Permalänk
Medlem

Kaffet rinner över?

Hej,

Jag dricker inte själv kaffe mer än högst sporadiskt men vill kunna bjuda när det kommer gäster. Har en Melitta Excellent 5.0 som valdes ut efter att ha testat ett par olika. Den har historiskt fungerat bra, men på senare tid har jag noterat att om man kokar 1 liter eller mer så rinner vatten och bönor över kaffefiltret (Melitta 1x4). Skippar jag bönorna (Arvid Nordquist Solid eller Normalrostat) så blir det en stadig ström på vattnet och inga problem uppstår. Men så snart jag fyller upp med 10 skopor kaffebönor uppstår problemet. Nu senast tvingades jag hålla koll och stänga av bryggaren kort för att låta den hinna komma ikapp.

Vi har tidigare haft mycket kalk i vattnet men har nu ett kalkfilter. Första tanken var naturligtvis att detta berodde på kalk från förr, men då jag inte såg någon kalk i filterhållaren köpte jag hem en ny kaffebryggare, denna gång en Melitta One, men den påvisade precis samma problem vid 1 liter vatten. Testade ett annat filter, men även det gjorde ingen skillnad.

Jag aktiverar inte funktionen för halv kanna som ska köra igenom kaffet långsammare för att få samma smak även på mindre kaffemängd.

Läste att om kaffet är mycket fint malt så kan det bli problem med att vattnet rinner igenom långsammare men jag har testat köpa nya kaffebönor utan någon skillnad.

Så vad är det som går fel här?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Inte så att du har AromaControl igång? För den slöar väl den processen och har du för mycket vatten så hinner den inte med. Annars kanske det är något problem med droppstoppet.. Den kanske inte riktigt öppnas helt som den ska eller något?

Aromacontrollen kanske är sönder så den är igång fast den är av? Prova typ köra en liter vatten utan filter och kaffe och se hur lång tid det tar exakt med funktionen av och på och se om det är skillnad.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Har bara haft MoccaMaster och där kan man ställa öppningen på filterhållaren efter antal koppar.
Du får antingen byta kokare eller bönor ?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Inte så att du har AromaControl igång? För den slöar väl den processen och har du för mycket vatten så hinner den inte med. Annars kanske det är något problem med droppstoppet.. Den kanske inte riktigt öppnas helt som den ska eller något?

Som nämndes i posten så finns det en funktion som kör igenom vattnet långsammare, tanken är att ge samma smak även när man brygger mindre kaffe. Kan det vara denna funktion du syftar till? Där inte inte på slagen och det finns ingen annan funktion som påverkar vattenflödet. Kör man utan bönor, bara med filtret går det hur bra som helst.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Du har ju redan uteslutit alla maskinrelaterade orsaker så då återstår bara en sak, kaffet.

Antingen så underhåller rosteriet sina kvarnverk tillräckligt ofta så att det bildas mer "fines" under malprocessen eller så kanske man använder en annan typ av kaffebönor i blandningen. Det kan också bero på en variation i årets skörd jämfört med föregående år.

Hur nyrostat kaffet är spelar också roll för hur fort vattnet rinner genom kaffebädden. Ju mer nyrostat desto långsammare går det.

Permalänk
Rekordmedlem

Kaffet är för finmalt så det fungerar inte för den mängd du vill brygga med den bryggaren tillsammans med det filter du valt.
Nått får du ändra på, grövre kaffe, brygga mindre mängd, välja öppnare filter eller byta bryggare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.