom kort

Något datum på de vita?

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Hedersmedlem

Nu damp pressreleasen ner i e-postlådan iaf, finns på jays hemsida också för alla er som är nyfikna!

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk

Dom verkar ju jättebra, men för dyra för mig..

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+ Hiper Type-R 580W Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB, Gainward GeForce 7800GT , Creative SB Audigy SE , MSI K8N NEO4-F

Permalänk

måste provlyssna o se om dom tar mina ep630

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.