CD skivan exploderade!!!

Permalänk
Medlem

CD skivan exploderade!!!

Installerade ett spel när cd-skivan exploderade i CD-rommen!! Splitter från skivan flög över hela rummet. Någon som varit med om detta förr?

/z@mbie

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk

hur snabb CD har du?

Hur kunde det flyga splitter ur CD spelaren? slot in?

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Hedersmedlem

Hoho.....det här har jag hört talats om...
Dåliga skivor i 52x-läsare...=)

Finns en artikel om just detta på www.guru3d.com

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Ungefär så här då?
http://www.qedata.se/js_n-cdrom.htm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nemezis
Ungefär så här då?
http://www.qedata.se/js_n-cdrom.htm
http://www.qedata.se/bilder/cdspreng/skrv-det.jpg

det där ser ut att bestå av mer än EN skiva........

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Välkommen i klubben. Själv knäckte jag en XP-skiva (select-avtal till och med!).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb
Välkommen i klubben. Själv knäckte jag en XP-skiva (select-avtal till och med!).

tur att man bara har en 32x i sin brännare..=)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Har hänr mig oxo.. en polare lånade min d2-skiva.. den sprängdes i många små bitar.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Det roliga är att folk tror att man skojar när man säger att cd-spelarna har blivit för snabba.

Permalänk
Medlem

Perb: Inte så konstigt eftersom utvecklingen gör att de blir snabbare och snabbare hela tiden... om man sen säger att den är för snabb så tror alla att man skojar eftersom CD-spelarens motto är: "Ju snabbare desto bättre!"

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

En kompis råkade ut för det.
Hans NHL2000 skiva gick i småbitar och flög som granatsplitter ut i rummet. Det var den sista skivan den cd-romen läste. Om jag inte minns helt fel så var det en av de första 48 (kan varit 52) som kom ut på marknaden, högljud som fan, hela datorn vibrerade när den drog på för fullt.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Hadde en ASUS 52x. Stoppa in en skiva... FsziiiiiiII!!! BOM!!!. Det gjick inte mata ut igen :D. Splitter hadde fastnat över allt. Så man fick öppna hela skiten. Kanske du borde kolla efter dom det finns några splitter kvar I cd-romen, kan det vara farligt?.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

Vad fan ska man ha cd-rom spelare som läser i 48+ då? Min brännare läster i 48x och min dvd också, får väl ta och sänka max hastigheten då så jag inte förstör nåt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreas_87_06
Vad fan ska man ha cd-rom spelare som läser i 48+ då? Min brännare läster i 48x och min dvd också, får väl ta och sänka max hastigheten då så jag inte förstör nåt...

Gamla cd-rom läsare i hög fart och dåliga skivor = BOM!. Inte nya... väl.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LUL
Gamla cd-rom läsare i hög fart och dåliga skivor = BOM!. Inte nya... väl.

Min Memorex 52x MAXXX sprängde en skiva win98 orginal =(

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem

det där hände brorsan, använd garantin och se till att få tillbaks pengarna.

Permalänk
Medlem

Man får väldigt ont i öronen (och blir jävligt skrämd) om det händer när man har cd-romen precis vid örat.

Visa signatur

Det tror du..

Permalänk
Medlem

varför inte ta dom där flikarna som finns i cd romen

:/ eller

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 52X creative cd läsare för 2 år sedan. Blåste inga skivor men mätte upp varvtalet med turbon intryckte hade en sån knapp... fugnerade på vissa skivor. Låg på 25000-26000rpm hehe låvar hela skrivbordet vibrerade.
Körde sönder 2st på 3 månader.

Permalänk
Medlem

Att skivor spängs i snabba CD-rom läsare beror inte på om de är gamla eller inte. Det är skivans kvalité som spelar roll.
Sedan också om skivan ligger på fullvarv när man spelar. Jag har märkt att Diablo I/II och StarCraft snurrar som fan! Dessa är också av samma utgivare. I detta fall kan jag t.o.m. rekommendera att man installerar allt på hdd'n och laddar ner en No-CD crack (lagligt så länge man har originalet!). Då slipper man en massa snurr från CD-Rom:en och risken att CD-skivan sprängs.

Visa signatur

Dator: P4 2.8GHz (800MHz FSB) | Abit IC7-MAX3 | 2x512MB RAM | ATI Radeon 9800Pro 128MB | 2xRaptor 36GB @RAID0
Burk 1: P3 800MHz | 256MB PC133 RAM | 40GB HDD | CD-RW
Burk 2: AMD K5-133MHz (?) | 64MB RAM | 2GB HDD

Permalänk
Medlem

Det är väl aldrig lagligt att ladda hem en crack?

Permalänk
Medlem

Nej det kanske inte är lagligt att ladda hem, men lagligt att använda om du köpt spelet och äger originalskivan. Har för mig att det var så iaf.
Säg till mig om jag har fel - det har tyvärr hänt EN gång förut

Visa signatur

Dator: P4 2.8GHz (800MHz FSB) | Abit IC7-MAX3 | 2x512MB RAM | ATI Radeon 9800Pro 128MB | 2xRaptor 36GB @RAID0
Burk 1: P3 800MHz | 256MB PC133 RAM | 40GB HDD | CD-RW
Burk 2: AMD K5-133MHz (?) | 64MB RAM | 2GB HDD

Permalänk

Finns ju en Kenwood 72x. Supergammal, skall dock vara supersnabb
Men i vanlig ordning så kommer man aldrig upp i de hastigheterna.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Finns ju en Kenwood 72x. Supergammal, skall dock vara supersnabb
Men i vanlig ordning så kommer man aldrig upp i de hastigheterna.

Skivan snurrar inte i 72x, den har bara fler avläsningspunkter.
Angående crack så är det väl lagligt att ladda ned, men att modifiera spelet (byta ut EXE:n) bryter möjligtvis mot licensen.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det finns en film på detta fenomen nånstans. Nån som vet?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Har för mig att det finns en film på detta fenomen nånstans. Nån som vet?

Vilket fenomen?

Visa signatur

Dator: P4 2.8GHz (800MHz FSB) | Abit IC7-MAX3 | 2x512MB RAM | ATI Radeon 9800Pro 128MB | 2xRaptor 36GB @RAID0
Burk 1: P3 800MHz | 256MB PC133 RAM | 40GB HDD | CD-RW
Burk 2: AMD K5-133MHz (?) | 64MB RAM | 2GB HDD

Permalänk
Medlem

Min 52X sprängde min WinXP orginalskiva.. hmm undra om man kan få en ny... hmmpff

Visa signatur

Blow me!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F-ekt
Vilket fenomen?

Att en cd sprängs i en cd/dvd-enhet kanske?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har faktiskt aldrig lyckat spränga en skiva, har en 40x12x40 brännare och en 52x Sony...

Permalänk
Medlem

Alla CD-Rom enheter läser inte alltid i full hastighet - Vissa bara under några sekunder. Jag har testat detta på några datorer och kommit fram till det resultatet.
T.ex. med min Creative 48x CD-ROM. Det är sällan som den ligger på helsnurr, utan den brukar brumma på något långsammare än maxvarv.

Visa signatur

Dator: P4 2.8GHz (800MHz FSB) | Abit IC7-MAX3 | 2x512MB RAM | ATI Radeon 9800Pro 128MB | 2xRaptor 36GB @RAID0
Burk 1: P3 800MHz | 256MB PC133 RAM | 40GB HDD | CD-RW
Burk 2: AMD K5-133MHz (?) | 64MB RAM | 2GB HDD