Permalänk
Medlem

Ismasking

+

Fläkttunnel

+

glas med cola

Nu finns möjligheten att idén skulle fungera

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

reconn känns allmänt trollig.

Det ända som skiljer denna "modd" mot den förra är ju kylflänsen, vilken inte ger nån skillnad på vattnets temperatur .

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Mullvad]
sen angående våt handduk, är det därför jag alltid fryser när jag går ur badet? [/B]

Japp

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

Tror den där kylflänsen gör sig mer funktionell som ett cd-ställ än att kyla ditt glas med vatten... iaf som du använder den nu.

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som uppmärksammat att de två trådar recoon skapat (om samma ämne) är de enda trådar han skapat eller skrivit i ?

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Japp, han är nog ett litet troll skulle jag tro.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
man kan ju tycka att detta tillhör allmänbildning men tydligen har folk olika uppfattning om vad allmänbildning är.

folk borde ju veta att det krävs energi för att få vatten å avdunsta. alla har väl för fan läst fysik på högstadiet.
om inte detta är allmänbildning så tycker inte jag att veta vart stockholm ligger heller som svensk! eller att vi är på en bana runt solen å inte tvärt om, eller att man inte idag kan måla med absolut svart eller att blizzard är en av dom pengagirigaste företagen som finns.

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Jösses vad arg man kan vara...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Jösses vad arg man kan vara...

arg? jag är aldrig arg :P. svårt att tolka exakt hur en person är genom text, tycker jag iallafall..

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk

ingen fattat att han bara är en skön lirare som förgyller tillvaron?

tips: dumpa fläkten och frys in flänsen och ställ flaset på så kanske du får ned vattnet någon grad...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

vi borde spåra upp denna person, när han mest troligt driver:D har nog annat nick på forumet!

ledtråd(som jag tror mig se)

¤chieftech dragon(?) chassie
¤johan(?)

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Haha en till jävla tråd om den här bluffen:D Gillar att kylflänsen är vänd åt fel håll på två av bilderna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Mullvad]
vet inte hur dammigt du har på ditt rum, men det tar 2 veckor innan mitt dammfilter börjar visa att nå damm har fastnat.

btw: jag trodde det va självklara saker, tydligen inte. prova duscha å sen ställa dig i ett rumstemperat(21grader) rum (badrummer brukar ju bli varmt när man duschar) och se om du börjar frysa, exakt samma sak fast att du kyls ner istället för ett glas med vatten.

Du bör läsa på fysik och biologi igen ditt nöt!

Din kropp har en temperatur av 37 grader C, om du inte är nån mutant av nått slag, menmen...

Om du durshar å ställer dig i ett rum med normal temp (21 grader C ca) så är ju den temperaturen 16 grader kallare än din kroppstemp.
Så du uppfattar det som kallt för att vattnet har bättre ledningsförmåga än luften, vattnet får lite fortare rumets temperatur än din kropp, å käns då som kallt.

Så visst, ställer du ett glas med 37-gradigt vatten på ett bord å ställer en fläkt över så kommer det förr eller senare bli kallare, men inte kallare än 21 grader, eller vad nu ditt rum har för temp!

du kommer ALDRIG och åter AAAALDRIIIG få vattnet kallare än rumstemperaturen genom att bara blåsa rumstempererad luft på gaset!

Det du känner som kyla när du blåser med fläkten på din hand tex är att du blåser bort den lilla uppvärmda luft som alltid fins runt din kropp, och du får då den kallare 21-gradiga luften direkt mot huden istället, och det upplevs som kallt.

Permalänk
Medlem

Philip Thulin, du är verkligen säker på din sak eller hur? Läs min post om hur det funkar i Reconns förra tråd . Du borde kanske också kolla upp Mollierdiagram och lära dej hur ett sådant fungerar innan du börjar slänga ur dej förolämpningar åt folk som, tillskillnad från dej själv, vet hur världen fungerar.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Philip Thulin, du är verkligen säker på din sak eller hur? Läs min post om hur det funkar i Reconns förra tråd . Du borde kanske också kolla upp Mollierdiagram och lära dej hur ett sådant fungerar innan du börjar slänga ur dej förolämpningar åt folk som, tillskillnad från dej själv, vet hur världen fungerar.

ja pilip thulin har aggressioner i sitt inlägg men han har även rätt! visst man kan uppnå minimala skillnader genom att få vattnet att dunsta och då tar med sig en del av värmen men dom är så små att dom inte märks!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Aka_The_Barf, [Mullvad] påstod inte att han blev KALLARE än omgivande luft när han gick ut ur duschen, han säger bara att det är samma fenomen som gör att t.ex en fuktig tygbit lindad kring en termometer som man blåser på får termometern att anta luftens våta temperatur.
Man börjar blir trött på det här, det är ingen jävla magishow, det är ett faktum att om man blåser på en fri vätskeyta tillräckligt länge kommer vätskan att anta luftens våta temperatur (och JA den är lägre än luftens torra temperatur). Jag säger inte att Reconns meningslösa konstruktion fungerar att kyla vatten med, det har vi alla enast om för länge sedan att den inte gör. Vad jag påstår är att metoden han använder fungerar TEORETISKT.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

luftens våta och torra temperatur? nått att ha i åtanke nästa gång man solar kanske?
ähh grabbar ta det lung det är varmt ute nu. ähh va faan snackar du om våt tempen ligger ju faan långt under...

vi säger att du är i ett rum som är 20 grader varmt och har 1st termometer och ett glas vatten då menar du på att om jag doppar termometern i vattnet och sedan blåset luft på den kommer den sjunka i temperatur? det låter helt ologiskt och underligt eftersom vart ska värme energin ta vägen och vart får den kraften att kyla ned irån? vinden? lessen att säga det men vinden flyttar bara luft den har ingen magiskt våt luft torr luft formel som du tycks tro?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tyvärr (eller som tur är kanske) har jag bättre saker för mej än att förklara termodynamik för dej men om du verkligen undrar hur det ligger till kan du ju alltid läsa 180P kemiteknik vid LTH, där får vi lära oss hur världen hänger ihop mm.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Langos har rätt, och ja, du kommer få en lägre temperatur på termometern om du blöter den och blåser på den. Värmen flyttas från termometern pga. att det drar energi för vattnet att avdunsta, den energin tar vattnet i form av värme från termometern. Att blåsa är inte nödvändigt, men det gör ju så mer vatten avdunstar och man får en större effekt.

Langos, du får gärna förklara för mig hur nånting kan fungera teoretiskt men inte praktiskt? En sak om du säger att det inte är praktiskt genomförbart för att det kräver en viss miljö som vi människor inte har möjlighet att skapa, men då fungerar det ju fortfarande även praktiskt, med rätt förutsättningar. Ingenting kan fungera endast i teorin och aldrig i praktiken om det inte är baserat på en felaktig teori eller att man i teorin inte räknat med alla påverkande faktorer.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

)ExecutoR(, jag var kanske lite oklar. Jag menade inte att hela fysiken bakom vad Reconn försöker göra endast är teoretiskt möjlig, jag menade att på det sätt han ställt upp det kommer det inte att fungera något vidare bra eftersom det bland annat kommer bildas ett stagnant skickt med luft över vattenytan eller kanske till och med bara snurra runt samma luft i glaset hela tiden vilket gör att luften blir mättad med vatten och därmed sänks inte temperaturen.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

haha skön snubbe iaf.
även om jag inte tror han kommer skriva så särskilt mycket.

"...men det fungerar"

Hah

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubbe_wee
Någon mer än jag som uppmärksammat att de två trådar recoon skapat (om samma ämne) är de enda trådar han skapat eller skrivit i ?

Jo.

*trådar ihopslagna*

Permalänk
Medlem

det är ingen som verkar ta hänsyn till har varmt/kallt han har det i rummet.

om det är 10 grader i kranvattnen och har 4 grader på rummet så hjälper ju fläkten och kyla snabbare (8

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

hahaha slutar aldrig skratta åt alla 14-åringars forumsinlägg

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
det är ingen som verkar ta hänsyn till har varmt/kallt han har det i rummet.

om det är 10 grader i kranvattnen och har 4 grader på rummet så hjälper ju fläkten och kyla snabbare (8

Hahahaha! klockrent inlägg!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

HAHAHA så jävla skön mod reconn :D:D

Ge oss mera! :D:P Go´jul pårej

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
Din kropp har en temperatur av 37 grader C, om du inte är nån mutant av nått slag, menmen...

Om du durshar å ställer dig i ett rum med normal temp (21 grader C ca) så är ju den temperaturen 16 grader kallare än din kroppstemp.
Så du uppfattar det som kallt för att vattnet har bättre ledningsförmåga än luften, vattnet får lite fortare rumets temperatur än din kropp, å käns då som kallt.

suuuure, vattnet har bättre ledningsförmåga, en anledning till att jag kan börja frysa. Dock så avdunstar vattnet även och får mig att börja frysa då den använder kroppens värmeenergi (då kroppen leder bättre än luft).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
du kommer ALDRIG och åter AAAALDRIIIG få vattnet kallare än rumstemperaturen genom att bara blåsa rumstempererad luft på gaset!

enligt MBY (som antingen faktist är allmänbildad heller har wikipedia som startsida ) så är det inte omöjligt att vattnets temperatur sjunker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Som vanligt i sådana här trådar får man lite olika bud: Luftflödet "piskar" bort snabba partiklar, dvs varma partiklar i vattnet, och kyler därför lite genom evaporering. Tja, riktigt. Fläkten orsakar förlustvärme, som värmer upp vattnet. Tja, också riktigt. Om luften komprimeras, ökar temperaturen. När luften expanderar, sjunker temperaturen. Tja, även detta är i huvudsak riktigt.

Djävulen är i detaljerna, och vilken effekt som får övertaget beror på konstruktionens exakta uppbyggnad. I fallet med en fulfläkt fulfastsatt i ett fulglas med fulvatten, så är det inte gott att veta, förutom att vad som än händer, är effekten så liten att den inte märks.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
Det du känner som kyla när du blåser med fläkten på din hand tex är att du blåser bort den lilla uppvärmda luft som alltid fins runt din kropp, och du får då den kallare 21-gradiga luften direkt mot huden istället, och det upplevs som kallt.

well daaaah, dock har detta inget med disskusionen att göra då du pratar om direktkontakt med huden. denna disskusion handlar om vatten, inte människohud.

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]