Jag har läst att du har många företag (har jag för mig?) men är det verkligen så att ett företag har total kontroll att ändra avtalet hur de vill efter att ett avtal bundits mellan konsumet och företag? Låter helt otroligt att konsumenten inte har något att säga till om överhuvudtaget (förutom att neka ändringen och avbryta avtalet).
Ett avtal mellan två parter är ju bindande (men bara för konsumenten, företaget har noll risk).
Allmäna vilkor för Telia
http://www.telia.se/docs/villkor/telias-allmanna-villkor-for-...
Sida 4
Detta är intressant;
Detta innebär m.a.o att de får inte ändra enbart mitt pris utan de får bara ändra mitt pris när det allmäna priset för tjänsten ändras.
Så ändrar Telia det till 405:- i månaden istället för alla DÅ får de ändra i mitt avtal.
Jag har arbetat på Telia, därav vet jag hur de tolkar villkoren och avtalslagen. Inte första gången detta sker direkt.
De kör t.o.m. över kundtjänstarbetare som lovar en kund något, då de inte har rätt att föra bolagets talan i vissa avseenden.
Du har fått fel pris, och för att göra det enkelt fimpar dom det avtalet och ger dig ett nytt, enligt gällande prislista och/eller ev. kampanjer.
Din egentliga rättighet är att kräva att häva avtalet, inte fullföljandet av leverans.
Har du tur och får kontakt med någon annan än en vanlig kundtjänstnisse (som normalt inte får bestämma sådant) så kanske du kan få kompensation av något slag, men jag är tveksam.
En annan synvinkel, du har tecknat tjänsten hos Telia Broadband Services på bredbandswebben som ägs av Telia Operator Business, således två skilda juridiska personer. De kan hävda att den part du tecknat avtalet genom haft fel pris på bredbandstjänsterna och häva av den anledningen.
Försökte hitta något ifrån marknadsdomstolen, ARN eller liknande utan framgång.
Vet att det finns prövat.
Sen kan man ju fundera på hur det torde vara moraliskt, men de är inget som finns hos pappa Telia
Mitt modermodem är trimmat!