Permalänk
Medlem

Shuttle XPC Problem

Läste runt lite i forumet å hitta en hel del som hade frågor omkring shuttle lådorna... Så jag tar upp nåra grejor som e värda att tänka på...

För ca 1/2 år sedan så köpte jag en shuttle sk41g
(AMD verisonen)

De flesta nyare shuttleburkarna ser likadana ut innuti så de problem jag kommer ta upp här är nog de samma på de flesta av shuttles burkar...

1. Nätdelen är på 200watt, detta klarar utan problem att driva samtliga cpu:er å minnen... Du kan även ploppa i de flesta grafikkorten... Men satsa inte på att köra ett raid system tillsammans med ett Radeon 9700... asså, maxa inte burken!

2. Detta är snarare fakta än problem, 40mm fläkten i nätdelen surrar en hel del. Den går inte att byta mot en 40x40x15mm fläkt... (får inte plats) välj en som e 40x40x10mm istället.
Å dessutom så "surrar" den inte pga att fläkten är nåt vidare högljud, utan för att det skapas ett vakumsug lr vad man nu säger i nätdelen, då det är extremt dåligt luftintag i nätdelen.

3. Grafikkorts fläkten har ett mellanrum på ca 0,5-1cm till chassieväggen... Även här kan det uppstå en hel del missljud...

4. Burken är liten, den blir ganska varm efter ett tag...
(nätdel, northbridge, cpu å hdd ligger allesammans på ca 40-42grader idle)

5. Den stora 80mm fläkten i lådan går att byta ut med ganska stora "db-resultat", vibrationer skapar dock här en hel del missljud så jag fixade nåra metallbitar å gummisnoddar som fick ersätta det gamla "fläkthuset".

6. Det finns i stort sett inga överklocknings möjligheter i denna lilla burk, då man endast kan ändra FSB:n... Har läst en hel del å det verkar som ingen får FSB:n att gå över 142 oavsett cpu lr minnen. (Den vägrar å boota OS efter det)

Annars så kan jag säga att jag e jäklit nöjd med mitt köp, denna lilla burk är av shysst kvalite å extremt lätt å bära me sig!
Tillsammans med en shysstare lcdskärm så har man inga problem att ta me sig burken på bussen till nåt LAN lr vart man nu ska...

Dessutom så kan jag tänka mig att en hel del moddningstokiga skulle tycka de här var ett kul objekt å mixtra med...

Permalänk
Medlem

okej, trevlig tråd. Då vet man de...

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

Kanske inte världen mest intresanta... Tänkte mest dela med mig lite så de som gick i XPC köpar tankar får lite info om vad de e för nåt de ger sig in på

Permalänk
Medlem

otroligt bra initiativ.
allt de du säger är sånt man inte märker föräns man köpt den.

tack för tipsen.

Visa signatur

Desktop: Beelink NUC
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: Custom Unraid (116TB) - ReadyNAS U4 (4TB)
Finns även på Swedroid: https://swedroid.se/forum/members/raeserfisk.53211/

Permalänk
Medlem

om man sågar hål i taket, skulle en 120:a få plats där då ?

Permalänk
Medlem

Hot)Tuna - Om du har en Cd monterad så funkar det inte... Kör du utan så funkar det helt oki...

Permalänk
Medlem

Såhär tycker jag flera ska göra... Som sagt, mycket bra initiativ

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jepp, finfint, har faktiskt haft en funderare på en sånn maskin

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

Glömde bort å nämna en grej som kändes lite värdelöst när jag köpte burken...

Det finns ingen Paralellport med... Den får man köpa till för 100:-
Tanken från shuttle var nog att denna port i stort sett ersatts med Usb.

Lite tråkit om man tänkt sig en liten lcd display till den... Men men, lyckades hitta en gammal paralellports kabel till en 486:a som passade finfint!

Permalänk
Medlem

hez, klarar den inte över 142fsb även med vmod?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Vet inte... Inte provat... :/

Permalänk
Medlem

Angående nätdelen och oljudet. Jag blev otrevligt överraskad idag när jag slängt ihop min burk pga det ljudet(SB75G2). Jag hade ingen aning om att det skulle komma att låta så. Går det inte att fixa på något sätt, jag står inte ut med surrande tyvärr. Även när jag scrollar musen så hör man att den går ner en aning, så håller den på när den får jobba

Permalänk
Medlem

Shit... Längesedan denna var aktuell Nico...
Prova o byt ut fläkten mot en mer tystgående modell, alt. att du byter ut den helt mot en större, som inte behöver gå på lika högt varvtal.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Shit... Längesedan denna var aktuell Nico...
Prova o byt ut fläkten mot en mer tystgående modell, alt. att du byter ut den helt mot en större, som inte behöver gå på lika högt varvtal.

Japp jag letar frenetiskt efter en lösning så hittade jag den här tråden och skickade upp den Jag får en tår i ögat faktiskt när jag lyssnar på lådan, jag trodde inte den skulle låta så här. Vad ska jag prova för fläkt, vad är det för dimensioner osv. Jag kan noll om detta.

Permalänk
Medlem

För er som vill byta fläkt kan jag meddela att en 92mm'are funkar fint i min (förra) SN41G2, hängde upp den med lite buntband, funkade smid.

Sen är jag inte hur haj som helst på att klocka och allt så, men min XP2000+ (icke palomino) med något Twinmos minne funkade fint att trolla upp någon liten grejja i bios så att man fick 150% hastighet på någon buss, som resulterade i 400MHz (istället för 266).
333MHz å lite låg latancy kör jag hela tiden dock.

Men å andra sidan, vad vet jag?

edit
Juste, finns ju ett nytt agg i ST61G4 (Den som finns på framsidan nu) SilentX eller vad dom kallade den, som kommer komma som tillbehör till alla XPC

edit2
Vet inte hur mycket ström ett Radeon 9700 drar, men ett GF4 TI4800 med Seagate 120GB's diskar funkade då fint under DH för mig, inga spänningsfall eller så.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

Hmm ingen som tänkt på att modda in ett flex psu med 80 på insidan? Har sneglat lite på AOpen FSP200 60SAV(PF) 200 Watt. Är lite större än shuttlens psu med det kanske funkar med lite dremling finns även i 250W utförande.

http://www.aopencom.de/products/power/FSP200-60SAV(PF).htm

Visa signatur

Ryzen 5600x | Asus x570 prime | XFX 6900xt Black edition | 32GB DDR 4 3600mhz

Permalänk
Medlem

nej det får inte rum...

då får du dremla upp hela sidan där nätagget sitter så kommer halva nätagget hänga utanför

asfult tycker jag som vill ha allt internt i lådan
(annars kan man köpa en större låda)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

fläkt till shuttle

hejsanm såg lite om din skrivelse om värme...jag löste mitt på ett snyggt o lätt sätt.....
satte in en fläkt som passar in i de "luckorna" där grafik eller pci kort skall sitta....funka bra för mig i alla fall...........