Permalänk
Medlem

Vågar inte överklocka

Hej! Fick en ny dator för ett tag sedan och börja leka lite med överklockning.. jag fick 3.83Ghz på min Q9550 med Gigabyte X-48-DQ6 och det funkade stabilt. En dag när jag bara surfade på internet så fick jag blåskärm.. jag försökte ominstallera om windows och en massa andra grejer men fick tillslut skicka in datorn. Det visade sig att min CPU hade ballat ur och jag fick en ny, men vad jag undrar är om det var mitt överklockande som har orsakat detta eller om min CPU var defekt..min CPU var aldrig uppe i några farliga temperaturer vad jag vet. Får tillbaka min dator imorgon och är lite kluven om jag ska försöka överklocka igen eller låta det vara. Datorn är absolut bra nog för att klara dagens spel utan överklockning men samtidigt så betalade jag en massa pengar för att kunna överklocka. Vad tycker ni? MVH // Christian.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Har du någon aning om vad tempsen låg på?

Kan ha varit att du hade för låg Vcore, eller för låg volt till minnena eller någon liknanade också. Då stängs ju datorn ner eller vad man ska kalla det.

Vad har du för kylare till din Q9550?

/Mvh sedde.

Permalänk
Medlem

Tja! Mina temps låg runt 30-35 grader idle @ 3.83ghz. Använder http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=NOCTNH-U1... som kylare. Men som sagt så var det ju CPUn som balla ur och inte minnerna.. jag tycker bara det är konstigt att min cpu mer eller mindre gick sönder helt plötsligt.. jag kom fortfarande in i windows i några minuter ibland innan jag fick blåskärm så processorn kunde ju fortfarande arbeta litegrann..så det var ju inte så att den hade smällt eller något. Kan inte se hur detta kan ha något med tempsen att göra.

Permalänk

ESD tror jag på, det är svårt att döda en processor om man är försiktig.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Vad är ESD?

Och för att klargöra: CPU var anledningen till blåskärmarna. Den blev utbytt och nu funkar datorn igen.

Permalänk
Medlem

ESD är statisk elektricitet, vilket mycket väl kan döda datorkomponenter. Men med tanke på att den inte var defekt från början utan att den fungerade ett tag och att den sedan gav upp så tycker inte jag att det låter speciellt troligt.
Min gissning är att det rört sig om ett dåligt ex av cpu, då det ska vara väldigt svårt att sabba processorn om man är försiktig, vilket du verkar ha varit. Var noga med att volten till processorn inte är för hög, för en sådan sak skulle kunna döda den i förtid!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anoxida
...
Får tillbaka min dator imorgon och är lite kluven om jag ska försöka överklocka igen eller låta det vara. Datorn är absolut bra nog för att klara dagens spel utan överklockning...

En överklock till 3.83GHZ är ändå rätt rejält överklockad tycker jag och som du säger så kommer processorn aldrig att vara någon flaskhals, så varför inte nöja dig med en mer blygsam överklock tillsvidare och sedan kanske öka den stegvis om du känner för det?
Nu är detta en ganska långdragen gissning, men det skulle faktiskt kunna vara moderkortet som inte är 100% och kanske var anledning till processorn tidiga död.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Nu är detta en ganska långdragen gissning, men det skulle faktiskt kunna vara moderkortet som inte är 100% och kanske var anledning till processorn tidiga död. [/B]

Den är utbytt den med hehe. Men ja jag tänkte att jag kanske nöjer mig med 3.5 ghz eller något denna gången istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anoxida
Den är utbytt den med hehe. Men ja jag tänkte att jag kanske nöjer mig med 3.5 ghz eller något denna gången istället.

Satsa på 4ghz istället! Dör processorn igen kanske du får ett nytt moderkort också den här gången!

Permalänk
Medlem

Det händer ju även att cpuér inte är 100%, precis som all annan datorhårdvara.

Orsaker kan vara massor, även långsökta som felmonterat mobo med periodvis kortis eller smutsig ström/spikes ifrån väggen, orsakerna kan vara nästan vad som helst och du lär inte få veta vad det var.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Klarade aldrig få den stabil i 4Ghz..det krävs en jävla mycke tweakande och det orkade jag inte med Kanske borde ha sagt att jag lämnade in datan på felsökning och snubben trodde det var modekortet.. så jag köpte ett nytt men fick blåskärmar ändå. Så det var alltså CPUn och inte modekortet. Men nu har jag både ny CPU och nytt modekort så nu jävlur!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
ESD är statisk elektricitet, vilket mycket väl kan döda datorkomponenter. Men med tanke på att den inte var defekt från början utan att den fungerade ett tag och att den sedan gav upp så tycker inte jag att det låter speciellt troligt.
Min gissning är att det rört sig om ett dåligt ex av cpu, då det ska vara väldigt svårt att sabba processorn om man är försiktig, vilket du verkar ha varit. Var noga med att volten till processorn inte är för hög, för en sådan sak skulle kunna döda den i förtid!

En överklock till 3.83GHZ är ändå rätt rejält överklockad tycker jag och som du säger så kommer processorn aldrig att vara någon flaskhals, så varför inte nöja dig med en mer blygsam överklock tillsvidare och sedan kanske öka den stegvis om du känner för det?
Nu är detta en ganska långdragen gissning, men det skulle faktiskt kunna vara moderkortet som inte är 100% och kanske var anledning till processorn tidiga död.

ESD vad jag har hört kan skapa skador på prylar som man inte behöver märka något av på flera år innan en märkbar skada har uppstått. Om han inte använt antistat-armband och har haft väldigt otur så kan olyckan mycket väl skett här på CPU:n.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

ESD = ElectroStaticDischarge

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk

Vilken Vcore hade du och vad var load tempsen? Din temperatur i idle är långt mindre intressant i sammanhanget.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w