Avtal med Telia - Fel pris (avtalsbrott?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Jag har läst att du har många företag (har jag för mig?) men är det verkligen så att ett företag har total kontroll att ändra avtalet hur de vill efter att ett avtal bundits mellan konsumet och företag? Låter helt otroligt att konsumenten inte har något att säga till om överhuvudtaget (förutom att neka ändringen och avbryta avtalet).

Ett avtal mellan två parter är ju bindande (men bara för konsumenten, företaget har noll risk).

Allmäna vilkor för Telia
http://www.telia.se/docs/villkor/telias-allmanna-villkor-for-...

Sida 4

Detta är intressant;

Detta innebär m.a.o att de får inte ändra enbart mitt pris utan de får bara ändra mitt pris när det allmäna priset för tjänsten ändras.

Så ändrar Telia det till 405:- i månaden istället för alla DÅ får de ändra i mitt avtal.

Jag har arbetat på Telia, därav vet jag hur de tolkar villkoren och avtalslagen. Inte första gången detta sker direkt.
De kör t.o.m. över kundtjänstarbetare som lovar en kund något, då de inte har rätt att föra bolagets talan i vissa avseenden.

Du har fått fel pris, och för att göra det enkelt fimpar dom det avtalet och ger dig ett nytt, enligt gällande prislista och/eller ev. kampanjer.

Din egentliga rättighet är att kräva att häva avtalet, inte fullföljandet av leverans.
Har du tur och får kontakt med någon annan än en vanlig kundtjänstnisse (som normalt inte får bestämma sådant) så kanske du kan få kompensation av något slag, men jag är tveksam.
En annan synvinkel, du har tecknat tjänsten hos Telia Broadband Services på bredbandswebben som ägs av Telia Operator Business, således två skilda juridiska personer. De kan hävda att den part du tecknat avtalet genom haft fel pris på bredbandstjänsterna och häva av den anledningen.

Försökte hitta något ifrån marknadsdomstolen, ARN eller liknande utan framgång.
Vet att det finns prövat.

Sen kan man ju fundera på hur det torde vara moraliskt, men de är inget som finns hos pappa Telia

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Avstängd

Vilket pris framgår i orderbekräftelsen från Telia?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Din egentliga rättighet är att kräva att häva avtalet, inte fullföljandet av leverans.

Men tjänsten har ju redan levererats (startats), alltså har de fullföljt leveransen, eller är det tolkningsfråga som spökar igen? Som sagt, jag la en beställning för det priset som är angivet och tjänsten har levererats (jag skriver detta inlägg m.h.a av det) och nu i efterhand påpekar de prisfel. Som sagt, hade de kommit INNAN leveransen förstår jag att de kan neka det men efteråt?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Men tjänsten har ju redan levererats. Som sagt, jag la en beställning för det priset som är angivet och tjänsten har levererats (jag skriver detta inlägg m.h.a av det) och nu i efterhand påpekar de prisfel. Som sagt, hade de kommit INNAN leveransen förstår jag att de kan neka det men efteråt?

Tjänsten går ju självklart att avbryta. Telia har gjort fel, men du har knappast rätt till att fortsätta få 100/100 till 299:- i månaden om priset egentligen är 399:-. På sin höjd lär du kunna få första månaden till reducerat pris och sedan möjlighet att välja om du vill fortsätta till den förhöjda avgiften, eller avsluta tjänsten.

Varför skulle något annat ens komma på frågan? Telia må ha gjort fel, men förstår inte varför du skulle ha rätt till att utnyttja detta fel.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Tjänsten går ju självklart att avbryta. Telia har gjort fel, men du har knappast rätt till att fortsätta få 100/100 till 299:- i månaden om priset egentligen är 399:-. På sin höjd lär du kunna få första månaden till reducerat pris och sedan möjlighet att välja om du vill fortsätta till den förhöjda avgiften, eller avsluta tjänsten.

Varför skulle något annat ens komma på frågan? Telia må ha gjort fel, men förstår inte varför du skulle ha rätt till att utnyttja detta fel.

Det handlar om avtal mellan två parter som är bindande. De har självfallet rätt att bryta avtalet och avsluta tjänsten under rätt omständigheter. Enligt deras avtal / vilkor har de inte rätt att bryta avtalet p.g.a detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har Telia och 100/100. Valde bort deras skräp router och extra erbjudanden, bara rent fiber. Detta kostar 399 kr i månaden, har alltid gjort det.

Permalänk
Medlem

Har dom ändrat det utannonserade priset på sin sida? Gör dom inte det inom "skälig tid" så rör det sig ju om brottslighet från deras sida.
Det dom som företag bör göra är att låta dig ha 299:-/mån under den avtalade tiden, ändra sin annonsering så det överensstämmer med det rätta priset och lära sig av sitt misstag. Ett *miljardföretag* som bråkar med en privatpersonskund över 100kr kan inte ge annat än "badwill".

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det är Telias ansvar att se till att alla uppgifter stämmer innan de levererar tjänsten till kunden eftersom avtalet gäller från att tjänsten levererats.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Som jag skrev tidigare, finns/fanns det ett erbjudande på billigt bredband under en viss tidsperiod (vet inte hur länge dock). Men har fått mitt 100/10 för 299kr och en polare tog 100/100 för 299kr (men när jag bytte upp mig så påstod en att 100/100 kosta runt 330kr ca, därför jag tog 100/10).

Dom första 12 månaderna fick jag mitt 100/100 för 299kr och sen efter det är det 399kr som gäller. Va någon kampanj eller något när jag beställde mitt fiber för ca 3-4 månader sen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Men tjänsten har ju redan levererats. Som sagt, jag la en beställning för det priset som är angivet och tjänsten har levererats (jag skriver detta inlägg m.h.a av det) och nu i efterhand påpekar de prisfel. Som sagt, hade de kommit INNAN leveransen förstår jag att de kan neka det men efteråt?

Citat från Avtalslagen

Citat:

10.2 Ursäktligt avtalsbrott
(1) Ett avtalsbrott är ursäktligt om avtalsenlig prestation hindrats av en omständighet som legat utanför parts kontroll och som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med eller tagit i beaktande vid tiden för avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

(4) Den part som inte presterar avtalsenligt och är ursäktad enligt ovanstående stycken, ska ge motparten meddelade om hindret och hur det påverkar möjligheten att prestera enligt avtalet. Om sådant meddelande inte ges inom skälig tid efter det att parten fick kännedom om eller borde ha fått kännedom om hindret, är han skyldig att utge ersättning för den skada som motparten kunde ha undvikit om meddelandet lämnats i rätt tid.

Hävningsförklaringen (hindret) i detta fallet är att priset är fel, det är ganska tung punkt.

Man kan ju fundera på om prisfel är ett hinder i prestation som de inte kunnat räkna med eller tagit i beaktande.
Men samtidigt, då det är två olika parter kan det vara aktuellt. (Part 1 du tecknar avtalet hos, Part 2 som levererar).

Tolkningsfråga, du får nog vända dig till domstol för att det ska bedömas, eller om det finns prejudicerande på området.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Man borde tycka att Telia borde låta en fortsätta ha priset som gällde vid avtalets ingång, tills bindningstiden gått ut. Dock så vet jag allt för väl att detta i praktiken aldrig stämmer. Har Telia ADSL 8/1, då jag bor "nästan" ute på landet, hade en endast max 1/0,1 mbit hastighet i 1,5 år, och trots att Telia erkände att ett fel existerade, så fick man inget reducerat pris, ingen kompensation what so ever. Då det var själva ledningen som var defekt, så skulle det inte löna sig att byta, då nästa bredbandsleverantör ändå skulle använda samma ledning. Nu visste jag att närmaste grannen även han hade problem, och även han hade Telia så det var "säkrast" att hålla ihop. Strenght in numbers så att säga. 299 kr är ju mindre än vad jag betalar för mitt internet, så även om jag tycker att Telia borde låta dig ha kvar ditt pris och dina villkor som ingicks, så tycker jag inte allt för synd om dig.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Om Telia nu har gjort fel så får det anses vara deras sak - och inte trådskaparens. Då TS och Telia har ingått avtal, där priset är bestämt till 299:-/månad ska detta avtal i huvudsak gälla. Att det skulle vara frågan om ett förklaringsmisstag (32 § AvtL.) som befriar Telia från sina förpliktelser går knappast att hävda, eftersom 299:-/månad är ett förhållandevis normalt pris för 100/100. Att det ska vara fråga om ett förklaringsmisstag gäller alltså bara då TS "insåg eller bort inse misstaget."

https://lagen.nu/1915:218

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jag har Telia och 100/100. Valde bort deras skräp router och extra erbjudanden, bara rent fiber. Detta kostar 399 kr i månaden, har alltid gjort det.

Jag förstår inte argumentet. Hur ska jag veta att telia 100/100 alltid kostat 399kr? Innebär detta att det är 399kr den kostade när den kom och kommer kosta om 5 år med?

Sen har vi en en kille som säger att operatörerna hänvisar bort från deras webbsida. Då är min fråga varför har man sidan kvar om den är så bristfällig och att det uppstår problem hela tiden? Ska man inte lägga ner sidan eller ordna så den fungerar?

När 2 parter ingått avtal ska man hålla sig till det.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet egentligen. Dom anger fel pris och har åsäger sig rätten för skrivfel fel, prissättningar etc etc. Dom erbjuder dig att antingen säga upp avtalet vilket säkert en del andra företag inte gjort utan säkerligen bara hade gått vidare med abbonemanget. Normalt pris? Vem kom fram till att 299:- är ett normalt pris för 100/100 egentligen? Dom erbjuder sig att lösa problemet, var nöjd med det istället eller försöka hitta en annan leverantör.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Lafiel:

Jag förstår inte argumentet. Hur ska jag veta att telia 100/100 alltid kostat 399kr? Innebär detta att det är 399kr den kostade när den kom och kommer kosta om 5 år med?

Sen har vi en en kille som säger att operatörerna hänvisar bort från deras webbsida. Då är min fråga varför har man sidan kvar om den är så bristfällig och att det uppstår problem hela tiden? Ska man inte lägga ner sidan eller ordna så den fungerar?

När 2 parter ingått avtal ska man hålla sig till det.

Instämmer till fullo på alla punkter. Däremot stämmer det inte alltid i verkligheten, definitivt inte din sista mening, att båda parter skall hålla sig till avtalet. Många som citerar diverse lagar hit och dit, dock så börjar de endast bli viktiga om det blir något legalt ärende av det hela. Att säga men lagen säger si och så är inte så mycket värt när det har med sådana stora företag som Telia är. Eftersom vi snackar om 1200 kr på ett år, så är det en alldeles för liten summa att dra upp inför domstol, och gör man inte det så kan man kasta "de där" lagarna i sjön. Vänder man sig till ARN eller liknande, så kan de kanske rekommendera Telia att fortgå med sitt ingångna avtal, dock så är det endast det, en rekommendation. Det man kan hoppas på är att "kunden" snällt hänvisar till loggar med Telia, samt varför sidan fortfarande säger 299 om detta inte stämmer och hoppas på att de är givmilda, och låter samma pris och villkor stå kvar.

I Sverige så är det fortfarande så att den store oftast vinner mot den lille. Ingen USA saga här, där den lille stämmer McDonalds för att hon fått kaffe på sig och menar att locket sitter fel, och får 10 milj.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Förstår inte problemet egentligen. Dom anger fel pris och har åsäger sig rätten för skrivfel fel, prissättningar etc etc.

Vart har du läst att de reserverar sig för ev. felskrivet pris? Tänk på att det är en tjänst inte en produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Citat från Avtalslagen

Hävningsförklaringen (hindret) i detta fallet är att priset är fel, det är ganska tung punkt.

Man kan ju fundera på om prisfel är ett hinder i prestation som de inte kunnat räkna med eller tagit i beaktande.
Men samtidigt, då det är två olika parter kan det vara aktuellt. (Part 1 du tecknar avtalet hos, Part 2 som levererar).

Tolkningsfråga, du får nog vända dig till domstol för att det ska bedömas, eller om det finns prejudicerande på området.

Du har även följande punkt att beakta (https://lagen.nu/1915:218#P32S1):
"32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget."

Då priset inte är orimligt lågt, utan helt i klass med vad man kan tänkas betala för en bredbandstjänst, finns det inget skäl att anse att kunden borde insett att priset var fel.

Viktigt i det du citerar (vilket egentligen inte är från lagen i sig, utan från en modernare tolkning baserat på rättpraxis...men det är en stark källa, så det är bara en petitess) är:
"...avtalsenlig prestation hindrats av en omständighet som legat utanför parts kontroll..."
"...följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit."
Att ange ett något lägre, men fortfarande rimligt, pris än avsett är knappast något som ligger utanför parts kontroll, och följderna är knappast heller oövervinneliga. Punkterna under 10.2 handlar om force majeure.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Electrix:

Vart har du läst att de reserverar sig för ev. felskrivet pris? Tänk på att det är en tjänst inte en produkt.

Du verkar aktiv men ändå inaktiv i vissa hänseende, så jag ställer frågan på nytt:

* Har Du fått en orderbekräftelse från leverantören?
* Om inte, har Du minst fått en beställningsbekräftelse?

Vad framgår i någon av dessa?

Eftersom följande framgår i de allmänna villkoren:

Citat:

5 Betalning
5.1 Kunden ska betala avgifter enligt gällande prislista. Fasta avgifter börjar debiteras för tid från och med att Telia har börjat tillhandahålla Tjänsten.

Om det inte framgår något annat i bekräftelserna så gäller gällande prislista vid tecknande utav avtalet. Har där blivit ett fel så är det bara att säga upp avtalet om man inte finner det passande eftersom det är till din nackdel. Sen att någon siffra varit fel på en hemsida är inget nytt. Det är ungefär som om priset på oxfärsen är fel i kyldisken, men kassan försöker debitera korrekt. Då är det antingen att lämna tillbaks oxfärsen eller betala för den som gäller. Vill man gå djupare så får man kontrollera att uppgiften som anges på någon hemsida någonstans i världen verkligen överenstämmer med det pris som avtalsparten man tänker teckna avtal med kommer att debitera. Jag betalar själv 999 kronor i månaden för mitt bredband som kommer från Telia, var fullt medveten om detta pris när jag valde att gå från 499 kronor i månaden. Chattade med kundtjänst, ringde kundtjänst(inkl. inspelat samtal från min sida) samt kollat igenom villkoren(de kan ju ha ändrats sedan sist..) samt deras prislista för den produkt jag ville ha ifrån deras utbud. Sen att de gav mig en rabatt de första 12 månaderna ser jag bara positivt på saken(jag var nämligen på väg att säga upp avtalet då Telia från första början verkade inte kunna leverera den produkt som jag ville ha och Bahnhof kunde tydligen).

Däremot så blir det mer intressant om man har tillgång till en prislista och denna är giltig men kassan försöker ta annorlunda betalt. På denna punkt vet jag faktiskt inte vad som gäller. Kanske falsk marknadsföring, men även där har man alltid reservation för tryckfel och dylikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Du verkar aktiv men ändå inaktiv i vissa hänseende, så jag ställer frågan på nytt:

* Har Du fått en orderbekräftelse från leverantören?
* Om inte, har Du minst fått en beställningsbekräftelse?

Vad framgår i någon av dessa?

Eftersom följande framgår i de allmänna villkoren:

Om det inte framgår något annat i bekräftelserna så gäller gällande prislista vid tecknande utav avtalet. Har där blivit ett fel så är det bara att säga upp avtalet om man inte finner det passande eftersom det är till din nackdel. Sen att någon siffra varit fel på en hemsida är inget nytt. Det är ungefär som om priset på oxfärsen är fel i kyldisken, men kassan försöker debitera korrekt. Då är det antingen att lämna tillbaks oxfärsen eller betala för den som gäller. Vill man gå djupare så får man kontrollera att uppgiften som anges på någon hemsida någonstans i världen verkligen överenstämmer med det pris som avtalsparten man tänker teckna avtal med kommer att debitera. Jag betalar själv 999 kronor i månaden för mitt bredband som kommer från Telia, var fullt medveten om detta pris när jag valde att gå från 499 kronor i månaden. Chattade med kundtjänst, ringde kundtjänst(inkl. inspelat samtal från min sida) samt kollat igenom villkoren(de kan ju ha ändrats sedan sist..) samt deras prislista för den produkt jag ville ha ifrån deras utbud. Sen att de gav mig en rabatt de första 12 månaderna ser jag bara positivt på saken(jag var nämligen på väg att säga upp avtalet då Telia från första början verkade inte kunna leverera den produkt som jag ville ha och Bahnhof kunde tydligen).

Däremot så blir det mer intressant om man har tillgång till en prislista och denna är giltig men kassan försöker ta annorlunda betalt. På denna punkt vet jag faktiskt inte vad som gäller. Kanske falsk marknadsföring, men även där har man alltid reservation för tryckfel och dylikt.

Jag har ännu ej mottagit en bekräftelse på min beställning (kanske var vid denna punkt de kontaktade mig istället?). Men tjänsten är aktiverad så din liknelse med oxfärsen inte riktigt korrekt. Mer korrekt vore;

Priset på oxfärsen är fel i kyldisken, kassan debiterar den summan (skickar en faktura hem efter några dagar), jag går ut ur affären med min oxfärs och kör hem och öppnar förpackningen, de ringer och påpekar att det blivit fel och vill ha mer pengar.

Jag accepterade deras avtal och pris, de aktiverade tjänsten med bindningstid på 12 månader direkt. Tjänsten godkändes alltså och de accepterade avtalet också i och med detta. De har skrivit priset och avtalen, jag godkände båda.

Men vi får se vad de säger, hoppas på lite good will men man vet ju aldrig..

Gällande reservation för ev. tryckfel / felaktig prissättning får du gärna läsa igenom både avtalen / villkoren i början av tråden och vad som står på Bredbandswebben.se.

Jag har inte hittat det nånstans. Står det på Telias hemsida är det irrelevant då jag inte köpte deras tjänst därigenom, däremot förekommer de två avtalen och de två är relevant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Det handlar om avtal mellan två parter som är bindande. De har självfallet rätt att bryta avtalet och avsluta tjänsten under rätt omständigheter. Enligt deras avtal / vilkor har de inte rätt att bryta avtalet p.g.a detta.

Så det står specifikt med i deras egna avtal om ett dylikt scenario där de alltså inte har rätt till att ändra något?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Så det står specifikt med i deras egna avtal om ett dylikt scenario där de alltså inte har rätt till att ändra något?

Se tidigare inlägg där jag citerar en punkt från deras avtal.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Electrix:

Jag har ännu ej mottagit en bekräftelse på min beställning (kanske var vid denna punkt de kontaktade mig istället?). Men tjänsten är aktiverad så din liknelse med oxfärsen inte riktigt korrekt. Mer korrekt vore;

Priset på oxfärsen är fel i kyldisken, kassan debiterar den summan (skickar en faktura hem efter några dagar), jag går ut ur affären med min oxfärs och kör hem och öppnar förpackningen, de ringer och påpekar att det blivit fel och vill ha mer pengar.Skickades från m.sweclockers.com

Får hålla med dig att liknelsen inte var en liknelse till 100%. Men där måste ha kommit något avtal eller något kvitto antingen via e-post, snigelpost eller direkt på beställningssidan, precis som vissa märker först när de kollar kvittot medan man packar varorna och sedan får man gå till servicedisken för att få hjälp(lämna tillbaks oxfärsen eller få prisavdrag) eftersom man upptäckt avvikelsen först när man hade kvittot i näven men ännu ej lämnat butiken.

Eftersom jag själv har Telia(men jag gjorde min förändring/beställning via kundtjänst, specifikt uppsägningsavdelningen) så vet jag att man får ett e-postmeddelande samma dag inom några minute med något som Telia kallar för "Beställningsbekräftelse" och detta motsvarar ett kvitto på oxfärsen :D. Där i finns priset som gäller.

Jag har inte läst igenom hela tråden men känner själv till processen(som många andra säkert) med bredbandswebben.se. När Telia tog över till 100% hos oss år 2005(innan dess levererade de bredband till HSB Bo-Lina men HSB Bo-Lina hade egna hemmasnickrare som hanterade nätet och folk uppåt Luleå/Kiruna som hanterade supporten, inkl. en vass trevlig tjej) så fick jag göra samma beställning och då fick jag även ett avtal via snigelpost där fältet för priset var helt tomt som skulle skrivas på och returneras till Telia. Men icke blev det gratis. Det blev 795 kronor per månad för 100/100 då.

Så något måste ha kommit. Kanske fel e-postadress angiven eller så har det fastnat i skräppostfiltret eller så har Telia helt enkelt manuellt utskick utav dessa bekräftelser och om det är idag så kanske gumman som trycker på grön knapp eller röd knapp inte jobbar förrän på måndag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Får hålla med dig att liknelsen inte var en liknelse till 100%. Men där måste ha kommit något avtal eller något kvitto antingen via e-post, snigelpost eller direkt på beställningssidan, precis som vissa märker först när de kollar kvittot medan man packar varorna och sedan får man gå till servicedisken för att få hjälp(lämna tillbaks oxfärsen eller få prisavdrag) eftersom man upptäckt avvikelsen först när man hade kvittot i näven men ännu ej lämnat butiken.

Eftersom jag själv har Telia(men jag gjorde min förändring/beställning via kundtjänst, specifikt uppsägningsavdelningen) så vet jag att man får ett e-postmeddelande samma dag inom några minute med något som Telia kallar för "Beställningsbekräftelse" och detta motsvarar ett kvitto på oxfärsen :D. Där i finns priset som gäller.

Jag har inte läst igenom hela tråden men känner själv till processen(som många andra säkert) med bredbandswebben.se. När Telia tog över till 100% hos oss år 2005(innan dess levererade de bredband till HSB Bo-Lina men HSB Bo-Lina hade egna hemmasnickrare som hanterade nätet och folk uppåt Luleå/Kiruna som hanterade supporten, inkl. en vass trevlig tjej) så fick jag göra samma beställning och då fick jag även ett avtal via snigelpost där fältet för priset var helt tomt som skulle skrivas på och returneras till Telia. Men icke blev det gratis. Det blev 795 kronor per månad för 100/100 då.

Så något måste ha kommit. Kanske fel e-postadress angiven eller så har det fastnat i skräppostfiltret eller så har Telia helt enkelt manuellt utskick utav dessa bekräftelser och om det är idag så kanske gumman som trycker på grön knapp eller röd knapp inte jobbar förrän på måndag.

Chansen finns att avtalet först går från Bredbandswebben till Telia till mig. Det står rätt mail på min profil och inget i skräppostmappen. Tippar på snigelpost och att det tar några dagar..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

De nyttjar sin rätt att ändra ditt avtal (när de vill, hur de vill, av vilken anledning som helst) och du får då chansen att säga upp det omedelbart då förändringen är av väsentlig nackdel för dig (högre kostnad) vilket gör att uppsägningstiden inte gäller.

Du har ingått ett avtal för 299kr per månad (p.g.a. prisfel tydligen?), de tar sin rätt och ändrar det till 399 och du får träda ifrån det kostnadsfritt.

Easy peasy!

This.

Bara att bya leverantör om det inte passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Fick precis fiber installerat i huset (Öppen fiber) och valde då Telia för de hade bäst pris.

Valet av leverantör och tjänst (hastighet) gjordes på Bredbandswebben.se där man skulle lägga beställning.

Jag la en beställning på Telia 100/100 då de var billigast med 299:- / månaden (man valde tjänst, kryssade i "jag går med på avtal") osv. och det var inkopplat efter 15 minuter.

Det enda priset som stod under beställning var just 299:-, inget annat pris framkom överhuvudtaget nånstans under "Beställ tjänster".

Nu i efterhand har Telia kontaktat mig och påstår att de skrivit fel pris och att det egentliga priset är 399:- / månaden och då frågar om jag vill avsluta tjänsten eller acceptera ett nytt avtal med korrekt pris. Jag anser att det är avtalsbrott från deras sida men är inte helt säker? Jag påpekar att jag ingått avtal med dem och med det priset i åtanke och att inget annat pris har framkommit nån gång. Hon på Telia blev då osäker och bad mig avvakta tills en mer kunnig från korrekt avdelning kontaktar mig på måndag.

Bara för att se vad kundtjänst skulle säga om samma situation drog jag upp en chatt med dem för att se. Jag brukar göra så för att se hur eventuella rutiner ett företag har och vad som gäller.

Och tyvärr var det inget erbjudande med tanke på att Telia kontaktade mig och informerade mig att det var fel.

Så vad gäller? Hur funkar det, får Telia bara komma och avbryta ett avtal så här? Vill ha lite mer "kött på benen" inför måndag när Telia kontaktar mig igen och veta vad jag har för lagliga möjligheter att behålla avtalet.

Avtal;
http://www.vonbothmer.se/Telia/Telia_avtal_130508.pdf

Screenshot;
http://www.vonbothmer.se/Telia/bredband-telia.jpg

http://www.vonbothmer.se/Telia/bredband-telia.jpg
"För pris och kampanjinformation klicka här"

Tack på förhand!

Är du verkligen hundra på att det var 299 för 100/100, för enligt bredbandswebben så är det priset för 10Mbit och inget annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Är du verkligen hundra på att det var 299 för 100/100, för enligt bredbandswebben så är det priset för 10Mbit och inget annat...

Kolla screenshot i första tråden. När man loggar in står det priset.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Vilket även står på Bredbandswebben.se

https://www.bredbandswebben.se/bbw/serviceProvider.aspx?page=...

Telia tjänster hos Kalmar Villafiber 3.1.0 Ftthu / Öppenfiber

Internet
Telia Bredband 100 339 kr Logga in och beställ ››
Telia Bredband 100/100 399 kr Logga in och beställ ››
Telia Bredband Stadsnät 10 299 kr Logga in och beställ ››

IP-Telefoni
Telia Bredbandstelefoni www.telia.se Kontakta kundtjänst

IPTV
Telia Digital-tv www.telia.se Kontakta kundtjänst
Telia Digital-tv www.telia.se Kontakta kundtjänst

Som sagt, priserna på Bredbandswebben´s beställningssidor är inte uppdaterade. Dock så stämmer priserna på Bredbandswebbens huvudsida i dem flesta fallen, dock med undantag för eventuella kampanjer som kanske inte visas ibland.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Om Telia nu har gjort fel så får det anses vara deras sak - och inte trådskaparens. Då TS och Telia har ingått avtal, där priset är bestämt till 299:-/månad ska detta avtal i huvudsak gälla. Att det skulle vara frågan om ett förklaringsmisstag (32 § AvtL.) som befriar Telia från sina förpliktelser går knappast att hävda, eftersom 299:-/månad är ett förhållandevis normalt pris för 100/100. Att det ska vara fråga om ett förklaringsmisstag gäller alltså bara då TS "insåg eller bort inse misstaget."

https://lagen.nu/1915:218

Att 299:-/månad skulle vara ett förhållandevis normalt pris för 100/100 stämmer ju inte, det är faktiskt ingen av leverantörerna på Bredbandswebben som levererar 100/100 till det priset i Kalmar...

Permalänk
Avstängd

Märkliga prisdifferenser mellan orter. Detta är vad som finns publicerat för HSB Bo-Lina:

Telia Bredband Stadsnät 10 299 kr
Telia Bredband 100 369 kr
Telia Bredband 100/100 499 kr

Sen så finns även Telia Bredband 1000 för 999 kr men det står konstigt nog inte, men jag vet personligen att det finns tillgängligt. Det är vajsing med den här portalen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att säljer dom för fel pris ca 300kr/mån istället för ca 400kr/mån..
så borde dom ta den smällen och stå för det utlovade priset under bindningstiden 1mån/3mån/12mån etc.

Tror ju knappast dom går back speciellt på det.. och dom skulle få goodwill.