Köpa borr ... NO idea vad ja ska kolla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag har borrat ett antal hål i betong med slagborrmaskin. Du vet inte vad du pratar om.

Bara för att du har lyckats med det, så betyder det inte att det är en bra ide. Slagborr i betong är uruselt och man ska endast använda sig av borrhammare för betong. Läs igenom tråden så ser du att det råder en konsensus på detta.

Ungefär som att det går att använda en vanlig stock-kylare på CPUn, det betyder inte att det är en bra idé.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Köp någon av dessa https://www.hilti.se/borrning-och-mejsling/borrhammare/sc-CLS...
Borrhammare skall användas för betong, finns inget mer att säga på den fronten.
Thread End

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Slagbord är värdelöst, det är borrhammare du ska ha. Jag köpte Julas minsta billigaste. Inte näst, men den räcker bör att sätta upp en hylla i lägenheten.

Permalänk
Medlem

Det som kan vara bra att tänka på när man köper borrhammare är att de allra billigaste (har jag för mig) inte har säkerhetsskydd som förhindrar att du skadar handleder osv om borren skulle fastna och maskinen vill vridas runt istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag har borrat ett antal hål i betong med slagborrmaskin. Du vet inte vad du pratar om.

Du är välkommen hem till mina 60-tals betongväggar, där kan du gott stå och nöta med vilken slagborr du vill utan en skråma. Själv använder jag Julas billigaste borrhammare som gör jobbet på 10 sekunder per hål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Och kom ihåg, första centimetern kör du halvt tryck och halv fart, därefter full patte.

Full fart absolut, men trycka bör man knappt göra alls, man ska låta maskinen arbeta. Anledningen till att folk tror att man ska trycka så man håller på att flytta på väggen är att det går att borra på det sättet med små dimensioner men om man borrar hål på typ 50mm så fungerar det inte alls om man trycker.... Inte ens med en hilti och sandvikborrstål....

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit:

Helt rätt. En borrhammare behöver lite slaglängd eller vad man kallar det. Trycker man så tappar maskinen lite av sin funktion.

Och de som säger att det funkar utmärkt med en slagborr, ni har nog aldrig borrat i riktig betong. Kan hända att ni tror att ni gjort det, men det är med största sannolikhet inte betong utan antagligen något liknande material.

Permalänk
Medlem

Det beror, som några nämnt tidigare, vad du tänker göra med den?

Är det några större projekt som kräver mycket håltagning i betong hade jag kört på något rejält, ska du hänga upp en plattv eller en hylla hade jag kört på denna plus vettig borr till: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Borrmaskin/Slagbor...

Kan tillägga att den billiga biltemamodellen användes när jag hjälpte några vänner med ett nytt kök. Det trillade visserligen ut någon skruv och började ryka när vi skulle blanda fix till golvet, men då pushade vi å andra sidan lite för hårt. När det gällde håltagning fungerade den helt okej, har kört med betydligt bättre maskiner men då är det en övervägning av hur mycket man kommer använda den mot vad det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Det beror, som några nämnt tidigare, vad du tänker göra med den?

Är det några större projekt som kräver mycket håltagning i betong hade jag kört på något rejält, ska du hänga upp en plattv eller en hylla hade jag kört på denna plus vettig borr till: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Borrmaskin/Slagbor...

Kan tillägga att den billiga biltemamodellen användes när jag hjälpte några vänner med ett nytt kök. Det trillade visserligen ut någon skruv och började ryka när vi skulle blanda fix till golvet, men då pushade vi å andra sidan lite för hårt. När det gällde håltagning fungerade den helt okej, har kört med betydligt bättre maskiner men då är det en övervägning av hur mycket man kommer använda den mot vad det kostar.

Men nu skulle borrmaskinen användas till håltagning och då förstår jag inte varför man ska gå från att göra jobbet lätt till att bli någonstans mellan "okej" och "omöjligt" för att spara 300:-

Sluta rekommendera slagborrmaskiner.

Det finns egentligen ingen plats för en slagborrmaskin förutom för någon som endast ska borra i tegel eller tävlar i att borra genom flest träreglar på tid.
En ordentlig borrmaskin (skruvdragare) är att föredra. Men eftersom nästan alla bra borrmaskiner har en slagfunktion så blir det att de flesta har just slagborrmaskiner.

En borrhammare kan ju också borra i tegel och lättare material. Och med en vanlig chuck så kan den även borra som vanligt. Kalasbra.

Ska man komplettera borrhammaren så kan man göra det med en slagskruvdragare (impact driver) som drar i/ur skruvar 100 ggr bättre än en skruvdragare och är samtidigt kompaktare. Men då börjar vi prata batteridrivna produkter och då blir det dyrare. Och till följd av det hade jag valt en batteridriven borrhammare med samma batteri. Och då börjar det dra iväg.

Sen till alla som rekommenderar Hilti, Festool och Hitachi så står det i TS första inlägg att han skulle använda den var tredje månad. Kom igen!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Eller, ja det är klart det fungerar, men det är allt annat än optimalt.
Och som TS nu som faktiskt skall köpa en helt ny maskin, då är det värt att köpa en hammarborr som kommer göra hål som smör i betongen, istället för en slagborr som man får plåga och plåga för att knappt röra ytan.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Nu tänkte jag komma in och röra runt i den här grytan litegrann Har jobbat inom byggbranschen i tio år och är inriktad på betong och då enbart betong. Har använt allt från bosch gröna lågpris serie till hilti. Kan säga att jag har bränt motorerna på många maskiner. Lyckades bränna motorn på en flång ny hilti maskin tack vare slöa verktyg som resulterade i att det var som att försöka borra igenom armering, alltså totalt lönlöst.
Farsan köpte en bruksbo borrhammare för 15-18 år sen och då kostade den 399kr kanske. Han skulle ha den för att sätta upp några hyllor och lite dylikt då deras lägenhet enbart har betongväggar. Men tack vare att vi alltid har servat den och alltid har haft bra verktyg till den och alltid köpt nya då borrkronorna har varit slut så fungerar den än idag och jag har även bilat ut ett källargolv med den.

Med allt det här sagt så ville jag bara säga att det spelar ingen roll vilken borrhammare du skaffar, BORRHAMMARE!!! INTE SLAGBORRMASKIN!!! Att det viktigaste är att du har bra och friska verktyg och KÖP alltid nya innan du börjar ett större jobb!!! Och skaffa en borrhammare där du kan ställa om du bara ska ha slag, borra eller slag med borr. Och det ABSOLUT viktigaste är att aldrig pressa när du borrar med slag, detta får borrhuvudet att gå varmt och bli slöa. Kolla på hiltis borrar med fyra kronor som är speciellt framtagen för detta att man inte ska tvinga borren att jobba utan att den gör det själv. Hoppas du har fått de svar du vill

Ursäkta för långt inlägg men ville ge dig all fakta och arbetserfarenhet jag har

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem

Yes, borrhammare är helt klart det enda rätta för betong. Men kruxet är att en borrhammare inte alls fungerar som en allroundmaskin - det är inget man drar skruv med eller borrar hål i trä och metall. Så helst av allt vill man nog ha både en någorlunda fin borrskuvdragare med åtminstone 12 V litiumjonbatteri (litiumjon har låg självurladdning vilket är viktigt för något som kan ligga oanvänt i tre månader), OCH en borrhammare. För det finns inget verkyg som gör alla de sakerna bra.

Jag själv kör en batteridriven Hitachi skruvdragare till möbler, skruv och borr i trä, metall och glasfiber (kretskort) plus en billig Jula-borrhammare till alla stenmaterial.

Permalänk
Medlem

Alltså, det här är inte riktigt lika tydligt som ni verkar tro.

Slagborr och borrhammare

Har jag förstått det rätt om jag säger att den enda principiella skillnaden är slagfrekvensen? Där en slagborr vibrerar (dvs rövhög slagfrekvens) och en borrhammare arbetar mer "knackande" med lägre frekvens?

Kollar man hos t.ex. biltema verkar alla modellerna (felaktigt?) kallas för borrhammare oavsett slagfrekvens, så att likt papegojor säga att man ska ha en borrhammare och inte en slagborr verkar inte vara rätt medicin. Säg istället vad maskinen ska göra och/eller vad den inte ska göra. Oavsett om den kallas för slagborr eller borrhammare.

Permalänk
Medlem

Oj, jag som var orolig att inte få något svar alls

Så, verkar som det är en borrhammare, vilket jag itne ens visste fanns. Jag trodde bara det var borr, eller slagborr.

Sladd, ska jag då ha, en BORRHAMMARE och så är de viktigare med bra kvalitet på själva borren än maskinen? Finns det borrhammare som man även kan använda till annat? Vi bor nu i en sekelskiftslgh i sthlm innestad, så det är väl lite betong, lite tegel, och någon trävägg här och där, vill ju gärna ha en som jag kan använda till allt. Den behöver dock inte klara skruvdragning, det pallar jag själv med skruvmejsel

MEN, vågar ja ställa fråga, vilka BORRAR är då bäst? Sett några förslag här, Dewalt och Busch? Är det de som gäller?

Tack alla för svar!

EDIT: Roterande hammare? Är det borrhammare? Då kanske denna kan vara nått? Verkar vara bara rotation läge med och det är bara "borra i trä" typ?

https://www.proshop.se/Verktyg/PBH-2100-RE-iK-/2413265?utm_so...

SDS-Plus har den och det är hur man fäster borrarna? Och det var det som rekommenderades?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Hyr en maskin istället om du är i behov av en var tredje månad! Jag brände en borrmaskin när jag bodde i lägenhet och skulle borra i betongen. Åkte och hyrde en maskin på Cramo och det tog några minuter att fixa hålen istället för att slita med någon billig maskin. Typ denna var det: http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/ProductGroup.aspx?id=75...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

MEN, vågar ja ställa fråga, vilka BORRAR är då bäst? Sett några förslag här, Dewalt och Busch? Är det de som gäller?

Tack alla för svar!

EDIT: Roterande hammare? Är det borrhammare? Då kanske denna kan vara nått? Verkar vara bara rotation läge med och det är bara "borra i trä" typ?

SDS-Plus har den och det är hur man fäster borrarna? Och det var det som rekommenderades?

Sds är helt riktigt fästsystem för borren. Jag har den maskinen du länkar till ( tror det är 2100 jag har iaf) och den har funkat klockrent. Var en underbar känsla när jag fick hem den och insåg vilken idiot jag hade varit som försökt borra hål i betong med en slagborr.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Så, verkar som det är en borrhammare, vilket jag itne ens visste fanns. Jag trodde bara det var borr, eller slagborr.

Sladd, ska jag då ha, en BORRHAMMARE och så är de viktigare med bra kvalitet på själva borren än maskinen? Finns det borrhammare som man även kan använda till annat? Vi bor nu i en sekelskiftslgh i sthlm innestad, så det är väl lite betong, lite tegel, och någon trävägg här och där, vill ju gärna ha en som jag kan använda till allt. Den behöver dock inte klara skruvdragning, det pallar jag själv med skruvmejsel

Tack alla för svar!

Ska du gå och borra 10Ø hål i betongbjälklag så köp en borrhammare, ska du sätta upp tavlor i porösa lägenhetsväggar så köp en skruvdragare. Mycket mer versatil. Denna köpte jag och använder till allt i hemmet http://cdon.se/hem-tradgard/ryobi-rcd18022l-one-p23632118 (köptes dock på rea för 999 inkl 100 bitars sats).

Permalänk

@pekkasteele: Precis, det viktigaste är att verktygen du sätter på är i bra kondition. Sen spelar det ingen roll om du har hiltis värsta maskin med en dålig borr så är det maskinen som kommer ge upp innan du har lyckats tagit dig igenom betongen. Och tänk på det att det finns ingen borr eller borrhammar maskin som NÅGONSIN som kommer ta sig igenom armering så länge du inte avsikligt borrar med en borrmaskin och borr som är gjord för att borra i stål och järn. För tro mig, dum som man har varit har man försökt.

Du ska ha en maskin du även kan bila med, alltså använda huggmejsel utan borr med bara slag om du tillexempel vill ta ner en vägg eller bila upp golvet när du vill renovera.

När det kommer till borrar så har vi egentligen bara två tillverkare som kan borrar och verktyg till borrhammare. Det är Bosch som var först med SDS fästet eller som det kallas i folkmun "Hiltifästet" vilket är fel. Och sen har vi Hilti som är störst när det kommer till kraftiga maskiner och bland dem bästa när det gäller borrhammare och bilmaskiner på SLADD.

Så borrar och verktyg är det du vill lägga ut mellan hilti och bosch, jag rekomenderar inga andra. I pris skiljer det inte jättemycket faktiskt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem

@pekkasteele: Har hört att det är en borrhammare man ska ha och inte en slagborr, för betong och sten.

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=slagborr+eller+borrhammar...

Edit: Lite sent på bollen

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

@pekkasteele: Och som privatperson så rekomenderar jag att INTE köpa Hilti med tanke på deras priser för att serva maskinerna.
För dem pengarna så är det roligare att bjuda polarna på en helkväll eller boka en weekend med kärringen Med det sagt så kostar det plenty money att serva dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@pekkasteele: Har hört att det är en borrhammare man ska ha och inte en slagborr, för betong och sten.

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=slagborr+eller+borrhammar...

Edit: Lite sent på bollen

Ja, det beror väl på vad fokus är. Om huvudsyftet är att borra i betong så stämmer det helt klart. Om maskinen mest används till annat kan man nog klara sig med en slagborr, men det blir ju jobbigare vid de övriga tillfällena.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Sladd, ska jag då ha, en BORRHAMMARE och så är de viktigare med bra kvalitet på själva borren än maskinen?

Jepp, BORRHAMMARE, för enstaka hemmabruk kan du köpa från Jula, Rusta, ÖoB, Classe eller ta billigaste på Bauhaus.

Dewalt borrar verkar några rekommendera, förmodligen dyrare men "säkert" är att köpa Hilti.

Däremot blir borrhammaren för bänglig i storleken för allround bruk. Satsa istället på att även köpa en vettig borr/skruvdragare. Många väljer nog 18v, Ryobi, Bosch (grön), AEG mfl har vettiga grejer till okej pengar. Men för den som inte ska göra mer än borra enstaka tavelhål i trä/gips, dra i/ur någon skruv om året tycker jag att en 10,8v - 12v funkar lika bra.

/mats

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Bara för att du har lyckats med det, så betyder det inte att det är en bra ide. Slagborr i betong är uruselt och man ska endast använda sig av borrhammare för betong. Läs igenom tråden så ser du att det råder en konsensus på detta.

Ungefär som att det går att använda en vanlig stock-kylare på CPUn, det betyder inte att det är en bra idé.

vadå?!?! menar du att betong kan vara olika hårt? betong är ju betong
shit, jag gjorde ett hål i lite betong med en vanlig träpinne, så det är faktiskt så att det räcker med en träpinne för betong! (kan ha varit gips, men det är irrelevant)

Ontopic till TS:
ska du bara borra emellanåt så vill nog även jag slå ett slag för hyra av maskin istället

kör Hiltis värstingar av ej senaste modell, men man får borra en del hål för att maskiner för 10k ska vara värt.
Biltema har dock ganska trevlig garanti, och jäkligt "lättjobbad" garantidisk de gånger andra prylar strulat för mig.
Sålänge man trillar in och är saklig villsäga. De som försöker lämna tillbaka bromsbelägg efter 2000mil för att de inte ser nya ut längre löper mindre framgång.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

När vi letade efter liknande upplägg så blev det Bosch Ueno Maxx dock bara med 2,0ah batteri. De har nyligen ökat på krämen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3409357
Hornbach har den för runt 1800kr då ingår maskin, laddare, batteri, väska och några borr.
Här hemma fyller den sitt syfte med råge, den behåller batteristyrkan dvs laddar ej ur..
Annat bra på den, finns lampa samt batteriindikator..
https://www.bosch-do-it.com/se/sv/goer-det-sjaelvare/verktyg/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Alltså, det här är inte riktigt lika tydligt som ni verkar tro.

Slagborr och borrhammare

Har jag förstått det rätt om jag säger att den enda principiella skillnaden är slagfrekvensen? Där en slagborr vibrerar (dvs rövhög slagfrekvens) och en borrhammare arbetar mer "knackande" med lägre frekvens?

Nja, det är inte så enkelt. Skillnaden ligger i hur slaget är byggt rent mekaniskt. Precis hur mekanismerna ser ut är jag inte insatt i, men en borrhammare har alltid mycket mer kraft i varje slag, och till skillnad från slagborrar så är slagkraften i en borrhammare något som alltid anges i försäljningsmaterialet - t.ex. Julas som har 3 Joule bakom varje hammarslag som man får se som något slags minimum. Slagborrar kommer inte i närheten av den slagkraften men den högre frekvensen gör att de kan ta sig igenom "lätta" material lika snabbt eller snabbare än en borrhammare - Men om inte slagkraften räcker till för att krossa materialet är det bara att ge upp. Vilket ofta är fallet med just slagborr och betong.

Kort sagt, en billig borrhammare gör i princip alltid jobbet lättare än valfri slagborr.

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon rekommenderat den innan men jag har lånat en sånhär ett flertal gånger och har aldrig misslyckats att borra hål med den

http://www.clasohlson.com/se/Slagborrmaskin-Cotech/40-7964

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Nja, det är inte så enkelt. Skillnaden ligger i hur slaget är byggt rent mekaniskt. Precis hur mekanismerna ser ut är jag inte insatt i, men en borrhammare har alltid mycket mer kraft i varje slag, och till skillnad från slagborrar så är slagkraften i en borrhammare något som alltid anges i försäljningsmaterialet - t.ex. Julas som har 3 Joule bakom varje hammarslag som man får se som något slags minimum. Slagborrar kommer inte i närheten av den slagkraften men den högre frekvensen gör att de kan ta sig igenom "lätta" material lika snabbt eller snabbare än en borrhammare - Men om inte slagkraften räcker till för att krossa materialet är det bara att ge upp. Vilket ofta är fallet med just slagborr och betong.

Kort sagt, en billig borrhammare gör i princip alltid jobbet lättare än valfri slagborr.

Bra, tack. Jag sökte lite och läste mig till ungefär detta. Tycker bara att någon vänlig själ borde ha redogjort för detta typ första gången som mantrat borrhammre > slagborr kom på tapeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Tack alla för svar!

Bosch har både billiga konsumentborr till SDS-plus och riktiga borr (Plus 7/X5L tex)
Jag köper mina här http://www.powertoolworld.co.uk/bosch-sds-plus-7-drill-bit-6-...
Finns i sverige för typ 150:-/st i storlekar från 3,5 mm tror jag. 5 mm är dock mest användbar enligt mig. Tillsammans med Fischer SX-plugg. UX-plugg kan vara bra till håltegel, men de är dyra.

En billig SDS-plus-borrmaskin/borrhammare är inte alltid lämplig att ha som vanlig borr för trä tex, för att den inte är så precis (borren wobblar lite) men med en sds-plus-chuck kan man montera alla typer av borr mm.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att det är bättre att satsa på en billig skruvdragare och en billig borrhammare än att köpa en maskin som gör båda jobben dåligt.

Förslag på maskiner:
Borrhammare, 499 kr: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...
Skruvdragare, 649 kr: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...
Borr för trä/metall, 299 kr: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Två hyfsat billiga maskiner som kommer klara sig en evighet om du tar väl hand om dem.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

"Du vet inte vad du pratar om." Säger du. Moget.

Då har du borrat i dålig betong.
Mina betongväggar (gjutna 1970) går inte att rå på med slagborrmaskin.

Borrhammare gäller.
Och min borrhammare, 500 kr, från Jula funkar än efter 10 år.