Permalänk

Hjälp, Strul med WiFi

Hejsan, jag ska börja med och säga att när det kommer till nätverk så är jag helt okunnig och riktar mig därför till er på Sweclockers så att jag kan ta med mig detta som en lärdom och inte bara "råkar" lösa problemet.

Jag har nyligen uppgraderat från 100Mbps till 250Mbps men jag får inte dem hastigheterna, jag ligger med andra ord kvar på ~90Mbps när jag mäter. Kopplar jag in en dator rikt in i fiberdosan så får jag närmare 250Mbps men på alla andra sätt jag försöker så ligger jag kvar på ~100Mbps. Jag har bytt ut kablar och dyligt så nu är 99% säker på att routern är problemet, men jag förstår inte varför, och vill gärna fatta innan jag springer och köper en ny.

Vi har idag en Netgear R6120, en billig router som vi desperat köpte när förr pajjade, som enligt specifikationerna ska klara av upp till 300+700Mbps. Även när jag loggar in på routern så är det inställt att 2.4GHz ska klara upp emot 300Mbps och 5GHz drygt 800 Mbps. I och med detta så vill jag gärna se om nån vet vad felet är innan jag springer och köper en ny router så jag inte stöter på samma problem igen.

Jag ska förtydliga att jag får idag samma hastigheter trådat som på Wifi förutom om jag kör trådat direkt in i fiberdosan. Jag är mest intresserad av att få WiFi att nå närmare 200Mbps.

Vet inte om jag bidragit med nog mycket information men saknas något så ställ frågan så ska jag försöka svara!

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Routern har bara 100Mbit-portar så du kan inte få högre hastighet än så mot internet.

Lösningen är att köpa ny router.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det står såhär i databladet för den routern: "Five (5) 10/100Mbps (1 WAN and 4 LAN) Fast Ethernet ports with auto-sensing technology". Det betyder att du aldrig kommer kunna nyttja mer än 100Mbit mot internet.

Du behöver köpa en router som klarar 1Gbit (på wan/lan) för att kunna utnyttja dom 250Mbit du har uppgraderat till.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Routern har bara 100Mbit-portar så du kan inte få högre hastighet än så mot internet.

Lösningen är att köpa ny router.

Skrivet av tonii:

Det står såhär i databladet för den routern: "Five (5) 10/100Mbps (1 WAN and 4 LAN) Fast Ethernet ports with auto-sensing technology". Det betyder att du aldrig kommer kunna nyttja mer än 100Mbit mot internet.

Du behöver köpa en router som klarar 1Gbit (på wan/lan) för att kunna utnyttja dom 250Mbit du har uppgraderat till.

Amen ni, tackar så hemskt mycket! Lätt att missa sådant när man inte vet vad man ska leta efter

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Eftersom du vill köra trådlöst så låt oss även kolla upp vilken typ av WiFi-anslutning du har på din dator. Kör du med en laptop, en stationär med antenner på moderkortet, eller någon typ av USB-sticka? Kolla upp lite produktnummer så jagar vi vidare på specifikationerna.

Kan ju ha betydelse på vilken typ av router du bör anskaffa. (Prisnivå)

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Eftersom du vill köra trådlöst så låt oss även kolla upp vilken typ av WiFi-anslutning du har på din dator. Kör du med en laptop, en stationär med antenner på moderkortet, eller någon typ av USB-sticka? Kolla upp lite produktnummer så jagar vi vidare på specifikationerna.

Kör en stationär dator med ett MSI Edge b650i wifi, det är den viktigaste maskinen att få upp till 250Mbps

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CutMeDown:

Kör en stationär dator med ett MSI Edge b650i wifi, det är den viktigaste maskinen att få upp till 250Mbps

OK, ett nytt och fräscht kort som har stöd för 802.11ax (AX = WiFi 6 5 GHz) samt stöd för 6 GHz bandet (WiFi 6E 6 GHz). En 6E(AX) router blir ju naturligtvis dyrare än en 6(AX), samt det är värt att titta på om räckvidder och täckning blir kortare. Svårt att veta innan du provat därhemma. Fördelen är att du kanske kan köra din dator exklusivt på 6 GHz, medans mobiler m.m. får samsas på de mer traditionella 2.4/5.0 banden.

AMD Wi-Fi 6E The Wireless module is pre-installed in the M.2 (Key-E) slot Supports MU-MIMO TX/RX Supports 20MHz, 40MHz, 80MHz,160MHz bandwidth in 2.4GHz/ 5GHz or 6GHz* bands Supports 802.11 a/ b/ g/ n/ ac/ ax

Från moderkortsmanualen:
https://www.msi.com/Motherboard/MPG-B650I-EDGE-WIFI/Specifica...