Mobil/dator - HTC - Iphone - NOKIA

Permalänk
Avstängd

Mobil/dator - HTC - Iphone - NOKIA

Okej nu vill jag ersätta min netbook och mobiltelefon. Och få en 2in1 funktion.

Det ska fungera utmärkt att surfa, ringa och skicka sms med. Även att kolla film direkt i mobilen. Batteritid är också viktigt.

Då har vi 3 mobiltelefoner att välja på idag. Iphone, HTC Hero och Nokia N900.

Nokia900 vinner i stort sett på alla plan, förutom kanske skärmen där Iphone är bättre + alla apps till iphone.

Men jag har ändå svårt att välja, så kom med synpunkter!

Permalänk
Medlem

HTC Hero helt klart.

HTC kvalitet på helatelefonen med Android som stabil grund.
Sen känns Hero som en mer "öppen iPhone" vilket gör den till den enligt mig bästa telefonen ute nu.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
HTC Hero helt klart.

HTC kvalitet på helatelefonen med Android som stabil grund.
Sen känns Hero som en mer "öppen iPhone" vilket gör den till den enligt mig bästa telefonen ute nu.

Den verkar rätt buggig, och lite allmänt segt av det jag sett. Men designen så äger den + android.. Men som sagt...

Permalänk
Medlem

Sen är väl batteritiden på Hero inte den bästa?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Sen är väl batteritiden på Hero inte den bästa?

Är väl som för iphone, ungefär en dag eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smsfeatures
Den verkar rätt buggig, och lite allmänt segt av det jag sett. Men designen så äger den + android.. Men som sagt...

Allt segt ska vara fixat iom senaste updaten.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Men snälla någon. Jag förstår inte alls ni som rekommenderar Hero före N900 när ni ser vad han är ute efter. Han vill ersätta sin netbook och mobiltelefon med en 2in1 solution. Ska man göra detta så är ju N900 enda alternativet just nu till detta. Ni säger att Hero är bästa telefonen ute just nu. Visst, det kan vara sant eftersom N900 inte finns ute ännu.

Håller ni inte med mig? Ja då kan vi väll gå igenom punkterna.

1: Skärmen säger du är bättre på iphone. Detta är inte sant. Visst, ska den användas till att skriva på eller dylikt så vinner Iphone. (Edit: För att klargöra detta. Jag är medveten om att Iphone har en kapacitiv skärm. Det är pga av detta det går bättre att skriva på skärmen. en av de få fördelarna med kapacitiv skärm i mitt tycke.)
Men N900s upplösning 800x480 mot Iphones 480x320 och Heros 480x320 gör N900 till den självklara vinnaren i detta sammanhang.

2: Kamera. Ingen av mobilerna är direkt den ultimata kamera telefonen. Men även här vinner N900 då både Hero och Iphone saknar någon form av LED. Ännu en vinst för N900.

3: Hårdvara:
Processor: Iphone och N900 använder båda samma processor. Heros qualcom processor håller tyvärr ej samma klass.
Ram: Iphone, Hero och N900 har alla 256MB ram. Men N900 har 768MB virituellt minne vilket kommer göra N900 grym i multitasking.
En tredje vinst för N900.

4: Qwerty tangentbord. Eftersom den ska ersätta hans tidigare netbook så kommer qwerty tangentbord vara mycket användbart. Hero och Iphone har båda onscreen qwerty. N900 har fysiskt qwerty. Vinnaren anser jag vara självklar här med. Fjärde vinsten för N900.

5: Batteritid. Varken Hero eller Iphones batteritid är något att hurra över. Hero sägs ha bättre batteritid än Iphone dock. Vad gäller N900 så vet vi inte. Men eftersom N900 inte släppts ännu så kan man inte riktigt svara på detta. Men enligt N900 prod. mark. manager så sägs batteritiden vara ok eftersom Maemo OSet inte drar så mycket batteri. Men denna punkt ger vi oavgjort mellan mobilerna eftersom vi inte har klart för oss vilken som verkligen är bäst.

6: Minne. Iphone 3GS=32GB, ej expanderbart. HTC Hero=512MB, expanderbart upp till 32GB. N900=32GB, expanderbart upp till 64GB! Jag tror att vi alla här är överens om vem som är vinnaren. N900 vinner igen.

7: Webläsare:
Iphones webbläsare har varit grymt populär under senaste åren pågrund av dess snabbhet och effektivitet vad gäller zoom. Dock är det så att deras webläsare saknar flash support vilekt jag anser bli mer och mer viktigt idag. Om detta kommer åtgärdas vet jag inte.
Hero har flash support och man säger att android kommer fixa full flash support i framtiden. Den här tiden är dock inte nu. Vad gäller overall så är det mycket delade åsikter men vad jag vet verkar den vara fullt ok i varje fall.
N900 kör med Firefox 3 med full flash support 9.4 direkt out of the box. De som testat webbläsaren sägs vara grymt nöjda. Som Firefox användare till datorer anser jag detta vara grymt positivt. Att tilläggsprogram fungerar till N900s firefox webbläsare är även det grymt nice.
I dags läget så vinner N900 även på den här delen.

8: Media player. N900 kommer ha bästa högtalarljudet, det råder ingen tvekan om detta då båda andra har mono högtalare. Vad gäller ljud genom 3.5 utgången så är de lika. N900 har en 800x480 res skärm mot de andra tvås 480x320 skärm. Detta i kombination med det större minnet kommer gör den till vinnaren i filmsegmentet och musikvideo segmentet. Jag glömde förstås att nämna att N900 stödjer betydligt fler videofils typer, bla Xvid out of the box. Overall vinnare? N900 tack vare den högre upplösningen och de bättre högtalarna.

9: Operativsystem. Iphone kör Iphone OS. Hero kör Android. N900 kör Maemo. Alla kör olika OS varav alla tre av dessa ser ut att vara de intressantaste OSen för framtiden. Iphone OS pga den grymt populära App store med hur mycket program som helst. Android pga öppenheten och även dem stora programstödet. Maemo pga att det inte är ett mobilt OS utan ett solitt OS. Möjligheterna iom att det är ett solitt Linux OS anses enligt mig vara riktigt stora och intressanta. Av dessa tre anser jag själv att Maemo är mer intressant varefter Android kommer tvåa och sist Iphone OS. Men detta är en smak fråga så vi lämnar den här punkten öppen för alla att själv välja det dem anser vara bäst :).

10: Design, vikt, storlek. Design: Så tycker alla olika men Iphone 3gs vinner på den punkten i mitt tycke. Vikt: Iphone och Hero delad 1a plats. N900 har ett fysiskt tangentbord och väger en hel del mer. Jag anser detta vara på sitt sätt positivt då man vet att det är riktig kvalité. Skulle den vara lätt så skulle väll allt vara gjort i tunt plast vilket skulle vara dåligt. Storlek: Iphone är längre och bredare än de andra två men tunnare. N900 är 18mm tjock vilket jag iof anser vara acceptabelt då den som sagt har ett fysiskt qwerty. Vinnare: Jag säger Iphone 3gs här. Vissa kanske säger Hero men jag håller fast vid det jag själv tycker.

11: Annat: GPS, 3g, möjlighet till turbo 3g, wlan, Bluetooth etc, etc. Alla 3 har dessa. N900 har FM transmitter men annars har de alla det mesta man kan tänka sig. Oavgjort på den här punkten.

Slutord. Efter denna "hyfsat" långa jämförelse så tycker jag du själv ska göra det slutgiltiga beslutet. Jag säger själv att valet är självklart iom att det du söker är en ersättare till din netbook+mobil. Lycka till med ditt val :).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med zidust! Kommer själv till 99% köpa n900 när den kommer. Vi håller alla tummarna på att batteritiden är okej och att det ska släppas mycket applikationer från maemo och ovi store. Om detta är fallet så är ju n900 helt klart den bästa produkten. Om den inte redan är det..

Visa signatur

Intel Core i5 @ 2,67Ghz | Hydro H50 | Corsair 12GB 1600Mhz XMS3 | Radeon HD5850 | ASUS P7P55D-E PRO P55 | Corsair TX 650W | Fractal Design Define R2

Permalänk
Avstängd

Zidust: tack för ett underbart inlägg! om jag kan vänta tills release så blir det troligtvis en N900, annars faller jag nog för en HERO. Då det är ungefär en månad bort :S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smsfeatures
Zidust: tack för ett underbart inlägg! om jag kan vänta tills release så blir det troligtvis en N900, annars faller jag nog för en HERO. Då det är ungefär en månad bort :S

Du kan inte klara dig på netbooken och telefonen i en månad till när en så fin lur är runt hörnet ?:O bara håll ut håll ut!

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smsfeatures
Zidust: tack för ett underbart inlägg! om jag kan vänta tills release så blir det troligtvis en N900, annars faller jag nog för en HERO. Då det är ungefär en månad bort :S

Tycker i ditt fall helt klart att det är värt att vänta på N900. Som jag brukar säga, tålamod är din värsta fiende och din bästa vän. Alla hatar att vänta men den som har tålamodet att vänta kommer tillslut bli mer nöjd en den som inte har det :).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Tycker i ditt fall helt klart att det är värt att vänta på N900. Som jag brukar säga, tålamod är din värsta fiende och din bästa vän. Alla hatar att vänta men den som har tålamodet att vänta kommer tillslut bli mer nöjd en den som inte har det :).

Hehe jo det stämmer.. En snabb fråga bara, vet du hurvida N900 kommer ha åäö direkt på tangentbordet? Eller om det blir någon skum variant...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust

1: Skärmen säger du är bättre på iphone. Detta är inte sant. Visst, ska den användas till att skriva på eller dylikt så vinner Iphone.
Men N900s upplösning 800x480 mot Iphones 480x320 och Heros 480x320 gör N900 till den självklara vinnaren i detta sammanhang.

Han menade nog att N900 har en resistiv skärm medan iPhones är kapacitiv. Resistiva skärmar är riktigt kassa.

Visst verkar N900 intressant och är absolut en kandidat för OP. Men Nokia har ju inte visat sig vara särskilt duktiga på mjukvara, och maemo är väldigt nytt. Programutbudet blir väldigt begränsat och den kommer garanterat ha stora problem med usability.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smsfeatures
Hehe jo det stämmer.. En snabb fråga bara, vet du hurvida N900 kommer ha åäö direkt på tangentbordet? Eller om det blir någon skum variant...

http://www.cs.hut.fi/~kirma/n900-nordic.jpg från http://talk.maemo.org/showthread.php?t=31236

Visa signatur

(\_(\
(=’ :’)
(,(”)(”)

Permalänk
Avstängd

Skönt värre...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Han menade nog att N900 har en resistiv skärm medan iPhones är kapacitiv. Resistiva skärmar är riktigt kassa.

Visst verkar N900 intressant och är absolut en kandidat för OP. Men Nokia har ju inte visat sig vara särskilt duktiga på mjukvara, och maemo är väldigt nytt. Programutbudet blir väldigt begränsat och den kommer garanterat ha stora problem med usability.

Mm är väl just det jag är lite tveksam inför. Vi har Apple med sin massiva datorbas app store, sen google och nu Nokia.

Jobbigt läge, framtiden lär utvisa vinnarna..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
[B]Han menade nog att N900 har en resistiv skärm medan iPhones är kapacitiv. Resistiva skärmar är riktigt kassa.

Många på det här forumet har pekat på nackdelarna med kapacitiva skärmar (tex att man inte kan peta på dom med vantar)... Men jag håller definitivt med. Upplösning är inte allt, det är användningen och känslan av skärmen som är viktig, där kapacitiva skärmar utklassar resistiva totalt IMO, om man inte är ett totalt stylus freak.

Jag funderade på en N900 när nån nämde den första gången på dessa forum... Men det blir en iPhone. Bara pga av den härliga skärmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Han menade nog att N900 har en resistiv skärm medan iPhones är kapacitiv. Resistiva skärmar är riktigt kassa.

Visst verkar N900 intressant och är absolut en kandidat för OP. Men Nokia har ju inte visat sig vara särskilt duktiga på mjukvara, och maemo är väldigt nytt. Programutbudet blir väldigt begränsat och den kommer garanterat ha stora problem med usability.

Just det jag menade. Främsta fördelen med kapacitiv skärm är enligt mig att det går betydligt bättre att skriva på onscreen qwerty tangentbordet än om man jämför med med en resistiv skärm. Däremot så har N900 löst detta genom att ha ett fysiskt qwerty tangentbord som det i sin tur är bättre än det kapacitiva onscreen tangentbordet.

Andra fördelar med en kapacitiv skärm är bla att den har multitouch. I mitt tycke är multitouch endast nödvändigt då man ska zooma in/ut i webbläsaren eller när man kollar på bilder. N900 har löst detta på ett annat effektivt sätt genom en speciell rörelse på skärmen som du kan göra med ett finger. Multitouch kan förstås vara rätt bekvämt när man skriver på onscreen tangentbordet men som jag sagt tidigare så eliminerar det fysiska tangentbordet den här fördelen.

Maemo är inte nytt. Maemo har funnits längre än vad Iphone OS har funnits. Programutbudet kommer säkerligen vara betydligt mindre än Iphones OS och Androids men vi har en hel linux community ståendes utanför dörren. Att öppna denna kommer inte innebära några större svårigheter eftersom man egentligen endast kommer behöva konvertera tidigare Maemo program till det nya Oset. Att säga att programutbudet blir begränsat tycker jag inte är helt rätt. Att det är det från början förstår vi nog alla. Men det kommer nog inte vara det så länge iom Maemo SDK som sägs vara riktigt bra.

Citat:

Många på det här forumet har pekat på nackdelarna med kapacitiva skärmar (tex att man inte kan peta på dom med vantar)... Men jag håller definitivt med. Upplösning är inte allt, det är användningen och känslan av skärmen som är viktig, där kapacitiva skärmar utklassar resistiva totalt IMO, om man inte är ett totalt stylus freak.

Jag funderade på en N900 när nån nämde den första gången på dessa forum... Men det blir en iPhone. Bara pga av den härliga skärmen.

Läs om vad jag skrivit om den kapacitiva skärmen ovan.

Upplösningen är inte allt, helt klart. Men hög upplösning ger bättre bildkvalité och detaljrikedom. Lycka till att kunna se flash animationer med den upplösningen. När du är inne i webläsaren lär du också märka stor skillnad mellan en n900 och Iphone. Du behöver inte scrolla runt så mycket eftersom du kan se texten bra tack vare den bättre detaljrikedomen. Underskatta inte högre upplösning. I varje fall inte när skillnaden är så stor som den är mellan 800x480 och 480x320. 800x480 innebär mer än dubbla antalet pixlar på en lika stor skärm.

Tips är att du kollar denna video. Där visar man n900s web browser och en del av en film bla. Sån här detalj rikedom är ej möjligt med Iphones skärm.

Maemo 5 verkar vara ett grymt nice OS som har nyttjat den resistiva teknologin på ett ypperligt sätt. Ett exempel är scrollningen som jag tog upp tidigare. Sen skiljer sig olika resistiva skärmar mycket. Det finns bra resistiva skärmar och dåliga sådana. N900s sägs vara en mycket bra resistiv skärm. Men att den är lika bekvämt att använda som Iphones tvivlar jag starkt på. Nu är vintern strax här. Jag skulle hellst undvika att ta av mig vantarna varje gång jag skall ringa ett samtal. Men det är jag det.

Men tar vi fördelar minus nackdelar så vinner N900 trots allt stort i jämförelse med Iphone 3gs enligt mig.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
JUnderskatta inte högre upplösning.

Nä, det var därför jag valde en Diamond... Men efter att ha pillat på en iPhone så föredrar jag egentligen mycket smidigare zoom framför den extra upplösningen.

Visst, N900 verkar vara en värdig utmanare: allra mest pga den kör samma CPU. Jag kollade lite på videorna och browsern flytter på bra: den enda förutom Palm Pre som kommer i närheten av iPhone.

MEN jag tror inte man ska underskatta skärmen... I en av videorna sa dom att oooh det är så lätt att porta iPhone spel till Maemo eftersom det är samma CPU med samma 3D acc... Men då missar dom ju att så förmodligen så är spelet designat för multitouch.

Jag tror detta kommer vara N900's akilleshäll. Kommer N1000 med en 800x480 kapacitiv OLED skärm och en 1000mhzare eller nåt... Då snackar vi utklassning.

Permalänk
Medlem

Efter att ha levt livet med 5800 så är min enda erfarenhet att jag aldrig ska äga en touchtelefon med resistiv skärm igen. Den får vara hur bra den vill, men att ha en stenhård yta som reagerar på beröring vs. en halvhård yta som reagerar på tryck, så vinner beröring 8 dagar i veckan. Kantkänsligheten är också ett helvete med touchtelefoner, men kapacitiva skärmar hanterar det normalt betydligt bättre.

Så länge fullt QWERTY inte är ett krav (ska man inte skriva mycket mer än något kortare mail, SMS eller webbadresser är det inte heller det enligt mig) så satsa då istället på en Hero eller 3GS. Jag har varit Nokia-nörd länge, men som med de flesta stora aktörer så tappar de fokus på innovation när de år efter år är störst. Jag vägar just nu själv om jag ska ha en Hero eller en 3GS (eller vänta på Android 2.0-enheter?). Lutar dock mest åt iPhone eftersom trots att den saknar widgets och multitasking som t.ex. Hero har, så har den ju den irriterande egenskapen att den för det mesta bara fungerar + ett betydligt häftigare programutbud.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Efter att ha levt livet med 5800 så är min enda erfarenhet att jag aldrig ska äga en touchtelefon med resistiv skärm igen. Den får vara hur bra den vill, men att ha en stenhård yta som reagerar på beröring vs. en halvhård yta som reagerar på tryck, så vinner beröring 8 dagar i veckan. Kantkänsligheten är också ett helvete med touchtelefoner, men kapacitiva skärmar hanterar det normalt betydligt bättre.

Så länge fullt QWERTY inte är ett krav (ska man inte skriva mycket mer än något kortare mail, SMS eller webbadresser är det inte heller det enligt mig) så satsa då istället på en Hero eller 3GS. Jag har varit Nokia-nörd länge, men som med de flesta stora aktörer så tappar de fokus på innovation när de år efter år är störst. Jag vägar just nu själv om jag ska ha en Hero eller en 3GS (eller vänta på Android 2.0-enheter?). Lutar dock mest åt iPhone eftersom trots att den saknar widgets och multitasking som t.ex. Hero har, så har den ju den irriterande egenskapen att den för det mesta bara fungerar + ett betydligt häftigare programutbud.

Jag har sagt det många gånger tidigare men säger det igen. Innovation har inget att göra med användarvänlighet. Att säga att Iphone är innovativa är en ren lögn. Jag citerar från en kommentar jag läst på internet: "Apple's talent is taking existing technology, putting it in a nice form factor, and then marketing the hell out of it to morons that are willing to overpay to keep up with the hipster Jones'." Mycket av detta är sanning.

Sen säger du att nokia tappat fokus på innovation. Vad kallar du då N900? N900 anser jag vara det mest innovativa vi sett på länge. 1: Man nyttjar inte ett mobilt OS till mobiltelefonen utan ett solitt Linux OS. 2: Man har utvecklat deras tidigare Tablet PC och gett den mobila funktioner. På detta sätt är man närmast ett komplett 2in1 lösning (computer+mobilephone) av alla mobiltillverkare.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Jag var helt inställd på att köpa en iPhone men så provade jag en noga. Bluetoothen är spärrad så en massa går man misste om där. Stödjer inte som tidigare talare sagt flash så play3 mfl fungerar inte. Sen så kan man inte ta bort filer på den eller redigera filnamn utan måste koppla den till en dator och inte vilken dator som helst för då måste man formatera den...

Själva iden att ha den som en "dator" försvinner när man inte kan använda den som en dator.

Väntar med spänning på nokian.

/R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Att säga att Iphone är innovativa är en ren lögn.

Han sa aldrig att Iphone var innovativt... Han sa att Nokia inte var det.

Ärligt talat, det är inget konstigt med vad vi ser. Alla mobiltillverkare "håller tillbaka" bara för att man ska köpa en ny telefon år ut och år in. HTC sparkar sitt ett år gamla häst kadaver i 10 olika varianter. Apple kopierar sig själva så att man inte ens ser skillnad på telefonerna. Nokia och SE har ju så många varianter med minimala skillnader att man tappat räkningen. Etc osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Han sa aldrig att Iphone var innovativt... Han sa att Nokia inte var det.

Ärligt talat, det är inget konstigt med vad vi ser. Alla mobiltillverkare "håller tillbaka" bara för att man ska köpa en ny telefon år ut och år in. HTC sparkar sitt ett år gamla häst kadaver i 10 olika varianter. Apple kopierar sig själva så att man inte ens ser skillnad på telefonerna. Nokia och SE har ju så många varianter med minimala skillnader att man tappat räkningen. Etc osv.

Sant, missläste det. Men han sa att Nokia har tappat fokus på innovation vilket jag inte anser vara sant.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Man får också väga in XDA Developers till Heros fördel. Underbart HTC-community, finns inget man inte kan få hjälp med, och kommer nya ROM's och förbättringar hela tiden.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Sant, missläste det. Men han sa att Nokia har tappat fokus på innovation vilket jag inte anser vara sant.

De har de till stor del anser jag.
De sitter med samma processor nu som för flera år sedan. Först nu på senaste de uppgraderar.

En n95a har bättre hårdvara än en 5800 t.ex.
Efterföljaren till n95, bottennappet n96, fick även den sämre processor.
Designmässigt känns det även som att de går tillbaka till 2004. Har inte varit fan av nokias design alls men just då var den iaf gräslig

Nej bra att Nokia börjar ta tag i saker nu iaf!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Man får också väga in XDA Developers till Heros fördel. Underbart HTC-community, finns inget man inte kan få hjälp med, och kommer nya ROM's och förbättringar hela tiden.

Det är ett jäkligt stort plus. Är det en sak man lärt sig över åren: köp inte en elekronik pryl som få använder. Visst det är coolt att få visa upp sin fina telefon som typ inga andra på jobbet använder och alla säger "OOOOH" och "AAAAAH" samt dreglar på din axel för. Men det suger när det kommer till support.

Liksom HTC (nåja, dom mer populära HTC) är detta en enorm fördel för iPhone. Nokia med sitt Maemo kommer ha noll grund att stå på.

Permalänk
Medlem

Hur är skärmen, är den bättre än "vanliga" tryckkänsliga?

Och - ser ut UIt lite tråkigt ut? (N900)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Hur är skärmen, är den bättre än "vanliga" tryckkänsliga?

Och - ser ut UIt lite tråkigt ut? (N900)

Jag tycker UIt ser riktigt bra ut. Det är samma sak som att jag tycker att Iphones UI börjar bli lite smått tråkigt då de har haft samma UI sedan start. Smaksak som sagt.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Det är ett jäkligt stort plus. Är det en sak man lärt sig över åren: köp inte en elekronik pryl som få använder. Visst det är coolt att få visa upp sin fina telefon som typ inga andra på jobbet använder och alla säger "OOOOH" och "AAAAAH" samt dreglar på din axel för. Men det suger när det kommer till support.

Liksom HTC (nåja, dom mer populära HTC) är detta en enorm fördel för iPhone. Nokia med sitt Maemo kommer ha noll grund att stå på.

Att komma och säga att Nokia har noll grund att stå på är att ta i.
Sett flera program som lovar version till den.

Här är t.ex Open Office som precis fått färdig sin version till Maemo

(Tycker texten är rätt rolig )

VLC lovade att den också kommer, läst samma lovar flera andra. De snackas dessutom att det skall finnas över 16 000 program portade färdigt. Läst det maemo forum, dock obekräftade uppgifter.
Intresset är stort för telefonen vart än man läser. Program kommer och mycket skall finnas färdigt.

Angånde negativa med resestiv skärm tycker jag dom försvinner helt i och med att den har tangentbord.
Gissar man kan scrolla och zooma med tangentbordet också på samma sätt som med datorn. Så jobbigheten med att surfa försvinner då också.

Här har du en vettigt orsak till varför man använder resestiv skärm
http://www.gimp.org/screenshots/linux_dualscreen_griatch_art....
Gimp, skall funka på Maemo, väldigt likt photoshop. Glöm bort att försöka jobba med sådant på en kapacitiv skärm