Hur det gick till när jag lappade min Q6600

Permalänk

Hur det gick till när jag lappade min Q6600

Hej alla!

Jag har under en längre period haft problem med min dator pga värme. Den idlade runt 45 grader och load .... låt oss säga att den levde inte länge nog för mig att mäta topptemperaturen. Nu bestämde jag mig att lappa båda CPU och HS och resultaten blev 36,39,39,38 i 1.46Vcore!!!!!!

När jag lappade CPU var jag skitskrajj att den skulle gå sönder men jag la en servett ovanpå och allt gick fin fint. Den fick inte en spegelblank yta men kopparn var iaf synlig och ganska slät. Jag är nöjd med lappningen men tycker ändå att temps kunde vart lite bättre... Här är lite bilder, ursäkta kvaliten (kamera är Sony Cybershot DSC-T50

Blev ingen bild på den fädiga produkten men såhär såg den ut efter 20 minuter.

och här har vi HS: (TT120)

och till sist min 'crib!'

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem

ser väl bra ut? dock så var det den mest förskräckliga datorlåda jag någonsin sett o_0

Permalänk

hur kan du säga så??!! den är så fin!! Den var dyr som stryk men ack så vacker Inte som de tråkiga P180 alt 900 etc.

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
ser väl bra ut? dock så var det den mest förskräckliga datorlåda jag någonsin sett o_0

Cooler Master Stackern är väl helt okay, även om den helsvarta kanske är lite trist.

Jag har allt sett mycket fulare lådor, och sen så har den ju en kylpotential som heter duga också.

Men dock så kunde det varit värre högtalare, om man nu ska klaga på nåntingt, logitechs senaste surround system imo.

Visa signatur

Phenom II X4 995BE (3.20 Ghz)
Gigabyte 460 SOC 1GB | X-FI Extreme Gamer Pro | 4 GB DDR3 | 3x500 GB SATA HDD's | |INTEL SSD 80 GB|Vraptor150x2 | Samsung Syncmaster 24"

Permalänk
Medlem

Älskar skärmen!
Mycket bättre än min gamla CRT!
vad är det för kylare?

Permalänk

en Tuniq Tower 120.
mm skärmen är fin, har dock en stuck pixel i mitten som inte vill lossna :/

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem

är det G0 eller B3 stepping?, jag ger min Q6600 G0 1.42V för 3.6GHz 24/7 stabilt.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk
Medlem

Grymt snygg datorhörna, antagligen den skönaste jag sett! Speciellt med tanke på stoolen <3 Och chassit gillar jag inte så mycket överlag, men just på denna bilden ser den skit sexig ut!

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Nej bort med lådan från bordet då den förstör helhetsintrycket. Stolen verkar pimp men blir det inte lite svettigt efter ett tag med ett får runt röven

Permalänk

Jisses, snacka om offtopic respons på denna tråden
så jag får väl fortsätta också då.. tips, red upp sladdhärvan på golvet.

Annars när det gäller lappning i allmänhet. Tycker det är förbannat dåligt att man ska behöva slipa upp både kylare och cpu för att få vettig temp.
Dock tycker jag inte skillnaden blev extreme precis.. 5-6 grader rättfärdigar inte en slipning av cpu och kylare enligt mig.

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gilgamesh
är det G0 eller B3 stepping?, jag ger min Q6600 G0 1.42V för 3.6GHz 24/7 stabilt.

Det är en G0 stepping, 1.46V.

Kan tillägga att temps ligger nu på 33,36,36,34 ännu mer skillnad!! och den har vart igång hela dan ^^
stolen är underbar, den är av läder med ett fårskinn ovanpå sen bor jag i moskva så svettigt om röven lär de aldrig bli med tanke på temperaturerna...

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Avstängd

snyggt har dock aldrig gillat dekaltrimmning o klistermärken jag hade gömt dom under luckan eller nått 10 poäng ska du få i allfall

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Nice, snart ska jag lappa min också
Använde du en glasskiva som underlag och vilka sandpapper använde du?

Snyggt skrivbord BTW

Ett tips annars är väl att använda målartejp eller orginalskyddet på pin-sidan, så att du inte får i någon skit där. Servett känns lite sådär osäkert...

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Nice, snart ska jag lappa min också
Använde du en glasskiva som underlag och vilka sandpapper använde du?

Snyggt skrivbord BTW

Ett tips annars är väl att använda målartejp eller orginalskyddet på pin-sidan, så att du inte får i någon skit där. Servett känns lite sådär osäkert...

Om du tittar på mitt skrivbord så ser du att det finns en stor glasskiva där gjord för att skissa saker, den använde jag innovativt tänkande! jag vågade verkligen inte använda nåt på CPU som skulle lämna kvar märket som lim etc fastän jag tvättade den efter såklart. Jag slängde tyvvär originalskyddet till CPU :/

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem

Jag vill ha mer information! Vad hade du för load temps innan du lappade? Exakt hur gick du tillväga?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Att lappa är skitlätt, platt yta och något mycket viktigt är att INTE trycka alls på cpun(inte efter 1000kornigt iallafall) så det blir 100% platt! Kan förklara mer detaljerat om du planerar att lappa...

Min Q6600 var riktigt konkav, 18grader skillnad är vad jag vill komma ihåg...(har några screenshots som visar de gamla varma tempsen)

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

innan jag lappade hade jag idle temps 43-45-45-47, efter lappning har jag nu 33,36,36,34 idle! och detta med 1.46 i vcore.

Jag gjorde exakt som i alla guider online, fast använde mycket vatten. Jag använde sandpapper av 400,600,1000,1200 grit.

min cpu var mycket konkav, det såg jag efter några minuters lappande eftersom kanterna ville inte ge sig.

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem

http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=71

Här finns en riktigt bra guide för er som planerar att lappa. Jag rekommenderar det. Enkelt och smidigt och man vinner nästan alltid ett par grader på det. Jag tjänade omkring 10 grader load temp!

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Du ska inte förvänta dig att tempen ska sjunka med 15 grader direkt.

den sjönk ju tydigen 9 grader?

lite skumt men säkert sant.

men du sune, idle tempen är helt ointressant, säg vad den loadar instället, det är där man märker skillnad!

idle kan man ha lågt som tusan vettu, det är på load som tempen visar sig rejält

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk

Jag funderar på om man kanske skulle lappa både processorn och kylaren.. vad får ni tag på era sandpapper? Är det några speciella man ska ha?

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem

Hm, mycket intressant! Tycker du skall slänga in dina screens med före/efter lappning load temps. De är ju helt klart mest intressanta. Vad har du för klock i nuläget?

Men altså, när man väl skall köra den på sandpappret, hur skall man hålla den? Det skrevs här att man inte skall trycka, men är det bara att fösa runt den? Är säkerligen jäkligt logiskt men jag har ingen lust att göra fel! *hahaha*

Tycker det ser riktigt trevligt ut i ditt rum! Har ett CM 830 silvrigt som jag är sjukligt nöjd med.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Hm, mycket intressant! Tycker du skall slänga in dina screens med före/efter lappning load temps. De är ju helt klart mest intressanta. Vad har du för klock i nuläget?

Men altså, när man väl skall köra den på sandpappret, hur skall man hålla den? Det skrevs här att man inte skall trycka, men är det bara att fösa runt den? Är säkerligen jäkligt logiskt men jag har ingen lust att göra fel! *hahaha*

Tycker det ser riktigt trevligt ut i ditt rum! Har ett CM 830 silvrigt som jag är sjukligt nöjd med.

Som jag har fattat det som så ska man lägga sandpappret på bordet sen fösa runt processorn ovan på den.. eller har jag fått allt helt fel för mig?

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersson89
Som jag har fattat det som så ska man lägga sandpappret på bordet sen fösa runt processorn ovan på den.. eller har jag fått allt helt fel för mig?

Ja, det är ungefär vad jag fått för mig! Man lägger inget som helst tryck på procesorn utan drar bara runt den? Låter ju simpelt så man kanske skall ge sig på det?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Ja, det är ungefär vad jag fått för mig! Man lägger inget som helst tryck på procesorn utan drar bara runt den? Låter ju simpelt så man kanske skall ge sig på det?

Precis.. så det blir nog att försöka sig på detta Dock måste jag få tag på sandpapper, vart man nu får tag på dem?

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem

Tejpa fast sandpappret du hittade hos närmsta färghandel, classe, biltema osv, hittas nästan överallt! 600 och 1000 kornigt körde jag med.

1.Tejpa fast sandpappret på ett glas eller något annat som är helt PLATT! Själva bordet får vara vinklat, men ytan ska vara platt!
2.Sätt processorn på det grövsta sandpappret, och snurra runt CPUn ungefär såhär
3.När nickelplätteringen är helt borta så flyttar du över till något finare sandpapper. Det är fortfarande bäst att inte trycka, men inget händer om du trycker lite lätt.
4.Rengör NOGA både över och under processorn.
5.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Det är ju GENIALT! Bara hem och börja lappa allting jag hittar ; ) Ser störlätt ut. Tyvärr kan jag nog inte lappa min CM Gemin II kylare då den är galet obalanserad...Men Quaden är det ju bara att slipa ner till kärnan *haha*

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

jo det är lätt men tänk på att garantin försvinner...

Ta fram och tillbaka rörelser istället för att snurra, har för mig att jag hörde det nånstans (så länge sen)

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Funkar det bra att rengöra med aceton efteråt? Borde ju funka, men vill bara vara säker.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

ja det går

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
ja det går

Tack, för det lär ju komma in lite smuts på undersidan av CPU:n efter lappningen, så det måste bort. Men ska sätta igång att lappa nu, hoppas det går bra

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1