Permalänk
Medlem

Vem behöver minikyl?

Så... Såg en tråd om hur man skulle hålla sin Jolt kall. Eftersom jag hade INGENTING att göra, så var jag förstås tvungen att göra en liten konstruktion!

Inget avancerat det här inte! Bara en fläkt ovanpå ett glas.

Och sen såklart... Skruvar som håller fläkten på plats!:

Kan väll inte säga att det är något att vara stolt över, men det fungerar!

Permalänk
Medlem

hehehe....

Permalänk
Medlem

hur kan det fungera? blir ju inte kallare än rumstemeraturen väL?

Permalänk
Medlem

det lär ju inte fungera nå vidare. kanske lite svallvågor på vattnet.. men knappast kallare..

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk

För att svara på din topic:
Alla som vill ha en kall läsk. Din fläkt gör ingen nytta alls. Sätter du den på en kall läsk så kommer läsken bara bli varm fortare.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Ja, den kommer att bli varmare då molekylerna i vattnet rör sig och genererar friktionsvärme

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Avstängd

Re: Vem behöver minikyl?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reconn
...
Kan väll inte säga att det är något att vara stolt över, men det fungerar!

Nej, det gör den inte. Det enda som åstadkomms är att det som än är i glaset når rumstemperatur fortare, oavsätt om det var varmare eller kallare innan. Och detta sker dessutom ineffektivt; fläkten sopar bara runt luft, du har inte separata in- och utflöden.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

mja som du ser krävs det lite tänkande innan man ska försöka kyla ner något ..

Visa signatur

<3

Permalänk

hahaha, så otroligt kul när folk kommer och försöker yla av något med en fläkt hahaha! min tråkiga kvälls räddare!!!underbart, du e kung!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hallå? Alla vet ju att fläktar kyler luften!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Hallå? Alla vet ju att fläktar kyler luften!

Fläkten tar sval luft och blåser iväg mot ett håll. Det kyler inte luften.

Ska han dricka luften eller?

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem

Kul när det surrar flugor i luften... sätter sig på fläkte, och Plums ner i drickat xD

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Hallå? Alla vet ju att fläktar kyler luften!

haahhaha alla vet att fläkten INTE kyler luften menade du väl?

möjligtsvis att den för bort den varma luften runt cpu m.m och tillsätter ny mindre varm luft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubbe_wee
Kul när det surrar flugor i luften... sätter sig på fläkte, och Plums ner i drickat xD

Haha, det blir en god drink! Något att bjuda runt på.

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem

Ni fattar ingenting.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busorjan
Fläkten tar sval luft och blåser iväg mot ett håll. Det kyler inte luften.

Ska han dricka luften eller?

men han var ironisk... herre gud!

BTW, Vad ska skruvarna hjälpa dig? Fläkten är ju typ 10cm över bordet? Skruvar du fast fläkten i syremolekylerna?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Korsordsguru

De flesta fläktar värmer luften, eftersom motorn i dem genererar spillvärme.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tänkte det, att även om han inte kan kyla vattnet till mer än rumstemperatur så skulle det bli bättre luftflöde om han satte fläkten över bara halva glaset eller så... För då kommer luften som blåses in, den kommer ut åxå... Om han har den som han har den så påfrestar han ju bara fläkten och den fyller inte speciellt stor funktion...

Permalänk

En perfekt modifikation för att hålla getingar iväg från ditt cocacola-glas eller dylikt sött sött.

Visa signatur

WS: AMD Opteron 144 - Asrock 939dual - 1,5GB RAM - 80Gb - ATi X800GT 256mb - Antec Trueblue 480w - Antec SLK3000B
Server: AMD Athlon XP 2500+ - MSI KT4 Ultra - 1.5GB DDR RAM - 80+80gb i Raid 0 - Win2003

Permalänk
Medlem

Inte nog med att du gjort en enorm tankevurpa, du har använt en fläkt från q-tec också

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
men han var ironisk... herre gud!

BTW, Vad ska skruvarna hjälpa dig? Fläkten är ju typ 10cm över bordet? Skruvar du fast fläkten i syremolekylerna?

får att faktist förstå ironi så verkar du inte ha förståt allt, eller så försöker du också vara ironisk..
skruvarna är ju en del av skämtet..
om man lyckas öka trycket i glaset tack vare fläkten så kanske temperaturen kan gå ner, eller har jag fel MBY(forumets mästare på för långa svar)?

om inte annat så får man ju lite bubblor.. Champange X D

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Mullvad]
får att faktist förstå ironi så verkar du inte ha förståt allt, eller så försöker du också vara ironisk..
skruvarna är ju en del av skämtet..
om man lyckas öka trycket i glaset tack vare fläkten så kanske temperaturen kan gå ner, eller har jag fel MBY(forumets mästare på för långa svar)?

om inte annat så får man ju lite bubblor.. Champange X D

Skulle någon annan lagt skruvarna så där så skulle jag förstå det som ironi. Men trådskaparen tror ju han kan kyla vatten med rumstemperatur ? Så inget är omöjligt.

Tror inte fläkten har kraften att öka trycket i glaset så mycket. Det är ju bara en liten datorfläkt.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Avstängd

Finkelzvin: låt oss se på saken så här, du har en balja med vatten och som alla vet så går värme uppåt så efter en stund har vattnet blivit svalare på bottnet, bara någon grad.
Sen tar du en stor slev och rör om i baljan så blir det lika varmt på botten igen... så du menar att sleven värmer vatten eller?

samma sak med luft, man bara överför värmen/kylan till omgivningen.

Men visst har man en fläkt mot huden så känner man att det "kyler" men tänk även att rumstempen är lägre än kroppstemp, utan fläkt så känns det varm.. hm, varför? jo kroppen har värmt luften kring huden och är man hårig som jag behållas värmen bätre mot huden, fläktar det så försvinner den varma luften... brrr, vad kalt.. fläkten kyler... not. Annars var A/C, ECC helt ofungerande/onödiga grunkor

Eller kanske mössan värmer huvudet när det är vinter? Wow, varför har man inte byggt hus av mössor i så fall?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Sötast

Underbar tråd... undrar om vi nånsin kommer se Reconn här igen

Permalänk
Medlem

Ja, att hålla sin läsk kall med denna metod lär bara få motsatt effekt. Men med ett rumstempererat glas vatten och med tillräckligt låg luftfuktighet i rummet så torde fläkten kunna öka avdunstningen varvid temeraturen i glaset bör sjunka till något under rumstemp. Kanske?

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk
Medlem

Gött att blåsa i damm i drickan och grejer.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajbans
Ja, att hålla sin läsk kall med denna metod lär bara få motsatt effekt. Men med ett rumstempererat glas vatten och med tillräckligt låg luftfuktighet i rummet så torde fläkten kunna öka avdunstningen varvid temeraturen i glaset bör sjunka till något under rumstemp. Kanske?

Kunde inte trådskaparen skrivit det här istållet? Då hade han inte behövt dumförklara sig själv. Men man borde fortfarande se till så luftflödet blir lite bättre.

Vad det gäller att kyla med hjälp av högt tryck så fungerar det i princip såhär:

Pressar du ihop något så blir det "varmare" och när du sedan låter det expandera återgår det till ursprungstemperaturen, alltså blir det "kallare" än när det var ihoppressat. Det här är just den princip som man använder i ett kylskåp, frys eller AC, för under tiden som det är ihoppressat och "varmare" så kylar man ner det till rumstemperatur, så när man sedan låter det expandera igen så blir det samma temperatur som det var innan man pressade ihop det minus det man kylde bort, så resultatet blir något under rumstemperatur. Så ja, har du en fläkt som är superstark (kompressor) och efter att luften pressats ihop låter du den gå igenom lite rör så det kyls till rumstemperatur innan du låter det expandera i eller runt glaset med läsk så borde du kunna kyla läsken. Men som jag skrev i mitt första inlägg här så är nog en minikyl att föredra.

Vad det gäller diskussionen om skruvarna så tror jag nog bara de sitter som små stopppiggar som ser till så fläkten inte kan glida av glaset.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Mullvad]
om man lyckas öka trycket i glaset tack vare fläkten så kanske temperaturen kan gå ner, eller har jag fel MBY(forumets mästare på för långa svar)?

Nja, det skulle snarare öka temperaturen. Snabba trycksänkningar sänker temeraturen (det är därför en sprayburk blir kallare när man sprayar, tex). Om det omvända råder, dvs att snabba tryckökningar höjer temperaturen vet jag inte, men fysikens lagar tenderar att vara konsekventa, så antagligen gör dom det. Men tryckändringarna som kan upptså (om några ens uppstår) av den där fläkten är nog tämligen försumbara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Finkelzvin: låt oss se på saken så här, du har en balja med vatten och som alla vet så går värme uppåt så efter en stund har vattnet blivit svalare på bottnet, bara någon grad.
Sen tar du en stor slev och rör om i baljan så blir det lika varmt på botten igen... så du menar att sleven värmer vatten eller?

samma sak med luft, man bara överför värmen/kylan till omgivningen.

Men visst har man en fläkt mot huden så känner man att det "kyler" men tänk även att rumstempen är lägre än kroppstemp, utan fläkt så känns det varm.. hm, varför? jo kroppen har värmt luften kring huden och är man hårig som jag behållas värmen bätre mot huden, fläktar det så försvinner den varma luften... brrr, vad kalt.. fläkten kyler... not. Annars var A/C, ECC helt ofungerande/onödiga grunkor

Eller kanske mössan värmer huvudet när det är vinter? Wow, varför har man inte byggt hus av mössor i så fall?

Permalänk
Medlem

<3 veckans tråd
vill också ha en magisk fläkt

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

hm, har någon av er testat det där? vore ju synd att basha honom om ni inte säkert vet att det inte fungerar. Jag har iaf aldrig provat ^_^

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630